تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815533055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش سياست روز از فعاليت‌هاي يكساله وزير نفتطلا‌ي سياه و 365روزي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: گزارش سياست روز از فعاليت‌هاي يكساله وزير نفتطلا‌ي سياه و 365روزي كه گذشت


محمدعلي‌زمان‌خاني ـ رضا لياقت‌ورز
كشف بيش از 3 ميليارد بشكه نفت و 14 تريليون فوت مكعب‌گاز طبيعي، كسب ركورد بي‌سابقه توليد چهار ميليون و 230 هزار بشكه نفت در روز، واگذاري توسعه و اكتشاف ميادين گلشن، فردوسي، يادآوران، مغان، دانان و دير به پيمانكاران خارجي، راه‌اندازي بورس فرآورده‌هاي نفتي، آغاز عمليات اجرايي فازهاي مختلف پارس جنوبي و چندين ميدان نفت و گاز از مهمترين دستاوردهاي غلا‌م‌حسين نوذري وزير نفت در طي 365 روز گذشته بوده است.
بدون شك علي‌رغم اينكه برخي از منتقدين وزارت نفت معتقدند كه روند توسعه‌اي اين صنعت درآمد‌زا به هيچ وجه با سال‌هاي گذشته قابل قياس نيست اما بايد به اين موضوع اذعان داشت كه در طي نزديك به 10 سال فعاليت بيژن نامدار زنگنه و سيد كاظم وزيري‌هامانه هيچ گاه تحريم‌هاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي خارجي به اين شكل عرصه را بر صنعت نفت كشور تنگ نكرده بود. اما با وجود گذشت يك سال از وزارت غلا‌م‌حسين نوذري بايد اعلا‌م كرد در طي اين مدت صنعت نفت جدا از نشاط روحي كاركنان با يك توسعه پايدار و منطقي همراه بوده است.
كشف 6 ميدان جديد نفت و گاز و افزايش ذخاير هيدروكربوري كشور، كشف يك لا‌يه نفتي جديد در ميدان جفير با ذخيره نفت در جا 750 ميليون بشكه، ميدان نفتي بالا‌ رود با 3/1 ميليارد بشكه نفت خام در جا و 5/1 ميليارد متر مكعب گاز، ميدان نفت عسلويه شرقي با ذخيره 500 ميليون بشكه، ميدان اروند با 520 ميليون بشكه ذخيره نفت، ميدان فارسي با ذخيره 8/12 تريليون فوت مكعب گاز و ميدان مسجد سليمان با ذخيره 985 ميليارد فوت مكعب گاز طبيعي از مهمترين ميادين اكتشافي كشور در طي يك سال اخير بوده است. كشف اين ميادين نفتي افزايش ذخاير هيدروكربوري كشور موجب نگاه ويژه شركت‌هاي بين‌المللي به ايران به عنوان يك منبع بزرگ نفت و گاز در دنيا شده كه اين موضوع حتي در مبادلا‌ت و رفتارهاي سياسي ديگر كشورها در برخورد با كشورمان تاثيرگذار بوده است.

ثبت ركورد جديدتوليد نفت پس از انقلا‌ب
يكي از منحصرترين ويژگي‌هاي مديريتي غلا‌م‌حسين نوذري و پذيرش ريسك‌هاي توليد و اعتماد به مديران شركت‌هاي توليدي بوده است. به طوري كه وي طي ماه‌هاي گذشته كليه اختيارات وزيرنفت را به مديران عامل شركت‌هاي مناطق مركزي، اروندان و مناطق نفت‌خيز جنوب براي افزايش توليد نفت و گاز واگذاركرده است.
ماحصل اين اعتماد توليد 2/4 ميليون بشكه نفت در اواخر سال گذشته و ثبت ركورد بي‌سابقه توليد نفت خام پس از پيروزي انقلا‌ب به چهار ميليون و 230 هزار بشكه بوده است. همچنين با تكميل طرح‌هاي توسعه مياديني همچون هنگام، خشت و فاز سوم دارخوين تا پايان سال ميزان توليدنفت خام ايران به بيش از 3/4 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. كه ثبت اين ركوردتوليد به ارتقاي جايگاه ايران دراوپك به عنوان عضوي تاثيرگذار و محوري خواهد افزود. در بخش گاز هم تا پايان امسال با بهره‌برداري از فازهاي 6 تا 10 پارس جنوبي و طرح‌هاي توسعه‌اي ميادين سرخون، مزدوران، سراجه قم، تابناك، شانول، وراوي، هما و سلمان ميزان توليد گاز به مرز 600 ميليون مترمكعب در روز مي‌رسد.واگذاري توسعه ميادين با رويكرد آسيايي
واگذاري توسعه ميدان نفتي يادآوران به سانيوپك چين ميادين گلشن و فردوس به اس‌كي‌اس مالزي و رسالت و رشادت به آموناي مالزي مجموعا به ارزش بيش از 18 ميليارد دلا‌ر از مهم‌ترين قراردادهاي واگذار شده وزارت نفت در طي ماه‌هاي اخير بوده است. از سوي ديگر در بخش اكتشاف هم به عنوان زنجيره نخست توليد و توسعه قراردادهاي اكتشاف و توسعه بلوك‌هاي مغان، ديرودانان به ترتيب به شركت‌هاي ‌INA كرواسي، اديسون اينترنشنال ايتاليا و پتروويتنام واگذار شده و مذاكره‌ها براي واگذاري بلوك‌هاي فساولا‌له در حال انجام است.
همچنين مذاكره‌هايي توسط گروه‌هاي مختلف با شركت استات اويل هيدرو نروژ در بلوك‌اناران، يك كنسرسيوم روسي در ميادين كوه موند، ريگ، شوروم و دودرو، رسپول اسپانيا در فاز 12 پارس جنوبي، اوام‌وي اتريش در ايران ال‌ان‌جي، يوتاش تركيه و گاز پروم روسيه در پارس جنوبي، شركت نفت و گاز لهستان در ميدان لا‌وان و كنسرسيوم هندي در بلوك فارسي، اي‌جي‌ال سوييس و دانا گاز امارات براي فروش گاز به مراحل نهايي خود نزديك شده است.

ماموريت‌هاي ويژه
يكي از دغدغه‌هاي كنوني مجموعه وزير نفت راه‌اندازي و توليد گاز از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي در اولويت دوم فاز‌هاي 6 و 7 و 8 پارس جنوبي است. سفرهاي هفتگي وزيرو معاونين وي به عسلويه و پيگيري روند پيشرفت روزانه آنها، اين فازها را به يكي از مهمترين و حياتي‌ترين طرح‌هاي صنعت نفت مبدل ساخته است. در كنار اين دو پروژه، مديريت و پشت سر گذاشتن زمستان سرد 87 هم از ديگر مشغله‌هاي وزير نفت است. همچنين تلا‌ش براي تحقق دستور رئيس‌جمهور براي بهره‌برداري از 1800 جايگاه سي‌ان‌جي هم رديف سوم اهداف كاري غلا‌م‌حسين نوذري تا پايان سال جاري را به خود اختصاص داده است.
در كنار اين سه دل‌مشغولي وزير نفت با فرصت‌هاي طلا‌يي همچون توليد ال‌ان‌جي‌از فاز 12 پارس جنوبي، راه‌اندازي بلوك نيمه شناور ايران البرز براساس خودنمايي بزرگ نفتي در مرز و آغاز عمليات اجرايي خط لوله نكا و جاسك روبهرو است.

انتقال نشاط روحي به كاركنان صنعت نفت
در كنار كليه پستي و بلندي‌هاي كاري غلا‌م‌حسين نوذري در دوران تصدي وزارت نفت، اما حضور در بين كاركنان عادي و رسيدگي به امور و مشكلا‌ت آنها نيز از اولويت‌هاي مديريتي وي در صنعت نفت است.
وي كه تقريبا هر روز نماز را در نمازخانه وزارت نفت برگزار مي‌كند و رسيدگي به حجم بالا‌ي نامه‌ها و دست‌نوشته‌هاي كاركنان نفت را نيز از اولويت‌هاي كاري خود قرار داده است.از سوي ديگر افزايش 40 درصدي حقوق كاركنان و بازنشستگان همچنين تعريف وام وديعه مسكن 15 ميليون توماني از ديگر خدمات ارائه شده نوذري به كاركنان براي افزايش سطح رفاه و درآمدي آنها بوده كه اين موضوع در كارآمدي و افزايش انگيزه آنها نيز موثر واقع شده است.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن