تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816022208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي درباره علل خروپف هنگام خواب‌ آهنگ گوشخراش شبانه‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارشي درباره علل خروپف هنگام خواب‌ آهنگ گوشخراش شبانه‌
جام جم آنلاين: شايد برايتان پيش آمده باشد كه نيمه‌هاي شب با صداي گوشخراش خروپف همسر يا ديگر اشخاص خانواده‌تان از خواب پريده و درصدد بيدار كردن او برآمده باشيد، ولي بايد بدانيد كه تنها راه چاره، بيدار كردن نيست، بلكه بايد با پزشك متخصص گوش، حلق و بيني مشورت كنيد.تحقيقات نشان مي‌دهد كه 40 درصد از مردان و 25 درصد از زنان در خواب خروپف مي‌كنند.


دكتر علي‌اصغر پيوندي، جراح و متخصص گوش و حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با جام‌جم خرخر كردن و وقفه تنفسي در خواب را جزو اختلالات وسيع و پيچيده ذكر كرده و مي‌افزايد: تقريبا 10 درصد از افرادي كه دچار خروپف عادتي هستند پس از گذشت مدتي، دچار سندرم وقفه تنفسي در خواب مي‌شوند.

به گفته اين پزشك متخصص، هنگام خواب توان عضلات ناحيه حلق كاهش يافته، بافت آن ناحيه كمي به هم نزديك و يك نوع انسداد نسبي به وجود مي‌آيد.

دكتر پيوندي با بيان اين كه افراد مبتلا به خرخر به دليل وجود يك اختلال آناتوميك يا غيرآناتوميك مجراي هوايي، از بيني تنفس مي‌كنند، اظهار مي‌كند: اين مساله موجب افزايش فشار منفي وارده به ناحيه حلق و در نتيجه به ارتعاش درآمدن زبان كوچك، كام نرم و ديگر قسمت‌هاي حلق و بالاخره توليد صدا در هنگام دم مي‌شود.

به گفته اين جراح گوش و حلق و بيني، در سندرم وقفه تنفسي خواب، اخلال زمينه‌اي شديدتر بوده و هنگام دم، ناحيه حلق روي هم افتاده و دچار كلابس و انسداد كامل مجراي هوايي مي‌شود، در نتيجه كمبود اكسيژن خون (هيپوكسني)‌ حاصله از اين حالت باعث تحريك مركز خواب و بيداري شده و توان عضلات حلق افزايش يافته و بالاخره‌ انسداد برطرف مي‌شود و اين تناوب در طول مدت خواب به دفعات تكرار مي‌شود.

علل شايع خر و پف‌

خروپف عادتي اختلال نسبتا شايع خواب است كه با افزايش سن، شيوع آن نيز افزايش مي‌يابد، به‌طوري كه 5 تا 10 درصد كودكان، 25 درصد بالغان و 40 تا 50 درصد افراد بالاي 60 سال دچار اين عارضه هستند. دكتر پيوندي مي‌افزايد: در مواردي مي‌توان با رعايت برخي اصول، خروپف را تا اندازه‌اي كاهش و از عوارض بعدي جلوگيري كرد.

وي همچنين مشكلات حلق و دهان شامل بزرگي لوزتين يا لوزه سوم و بزرگي زبان كوچك را يكي از علل خروپف بيان كرده و مي‌افزايد: انحراف تيغه بيني، هيپرتروفي شاخك تحتاني، پوليپ بيني، سينوزيت مزمن و تومورها نيز مي‌توانند در روند افزايش خرخر موثر باشند كه در 75 درصد از بزرگسالان مبتلا به خرخر، گرفتگي بيني مشهود است و انحراف تيغه‌هاي مياني بيني، شايع‌ترين علت را تشكيل مي‌دهد.

به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه، استعمال سيگار نيز مي‌تواند باعث كاهش توان عضلات در ناحيه حلق و نهايتا توليد خروپف شود.

طبق بررسي‌هاي انجام شده خروپف در ميان افراد چاق سه برابر شايع‌تر است زيرا چربي باعث گرفتگي راه‌هاي تنفسي مي‌شود، بنابراين كاهش وزن مي‌تواند خروپف را كاهش يا به طور كلي آن را رفع كند.

دكتر پيوندي، چاقي و وزن بالا،‌ مصرف داروهاي خوب‌آور و آرام‌بخش و نحوه خوابيدن را از علل بروز خروپف ذكر كرده و ابراز مي‌كند؛ خوابيدن به صورت طاق باز باعث كاهش توان عضلات حلق و در نتيجه انسداد نسبي و خرخر مي‌شود.

اين متخصص افزايش سن و تنگ شدن حلق را از دلايل خرخر مي‌داند كه البته در مردان به علت وضعيت خاص شايع‌تر از زنان است.

عوارض خروپف‌

خروپف علاوه بر اين كه مي‌تواند مسائل اجتماعي و خانوادگي براي فرد به همراه داشته باشد، در ايجاد و بروز برخي عوارض همانند افزايش فشار خون، مشكلات قلبي و عروقي، سكته مغزي در بزرگسالان و اختلال در رشد تكامل اطفال نيز موثر است.

به گفته دكتر پيوندي، افراد مبتلا به خرخر عادتي دچار كسالت و خواب آلودگي روزانه هستند و اين مساله در كار روزمره آنها باعث افت بازده مي‌شود.

بنابراين لازم است براي حفظ سلامتي و جلوگيري از بروز عوارض، خرخر را يك مساله عادي ندانسته و در جهت حل اين معضل تلاش و جديت شود.

كمك به درمان‌

اصل كلي در درمان خروپف، بر طرف كردن زمينه به وجود آورنده و تشديدكننده آن است. به گفته اين متخصص گوش و حلق و بيني با كاهش وزن مي‌توان تا حدودي در جهت كاهش اين عارضه گام برداشت.براي اين كار مي‌توان با خوابيدن در جهت صحيح، بالا بردن سر موقع خواب، حداقل به ميزان 4‌اينچ (10‌سانتي‌متر)‌ پرهيز از استعمال سيگار يا داروهاي ايجاد‌كننده خرخر، تميز كردن و شستشوي حفرات بيني و حلق قبل از خواب و اجتناب از خوردن شام زياد از ميزان ابتلا به خروپف كاست.

جراحي، آخرين راه‌

دكتر پيوندي مي‌گويد: مواقعي كه فرد دچار مشكلات انسدادي باشد، پزشك با رفع اين مشكل توسط عمل اصلاح تيغه بيني، برداشتن پوليپ، عمل جراحي لوزيتن مخصوصا در كودكان، شرايطي را ايجاد مي‌كند تا دم و بازدم براحتي صورت گرفته، چرا كه در تمام موارد جراحي تنها راه‌حل مشكل نيست و با رعايت اصول ذكر شده و داروهاي تجويزي توسط پزشك متخصص، مي‌توان اين معضل به ظاهر ساده ولي در اصل خطرناك را برطرف كرد.
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن