تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821225009




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسعودشاهي عنوان كرد؛ جشنواره فجر شاخص پيشرفت هر ساله سينما و تئات


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مسعودشاهي عنوان كرد؛
جشنواره فجر شاخص پيشرفت هر ساله سينما و تئاتر است

خبرگزاري فارس: دبير بيست‌و‌نهمين دوره جشنواره فيلم فجر با بيان اينكه جشنواره در حوزه نظارتي هيچ موضعي ندارد و عدم پذيرش يك فيلم در جشنواره به معناي عدم نمايش عمومي آن نيست، گفت: جشنواره فجر شاخص پيشرفت هر ساله سينماست.

به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، برنامه سينمايي هفت شامگاه جمعه بيست‌و‌نهمين بهمن با حضور علي معلم؛ منتقد سينما، پوران درخشنده؛ كارگردان، مهدي مسعود شاهي، دبير بيست‌و‌نهمين دوره جشنواره فيلم فجر و مسعود فراستي و رضا درستكار منتقد سينما از شبكه سوم سيما پخش شد.

* براي دوستان خود متاسفم

بنا براين گزارش درپي پخش مصاحبه هفته گذشته از فربيا فرجامي؛ بازيگر باسابقه سينما و ايجاد فضاي اعتراضي، علي معلم اظهار داشت: حقيقتاً متاسفم كه بسياري از دوستان بعد از پخش اين مصاحبه به ياد آوردند كه فريبا فرجامي نيز وجود دارد و لب به اعتراض گشودند اين در حالي است كه اولين شخصي كه بايد اعتراض مي‌كرد خانم فرجامي بود نه فردي ديگر!
وي با اشاره به تغيير فضاي اطلاعاتي جهان افزود: معتقدم نبايد فرصت نقد را از خود بگيريم و در دنيايي كه برميل يا بر خلاف نظر ما اطلاعات منتقل مي‌شود نبايد فرصت نقد و تغيير را از خود گرفت چراكه ايران در 30 سال گذشته پيشتاز انقلاب رسانه‌اي در جهان بوده و بايد در حفظ كوشا باشد.
اين منتقد سينما بيان داشت: سينما موجودي زنده است و قدرت نقد سياسي-اجتماعي در آن وجود دارد بنابراين نبايد از سينما چنين پتانسيلي را دريغ كرد، البته بايد به ياد داشت بين نقد و توهين فاصله زيادي وجود دارد.

* جشنواره شاخص هر ساله سينماست

به گزارش فارس در ادامه برنامه مهدي مسعود شاهي؛ دبير بيست‌و‌نهمين دوره جشنواره فيلم فجر در پاسخ به سوال جيراني مبني بر اين‌كه در نگاهي مقايسه‌اي جشنواره فيلم فجر را در دومين دوره به عنوان دبير چگونه ارزيابي مي كنيد، اظهار داشت: در يك روند مقايسه‌اي بايد گفت جامعه فرهنگي هنري ما، جامعه‌اي برنامه‌پذير است و روندي روبه‌رشد در سطح كمي و كيفي آثار نسبت به سال گذشته را در جشنواره شاهد خواهيم بود.
وي خاطر نشان كرد: جشنواره ميزان و شاخص هر ساله سينما است و با توجه به اينكه سينما داراي مهندسي پيچيده و از ظرفيت‌هاي مختلف فرهنگي برخوردار است بايد بگويم هر زماني كه وقت و انرژي بيشتري براي جشنواره صرف شده با مديريت بهتري مواجه بوده‌ايم و ما امسال در جشنواره اين شرايط را خواهيم ديد.
دبير بيست‌ونهمين دوره جشنواره فيلم فجر در خصوص انتقادات از تركيب داوري و كناره‌گيري برخي داوان تصريح كرد: امر داوري ذاتاً امري دشوار است حال آنكه در موضع فرهنگ حساسيت‌هاي بيشتري داراست، و ما در انتخاب داوران محدويت هايي داريم به عنوان مثال داوران نبايد فيلمي در جشنواره داشته باشند، همچنين بايد در تمامي مراحل داوري و بعد از حاضر باشند.
وي افزود: در سال گذشته برخي از دوستان به دليل انجام تعهدات حرفه‌ايشان در موقع اهداي جوايز با ما همراه نبودند و متأسفانه امسال نيز با مشكل مواجه بوديم.
مسعودشاهي درمورد طولاني شدن پروسه انتخاب آثار گفت: به دليل اينكه در اين دوره جشنواره از تمامي نسل‌ها كارگردان داريم احساس غرور مي‌كنم، البته طولاني شدن فرايند انتخاب به خاطر تعداد بالاي آثار بود، داوران از بين 100 فيلمي كه پروانه ساخت دريافت كرده بودند 96 فيلم را بازبيني كردند.
به گزارش فارس دبير جشنواره فيلم فجر در خصوص عدم حضور فيلم‌هاي عياري، صدر عاملي و عليرضا اميني در جشنواره اظهار داشت: 96 فيلم بازبيني شد و داوران مراتبي را براي اين فيلم‌ها قائل بودند و بديهي است نزديك شدن به معيار‌ها قابل توجه بوده است و بايد اين نكته مدنظر باشد كه جشنواره در حوزه نظارتي هيچ موضعي ندارد و عدم پذيرش يك فيلم در جشنواره به معناي عدم نمايش عمومي آن نيست.
وي افزود: بخش هاي مختلف جشنواره همچون نوعي نگاه و خارج از مسابقه بخش‌هايي است كه اين فرصت را فراهم مي‌آورد تا فارغ از بحث نظارتي مخاطبان به ديدن اين فيلم‌ها بپردازند.
مسعودشاهي در پايان تأكيد كرد: هيچ انتقادي نسبت به داوري اين دوره جشنوراه ندارم زيرا معتقدم قضاوت هيئت داوران بر پايه‌ تسلط‌ آنها بر سينما بوده است.

*با وجود 40فيلم خوب، انتخاب 33 فيلم سخت بود

در ادامه برنامه پوران درخشنده ضمن مرور كارنامه حرفه‌اي خود خاطر نشان كرد: به عنوان شخصي كه از تلويزيون وارد سينما شدم بايد بگويم بحث تحقيق و پژوهش از مهمترين بخش‌هاي آثار من بوده و همواه قبل از نگارش فيلم‌نامه به تحقيق مي‌پردازم.
وي در پاسخ به اين سوال كه بين دهه‌هاي 60 ، 70، 80 كدام را براي سينما و خود بهتر ارزيابي مي‌كنيد بيان داشت: دهه 60 را براي خود و سينماي ايراني بهترين دوران مي‌بينم و تا اواسط دهه 70 نيز اوضاع سينما را بد برآورد نمي‌كنم اما متأسفانه تصور مي‌كنم در دهه 80 سينما نابود شد وپرده سينما پر از كمدي‌ و هجو و هزل شد.
اين كارگردان در پايان گفت‌: دراين دوره از جشنواره 96 فيلم ديديم كه به جرأت مي‌توان گفت 40 فيلم خوب در بين آنها بود اين در حالي است كه ما بايد در نهايت 33 فيلم انتخاب مي‌كرديم و اين كار را به مراتب سخت‌تر كرد.

* براي تقديربايد توان بالا رفتن از پله‌ها را داشت!

به گزارش فارس در ادامه برنامه مصاحبه‌اي از مسعود كيميايي پخش شد، وي در پاسخ به اين سوال كه با وجود اينكه جشنواره فيلم فجر هيچ جايزه‌اي را برايش به امغان نياورده چگونه هنوز نيز واكنشي منفي به جشنواره ندارد اذعان داشت: در ده سال اول جشنواره انتخاب مجموعه داوارن غلط بود چراكه زماني كه هيئت داوارن از سينما انتخاب مي‌شوند برخي از روابط و معذورات در داوري خلل وارد مي‌كند و بيشتر از اثر به مولف و پيشنه رفتاري وي تأكيد مي‌شود.
اين كارگردان خاطر نشان كرد: هرگز هدايتي-حمايتي فيلم نساخته‌ام و معتقدم فيلم نساختن فضيلت نيست چراكه بايد براي فيلم نساختن هم فيلم ساخت.
وي در مورد بزرگداشت خود در اين دوره جشنواره گفت: براي اين تقديرآن هم بعد از 50 سال فيلم سازي خيلي دير است! بلاخره براي تقدير بايد بتواني از آن پله‌ها بالا بروي ياخير!





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن