تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806379809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - اعتراض به محروميت دانشجويان از تحصيل


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - اعتراض به محروميت دانشجويان از تحصيل
جامعه - اعتراض به محروميت دانشجويان از تحصيل

گروه اجتماعي، مهران فرجي: عصر روز دوشنبه دانشجويان محروم از تحصيل در دفتر كوچك انجمن دفاع از حق تحصيل جمع شدند تا براي حق ادامه تحصيل خود راهكاري بينديشند. دانشجوياني كه به‌خاطر فعاليت منتقدانه و صنفي از ادامه تحصيل منع شده‌اند. دانشجويان ستاره‌دار، دانشجوياني كه حتي كارنامه كنكور كارشناسي ارشد هم به‌دستشان نرسيد و دانشجوياني كه به‌دليل چندين ترم تعليق به‌خاطر فعاليت منتقدانه از ادامه تحصيل بازماندند، در نشستي كه از سوي انجمن دفاع از حق تحصيل و با همكاري دفتر تحكيم وحدت برگزار شد، شركت كردند و نسبت به محروميت خود از تحصيل اعتراض كردند. هرچند سخنرانان به برخوردهاي صورت‌گرفته با اساتيد و برخوردهاي قضايي با دانشجويان نيز اشاره و آن را محكوم كردند.

در ابتداي اين نشست خبري كيوان صميمي، رئيس انجمن دفاع از حق تحصيل، با بيان اينكه نوزدهم خردادماه اعلام شده كه 16 نفر از متقاضيان ورود به مقطع كارشناسي ارشد، از حق تحصيل محروم شده‌اند، تصريح كرد: از همان زمان تلاش‌هاي خود را در اين زمينه آغاز كرديم و هفدهم و هجدهم تيرماه درخواست ملاقات با اعضاي كميسيون آموزش را داديم كه تاكنون پاسخي داده نشده است. در ادامه سلطاني، سخنگوي انجمن حاميان حق تحصيل نيز اظهار كرد: با توجه به صحبت‌هايي كه با برخي نمايندگان مردم كرديم، مشخص است كه زياد مايل نيستند موضوع مطرح شود. متاسفانه از سوي ديوان عدالت اداري هم در به رويمان بسته شد و راي غيرقانوني عليه دانشجويان صادر كردند و اگر به جايي برسيم كه در مجلس هم به بن‌‌بست بخوريم بايد يك اطلاع‌رساني قوي انجام دهيم. وي با طرح اين پرسش كه آيا حق تحصيل از حقوقي هست كه بشود از افراد سلب كرد، گفت: با بدترين نگاه مي‌توان گفت، دانشجويي كه مطالباتي دارد، عملش مجرمانه است، اما در اين حالت هم نمي‌توان دانشجو را از تحصيل محروم كرد. ما مجرماني داريم كه در زندان تحصيل مي‌كنند و وقتي در زندان براي يك مجرم اين فضا ايجاد مي‌شود كه تحصيل كند، چگونه مي‌توانند به خود اجازه دهند كه جلوي تحصيل دانشجويان را بگيرند؟ سلطاني افزود: ما حق نداريم مقرراتي وضع كنيم كه حتي در صورت تخلف، دانشجو را به مدت طولاني از تحصيل محروم كنيم. اين عمل بر خلاف فرهنگ ديني ما نيز هست، چرا كه در قران رسالت انبيا آموزش و تعليم ذكر شده است.
دكتر سلطاني در پايان ابراز اميدواري كرد كه با اطلاع‌رساني و فشار افكار عمومي اين روند غيرقانوني هرچه زودتر متوقف شود. بر اساس اين گزارش، در ادامه علي نيكونسبتي عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با اشاره به بازنشستگي اجباري گروهي از اساتيد برجسته و مستقل، گفت: به عنوان شاگردان اين اساتيد وظيفه خودمان مي‌دانيم كه به اين موضوع اعتراض كنيم، اما اي‌كاش روزي كه شاهد برخورد با دانشجويان بوديم، اساتيد از آنها حمايت مي‌كردند. اگر اساتيد بپامي‌خاستند و اعتراض مي‌كردند امروز در چنين وضعيتي نبوديم. البته با معدود اساتيدي كه اعتراض كردند برخورد بدي شد و حتي برخي از آنها اخراج شدند، چرا كه تعدادشان كم بود.
وي تصريح كرد: در مطرح‌ترين دانشگاه‌هاي جهان شاهد اساتيدي هستيم كه سن بسيار بالايي دارند. دكتر شلينگ كه چندي پيش به ايران آمد و در دانشگاه شريف سخنراني كرد، با بالغ بر 90 سال سن همچنان در دانشگاه‌ها تدريس مي‌كند. در ادامه نشست دانشجويان محروم از تحصيل، توحيد عليزاده به نمايندگي از منع تحصيل‌شدگان سال 84 سخنراني كرد و گفت: موضوع دانشجويان ستاره‌دار از سال 85 و پس از كنكور كارشناسي ارشد سال 84 آغاز شد. او علت منع‌تحصيل‌ها را منع سيستم حاكم عنوان كرد. وي افزود: پس از آن تا دو سال در كنكور شركت نكردم اما سال گذشته در كنكور شركت كردم كه پس از گرفتن كارنامه با كمال تعجب ديدم كه تنها اسمم در برگه است و روي آن نوشته شده كه به طبقه چهارم سازمان سنجش بروم؛ طبقه‌اي كه معتقدم به واقع اصلا متعلق به سازمان سنجش نيست. وي محروميت از تحصيل را نهايت بي‌انصافي در حق دانشجويان دانست و گفت: ما تمام پيگيري‌ها را كرده‌ايم و الان هم از پيگيري‌ها نااميد نيستم و اميدوارم كه بتوانم در دانشگاه تحصيل كنم. در ادامه سليمان محمدي نماينده دانشجوياني كه به‌خاطر چند ترم تعليق، از تحصيل محروم شده‌اند، گفت: من از يك سال و نيم پيش به دانشگاه ممنوع‌الورودم و در كميته حمايت از حق تحصيل نيز تلاش‌هاي زيادي كرديم اما حمايت كافي از ما نشد. وي با بيان اينكه ممنوع‌الورودي چيزي نيست كه در قانون وجود داشته باشد، تصريح كرد: با اينكه ابتدا ديوان عدالت اداري به‌نفع من راي داد، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي در مقابل حكم قاضي ديوان ايستاد و با فشارهايي كه به قاضي وارد شد، او حكم را برگرداند. محمدي بر لزوم حمايت همه‌جانبه فعالان دانشجويي و مدني از يكديگر براي احقاق حقوق ازدست‌رفته تاكيد كرد. حسين‌زاده نيز به نمايندگي از دانشجوياني كه كارنامه كنكور كارشناسي ارشد به او داده نشده است، گفت: وجه اشتراك همه كساني كه از تحصيل محروم شده‌اند اين است كه همه ما خواسته‌هايي داشته‌ايم و خواستار آزادي‌هايي بوده‌ايم كه حق هر ايراني بوده است؛ اما در مقابل، يك برخورد خشن و تنبيهي در دستور كار دولت قرار گرفته تا بفهماند، اگر حقي بخواهيد شما را از حقي ديگر محروم مي‌كنيم. وي افزود: سازمان سنجش كه بايد امين مردم باشد، در روندي وارد شده كه از آن سلب اطمينان مي‌شود.
وي محروميت از تحصيل را نمونه بارز نقض حقوق بشر و حتي حقوق ‌مندرج در قانون اساسي ايران عنوان كرد و گفت: متاسفانه روي اين مسئله كار كارشناسي كردند و از سال 86 با همكاري برخي نهادها و سازمان سنجش، از ارائه كارنامه خودداري كردند تا محرومان مدركي براي اثبات حق خود نداشته باشند. وي ادامه داد: در سازمان سنجش به ما مي‌گويند كه طبق تبصره شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي مجاز به اعلام صلاحيت علمي شما نيستيم. اين تبصره چيست و كجاست؟ در ادامه اين نشست، زينب پيغمبرزاده عضو كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت نيز با يادي از بهاره هدايت دبير كميسيون زنان دفتر تحكيم كه در بازداشت است، به طرح سهميه‌بندي جنسيتي كه باعث محروميت دختران از تحصيل در برخي رشته‌ها مي‌شود اشاره كرد و گفت: سهميه‌بندي جنسيتي چيزي است كه وقيحانه به آن اعتراف مي‌شود و بر اساس آن افراد زيادي فقط و فقط به خاطر اينكه دختر هستند از تحصيل محروم مي‌شوند. وي با اشاره به اينكه محروميت از تحصيل به‌شكل‌هاي مختلف گريبان دانشجويان را گرفته است، افزود: عدم‌رعايت پوشش و شئونات اسلامي از مواردي بوده كه دانشجويان دختر به خاطر آن به كميته انضباطي احضار و يا حتي از تحصيل محروم مي‌شوند. موضوع ديگر تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها بود كه در دانشكده خبر با وجود مخالفت دانشجويان در سال گذشته كه مسوولان سعي در تفكيك جنسيتي داشتند، باز هم اصرار به ايجاد ديوار جنسيتي دارند. يكي از فارغ‌التحصيلان دانشگاه اصفهان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه دليل محروميتش از تحصيل سخنراني در دو تريبون آزاد و درخواست براي راه‌اندازي انجمن اسلامي دانشجويان بوده است، اظهار كرد: نزديك به يك سال براي كنكور ارشد درس خواندم اما در نهايت حتي كارنامه‌ام هم به دستم نرسيد و دليل اين محروميت انتقاد ما به وضعيت صنفي و فعاليت دانشجويي بوده است. مهدي عربشاهي دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت نيز اظهار كرد: علاوه بر شيوه‌هاي متداول براي محروميت از تحصيل يكي از شيوه‌ها بازداشت‌هايي است كه در طول سال تحصيلي انجام مي‌شود كه گاها در زمان امتحانات است و به طور غيرمستقيم باعث محروميت از تحصيل مي‌شود. وي به زنداني بودن نزديك به 16 دانشجو در سراسر كشور اشاره كرد و افزود: همه آنها در دفاع از آزادي‌هاي آكادميك به زندان افتاده‌اند. عربشاهي با اشاره به موضوع دانشگاه زنجان، گفت: به نظر مي‌آيد، به جاي پيگيري تخلف معاوني كه يك دانشجو را به خاطر داشتن پرونده تحت فشار قرار داده، پرونده به جايي مي‌رود كه جاي شاكي و متهم عوض شود و اراده پرونده‌سازي‌اي همچون دانشگاه اميركبير وجود دارد. هم‌اكنون چهار دانشجوي دانشگاه زنجان بازداشت شده‌اند.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) افزود: در مورد هاشمي و هدايت بازجويي آنها تمام شده اما فشارهايي هست كه آنها در زندان بمانند و گروهي به دنبال اين هستند كه با اتهامات كذب به تحكيم ضربه بزنند كه اين اتهامات با شناختي كه از تحكيم و اين دو نفر وجود دارد، مشخص است كه كذب است و اين جوسازي‌ها پيشاپيش محكوم به شكست است. در پايان اين نشست بيانيه جمعي از دانشجويان محروم از تحصيل خوانده شد. در بخش‌هايي از اين بيانيه آمده است: «ماشين گزينش كه از سه سال پيش تجديد سازمان يافته، ساليانه ده‌ها تن از دانشجويان را از صحنه دانشگاه حذف مي‌كند. كميته‌هاي انضباطي سخاوتمندانه احكام تعليق صادر مي‌كنند. استادان مستقل از دانشگاه اخراج شده يا به اجبار بازنشسته مي‌شوند و افرادي فاقد صلاحيت علمي و گاه داراي پيشينه‌هاي امنيتي جايگزين ايشان مي‌شوند.» در ادامه اين بيانيه با بيان اينكه هر سال كه مي‌گذرد حلقه مخالفان دموكراسي و آزادي بر دانشگاه تنگ‌تر مي‌شود، عنوان شده است: «ما دانشجويان محروم از تحصيل ايران هـشــدار مي‌دهيم كه دانشگاه در اين كشور رفته‌رفته هم از جهت كاركردهاي علمي‌اش و هم از جنبه نقش سياسي و اقتصادي‌اش، به طور نظام‌مند تضعيف مي‌شود و اين نتيجه سياستي است كه به طور آگاهانه مسوولان به واقع نامسوولي در پيش گرفته‌اند كه تنها در فكر قدرتي عنان‌گسيخته‌اند. مـــــا براي احياي حقوق آموزشي خود تلاش مي‌كنيم و براي روزي كه «دستيابي به آموزش عالي با تساوي كامل براي همه ممكن شود» ما در اين راه تمامي فعالان حقوق بشر و نيروهاي دموكراسي‌خواه را به همراهي فرامي‌خوانيم. »
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن