تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799304117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كنگر و كودك زير 2 سال : تغذیه و سلامتی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: با سلام
كنگر چه خواصي دارد و آيا براي بچه زير 2 سال خوب است يا ضرر دارد
با تشكر

دوست عزيز

خورش كنگر هرچقدر خواص داشته باشد مناسب غداي كودك نيست چون در اين غذا كه براي اعضاي ديگر خانواده پخته شده حتما روغن و ادويه وجود دارد كه براي اين سن مناسب نيست بلكه مضر است . ضمنا گاهي تيغ كنگر غفلتا مشكل ساز ميشود .

براي كودك زير 2 سال بهترين غذا ها را بايد بدون روغن - كم نمك - كم شيرين تهيه كرد و تا ذايقه كودك به اين نوع خوراك از كودكي عادت كند . بهداشت غذايي و سلامت افراد از كودكي پايه ريزي ميشود .

اگر آنها را مانند پدر بزرگ هاو مادر بزرگ يمان از كودكي به آب قند غليظ و اغذيه پر چرب و پر نمك عادت دهيم در بزرگسالي انها را مستعد ابتلا به بيماري هاي پر فشاري خون و ديابت و كليه و چاقي و ...... خواهيم كرد و پرهيز از آنها برايشان سخت خواهد بود چون ديگر ذايقه عادت كرده .

اگر به سلامتي كوكانمان علاقمنديم بايد بهداشت غدايي آنها را رعايت كنيم .

برنامه غذايي كودك دوساله
------------------------------

یك برنامه غذایی مناسب باید كلیه مواد مغدی ( مواد نشاسته ای، پروتئینی، چربی، ویتامین ها و املاح) را به نسبت های متعادل در اختیار كودك قرار دهد تا انرژی مورد نیاز او كه معمولاً بر اساس یكصد كیلو كالری به ازاء هر كیلوگرم وزن بدن است تامین شود.
معمولاً ۵۰% انرژی مورد نیاز از مواد قندی ،‌۳۰% از مواد چربی و حدود ۲۰% از مواد پروتئینی به دست می آید. بدیهی است بر حسب عادات مختلف غذایی و افزایش وزن كودك، نسبت های فوق بین ۵ تا ۱۰% قابل تغییر هستند.
غدای كودكان یك تا دو ساله باید كم حجم ولی مقوی و مناسب و شامل همه گروههای غذایی باشد. مقدار غدای كودك می تواند بر حسب اشتهای او افزایش یابد.
نباید انتظار داشته باشیم كه كودكان مانند بزرگترها غدا بخورند چون ظرفیت معده آنان هنوز كوچك است.
از طرف دیگر به دلیل اینكه حس كنجكاوی كودك جهت آشنا شدن با دنیای خارج تاثیرزیادی بر اشتهای او می گذارد این امر ایجاب می نماید كه وعده های غذایش ۵ تا ۶ بار در شبانه روز باشد كه سه وعده آن وعده های اصلی است كه باید مقوی و پر انرژی باشد دو وعده آن نیز میان وعده است كه باید مناسب و مكمل وعده های اصلی باشند.
در این سن هنوز هم كودك با شیرمادر تغذیه می شود تا بخشی از انرژی و مواد مغدی موردنیاز او از این طریق در اختیارش قرار گیرد.
●چرا تغذیه با شیر مادر در سال دوم زندگی یك ضرورت است؟
▪ زیرا:
۱- هنوز منبع مهم دریافت پروتئین، چربی كلسیم و ویتامینها برای كودك است.
۲- تا حدود ۳/۱ انرژی و مواد غذایی مورد نیاز او را تامین می كند.
۳- چون در این سن، كودك نوپا بسیار پر تحرك و فعال است و با دست زدن به همه جا و همه چیز خود را بسهولت در معرض آلودگی ها و در نتیجه بیماری ها قرار می دهد مواد ایمنی بخش موجود در شیر مادر نقش حفاظتی بسیار مهمی برای كودك ایفا می كند و وی را تا حدود بسیار زیادی از ابتلاء به اسهال، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت گوش، عفونت دستگاه ادراری و امثال آن محافظت می نماید . این حفاظت در مقابل بیماری های غیر عفونی نظیر آسم، آلرژی، دیابت نوجوانی و بعضی از سرطانهای دوران كودكی نیز وجود دارد.
۴- نیازهای عاطفی و روانی كودك را كه برای رشد و تكاملش بسیار ضروری هستند تامین می نماید.
۵- نقش بسیار ارزنده تغذیه با شیر مادر در امر تكامل عصبی و روانی كودك كه در سال اول زندگی آغاز شده بود با تداوم تغذیه با شیرمادر در سال دوم زندگی استمرار پیدا می كند .
۶- اغلب كودكان در ایام بیماری به ویژه در جریان اسهال، استفراغ و تب كم اشتها هستند ولی معمولاً اشتهایشان نسبت به تغذیه با شیرمادر حفظ شده و یا حتی بیشتر می شود لذا این منبغ مهم آب و غدا در ایام بیماری از شدت كاهش وزن آنان می كاهد و به بهبودشان كمك می كند.

۷- از نظر اقتصادی چون با كاهش دفعات بیماری های مختلف همراه است اثر قابل توجهی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده دارد.
۸- در پیشگیری از بارداری ناخواسته مادر هنوز هم نقش قابل توجهی ایفا می نماید.
● نمونه ای از برنامه غذایی كودك در سال دوم زندگی
یك كودك یك ساله حدود ۳۰% انرژی، ۵۰% پروتئین، ۲% آهن و ۷۵% ویتامین A مورد نیاز خود را از شیر مادر بدست می آورد. در مورد سایر ویتامین ها و املاح نیز درصدی از طریق شیرمادر و بقیه باید از طریق غذایی كه به كودك داده می شود تامین گردد تا رشد و تكامل مطلوب او فراهم شود. البته چون تامین مقدار مورد نیاز پاره ای از ویتامین ها و آهن از طریق تغذیه با شیرمادر و غذا مقدور نیست لذا استفاده از قطره مولتی ویتامین و آهن تا پایان ۲ سالگی توصیه می شود.
به عنوان یك راهنمای كلی كه شامل ۳ غذای اصلی و ۲ میان وعده می باشد برنامه غذایی یك كودك دو ساله به شرح زیر است:
▪ سه وعده غذای اصلی شامل صبحانه، نهار و شام
▪ دو میان وعده حدود ۱۰ صبح و ۴ بعداز ظهر
● نمونه:
▪ صبحانه: نان، كره، مربا ( یا عسل) پنیر كم نمك و چای كم رنگ.
▪ نهار: ۳ قاشق غداخوری پر برنج پخته شده ( پلو) + یك قاشق غذاخوری پر از حبوبات ( عدس، لوبیا و …) + یك قاشق مربا خوری كره یا روغن + نصف یك پرتقال متوسط.
▪ شام: ۳ قاشق غذاخوری پر از برنج پخته شده ( پلو)‌ + یك قاشق غذا خوری پر گوشت ماهی ( بدون تیغ) + یك قاشق غذاخوری پر از یك نوع سبزی با برگ سبز تیره مثل اسفناج یا گشنیز یا جعفری پخته شده.
● در این نمونه برنامه ناهار و شام چه مواد مغذی وجود دارد و به چه مقدار در اختیار كودك قرار می گیرد؟
در غذای ظهر ( نهار)‌ كه برنج پیشنهاد شده است بخشی از انرژی و پروتئین مورد نیاز وعده ظهر كودك تامین می شود اگر برنج در دسترس نباشد می توان از سیب زمینی، نان یا ماكارونی استفاده كرد.
برنج فاقد ویتامین آ است و مقدار آهن آن هم بسیار ناچیز است. پروتئین سیب زمینی هم كمتر از پروتئین برنج است بنابراین هر زمان كه برنج یا سیب زمینی در وعده غذایی كودك قرار می گیرد حتماً باید ماده دیگری كه سرشار از پروتئین باشد به آن اضافه نمود مانند حبوبات كه پروتئین برنج یا سیب زمینی را كامل می كند بنابراین یك خوراك سیب زمینی و لوبیا یا عدس پلو از نظر پروتئین كامل هستند . برای جذب بهتر آهن پیشنهاد می شود از تركیب برنج و حبوبات یا سیب زمینی و حبوبات ، نصف یك پرتقال در برنامه نهار كودك استفاده نمود كه هم جذب آهن موجود در غذا را بیشتر می كند و هم كمبود ویتامین C مورد نیاز را جبران می نماید.
در برنامه شام به جای حبوبات ( پروتئین گیاهی) از یك ماده پروتئینی حیوانی استفاده شده است. گوشت ماهی علاوه بر تامین بقیه پروتئین مورد نیاز كودك سبب جذب بهتر آهن غذاهای گیاهی می شود . بنابراین یك قاشق غذاخوری پر از اسفناج یا جعفری یا گشنیز، هم ویتامین آ مورد نیاز كودك را تامین می كند و هم به دلیل وجود گوشت ماهی، جذب آهن موجود در مواد غذایی بیشتر می شود. به جای گوشت ماهی می توان از جگر پخته شده مرغ هم استفاده كرد. گرچه انرژی كمتری تولید می كند ولی در عوض مابقی پروتئین و بخشی از آهن و كل ویتامین آ مورد نیاز را فراهم می نماید حتی ویتامین آ تولید شده حدود ۲۰ برابر بیشتر می شود.
با این نمونه از صبحانه ، نهار و شام، قسمت اعظم انرژی مورد نیاز كودك تامین می شود و بخش كوچكی باقی می ماند كه با ۲ میان وعده مثلاً یك تكه نان همراه با نصف یك موز در ساعت ۱۰ صبح و ۲ عدد بیسكویت همراه با ۲ عدد خرما در ۴ بعد از ظهر كمبود انرژی جبران می شود. سایر ویتامین ها و ریزمغذی ها نیز طی وعده های غذای اصلی و میان وعده به كودك می رسد. تنها عنصری كه بطور مكمل ممكن است مورد نیاز باشد آهن است كه در بسیاری از كشورها مواد غذایی مثل برنج ، آردگندم، پودرشیر، سس سویا، سس ماهی، پودر كاری، شكر یا نمك را با آهن غنی می كنند . در صورت عدم دسترسی به این مواد غنی شده با آهن بهتر است برای كودك در سن ۱ تا ۲ سالگی قطره یا شربت آهن تجویز شود.
●● با توجه به مطالب گفته شده می توان برنامه غذایی متنوعی برای كودك فراهم كرد تا كلیه نیازهای غذایی او تامین گردد. مثلاً:
● صبحانه می تواند شامل یكی از پیشنهادات زیر باشد:
▪ نان و كره و مربا و چای/ یا نان و كره و عسل و چای/ یا نان و پنیر و گردو/ یا نان و تخم مرغ و پنیر
● نهار:
▪ عدس پلو با ۲ قاشق غذاخوری ماست/ یا سبزی پلو با ماهی/ یا سبزی پلو با ماهیچه/ یا كوفته قلقلی با سیب زمینی و هویج/ یا لوبیا چیتی با سیب زمینی و هویج/ یا خوراك گوشت با سیب زمینی و هویج/ یا پلو با نصف سیخ كباب/ یا خورش سبزی با پلو ( سبزی خورش خیلی سرخ نشود) همراه با یك نوع میوه با اندازه متوسط.
● شام:
▪ ماكارونی با گوشت چرخ كرده و كمی سبزی/ یا ماكارونی با پنیر رنده شده/ یا لوبیا چیتی همراه با سیب زمینی و كمی روغن زیتون/ یا كوكوی سبزی با نان/ یا كوكوی سیب زمینی با نان/ یا نصف سیخ كباب با نان + دو قاشق غذا خوری ماست.
● میان وعده های صبح و بعداز ظهر:
▪ ۲ عدد بیسكویت با یك سیب/ یك تكه نان و یك موز/ یك تكه نان با ۲ عدد خرما/ یك تكه نان با یك عدد سیب زمینی متوسط یا ۲ عدد هویج پخته شده/ نان و نصف تخم مرغ پخته شده/ نان و پنیر و خیار/ یك پیاله شله زرد/ یك نعلبكی حلوا/ ۱۰ عدد پسته ریز و نرم شده همراه با یك فنجان آب میوه/۷ عدد بادام ریز و نرم شده با یك فنجان آب میوه/ نصف لیوان ماست با یك عدد خرما و یك تكه نان/ یك تكه نان با كمی كره و پنیرو…
كلاً همانطور كه گفته شد كودكان در این سن دوست دارند كه مواد غذایی را با دست خودشان بردارند. لذا در صورت امكان بهتر است كه غذای آنان شامل یك تكه گوشت یا حبوبات پخته شده همراه با یك نوع سبزی با برگ سبز یا زرد ( اسفناج ، كرفس و … كدو حلوایی ، هویج و …) به اضافه پلو یا نان یا سیب زمینی و هر روز همراه با یك میوه باشد . در غیراینصورت از همان برنامه غذایی روزانه خانواده مثل خورش سبزی یاخورش قیمه و… می توان با تغییراتی كه در آن داده می شود ( مثلاً با نمك و چاشنی كمتر) استفاده نمود.


پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده

نقل از :

http://216.109.125.130/search/cache?ei= ... 1&.intl=us




شير دادن مادر به كودك تا پايان دو سالگي ضروري است .
زيرا:
1- هنوز بهترين منبع تأمين پروتئين براي كودك است.

2- تا حدود 30 درصد كالري مورد نياز او را تأمين مي كند.

3- مواد ايمني بخش موجود در آن، طيف حفاظتي مهمي براي كودك دارد و اين طفل نوپا را كه بسيار متحرك و فعال است و با دست زدن به همه جا و همه چيز، خود را به سهولت در معرض بيماري قرار مي دهد از ابتلاء به اسهال و ساير عفونت ها حفظ مي كند.

4- تكامل عصبي و رواني كودك را كه با شيرمادر آغاز شده ، با تداوم واستمرارآن در سال دوم زندگي ، كامل مي كند.

5- نيازهاي عاطفي و رواني او را كه براي رشد و تكاملش بسيار ضروري هستند تأمين مي كند.

6- با كاهش دفعات بيماري، اثر قابل توجهي در شرايط روحي و رواني و اقتصادي خانواده دارد.

7- اغلب كودكان در ايام بيماري كم اشتها هستند و به كمتر چيزي، به اندازه شيرمادر ميل دارند و اين منبع غذايي در ايام بيماري به بهبود آنان كمك مي كند.

8- و بالاخره در جريان اسهال و استفراغ، هيچ چيز به اندازه شيرمادر براي كودك قابل تحمل نيست.

نكات مهم در تغذيه سال دوم زندگي
-------------------------------------------
1- ادامه تغذيه با شيرمادر همچنان مورد تأكيد است.

2- شيرمادر بعد از صرف غذاي كودك داده شود.

3- دفعات تغذيه به غير از شيرمادر 4 تا 5 بار در روز است.

4- هنوز بايد در غذا تغييراتي داد تا هضم آن آسانتر باشد ؛ زيرا اگر غذا يكباره و به صورت آنچه كه در سفره خانواده است به كودك داده شود، ممكن است هضم آن براي او مشكل باشد. مثلا بهتر است برنج به صورت كته و كاملاً نرم شده باشد . مي توان آن را با كمي آب خورش نرم وله كرد وبه كودك داد.

5- نياز كودك به كلسيم و پروتئين توسط شيرمادر و مقدار ماست پاستوريزه اي كه در روزمي خورد تامين مي شود.

6- سفيده تخم مرغ كم كم به همان صورت كه درمورد زرده تخم مرغ شروع شده بود به صورت كاملا پخته و سفت شده شروع ، و به تدريج يك سفيده كامل مصرف شود. مي توان يك روز در ميان يك تخم مرغ كامل به كودك داد.

7- كودك فعالانه در غذا خوردن دخالت داشته باشد و خود غذا را با دست يا قاشق كوچك بردارد و به دهان ببرد.

8- از 11 ماهگي به بعد ، زمان انتقال از غذاهاي مخصوص به غذاي سفره خانواده است.

9- حبوبات از مواد غذايي داراي پروتئين، كربوهيدرات و املاح است . درسال دوم به تدريج بر تنوع حبوبات مصرفي بيفزاييد . مي توانيد آنها را به صورت كاملاً پخته شده همراه با سيب زميني و با روغن يا كره و ترجيحاً روغن زيتون به كودك بدهيد.

10- بايد توجه داشت كه هنوز هم معده كودك كوچك است و نبايد آن را با مقدار زيادي ميوه يا آب ميوه پر كرد.

11- به كودك يك تا دو ساله تنقلاتي مثل پفك، شكلات، چيپس و... نبايد داده شود و در صورتي كه فعاليت كودك زياد باشد بستني ، خرما، بيسكوئيت، بادام و پسته بو نداده ولي ريز شده بعد از غذا به او داده شود تا جاي وعده هاي اصلي غذا را نگيرد.

12- در طول سال دوم ، مصرف ويتامين هايA وD و قطره آهن بايد ادامه داشته باشد و اين مشكل كه آهن موجب سياهي دندان ها مي شود نبايد مانع مصرف آن شود بلكه بايد قطره را با قاشق چايخوري در عقب دهان كودك ريخت و متعاقب آن به او آب داد و با پارچه اي تميز روي دندان هاي كودك را تميز كرد.

13- در اواخر سال دوم احساس استقلال كودك بيشتر مي شود ، خودش غذا مي خورد و از همه ي غذاهاي سفره خانواده به دلخواه انتخاب مي نمايد. مادران دراين مرحله از اين زندگي بايد به مصرف مواد غذايي كافي و پر انرژي كه براي رشد كود ك لازم است، توجه نمايند.

مراحل از شير گرفتن كودك

1- به كودك4 تا 5 نوبت در روز غذا بدهيد.
2- در صورت نياز ، ميزان غذا و تعداد وعده هاي غذايي را افزايش دهيد.

3- فواصل بين شيردهي را افزايش دهيد. به عنوان مثال ممكن است ابتدا در طول صبح شيردهي را قطع كنيد و پس از يك تا دو هفته، شيردهي در طول بعداز ظهر را هم قطع كنيد.

4- به كودك بيشتر محبت كنيد و بگذاريد كودك احساس نزديكي بيشتري با شما داشته باشد.

5- زماني كه كودك تمايل به شير خوردن دارد، او را با زور از خود دور نكنيد زيرا ممكن است كودك عصبي و ناراحت شود.

6- سرانجام شيردهي درطول شب را قطع كنيد.

تغذيه كودك از 2 تا 5 سالگي
------------------------------------
در سالهاي اوليه زندگي ، افزايش قد و وزن كودك دو تغيير اساسي در رشد و تكامل اوست. در يك سالگي ، كودك توانايي ايستادن را پيدا مي كند، در 2 سالگي راه رفتن را تجربه مي كند و درسه سالگي با اطمينان و اعتماد كامل ، حركات جهشي انجام مي دهد. در اين دوران استخوانها رشد طولي مي كند و بر حجم ماهيچه ها افزوده مي شود به طوري كه كودك روزانه 6 گرم افزايش وزن خواهد داشت.

نياز انرژي

بعد از دو سالگي با كند شدن رشد، اشتهاي كودك هم كاهش مي يابد. پس براساس روند رشد كودك ، تقاضا براي دريافت غذا نيز تغيير مي كند. هر چند ميزان دريافت انرژي از يك غذا تا غذاي ديگر متفاوت است، اما كل غذاي دريافتي روزانه كودك ثابت است. البته نياز انرژي كودكان براساس ميزان فعاليت فيزيكي آنها متفاوت است. براي تأمين كليه مواد مغذي مورد نياز كودك، برنامه غذايي آنها بايد شامل تركيبي از غذاهاي مختلف در گروه هاي اصلي غذايي باشد.

http://216.109.125.130/search/cache?ei= ... 1&.intl=us

نكات مهم و قابل توجه در تغذيه كودك در سال دوم زندگي
------------------------------------------------------------------

برعكس سال اول كه توصيه مي شد تغذيه با شيرمادر مقدم بر غذاي كمكي باشد در سال دوم با توجه به اهميت بيشتر غذاهاي جامد توصيه مي شود كه حتي المقدور شير مادر بعد از غذا داده شود.

دفعات تغذيه كودك ( به غير از شيرمادر)‌ هنور 5 تا 6 بار در روز است.

بين 1 تا 5/1 سالگي زمان انتقال تغذيه كودك از غذاهاي كمكي به غذاهاي سفره خانواده است.

توصيه مي شود تا 18 ماهگي بسته به تحمل كودك و به تدريج غذاهاي سال اول زندگي به سفره خانواده تبديل شود لذا هفته اي 2 تا 3 بار از همان غذاهاي كم حجم، مقوي و پر انرژي سال اول زندگي مانند سوپ گوشت و سبزيجات مخلوط با كمي آرد و شير و شكر و يا كته نرم كه با آب گوشت پخته شده است براي او تهيه شود.

نياز به كلسيم و پروتئين عمدتاً از طريق شير مادر و ماست پاستوريزه اي كه در روز مي خورد تامين مي شود.

سفيده تخم مرغ را مي توان همانطور كه در مورد زرده آن شروع شده بود يعني كم كم و بصورت كاملاً پخته و سفت از مقدار كم شروع كرد و بتدريج به يك سفيده كامل رساند بدين ترتيب كودك مي تواند يكروز در ميان يك تخم مرغ كامل بصورت نيمرو، املت يا آبپز بخورد اما هر روز هم مي تواند از سفيده تخم مرغ استفاده نمايد.

از گروه چربي و شيريني ها نيز بايد استفاده نمود. استفاده كردن از اين گروه به صورت غني كردن غذاي كودك با روغن نباتي يا كره تا حدي كه جاي موادغذايي ديگررا نگيرد و سبب كاهش اشتهاي او نشود و استفاده از مواد نشاسته اي بصورت نان، برنج، ماكاروني و سيب زميني است تا انرژي مورد نياز كودك را فراهم نمايد.

حبوبات غني از مواد پروتئيني و املاح هستند كه معمولاً از اواخر سال اول زندگي به رژيم غذايي كودك اضافه مي شوند . در سال دوم نيز بتدريج بر تنوع آن افزوده و بصورت كاملاً پخته شده ( بعد از خيس كردن و جدا كردن پوست آن) همراه با سيب زميني و روغن زيتون مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.

اگر شروع غذا يكباره و بصورت آنچه كه درسفره خانواده است به كودك داده شود، پذيرش و هضم آن براي او مشكل مي شود. لذا در ابتدا بايد تغييراتي در آن داد مثلاً:

در سفره خانواده اگر برنج (پلو) بصورت كته يا كاملاً نرم شده نيست مي توان آنرا با پشت قاشق وكمي آب خورش، نرم و له نمود يا اگر خوراك سيب زميني و گوشت و… وجود دارد كمي نان را در آب خوراك نرم كرده همراه با گوشت و سيب زميني كه با پشت قاشق له و نرم شده است به كودك داد.

همانطور كه گفته شد هنوز هم معده كودك كوچك است و نبايد آنرا با آب يا آب ميوه و يا خود ميوه پر كرد.

آب ميوه در حجم كم به عنوان يك نوشيدني خنك از ميوه هاي تازه يا از شربتهاي خانگي مانند شربت آبليمو ( با ليمو ترش تازه)‌و....

بعد از بازي و تقلاي كودك در يك روز گرم براي او بسيار مطبوع و لذت بخش است.

مصرف ميوه هاي مختلف ، دو تا سه بار در روز به مقدار توصيه شده در صفحات بعد، هم بخشي از نيازهاي كودك به ويتامين هاي A و C را تامين مي كند و هم به علت داشتن فيبر كار دستگاه گوارش او را تسهيل مي نمايد.

دادن غذاهاي خيلي شيرين و يا نوشيدني در حجم زياد در فاصله دو وعده غذا معمولاً سبب كاهش اشتها شده و ممكن است كودك را از خوردن غذاي اصلي باز دارد.

در برنامه غذايي كودك يك تا دو ساله تنقلاتي مانند پفك، چيپس، شكلات و نوشابه جايي نداشته و در صورتيكه فعاليت كودك زياد باشد ، استفاده از ميان وعده هاي انرژي زا مانند: خرما، كشمش، مربا، كمپوت، ژله، بيسكويت ، بستني پاستوريزه، بادام و پسته بو نداده، ( ولي ريز و پودر شده مخلوط با ماست) به شرطي كه جاي وعده اصلي غذا را نگيرد مفيد است.

كودكان يك تا دو ساله هنوز هم در معرض خطر خفگي هستند و موادي مانند تكه هاي سوسيس، دانه انگور ،‌سبزيهاي خام، فندق ، بادام ، ذرت بوداده، آب نبات و غيره نبايد در دسترسشان باشد. همچنين وقتي دراز كشيده اند و يا در حال دويدن هستند نبايد به آنان غذا داد.

ميوه هاي آلرژي زا مانند كيوي، خربزه و نيز موادي كه هضم آنها مشكل است مثل پوست حبوبات هننوز هم در برنامه غذايي كودك جايي ندارند.

در طول سال دوم زندگي ،‌مصرف قطره ويتامين هاي آ و د يا مولتي ويتامين و قطره آهن به همان مقدار قبلي بايد ادامه داشته باشد و اين مطلب كه آهن موجب سياهي دندانها مي شود نبايد مانع مصرف آن شود بلكه بايد قطره را در عقب دهان كودك ريخت و متعاقب آن به كودك آب يا يك تا چند قاشق مرباخوري آب ميوه داد و يا دندان ها را مسواك زد.


نقل از :

http://216.109.125.130/search/cache?ei= ... 1&.intl=us

17 نكته در باب تغذيه كودكان
------------------------------------

1) هر كودكي از بدو تولد بايد كارت مراقبت(كارت رشد) داشته باشد. اين كارت شامل اطلاعات مربوط به واكسيناسيون و رشد كودك است.

2) اين كارت بايد در زمان تولد در بيمارستان يا در اولين مراجعه در همه مراكز بهداشتي درماني رايگان در اختيار مادران قرار گيرد. دختران كارت صورتي و پسران كارت آبي رنگ دارند.

3) شما بايد رشد كودك خود را از طريق وزن كردن منظم كه توسط بهورزان در روستاها و مراقبان بهداشت در مراكز بهداشتي در شهرها صورت مي‌گيرد و روي كارت رشد ثبت مي‌شود ، مورد توجه و پيگيري قرار دهيد.

4) تا 6 ماهگي فقط به او شير مادر بدهيد و در اين كار پشتكار و حوصله به خرج دهيد. نگران نباشيد. اگر مشكلي در شير دهي داريد از مشاوره با مراقبان بهداشتي در مراكز بهداشتي يا پزشك كودك كمك بگيريد.

5) شير خواراني كه تا 2سال شير مادر مي‌خورند شانس بهتري براي رشد و سلامت دارند و كمتر بيمار مي شوند. اين شانس را از كودك خود نگيريد.

6‌) از 15 روزگي قطره ويتامين (آ) و( د) را شروع كنيد.

7) ذخيره آهن بدن كودك از 6ماهگي كاهش مي يابد و هيچ غذايي نمي تواند نياز آهن كودك را تامين كند. در اين زمان شربت يا قطره آ هن را حتما شروع كنيد و تا دو سالگي ادامه دهيد.

ميزان تجويز قطره هاي ويتامين آ و قطره آهن را از مراقب بهداشت يا پزشك كودك بپرسيد.

9) از تغيير رنگ دندان كودك و يا طعم بد اين داروها نگران نباشيد . كودك بعد از مدتي به طعم عادت مي‌كند و دندان‌هاي شيري، بعدها با دندان‌هاي دائمي جانشين مي‌شوند . هربار بعد از دادن قطره، دندان‌هاي كودك را با يك تنظيف تميز پاك كنيد.دادن آب يا كمي آب ميوه بعد از قطره آهن به تغيير مزه دهان كودك كمك مي‌كند.

10) از 6 ماهگي غذاي كمكي را شروع كنيد ولي در سال اول هر بار بعد از شير مادربه كودك غذا بدهيد تا غذا مانع از دريافت شير كافي نشود.

11) غذاي كمكي را با توجه به توصيه‌هاي تصويري كه در كارت مراقبت درج شده تا زماني كه كودك مي‌تواند غذاي سفره را بخورد دنبال كنيد. غذاي كمكي را مي‌توانيد براي دو يا سه وعده تهيه كنيد و آن را در ظرف كوچك در دار در فريزر نگه داريد و بعد از بيرون آوردن و حرارت دادن (جوش) آن را خنك كرده و به كودك بدهيد.

****
12) به غذاي كودك تايك سال اول نمك اضافه نكنيد.همين كار كوچك ذائقه كودك شمارا به غذاي كم نمك عادت مي‌دهد و احتمال ابتلاي او را در آينده به بعضي بيماري‌ها مثل افزايش فشار خون كم مي‌كند. ذائقه كودك در دو سال اول نقش مهمي براي آينده او دارد.

13) معده كودك كوچك ونياز او از يك فرد بالغ بيشتر است معده او را با مواد بي‌ارزش پر نكنيد.

14) در زمان بيماري كودك به دليل بي اشتهايي كمي وزن از دست مي‌دهد. بعد از بيماري با دادن وعده هاي غذاي اضافي سعي كنيد وزن از دست رفته رابه كودك باز گردانيد. كودك بعد از بيماري اشتهاي بهتري دارد و اگر مراقب او باشيد به سرعت وزن مي‌گيرد.

***
15) به كودكان كم وزن بايد بيشتر توجه شود چون آنها بيشتر بيمار مي‌شوند و بيماري‌هاي پي در پي مي‌تواند خطرناك باشد.كمي روغن يا كره به غذاي اين كودكان اضافه كنيد

16) هربار بعد از تعويض كهنه كودك و هنگام غذا دادن به او، دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد.

17) جلوي كودك نگوييد غذايي را دوست نداريد.سعي كنيد از همه انواع مواد غذايي با توجه به توصيه هاي كارت رشد استفاده كنيد، اجازه دهيد كودك با طعم انواع سبزي، صيفي ،ميوه و...آشنا شود. تنوع غذايي، ريز مغذي‌هاي ضروري را بهتر به بدن مي‌رساند.

نقل از :

http://www.salamat.ir/content/61/index1.asp?t=6#5

با سلام
بسيار متشكرم از اينكه جواب سئوالم را داديد
ولي بسيار نااميدم كرديد چون بچه من حتي يك دهم اين برنامه غذايي كه گفتيد را روزانه استفاده نمي كند
او بسيار كم غذا است و طبق دستور پزشك براي باز شدن اشتهايش به او ب كمپلكس- زينك سولفات- مولتي ويتامين مي دهم
بچه من 17 ماهه است
آيا مي توانم به او حليم بدهم و آيا با حليم گوشت نمي توان ماست خورد
با تشكر مجدد

دوست عزيز سلام

خيلي غصه نخور - زياد خوردن كه دليل بر سلامتي كودك نيست . كودك بايد بايد سالم غذا بخوره نه زياد . گاهي انتظارات ما از كودكمان بسيار بالا است .

اولا انتظار نداشته باش اشتهاي كودكت مثل اشتهاي اطفال ديگر باشه . حالا كه دكتر به اون اشتها آور هم داده ديگر نگران نباش .

حليم خيلي مفيده و اگر روغن و شكر و داچين و نمك زياد نداشته باشه فوق العاده خوبه . گندم و گوشت چيز بدي نيستند. به شرطي كه وادارش نكني زياد بخوره . كلا هر غذايي رو هر اندازه كه دلش خواست بگذار بخوره تا از اون زده نشه .

اگر هم دوست داره با هر غذايي ماست بهش بدي اشكالي نداره - خوب بهش بده .
ماستي كه شيريني طبيعي داره رو ميتوني حتي با ميوه جات هم مخلوط كني و بهش بدي .
اگر ماست ساده و شيرين رو با كمي عسل مخلوط كني بد نيست و همين رو هم با مخلوط ميوه ميتوني بهش بدي .

همه چيز رو كم كم بهش بده تا به مزه اون عادت كنه . شايد روز اولش فقط يك قاشق از اون بخوره .اشكالي نداره صبر و حوصله كن . روز هاي ديگر كه به مزه اش عادت كرد بيشتر ميخوره .

عزيزم بهشت رو كه مجاني به ما مادران پيشكش نكرده اند !!! ( البته يواشكي بگم كه : سرمون رو شيره ماليدن كه اين همه زحمت و دردسر رو تحمل كنيم !!! )
---------------------------------------------------------------
با حليم هم ميتوني بهش ماست بدي .

***
ولي صد البته قبل از بكار بستن همه نصايح دوستان حتما با دكترش هم مشورت كن !

دوست عزيز

ضمنا حوصله كن و كم كم و خورد خورد بهش غذا بده تا كمي گنجايش معده اش بيشتر بشه . گاهي بايد هنگام غذا دادن به او = آواز بخوني و قصه بگي و حرف بزني و ادا در آري و ......! تا اون غذا شو بخوره .

[ يادم مياد هنگام غذا دادن به 3 پسر بچه شيطان خودم هميشه قصه 3 خرس ( مامان خرسه و بابا خرسه بچه خرسه تو يك جنگل پر درخت و يك اشپزخونه آماده بكار با قابلمه اي از غذاي آنروز ما !!!! ) رو تعريف ميكردم كه : مادرشون براش آشي پخته بود درست مثل آش ما .... !
اگه بهشون سوپ ميدادم : مادر خرسه يك قابلمه پر از سوپ پخته بود مثل سوپ ما .....! و خلاصه هر غذايي بهشان مبدام خانم خرسه هم همان را پخته بود ....!!!

اين قصه تكراري جزپي از برنامه غذا دادن روزانه من شده بود و جالب اينجاست كه هيچكدام گله نمي كردند و هميشه با دقت فراوان گوش ميدادند و اگر من از گفتن باز مي ايستادم با دهان پر آنها باقي داستان را ياد آوري ميكردند ....!! و البته آنچنان با اشتها و حوصله آنرا تعريف ميكردم كه دهان خودم هم آب مي افتاد ! و نيز اگر حوصله نداشتم و ميخواستم سنبل كنم و قصه را فراموش كنند خودشان قصه 3 تا خرس را كه غذاي آنروز ما را پخته بودند و ميخواستند بخورند را درخواست ميكردند !!! ]

با سلام
شبنم جون متشكرم






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن