تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805608400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با تاريخچه جام‌جهاني فوتبال (1930-)


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آشنايي با تاريخچه جام‌جهاني فوتبال (1930-)


فوتبال- همشهري آنلاين:
جام جهاني فوتبال كه مهم‌ترين رويداد ورزشي جهان به حساب مي‌آيد، از سال 1930 و هر 4 سال يك بار برگزار مي‌شود.

با آنكه فدراسيون جهاني فوتبال- فيفا- در سال 1904 تاسيس شد اما نخستين جام جهاني 26 سال بعد برگزار شد. فيفا در 28 مه سال 1928 در نشست سالانه خود در آمستردام خبر از برگزاري تورنمنتي داد كه تيم فوتبال تمام اعضاي اين فدراسيون مي‌توانستند در آن شركت كنند.

برگزاري جام جهاني طرحي بود كه ژول ريمه فرانسوي- سومين رئيس فيفا- سال‌ها در ذهن خود مي‌پروراند. پيش از آن، مسابقات بين‌المللي فوتبال فقط به المپيك محدود مي‌شد كه عموما فوتبال زير سايه ورزش‌هاي ديگر قرارمي‌گرفت.

در سال 1929 فيفا براي برگزاري نخستين دوره جام جهاني و تعيين محل برگزاري بازي‌ها در نشستي در بارسلون اعضاي خود را گرد هم آورد. در اين كنگره، تصميم بر آن شد كه اوروگوئه قهرمان فوتبال المپيك 1924، در سال بعد به مناسبت صدمين سالگرد استقلال خود، ميزبان نخستين دوره جام جهاني فوتبال باشد.

اين مسابقات از آن سال به بعد هر 4 سال يك‌بار - با 2 استثنا در سال‌هاي ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت جنگ جهاني دوم- برگزار شده‌‌است. در سال ۱۹۹۱ فيفا برگزاري جام جهاني زنان را نيز آغاز كرد.

مروري بر دوره‌هاي جام‌جهاني فوتبال

1930- اوروگوئه/ قهرمان: اوروگوئه

اولين دوره جام جهاني در 13 ژوئيه سال 1930 در مونته‌ويدئو اوروگوئه آغاز شد و بيش از 2 هفته طول كشيد و نزديك به 500 هزار نفر از اين مسابقات ديدن كردند. در اين دوره 13 تيم شركت كردند كه از اروپا فقط تيم‌هاي بلژيك، يوگسلاوي، روماني و فرانسه حضور داشتند.

در بازي نيمه نهايي آرژانتين مقابل آمريكا قرارگرفت و اروگوئه به ديدار يوگسلاوي رفت كه تيم‌هاي آمريكاي‌جنوبي با نتيجه مشابه 6 بر 1 حريفان خود را شكست دادند و به فينال رسيدند.

در فينال اوروگوئه 4 بر 2 آرژانتين را شكست داد و به عنوان نخستين قهرمان جام جهاني شناخته شد.

1934- ايتاليا / قهرمان: ايتاليا

دومين دوره جام جهاني در اروپا و در كشور ايتاليا برگزار شد و به همين دليل تيم‌هاي اروپايي ميل بيشتري براي شركت در اين بازي‌ها از خود نشان دادند. اين جام نخستين جامي بود كه تيم‌ها براي حضور در مرحله نهايي بازي‌ها نياز به گذراندن مرحله مقدماتي داشتند.

تعداد تيم هاي شركت‌كننده در اين دوره 16 تيم بود كه از ميان 32 تيم حاضر در مرحله مقدماتي به بازيها راه يافتند. با وجود تعداد بيشتر تيم‌ها نسبت به دوره قبل، اما مسابقات تماشاچي كمتري داشت.

جام ژول ريمه كه نامش را از بنيانگذار جام‌جهاني گرفته تا سال 1970 تنديس جام جهاني بود و از آن پس شكل و نامش تغيير كرد.

برخلاف دوره گذشته كه اكثر تيم‌ها از آمريكاي جنوبي بودند، در اين دوره اكثريت با اروپايي‌ها بود. به‌جز 12 تيم اروپايي، برزيل و آرژانتين از آمريكاي جنوبي و ايالات‌متحده از آمريكاي شمالي و مركزي از تيم‌هاي حاضر در اين رقابت‌ها بودند. تيم مصر، نخستين تيمي بود كه از خارج از اين 2 قاره به جام جهاني راه مي‌يافت.

با حذف تيم‌هاي برزيل، آرژانتين، آمريكا و مصر در دور نخست كه به صورت 1 حذفي برگزار شد، 8 تيم راه‌يافته به مرحله يك چهارم اروپايي بودند.

2 تيم ايتاليا و چكسلواكي در فينال مقابل هم قرارگرفتند كه نتيجه در پايان وقت قانوني 1 بر 1 شد و در وقت اضافه ايتاليا با 1 گل، اولين فاتح اروپايي جام جهاني شد.

1938- فرانسه / قهرمان: ايتاليا

جام جهاني 1938 با شركت 15 تيم كه از ميان 37 تيم به مرحله نهايي راه يافته بودند، در اوايل ژوئن در فرانسه آغاز شد.

در آن دوره كشورهاي اوروگوئه و آرژانتين به نشانه اعتراض به ميزباني مجدد اروپا، از حضور در اين بازي‌ها انصراف دادند و از قاره آمريكا كشورهاي برزيل و كوبا حضور داشتند كه برزيل تا نيمه نهايي صعود كرد و در آن مرحله مغلوب ايتاليا شد.

براي نخستين بار در تاريخ جام جهاني، قهرمان دوره گذشته و ميزبان بازي‌ها بدون انجام بازي‌هاي مقدماتي به مرحله نهايي راه‌يافتند.

ايتاليا و مجارستان در فينال مقابل هم قرار گرفتند كه در اين مسابقه ايتاليا 4 بر 2 پيروز شد و براي نخستين‌بار اين تيم توانست 2 بار جام را به خانه ببرد. با شروع جنگ جهاني، 2 دوره جام جهاني برگزار نشد.

1950- برزيل / قهرمان: اوروگوئه

برزيل دومين كشور از آمريكاي جنوبي بود كه ميزبان جام جهاني بود. اين كشور در اين بازي‌ها نتوانست از امتياز ميزباني بهره ببرد.

در اين دوره 4 تيم سوئد، اوروگوئه، اسپانيا و برزيل در فينال در يك گروه قرارگرفتند كه اوروگوئه با به دست آوردن بيشترين امتياز از مجموع 3 بازي در صدر گروه قرارگرفت و به عنوان قهرمان اين دوره شناخته شد و تيم‌هاي برزيل، سوئد و اسپانيا به ترتيب دوم تا چهارم شدند.

تماشاچيان اين دوره در تاريخ جام جهاني از رقم 1 ميليون نفر گذشت. براي اين بازي‌ها بزرگترين ورزشگاه جهان با ظرفيت 220 هزار نفر در ريودوژانيرو ساخته شد.

1954- سوئيس / قهرمان: آلمان‌غربي

در جام‌جهاني سوئيس بازي‌ها به صورت گروهي در دور مقدماتي و تك حذفي در مرحله بعدي برگزار شد. در اين دوره از 16 تيم راه‌يافته به جام جهاني تيم‌هاي تركيه، كره‌جنوبي و اسكاتلند براي نخستين بار حضور پيدا كردند.

آلمان‌غربي پس از مجارستان به عنوان تيم دوم به يك چهارم نهايي رسيد. اين 2 تيم در فينال مقابل هم قرارگرفتند و با اينكه مجارستان در دور مقدماتي 8 بر3 آلمان‌غربي را شكست داده بود، در فينال با نتيجه 3 بر 2 مغلوب شد. آلمان‌غربي در نخستين حضورش در جام جهاني قهرمان شد.

اين آخرين دوره مسابقات جام‌جهاني بود كه ژول ريمه، بنيانگذار جام‌جهاني در آن حضور داشت. وي 33 سال رياست فيفا را برعهده داشت و در سال 1956 و در سن 83 سالگي درگذشت.

1958- سوئد / قهرمان: برزيل

اين جام از خاطره انگيزترين دوره‌هاي جام‌جهاني براي برزيل است. درخشش برزيل در جام سرآغازي بود براي موفقيت‌هاي بعد. برزيل تنها تيم جهان است كه در تمام دوره‌هاي جام جهاني حضور داشته و با بيشترين تعداد بازي، گل زده و امتياز سال‌هاست پرافتخارترين تيم ملي جهان محسوب مي‌شود.

اين دوره ميدان درخشش ستارگاني چون ژوست فانتن، بابي چارلتون و گارينشا بود. اما در اين دوره نام پله بيش از همه به ذهن خطور مي‌كند.

در بين 16 تيم راه يافته، تيم‌هاي ايرلندشمالي، ولز و اتحاد جماهير شوروي نخستين حضور را تجربه مي‌كردند.

4 تيم برزيل، آلمان‌غربي، فرانسه و سوئد با شكست حريفان به مرحله نيمه نهايي صعود كردند. در فينال برزيل با ستارگانش مقابل سوئد قرارگرفت و با نتيجه 5 بر2 پيروز شد و براي اولين بار جام را به خانه برد.

1962- شيلي / قهرمان: برزيل

چون مسابقات در شيلي برگزار مي‌شد، برزيل از اين امتياز برخوردار بود كه در آمريكاي‌جنوبي به ميدان مي‌رفت. جائيكه تجربه ثابت كرده تيم‌هاي اروپايي معمولا نسبت به بازي‌هاي داخل اروپا ضعيف‌تر ظاهر مي‌شوند.

از 16 تيم راه‌يافته به مرحله نهايي، 6 تيم از آمريكاي‌جنوبي و 10 تيم اروپايي بودند. تيم‌هاي ايتاليا، آرژانتين و اوروگوئه در دور مقدماتي حذف شدند و تيم‌هاي يوگسلاوي، چكسلواكي، برزيل و شيلي به مرحله نيمه نهايي راه‌يافتند.

چكسلواكي با نتيجه 3 بر1 يوگسلاوي را شكست داد و برزيل 4 بر2 شيلي را مغلوب خود كرد. در بازي فينال برزيل با نتيجه 3 بر1چكسلواكي را شكست داد و براي دومين دوره پياپي قهرمان جهان شد.

1966- انگلستان / قهرمان: انگلستان

انگلستان كه داراي نخستين فدراسيون فوتبال جهان است در حالي ميزبان اين مسابقات شد كه در بازي‌هاي جام‌جهاني چندان خوش ندرخشيده بود.

74 تيم در مرحله انتخابي شركت كردند كه 10 تيم از اروپا، 5 تيم ار آمريكاي‌جنوبي و 1 تيم از آسيا به مسابقات نهايي راه‌يافتند.

2 تيم تازه وارد پرتغال و كره‌شمالي شگفتي‌سازان اين دوره بودند. بازي اين 2 تيم از مشهورترين بازي‌هاي تاريخ جام‌جهاني است. كره‌شمالي در آن بازي در 25 دقيقه نخست 3 بر صفر از پرتغال جلو افتاد. اما پرتغال با 4 گل پي در پي اوزه بيو و تك گل ژوزه آگوستو بازي را برد.

4 تيم انگلستان، آلمان‌غربي، پرتغال و اتحاد جماهيرشوروي به مرحله نيمه نهايي راه‌يافتند و آلمان‌غربي و انگلستان با نتيجه مشابه 2 بر1 حريفان را از پيش رو برداشتند.

در بازي فينال 2 تيم در پايان وقت قانوني 2 بر 2 مساوي شدند، اما در وقت اضافي، جف‌هرست كه در وقت قانوني يكي از گل‌هاي انگلستان را به ثمر رسانده بود، با وارد كردن 2 گل ديگر نتيجه را به 4 بر 2 تغيير داد و انگلستان براي نخستين بار به جام جهاني دست‌يافت.

1970- مكزيك / قهرمان: برزيل

براي نخستين بار جام جهاني در آمريكاي‌مركزي و بدون حضور تيم‌هاي فرانسه، آرژانتين، مجارستان و اسپانيا برگزار مي‌شد.

برزيل با ماريو زاگالو و بازيكنان مطرح خود چون پله، ريوه لينو، كارلوس آلبرتو پريرا، توستائو و جرزينيو به مكزيك آمده بود تا شكست سخت دوره پيش را جبران كند. ايتاليا نيز براي رسيدن به فينال، مكزيك و آلمان‌غربي را شكست داد.

ايتاليا و برزيل در نيمه اول بازي فينال با نتيجه 1 بر 1 مساوي شدند اما در نيمه دوم برزيل در 20 دقيقه 3 گل به ثمر رساند و براي سومين‌بار قهرمان جام‌جهاني شد و جام ژول‌ريمه را براي هميشه به خانه برد.

1974- آلمان‌غربي / قهرمان: آلمان‌غربي

تيم‌هاي فرانسه، اسپانيا و انگلستان غايبان بزرگ جام دهم بودند و جمهوري دمكراتيك كنگو، آلمان شرقي، هائيتي و استراليا (سهميه آسيا) براي نخستين‌بار به جام‌جهاني مي‌آمدند.

سيستم برگزاري بازي‌ها بار ديگر در اين جام تغيير كرد. بدين شكل كه 16 تيم در 4 گروه 4 تيمي بازي كردند كه تيم‌هاي اول و دوم هر گروه به دور بعد راه يافتند و دوباره به 2 گروه 4 تيمي تقسيم شدند كه 2 تيم اول مستقيما به فينال و 2 تيم دوم به بازي رده‌بندي راه‌يافتند.

آلمان‌غربي، ميزبان مسابقات و هلند به فينال رفتند و برزيل و لهستان براي بازي رده‌بندي مقابل هم قرارگرفتند.

بازي فينال با حضور بيش از 75 هزار نفر در استاديوم المپيك مونيخ برگزار شد. آلمان‌غربي با بهترين بازيكنان تاريخ فوتبال خود چون سپ ماير، فرانتس بكن باوئر، برتي فوگتس، پل برايتنر، گرد مولر، ولفگانگ اورات، راينر بونهوف و اولي هوينس در مقابل هلندي قرارگرفت كه از مثلث طلايي يوهان كرايف و ران رينسن برينك و جاني رپ بهره‌مي‌برد.

در ثانيه‌هاي نخست بازي فينال يك پنالتي به سود هلند گرفته شد كه يوهان نيسكنس آن را به گل تبديل كرد و يكي از سريعترين گل‌هاي تاريخ جام‌جهاني را رقم زد اما آلمان با 2 گل برايتنر و گرد مولر از هلند پيش افتاد و براي دومين‌بار به جام‌جهاني دست‌يافت.

1978- آرژانتين / قهرمان: آرژانتين

تعداد شركت كنندگان مرحله انتخابي در اين دوره براي نخستين بار از عدد 100 گذشت. 2 تيم ايران و تونس به عنوان نمايندگان آسيا و آفريقا براي نخستين‌بار به جام‌جهاني راه‌يافتند.

ايران كه در دور نخست مرحله انتخابي سوريه و عربستان‌سعودي را شكست داده بود، در دور دوم با هنگ‌كنگ، كره جنوبي و استراليا هم گروه شد كه به عنوان تيم اول به جام جهاني راه‌يافت.

2 شكست مقابل هلند و پرو و يك تساوي با اسكاتلند، 2 گل زده (ايرج دانايي‌فر و حسن روشن)، 8 گل خورده و 1 امتياز نتيجه سفر ايران به آرژانتين بود.

در اين دوره تيم‌هاي آرژانتين و هلند به عنوان سرگروه به فينال رسيدند و برزيل و ايتاليا بازي رده‌بندي را برگزار كردند. در فينال هلند كه براي بار دوم به فينال رسيده بود با تيم جوان و ناشناخته آرژانتين با بازيكناني چون دانيل پاسارلا، دانيل برتوني، ماريو كمپس و اسوالدو آرديلس تقابل سختي داشت و در پايان وقت قانوني 1 بر 1 مساوي شدند. اما آرژانتين با زدن 2 گل در وقت اضافي، پس از اوروگوئه و برزيل، سومين كشور آمريكاي لاتين بود كه به جام‌جهاني دست مي‌يافت.

1982- اسپانيا / قهرمان: ايتاليا

با حضور ستارگاني چون زيكو، سوكراتس (برزيل)، ديه‌گو مارادونا (آرژانتين)، پائولو روسي و دينو زوف (ايتاليا)، كارل هاينتس رومنيگه و هارالد شوماخر (آلمان‌غربي) و ژان تيگانا و ميشل پلاتيني (فرانسه) اين جام، به جام ستارگان شناخته مي‌شود.

در اين جام سهميه آفريقا به 2 تيم افزايش يافت و از هر 2 منطقه آسيا و اقيانوسيه 1 تيم به جام جهاني راه يافت. تيم‌هاي حاضر، به 6 گروه 4 تيمي تقسيم شدند و 2 تيم اول هر گروه صعود كردند. در مرحله نيمه‌نهايي تيم‌هاي فرانسه و آلمان‌غربي و در بازي ديگر ايتاليا و لهستان مقابل هم قرارگرفتند.

بازي دو تيم فرانسه و آلمان‌غربي پس از 120 دقيقه با نتيجه 3 بر 3 به تساوي رسيد كه آلمان‌غربي موفق شد فرانسه را در ضربات پنالتي شكست دهد و به فينال برود. ايتاليا با 2 گل پائولو روسي لهستان را شكست داد و راهي فينال شد.

در فينال ايتاليا با 3 گل پائولو روسي، ماركو تاردلي و الساندرو آلتوبلي در مقابل تك گل آلمان‌غربي براي سومين‌بار قهرمان جهان شد.

1986- مكزيك / قهرمان: آرژانتين

مكزيك در آن زمان نخستين كشور جهان بود كه 2 بار ميزباني بازي‌هاي جام‌جهاني را برعهده گرفته بود.

121 كشور عضو فيفا براي ورود به جام سيزدهم در دور مقدماتي به رقابت پرداختند كه 24 تيم موفق به سفر به مكزيك شدند. عراق، كانادا و دانمارك براي نخستين بار به جام جهاني راه يافتند.

در مرحله يك هشتم نهايي تيم‌هاي برزيل، آرژانتين، آلمان‌غربي، مكزيك، اسپانيا، انگلستان، فرانسه، بلژيك با شكست دادن حريفان به يك چهارم نهايي رسيدند.

فرانسه و برزيل در يكي از مهيج‌ترين بازي‌هاي تاريخ فوتبال جهان مقابل هم قرارگرفتند. بازي در 90 دقيقه قانوني با گل‌هاي كاره‌كا و پلاتيني 1 بر 1 تمام شد و پس از 30 دقيقه وقت اضافي بدون گل به ضربات پنالتي رسيد. فرانسه نهايتا در اين بازي پيروز شد و به نيمه‌نهايي رفت.

در اين مرحله آرژانتين و انگلستان نيز مقابل هم قرارگرفتند و با 2 گل مارادونا (دو گلي كه هركدام در نوع خود پديده‌اي در جام جهاني محسوب مي‌شود) آرژانتين به مرحله بعد صعود كرد.

در 2 بازي ديگر يك چهارم نهايي، آلمان‌غربي و بلژيك با پيروزي بر حريفان خود به نيمه‌نهايي رسيدند. در نيمه‌نهايي مانند سال 1982 فرانسه مغلوب آلمان‌غربي شد و آرژانتين هم مقابل بلژيك پيروز شد.

بازي فينال كه در ورزشگاه آزتك برگزار مي‌شد آرژانتين با نتيجه پر گل 3 بر 2 آلمان را شكست داد و توانست در فاسله 8 سال 2 بار جام را به خانه ببرد.

1990- ايتاليا / قهرمان: آلمان‌غربي

در اين جام كشورهاي كاستاريكا، امارات عربي متحده و ايرلند تازه واردان بودند. آرژانتين قهرمان دوره قبل در يك بازي غيرقابل پيش بيني، مغلوب كامرون شد و به سختي به عنوان تيم سوم پس از كامرون و روماني از گروهش صعود كرد و با شكست دادن برزيل با تك گل كلوديو كاني‌گيا به يك هشتم نهايي رسيد.

اين تيم در مرحله بعد يوگسلاوي و ايتاليا را در ضربات پنالتي شكست داد و در كمال ناباوري براي دومين‌بار پياپي به فينال رسيد.

اما آلمان‌غربي كه 3 بار پي‌در‌پي به فينال رسيده بود، حريف سختي براي آرژانتين به حساب مي‌آمد. اين تيم با 10 گل زده و 5 امتياز به عنوان تيم اول از گروهش صعود كرد و با شكست دادن تيم‌هاي هلند، چكسلواكي و انگلستان به فينال رسيد.

در فينال در دقيقه 85 خطاي مدافع آرژانتين روي يورگن كلينزمن، 1 پنالتي براي آلمان‌غربي به ارمغان داشت كه آندرياس برمه آن را به گل تبديل كرد و همراه برزيل و ايتاليا با 3 بار فتح جام، عنوان پرافتخارترين تيم را از آن خود كرد.

فرانتس بكن باوئر، ستاره فوتبال آلمان مشهور به قيصر كه در سال 1974 به عنوان كاپيتان آلمان‌غربي با اين تيم قهرمان شده بود، در جام 1990 ايتاليا، در نقش مربي اين تيم بار ديگر به اين عنوان دست‌يافت.

1994- آمريكا / قهرمان: برزيل

اين جام در كشوري برگزار مي‌شد كه فوتبال در مقابل ورزش‌هاي ديگري چون بيسبال، بسكتبال و فوتبال آمريكايي محبوبيت كمتري داشت.

فيفا با توجه به درخشش كامرون در دوره قبل، سهميه آفريقا را كه 2 تيم بود به 3 تيم افزايش داد. نيجريه، عربستان‌سعودي و يونان تازه‌واردان جام‌جهاني بودند. تيمي ملي روسيه نيز براي نخستين‌بار مستقل از ديگر جمهوري‌هاي سابق اتحاد شوروي به جام جهاني آمد و آلمان‌شرقي و آلمان‌غربي پس از اتحادشان براي نخستين‌بار در قالب تيم ملي آلمان به ميدان آمدند.

آرژانتين با مارادونا، در 2 بازي اول پيروز شد، اما پس از اينكه جواب آزمايش مارادونا در خصوص استفاده از داروهاي نيروزا مثبت درآمد و اين بازيكن از ادامه بازي‌ها محروم شد، شيرازه اين تيم از هم پاشيد.

در مرحله يك چهارم نهايي بجز برزيل، تيم‌هاي آلمان، ايتاليا، بلغارستان، روماني، هلند، اسپانيا و سوئد اروپايي بودند و چون آنها هيچگاه خارج از اروپا به جام دست‌نيافته بودند، شانس‌شان براي شكستن اين طلسم قديمي 1به 7 بود.

در اين مرحله ايتاليا، برزيل و سوئد تيم‌هاي اسپانيا، هلند و روماني را شكست دادند و بلغارستان، آلمان را شكست داد و به نيمه نهايي رفتند.

در نيمه نهايي ايتاليا مقابل بلغارستان پيروز شد و برزيل، سوئد را شكست داد. بازي فينال پس از 120 دقيقه بدون گل پايان يافت و برزيل موفق شد در ضربات پنالتي با نتيجه 3 بر 2 ايتاليا را شكست دهد و براي چهارمين‌بار قهرمان جهان شود.

در يكي از نادرترين اتفاقات تاريخ فوتبال، آندرس اسكوبار مدافع تيم ملي كلمبيا در بازي مقابل آمريكا گلي را به اشتباه وارد دروازه خودي كرد كه منجر به شكست و حذف كلمبيا از بازي‌ها شد. اين بازيكن پس از بازگشت به كلمبيا هدف گلوله هواداران افراطي فوتبال قرارگرفت و كشته شد.

1998- فرانسه / قهرمان: فرانسه

در اين جام تعداد تيم‌هاي شركت كننده از 24 تيم به 32 افزايش يافت. به همين دليل سهميه آسيا به 5 تيم افزايش پيدا كرد. ژاپن، كرواسي، جامائيكا و آفريقاي‌جنوبي براي نخستين بار به جام جهاني مي‌آمدند.

ايران پس از گذر از چندين مسابقه نفسگير در مرحله انتخابي آسيا تقريبا اميدش را از دست داده بود، چين، كره‌جنوبي، ژاپن و عربستان‌سعودي به جام فرانسه راه پيدا كرده بودند و ايران با شكست استراليا به عنوان تيم پنجم راهي فرانسه شد. ايران در دور مقدماتي با 2 باخت در مقابل يوگسلاوي و آلمان و 1 پيروزي مقابل آمريكا حذف شد.

بجز كرواسي كه در اولين حضور خود، توانسته بود به نيمه‌نهايي راه‌يابد، برزيل، فرانسه و هلند ديگر تيم‌هاي راه‌‌‌يافته به اين مرحله بودند. در اين مرحله برزيل مقابل هلند در ضربات پنالتي به پيروزي رسيد و فرانسه ميزبان بازي‌ها كرواسي را شكست داد. در فينال فرانسه موفق شد با 3 گل برزيل را شكست دهد و قهرمان جهان شود.

2002- كره‌جنوبي و ژاپن / قهرمان: برزيل

در آغاز هزاره سوم ميلادي براي اولين‌بار جام‌جهاني در خارج از 2 قاره آمريكا و اروپا و همچنين به طور مشترك در 2 كشور برگزار شد.

194تيم عضو فيفا در مرحله انتخابي رقابت كردند. تيم‌هاي اكوادور، سنگال و اسلووني براي نخستين بار به اين مسابقات راه يافته بودند. تركيه و كره‌جنوبي با شكست دادن حريفان موفق شدند تا نيمه‌نهايي صعود كنند.

در نخستين بازي مرحله نيمه‌نهايي برزيل، تركيه را شكست داد و براي سومين‌بار متوالي به فينال رسيد. آلمان ديگر تيم راه‌يافته به مرحله نيمه‌نهايي موفق شد با نتيجه 1 بر صفر كره‌جنوبي را شكست دهد و به فينال برود.

در فينال با 2 گل رونالدو، برزيل براي پنجمين‌بار قهرماني‌اش را جشن گرفت و فاصله خودش را با رقيبانش آلمان و ايتاليا كه 3 بار جام را به خانه برده‌اند، افزايش داد.

2006- آلمان / قهرمان: ايتاليا

آلمان براي دومين‌بار ميزبان تيم‌هاي برتر فوتبال جهان شد.

رقابت‌هاي مقدماتي از 2 سال قبل در 6 منطقه جهان برگزار شد و فيفا مقرر كرد قهرمان دوره قبل بايد در بازي‌هاي مقدماتي حاضر شود.

32 تيم صعود كننده در 8 گروه 4 تيمي قرارگرفتند و رقابت‌ها 19 خرداد سال 1385 با بازي آلمان - كاستاريكا در ورزشگاه مونيخ آغاز شد.

مرحله يك چهارم پاياني با ديدار آلمان - آرژانتين آغاز شد و 2 تيم در وقت‌هاي قانوني و اضافي به تساوي 1-1 رسيدند. در ضربات پنالتي آلمان پيروز شد و به نيمه نهايي صعود كرد.

در گروه‌هاي ديگر پرتغال در ضربات پنالتي انگليس را شكست داد. فرانسه در يك بازي تماشايي برزيل را مغلوب كرد. ايتاليا هم 3 بر صفر اوكراين را درهم‌كوبيد تا حريف آلمان‌ها در نيمه نهايي شود.

ديدار آلمان و ايتاليا مسابقه‌اي زيبا بود كه هر دو تيم 119 دقيقه رقابتي هيجان‌انگيز و پاياپاي به نمايش گذاشتند.

ولي ايتاليا در دقيقه آخر با ضربه گروسو به گل رسيد و 2 دقيقه بعد گل دوم را به ثمر رساند و پيروزشد. فرانسه نيز با تك گل زيدان به ديدار نهايي راه‌يافت. در رده‌بندي آلمان با نتيجه 3 بر 1 پرتغال را شكست داد و سوم شد.

ديدار پاياني با حوادث تلخي همراه بود. در آن مسابقه 2 تيم با نتيجه 1-1 تا دقيقه 113 پيش رفتند كه در آن هنگام ناگهان زين‌الدين زيدان كاپيتان فرانسوي‌ها با سر به سينه ماتراتزي مدافع ايتاليا كوبيد و اخراج شد.

فرانسه علي‌رغم تمام شايستگي‌ها در ضربات پنالتي مغلوب شد و ايتاليا براي چهارمين‌بار فاتح جام جهاني شد.

2010- آفريقاي‌جنوبي / قهرمان: ؟

تاريخ درج: 22 مرداد 1387 ساعت 14:46 تاريخ تاييد: 22 مرداد 1387 ساعت 21:06 تاريخ به روز رساني: 22 مرداد 1387 ساعت 21:05
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7424]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن