تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817054116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر علي اكبر جلالي در گفتگو با آفتاب: فيلترينگ سايتها پاك كردن صورت مسأله است


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: دكتر علي اكبر جلالي در گفتگو با آفتاب: فيلترينگ سايتها پاك كردن صورت مسأله است
در سوئد هم اكنون شهروندان دسترسي به اينترنتي با سرعت 100 مگا بيت در ثانيه دارند، يعني تقريباً 5 برابر يك دانشگاه بزرگ ما مانند دانشگاه علم و صنعت. كشوري مانند فرانسه با پهناي باند 30 مگا بيت در ثانيه با قيمت حد‌اكثر ماهانه 30 هزار تومان‌، شرايطي را فراهم كرده كه كاربران در آن به راحتي به هر موضوع دلخواه به صورت فيلم، صدا، تصوير و نوشتار دسترسي آني دارند‌.
آفتاب- سرويس اجتماعي: مسأله اينترنت در ايران همواره به عنوان مشكلي پر دامنه مطرح بوده است و از ابتداي ورود اين تكنولوزي به ايران تا به حال‌، موضع‌گيري‌هاي زيادي نسبت به اين مسأله وجود داشته است. اينكه آيا اساساً بايد اين تكنولوزي در ايران وجود داشته باشد يا خير‌، و اگر پاسخ آري است استفاده از آن براي كابران چگونه بايد باشد و از همه مهمتر اگر مسئولان حق استفاده از اينترنت را به مردم داده اند پس فيلترينگ چيست؟

آفتاب، براي يافتن پاسخهايي در خور براي اين پرسش‌ها با «دكتر علي اكبر جلالي»، كارشناس فناوري اطلاعات و استاد دانشگاه علم و صنعت ايران به گفتگو نشسته‌ايم. جلالي معتقد است اساساً بحثي به نام فيلنرينگ در جهان امروزي بي معناست و اگر هم دولت بخواهد چنين مسأله اي را اعمال كند بايد از «فيلترينگ سفيد» استفاده كند.

آقاي دكتر جلالي، با تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، آيا شما فكر مي‌كنيد سرعت فعلي اينترنت در ايران براي دسترسي به انواع اطلاعات در موثر است؟

پهناي باند دسترسي به اطلاعات كه معمولاً از طريق اينترنت و يا شبكه‌هاي محلي در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد يك شاخص قابل توجه توسعه‌يافتگي كشورها تلقي مي‌شود، امروزه مرزهاي فيزيكي كشورها در حال برداشته شدن است و دسترسي به اينترنت زمينه‌اي را فراهم كرده تا تمام مردم جهان‌، با فرهنگهاي متفاوت و حتي زبان‌هاي متفاوت بتوانند با هم در تعامل بوده و تجربه و علم به يكديگر بياموزند‌، به همين دليل كشورهاي توسعه يافته كه همواره با دقت بيشتري به آينده مي‌انديشند، پهناي باند زيادي را به كاربران اختصاص داده‌اند.

اگر بخواهيم

” هزينه اينترنت در ايران بسيار گران است به صورتي كه اين سرعت كم باعث شده بعضاً اينترنت به كالاي لوكس تبديل شود و فقرا كه همواره داراي مشكلات مادي هستند، امروزه در دسترسي به اينترنت نيز فقير باشند.... “

مقايسه اي در اين زمينه با ايران داشته باشيم وضعيت ايران در بين كشورهاي جهان چگونه ‌است؟

در سوئد هم اكنون شهروندان دسترسي به اينترنتي با سرعت 100 مگا بيت در ثانيه دارند، يعني تقريباً 5 برابر يك دانشگاه بزرگ ما مانند دانشگاه علم و صنعت.

كشوري مانند فرانسه با پهناي باند 30 مگا بيت در ثانيه با قيمت حد‌اكثر ماهانه 30 هزار تومان‌، شرايطي را فراهم كرده كه كاربران در آن به راحتي به هر موضوع دلخواه به صورت فيلم، صدا، تصوير و نوشتار دسترسي آني دارند‌، اين توسعه در كشورهايي مانند سنگاپور‌، كره، انگليس و بعضي كشورهاي آسيايي وجود دارد، اما كشورهايي هم هستند مانند ايران كه همواره نگران دسترسي مردم به اينترنت با سرعت بالا بوده و تصور مي‌كنند كه هنوز مردم آگاهي لازم براي استفاده از مطالب مناسب را ندارند ،با فيلترينگ سخت و با محدود كردن پهناي باند عملاً مردم را از دسترسي به دانش توليدشده جهاني محروم كرده‌اند.

وضعيت اينترنت پر سرعت را در ايران چگونه ارزياب مي كنيد؟

متاسفانه در كشور ما سرعت دسترسي به اينترنت پر سرعت غير قابل قبول است و تقريباً زير يك درصد از كاربران امكان دسترسي به آن را دارند و به همين دليل در اقتصاد فن آوري اطلاعات سهم چنداني نداريم، در حالي كه در فيليپپن و ويتنام كه از نظر فقر با مشكلات اقتصادي مشهور بوده‌اند امروزه توانسته‌اند به كشورهاي قدرتمندي كه به راحتي اقتصاد خود را اداره مي‌كنند، تبديل شوند.

پهناي باند كم در كشور ما باعث شده تا هزينه‌هاي انجام شده مانند كامپيوترهاي زياد در منازل و ادارات و شركتهاي خصوصي

” با توسعه دفاتر ICT روستايي پيش بيني مي‌شد امكان دسترسي همگان در روستاها فراهم و دولت مكانيزم‌هايي را براي رايگان كردن اينترنت در روستاها ايجاد كند، اما مي‌بينيم كه متاسفانه در اين حوزه هم اقدامات لازم انجام نشده است.... “

هستند بدون استفاده بمانند.

نمونه ديگري از اين مسأله، وضعيت شبكه فيبر نوري كشور است كه با آن كه هزينه زيادي براي آن مصرف شده فاقد ديتاي لازم است.

در نتيجه اگر بخواهيم وضعيت اينترنت ايران را با سوئد مقايسه كنيم به راحتي مي‌توانيم بگوييم كه در ايران هنوز اينترنت وجود ندارد و آنچه وجود دارد دسترسي بسيار محدود و آن هم به سختي براي مواردي مانند ثبت نام كنكور، ثبت نام حج و زيارت و چند كابرد محدود ديگر (كه احتياج به پهناي باند بسيار محدود دارند) است. در كشور ما هنوز تجربه بين‌المللي در حوزه الكترونيكي وجود ندارد و متاسفانه از دولت الكترونيكي و بانكداري الكترونيكي خبري نيست.

با اين توصيف فكر مي كنيد راه‌كارهايي كه مسئولان بايد به آن عمل كنند تا به وضعيت مطلوب برسيم چيست؟

جاي بسي تعجب است با وجود اينكه مسئولان به اين نتيجه رسيده‌اند كه پهناي باند در ايران به مرحله‌اي رسيده كه حتي امنيت ملي را تحت تاثير قرار داده‌، هنوز مسؤولان نظارت ICT با آن مقابله مي‌كنند و امكانات لازم را در اختيار نمي‌گذارند.

هزينه اينترنت در ايران بسيار گران است به صورتي كه اين سرعت كم باعث شده بعضاً اينترنت به كالاي لوكس تبديل شود و فقرا كه همواره داراي مشكلات مادي هستند، امروزه در دسترسي به اينترنت نيز فقير باشند.

با توسعه دفاتر ICT روستايي پيش بيني مي‌شد امكان دسترسي همگان در روستاها فراهم و دولت مكانيزم‌هايي را براي رايگان كردن اينترنت در روستاها ايجاد كند، اما مي‌بينيم كه متاسفانه در اين حوزه هم اقدامات لازم انجام نشده و هنوز به اين تعريف كه اينترنت به عنوان كالايي كه مي‌تواند در توسعه كشور نقش اساسي داشته و اقتصاد پويا و دانش جهاني را در اختيار

” حتي كلمه‌اي مثل «زن» هم فيلتر شده است و اين نشان مي‌دهد كه اهداف اساسي از فيلترينگ در ايران فقط امنيتي نيست، همان انگيزه‌هايي كه براي پايين نگهداشتن سرعت اينترنت در ايران وجود دارد، در فيلترينگ نيز وجود دارد.... “

جهانيان قرار دهد نرسيده‌ايم.

فضاي اجتماعي اينترنت را در حال حاضر چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

دنياي سايبر يا فضاي مجازي، فضايي غير واقعي است كه با هنجارهاي انسانهايي كه ميليونها سال در جهان واقعي زندگي كرده‌اند همگوني ندارد، به همين دليل در اين فضاي مجازي بايد مردم آرام آرام آموزشهاي لازم را براي پذيرش جامعه جديد كه به آن جامعه اطلاعاتي گفته مي‌شود و در دو اجلاس سران كشورهاي جهان در سالهاي 2003 و 2005 ميلادي برنامه اصول و راهبردهاي عمل به آنها به تصويب رسيده عمل نمايند.

بايد بپذيريم كه 85 درصد مسائل اقتصادي و اجتماعي جهان امروز، حتي متاثر از پديده دسترسي به اطلاعات و كسب تجربه از توانمنديها و ضعفهاي موجود در جهان است، لذا بايد در انجام هر عمل اقتصادي و يا اجتماعي ،جهاني بينديشيم و محلي عمل كنيم و ارزشهاي ديني‌، سنتي و ملي خود را در يك مجموعه از تفكرات جهاني جاي دهيم.

مستندات شما براي اين اظهارات چيست؟

تجريبات كشورمان در حوزه اجتماعي تاثير اينترنت، توسط يونسكو در «روستاي اينترنتي قرن آباد» تحقيق شده است و در آن نشان مي‌دهد كه پس از آغاز به كار اولين مركز ICT روستايي كشور در قرن آباد و پس از دو سال‌،60 در صد ارتقاي اجتماعي و 40 درصد ارتقاي اقتصادي اين روستا مديون حضور اينترنت بوده است.

نتيجه اين تحقيق هم اكنون بر روي سايت يونسكو در 80 صفحه به زبان انگليسي وجود دارد‌، اين تجربه كوچك روستايي بايد به ما بياموزد كه اگر بخواهيم به روش صحيح اينترنت را در كشور توسعه دهيم‌، ارتقاي اجتماعي و اقتصادي را نيز به دنبال آن خواهيم داشت.

بر اين اساس و با وجود چنين مشكلاتي آيا فكر مي كنيد مسأله‌اي مانند «فيلترينگ» موضوعيت

” تنها راه حل اين مشكلات تدوين و تصويب قانوني در زمينه جرايم اينترنتي و حقوق كاربران است نه فيلترينگ آن هم به اشتباه. ... “

مي‌يابد؟

فيلترينگ حتي در كشورهاي توسعه يافته به صورتهاي نا‌محسوس وجود دارد‌، اما در كشور ما از نوع فيلترينگ سخت است ،به گونه‌اي كه حتي كلمه‌اي مثل «زن» هم فيلتر شده است و اين نشان مي‌دهد كه اهداف اساسي از فيلترينگ در ايران فقط امنيتي نيست، همان انگيزه‌هايي كه براي پايين نگهداشتن سرعت اينترنت در ايران وجود دارد، در فيلترينگ نيز وجود دارد.

در دنياي توسعه يافته امروزي معمولاً از فيلترينگ سفيد استفاده مي‌شود‌، «فيلترينگ سفيد» فيلتري است كه حتي خانواده‌ها مي‌توانند از مقدار بسيار بسيار كم تا بسيار زياد عمل فيلترينگ را انجام دهند‌.

اين امكان به سازمانهاي دولتي، بخش خصوصي و مدارس و دانشگاهها فرصت مي‌دهد كه هر كس نسبت به محيط اجتماعي خود از اينترنت استفاده كند كه بهترين روش است.

در دانشكده‌هاي پزشكي كه احتياج به فيلم‌هاي پزشكي دارند كه ممكن است در يك دانشگاه صنعتي به آن نياز نباشد از فيلترينگ خاص استفاده مي‌كنند.

فيلترينگ سفيد اجازه مي‌دهد كه هر‌كس حتي كشورها نسبت به بعضي مسائل امنيتي كنترل خود را داشته باشند اما نه به سختي فيلترينگ امروزي در كشور ما كه تقريباً مردم از دسترسي به اينترنت آزرده مي‌شوند و انگار گناه بزرگي مرتكب شده‌اند.

شما راه حل را در چه مي‌بينيد؟
من معتقدم تنها راه حل اين مشكلات تدوين و تصويب قانوني در زمينه جرايم اينترنتي و حقوق كاربران است نه فيلترينگ آن هم به اشتباه.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن