تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804056097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح اظهارات دومين نشست سخنگوي جديد وزارت خارجه؛ ايران به كمترين تهديد پاسخ حداكثري خواهد داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح اظهارات دومين نشست سخنگوي جديد وزارت خارجه؛ ايران به كمترين تهديد پاسخ حداكثري خواهد داد
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه كشورمان تصريح كرد: ايران به كمترين تهديد پاسخ حداكثري خواهد داد.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، حسن قشقاوي ظهر امروز سه‌شنبه در دومين نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي، سفر بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير به تهران را سفري پربار خواند و گفت: خوشبختانه تمهيدات بسيار گسترده‌اي براي ارتقاي روابط با اين كشور مهم در شمال آفريقا و كشور دوست و مسلمان ديده شده است.
وي افزود: قرار است دو موافقتنامه مهم اجتناب از اخذ ماليات مضاعف در كنار موافقتنامه گمركي با حضور روساي جمهور دو كشور به امضا برسد.
قشقاوي اين سفر و توافقات آن را در ادامه سياست جمهوري اسلامي مبني بر توجه ويژه به قاره آفريقا و شمال آفريقا عنوان كرد و گفت كه اين سفر در پاسخ به سفر سال گذشته محمود احمدي‌نژاد به الجزيره انجام شده است.
يكي از خبرنگاران با اشاره به نامه‌اي كه جليلي به سولانا داد از قشقاوي پرسيد آيا اين نامه جواب بسته 1+5 بود؟ كه وي در اين باره اظهار داشت: سه پايه وجود دارد، يكي مذاكرات مستمري كه بين آقايان جليلي و سولانا ادامه دارد، دوم بحث Nonpaperها و سوم بحث بسته‌ها.
وي نفس تداوم مذاكرات با فضايي سازنده و مثبت بين جليلي و سولانا را بيانگر علاقمندي طرفين به تداوم مذاكره دانست و گفت: ادامه بحث‌هايي كه در مذاكرات تهران و ژنو صورت گرفت از جمله بحث بسته‌ها و Nonpaperها به هم ارتباط دارند و تمام اين موارد در چارچوب كلي مذاكرات مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به گفتگوي تلفني نسبتاً مفصل روز گذشته جليلي و سولانا و اظهارات يكي از مقامات اتحاديه اروپا مبني بر اينكه طرفين در فضاي اميدوارانه‌اي به دنبال ادامه بحث‌ها هستند، خاطرنشان كرد: قطعاً در آينده‌ اين رايزني‌ها و مذاكرات استمرار مي‌يابد كه در دل اين مذاكرات بتوانيم بر دو اصل حفظ حقوق هسته‌اي خودمان و رفع دغدغه‌ها و نگراني‌هاي طرف مقابل به تفاهم برسيم.
يكي از خبرنگاران با اشاره به اظهارات برخي از مسئولين درباره دوستي ملت ايران با ملت‌هاي آمريكا و اسرائيل، موضع دولت نهم را در اين زمينه جويا شد كه قشقاوي در اين باره تصريح كرد: مواضع جمهوري اسلامي در خصوص عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي يك امر اجماعي است و در اين اجماع ملي همه مسئولين جمهوري اسلامي منسجم، يكپارچه و هم نظر هستند.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص سفر روز پنجشنبه احمدي‌نژاد به تركيه، اهداف اين سفر و بحث ميانجيگري تركيه در موضوع هسته‌اي ايران، با بيان اينكه آقاي احمدي‌نژاد روز پنجشنبه بنا به دعوت عبدالله گل همتاي ترك خود سفري به اين كشور انجام خواهد داد، افزود: پردازش گسترده‌ رسانه‌اي و عكس العمل‌هايي كه نسبت به انجام اين سفر صورت گرفته بيانگر اهميت كامل اين سفر در بحث‌هاي دوجانبه و به ويژه منطقه‌اي است.
وي ادامه داد: اين سفر براساس برنامه پيش بيني شده طرفين به خوبي انجام خواهد شد.
قشقاوي ارتباط تاريخي ايران و تركيه را به عنوان دو كشور مسلمان و همسايه را ارتباطي كاملاً رو به گسترش خواند و گفت: تصميم طرفين بر گسترش جدي روابط دوجانبه است. اگر چنانچه برنامه‌هاي در نظر گرفته شده آتي به ويژه در بحث همكاري‌هاي اقتصادي عملي شود، در آينده شاهد جهش محسوسي در روابط دوجانبه با تركيه به ويژه در بحث‌هاي اقتصادي هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه درباره ميانجيگري تركيه در موضوع هسته‌اي ايران نيز خاطرنشان كرد: در تمام بحث‌هايي كه مي‌شود طبعاً هر مقامي كه با جمهوري اسلامي ديدار و گفتگو دارد به ترتيب اولويت در ابتدا بحث‌هاي دوجانبه مطرح مي‌شود سپس بحث‌هاي منطقه‌اي و بعد از آن ممكن است در حاشيه بحث‌هاي ديگر مبتلابه طرفين به عنوان مثال بحث هسته‌اي مطرح شود.
قشقاوي با بيان اينكه من منكر اصل اين بحث نيستم، گفت: ولي اينكه بحث ميانجيگري باشد همان طور كه هفته گذشته نيز عنوان كردم چنين چيز خاصي وجود ندارد اما در چارچوب بحث‌هاي كلي دوجانبه، منطقه‌اي و جهاني ممكن است يكي از بحث‌ها همين موضوع باشد.
يكي از خبرنگاران نيز از قشقاوي پرسيد كه آيا از احمدي‌نژاد در استانبول استقبال به عمل مي‌آيد يا در آنكارا؟ كه وي پاسخ داد: ورود آقاي احمدي‌نژاد به استانبول است، همه مي‌دانند كه ايام ماه آگوست ماهي است كه مسئولين تركيه در شهر استانبول حضور دارند و برطبق پروتكل‌ تنظيمي بين طرفين اين سفر انجام خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ مشكل حاشيه‌اي نخواهد بود، خاطرنشان كرد: حاشيه‌پردازي‌هاي رسانه‌اي تاثيري بر اهميت انجام اين سفر و گسترش روابط دوجانبه نخواهد داشت.

*دولت عراق سريع‌تر اسباب آزادي زائران ايراني را فراهم كند

حسن قشقاوي سخنگوي وزارت خارجه در ابتداي اين جلسه ضمن تبريك نيمه شعبان در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران به سمينار سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي در خارج از كشور اشاره كرد و گفت: از روز شنبه در پي ديدار روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي در خارج از كشور با مقام معظم رهبري، سمينار سالانه سفرا، كاردارها، و سركنسول‌هاي ايران در خارج از كشور، آغاز شد و به مدت حدود 2 هفته ادامه خواهد يافت.
وي با بيان اينكه بازديد از برخي از مراكز توليدي،‌صنعتي و اقتصادي كشور در برنامه سفرا قرار گرفته است، افزود: روز گذشته آقاي احمدي‌نژاد در جمع سفرا به ايراد سخنراني پرداخت و پس از آن آقايان لاريجاني و جليلي نيز به ايراد سخنراني پرداختند.صبح امروز نيز آقايان شاهرودي و داودي رئيس قوه قضاييه و معاون اول رئيس‌جمهور در اين سمينار سخنراني كردند.
قشقاوي اين سمينار پربار توصيف كرده و افزود: مباحث دو جانبه، منطقه‌اي و جهاني در اين سمينار مورد بحث و بررسي قرار گرفته و روساي نمايندگي‌ها با آخرين دستاوردها و پيشرفت‌ها در داخل كشور آشنا شدند.
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه در كنار اين سمينار،‌ گردهمايي همسران سفرا و مديران وزارت خارجه نيز در حال برگزاري است، ابراز اميدواري كرد كه حاصل اين سمينار دستاورد و توشه مثبتي براي همه همكاران در خارج از كشور باشد و بتوانند رهنمودهاي مسئولين را در طول يك سالي كه پيش رو دارند عملياتي كنند.
يكي از خبرنگاران به اظهارات روز گذشته احمدي‌‌نژاد در جمع سفرا مبني بر اينكه بايد تحولي در عرصه ديپلماسي كشور ايجاد شود، اشاره كرد و ‌از قشقاوي پرسيد كه آيا اين تحول بايد به شكل ماهوي باشد يا شكلي؟ كه وي پاسخ داد: آقاي احمدي‌نژاد نسبت به تحولات صورت گرفته در وزارت خارجه ابراز رضايت و تشكر كرد و معتقد بود كه تحولات كمي و كيفي است.
وي با بيان اينكه ما همه ديپلمات‌ها و ‌وزارت خارجه در بستر رشد قرار داريم، اظهار داشت: مكانيسم اجرايي ما بايد بيش از پيش تقويت شود تا انتظارات رئيس‌جمهور به طور كامل برآورده شود.
سخنگوي وزارت خارجه اظهار داشت: طبيعي است كه انتظار ايشان از ديپلمات‌ها انتظارات معقول و فراتري باشد و همه بايد تلاش كنيم كه منويات مسئولين از جمله مقام معظم رهبري، ‌رئيس‌جمهور، روساي قوا و همه مسئولين را با ارتقاي كمي و كيفي كار و بالندگي بيشتر در عرصه حساس ديپلماسي به پيش ببريم.
خبرنگار فارس با اشاره به ورود غيرمجاز حدود 80 زائر ايراني به عراق و بازداشت بيش از شش ماهه اين زائرين در اين كشور و تعلل و كارشكني دولت عراق نسبت به آزادي اين زائرين، عليرغم سپري شدن مدت شش ماهه قانوني، اقدامات وزارت خارجه را براي آزادي اين زائران جويا شد كه وي با بيان اينكه همواره توصيه دستگا‌ه‌هاي اجرايي و متوليان اجرايي ما به هموطنان اين بوده كه انجام اين سفرها به صورت قانوني باشد و پروسه قانوني طي شود، يادآور شد: ولي ممكن است بعضا روند قانوني با تعلل صورت گيرد و ما بارها از دولت عراق خواسته‌ايم كه به انگيزه‌هاي مقدس پشت اين سفرها توجه شود.
وي ادامه داد: همواره توصيه ما اين است كه اگر سفر عاشقانه به منظور زيارت عتبات عاليات در پيش است حتما در چارچوب‌هاي قانوني صورت گيرد كه بعدا گرفتاري‌هايي براي زائران و دل‌نگراني‌هايي براي خانواده‌هايشان ايجاد نشود.
قشقاوي با ذكر اين نكته كه متاسفانه زمان بازداشت اين افراد از حد قانوني فراتر رفته و منجر به نگراني جدي خانواده‌هاي آنها شده اظهار داشت: ما موضوع را به طرف عراقي منعكس كرده و از دولت عراق انتظار داريم هر چه زودتر اسباب خلاصي و رهايي اين افراد را فراهم كند تا خانواده‌ها از دل‌نگراني درآيند.
سخنگوي وزارت خارجه بار ديگر ضمن توصيه مجدد به انجام اين سفر در پروسه قانوني خاطرنشان كرد: وزارت خارجه كاملا پيگير اين ماجراست و سفير ما نيز در عراق به طور جدي اين موضوع را پيگيري مي‌كند و اميدواريم هر چه زودتر خبر خوش رهايي آنها را اعلام كنيم.
وي درباره سفر فرداي برهم صالح، معاون نخست‌وزير عراق به تهران كه سوال ديگر خبرنگار فارس بود، با اشاره به سفر نيچروان بارزاني، به تهران گفت: سفر برهم صالح در چارچوب تداوم رايزني‌ها در سطوح مختلف بين دو كشور انجام مي‌شود.
قشقاوي با اشاره به حجم گسترده سفرها بين دو طرف گفت: ايران آماده است در جهت شكوفايي، ثبات، امنيت و رفاه مردم عراق همكاري‌ها با دولت اين كشور را ادامه دهد.
سخنگوي وزارت خارجه سفر برهم صالح به تهران را سفري موفق و گامي موثر در جهت ارتقاي روابط دو جانبه برشمرد.
يكي از خبرنگاران با بيان اينكه جليلي در نامه به سولانا شفاف‌سازي طرف مقابل گفتگوها را خواستار شده از قشقاوي پرسيد به نظر شما اين شفاف‌سازي چه اقدامات عملي را از سوي 1+5 در بر مي‌گيرد؟ كه وي در پاسخ با بيان اينكه بحث‌هاي جزيي و فني شفاف‌سازي قطعا بايد در مذاكرات صورت گيرد، گفت: آقاي سولانا اصل اين مطلب را كه مذاكره بايد تداوم داشته باشد و در جهت شفاف‌سازي بيشتر صورت گيرد، قبول دارد.
وي اضافه كرد: خوشبختانه اين اراده براي طرفين وجود دارد كه اين مسير سازنده را به پيش ببريم و انشاءالله هر چقدر پيش رفتيم گزارش آن را خدمت شما ارايه خواهيم كرد.
يكي از خبرنگاران از قشقاوي پرسيد كه آيا در مذاكرات تلفني روز گذشته بين جليلي و سولانا قراري براي ديدار آينده آنها گذاشته شده؟ كه وي در اين باره اظهار داشت: بحث تداوم مذاكرات است و شكل و جزييات آن بعدا اعلام خواهد شد.
وي در مورد موضع جمهوري اسلامي در قبال واقعه اوستياي جنوبي كه سوال يكي از خبرنگاران بود با بيان اينكه در ابتدا موضع جمهوري اسلامي را اعلام كرديم، خاطرنشان كرد: ما به دقت تحولات اين منطقه حساس قفقاز را پيگيري مي‌كنيم و مايليم طرفين درگير با گفتگو و به صورت مسالمت‌آميز مشكلات را حل كنند.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه تداوم اين درگيري‌ها به ضرر جان بيگناهان و مردم عادي است.
قشقاوي ادامه داد: به لحاظ انساني مايليم هر چه زودتر و از طريق گفتگو مشكلات در اين منطقه حساس قفقاز حل شود.
وي قفقاز را منطقه‌اي مهم خواند و ابراز اميدواري كردكه حاصل گفتگوها رفع مخاصمات و بازگشت ثبات و امنيت در اين منطقه باشد.
خبرنگاري به خبري مبني بر اينكه شيعيان در گامبيا حق فعاليت ندارند اشاره كرد كه قشقاوي در پاسخ با بيان اينكه گامبيا با 8/1 ميليون جمعيت 90 درصد مسلمان دارد و رئيس‌جمهور اين كشور نيز مسلمان است گفت: ما از طريق سفارت آكرديته ايران و هم از طريق سفارت گامبيا در تهران در حال بررسي صحت و سقم اين ادعا هستيم و در صورت روشن شدن صحت اين خبر شما را در جريان قرار خواهيم داد.
سخنگوي وزارت خارجه، ايران و گامبيا را از اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي برشمرد و گفت: تكيه اين سازمان بر احترام به مذاهب ديگر و عدم ورود به مناقشات مذهبي است. خط مشي‌اي كه برادران شيعه و سني در دستور كار خودشان قرار دادند.
قشقاوي تصريح كرد:‌ همه بايد در جهت انسجام مسلمانان در اقصي نقاط جهان و بر اساس رهنمود سازمان كنفرانس اسلامي عمل كنيم.
يكي از خبرنگاران با بيان اينكه انگليس برخي از اراضي ايران در لندن را بازپس گرفته صحت و سقم اين خبر را جويا شد كه قشقاوي با بيان اينكه چنين چيزي را نشنيده‌ام گفت: اگر مي‌خواهيد موضوع قلهك را مطرح كنيد اين پروسه قانوني و در قوه ذيربط در حال پيگيري است و انشاءالله به محض اينكه خبري مطرح شود اعلام خواهيم كرد.
خبرنگاري با اشاره به اظهارات رحيم مشايي در خصوص دوستي با ملت اسرائيل از قشقاوي سوال كرد كه آيا موضع تهران راجع به ملت اسرائيل تغيير يافته كه وي در پاسخ گفت: راجع به اين موضوع مفصل صحبت شده و ديروز نيز مقامات ايراني مواضع خود را اعلام كردند.
همان خبرنگار به اظهارات گروهك ريگي مبني بر دزديدن چند نفر و اعدام دو تن از گروگان‌هاي نيروي انتظامي اشاره كرد و نظر سخنگوي وزارت خارجه را در خصوص صحت اين اظهارات جويا شد كه وي گفت: در رابطه با ادعاهاي اين گروهك خبر تاييد شده‌اي نداريم و بحث گروگان‌ها همچنان در دست پيگيري است.
سخنگوي وزارت خارجه درباره خبر دستگيري يكي از اتباع كويتي در آب‌هاي خليج فارس نيز اظهار داشت مراجع رسمي ما تاكنون هيچ خبري به وزارت خارجه در رابطه با اين تبعه اعلام نكردند.

*نمي‌توانيم براي تفسير نشدن مواضع‌مان به تنش از بيان آنها خودداري كنيم

حسن قشقاوي در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص اظهارات وزير خارجه كويت درباره بستن تنگه هرمز، گفت: سخن بر سر انتظار ملت ايران از قواي مسلح دلاورش است كه كمترين تهديدات را جدي بگيرند.
وي با تاكيد بر اينكه ما كمترين تهديد را پاسخ حداكثري خواهيم داد، موضوع امنيت را موضوع مهمي برشمرد و افزود: بحث كيان ملي ماست و بحث تهديدات، تهديدات منطقه‌اي و از جانب كشورهاي همسايه نيست، بلكه سخن بر سر تهديدات فرامنطقه‌اي است.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه به زبان عربي و خطاب به برادران و خواهران عرب در كشورهاي همسايه، گفت: ما امنيت شما را امنيت خودمان و امنيت خودمان را امنيت شما مي‌دانيم. همه مومنين مثل اعضاي يك بدن هستند.
وي با اشاره به شعر سعدي و حديثي از پيامبر كه فرمودند «مثل مومنين مثل اعضاي يك بدن است كه اگر يك جاي بدن احساس درد كند همه اعضاي بدن با بي خوابي و تب با آن همراهي مي‌كنند»، اظهار داشت: اين پيام ما به برادران و خواهران عرب در منطقه است.
قشقاوي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره تعويق راه‌اندازي نيروگاه بوشهر و اينكه آيا توجيه روس‌ها قابل قبول است؟ گفت: كار نيروگاه بوشهر در حال انجام است و ما چنين چيزي نداريم كه الان در برنامه مشكلي پيش آمده باشد. بحث‌ها در جريان است و همكاري‌ها ادامه دارد.
همان خبرنگار به زمان مطرح شده مبني بر راه‌اندازي اين نيروگاه در پاييز اشاره كرد كه سخنگوي وزارت خارجه در اين باره خاطرنشان كرد: بحث‌هاي فني است. كار عظيم اينگونه‌اي با همكاري سازمان انرژي اتمي و طرف روسي در حال پيگيري است.
خبرنگاري به سفر يك هيئت صلح طلب آمريكايي به نام «كريستال ليك» به تهران براي مراودات بين ملت‌هاي ايران و آمريكا كه براساس اخبار مطرح شده قرار بود امروز به تهران وارد شوند، اشاره كرد و قشقاوي در اين باره افزود: من از اداره ذيربط در اين زمينه سؤال كردم و چنين برنامه سفري نيست.
وي درباره ديدار كاظمي قمي سفير ايران در عراق و كمال خرازي وزير خارجه سابق با هيئت آمريكايي در تركيه كه سؤال ديگر همان خبرنگار بود، اين خبر را خبري رسانه‌اي خواند كه تكذيب شده و گفت: چنين چيزي اتفاق نيفتاده است.
همان خبرنگار با اشاره به قطع پشتيباني تلفن‌هاي اينترنتي از سوي مخابرات و عدم امكان برقراري ارتباط با لس آنجلس خطاب به قشقاوي گفت ما از يك طرف اعلام مي‌كنيم كه مي‌خواهيم پرواز مستقيم برقرار كنيم و از طرف ديگر پشتيباني خطوط تلفن را قطع مي‌كنيم، كه وي پاسخگويي به اين سؤال را منوط به بررسي در اين زمينه دانست و گفت: بايد از مخابرات در اين زمينه سؤال كنيم و ما اطلاعي در اين زمينه نداريم.
اظهارات منوچهر محمدي معاون آموزش و پژوهش وزارت خارجه در مشهد و اخبار مطرح شده در اين زمينه و واكنش شوراي همكاري خليج فارس به اين اظهارات و پرداختن به آن در اجلاس بعدي اين شورا سؤال ديگري بود كه در جلسه امروز سخنگو مطرح شد و قشقاوي در اين باره گفت: آقاي محمدي به صراحت اعلام كرد كه نقل قول مطرح شده از ايشان اشتباه بوده و آنرا تكذيب كرد.
وي در پاسخ به سؤال همان خبرنگار مبني بر اينكه «آيا انتظار زيادي است كه مقامات وزارت خارجه صحبت‌هايي را عنوان كنند كه تبعات كمتري داشته باشد؟» اظهار داشت: سخن ما براساس مواضع ماست و ما اصلا كاري نداريم كه هر سخن ما را عده‌اي حمل بر تنش مي‌كنند.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: آنچه واقعيت و مواضع جمهوري اسلامي است را بايد بيان كنيم و هيچ دليلي ندارد كه كم كرده يا زياد كنيم.
وي گفت: ما همه ديپلما‌ت‌ هستيم و طبيعت ديپلمات و انتظار از ديپلمات كاربرد ادبيات ديپلماتيك در همه جاي جهان است ولي اين به آن معنا نيست كه ما سخني نگوييم كه از گل نازك تر يا سخت‌تر باشد. ما مواضع خودمان را داريم.
قشقاوي با ذكر اين نكته كه معمولا مواضع ما بسيار محجوبانه است، افزود: اگر اين مواضع را با ادبياتي كه متاسفانه از سوي برخي‌ها كه داعيه ادبيات ديپلماتيك دارند، مقايسه كنيد ادبيات آنها تندتر و غير محجوبانه‌تر است. ما هميشه ادبيات كاملا غيرتنش زا را در صحبت‌هايمان به كار مي‌بريم و در آينده نيز به كار خواهيم برد و اين به معني عقب نشيني از مواضع رسمي ما نيست. ما مواضع خودمان را داريم و عقب نشيني هم نمي‌كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه در عين حال گفت: اقتضاي تربيت انساني و اسلامي ما اين است كه همواره از ادبيات مودبانه، ديپلماتيك، قابل قبول و قابل فهم براي مخاطبين استفاده كنيم زيرا ذهنيت‌ها و بسترهاي فكري ملت‌هاي مختلف با همديگر متفاوت است.
يكي از خبرنگاران به موضوع ايرانيان خارج از كشور پرداخت و از قشقاوي پرسيد آيا در وزارت خارجه كميته خاصي براي تسهيل ارتباط آنها با داخل كشور و استفاده از تجارب آنها تشكيل شده است؟ كه وي در پاسخ يكي از اصلي‌ترين محورها و توصيه‌هاي رئيس جمهور در سمينار سفرا را موضوع ايرانيان خارج از كشور عنوان كرد و ايرانيان خارج از كشور را ذخاير عظيم ملي ناشناخته در داخل كشور برشمرد و گفت: ايرانيان خارج از كشور بزرگ‌ترين جامعه اقليت قومي در كشورهاي خارجي هستند كه علاقمند به سرنوشت و حاكميت ملي هستند.
وي ادامه داد: رسانه‌ها و ما همه بايد تلاش گسترده‌اي را انجام دهيم تا اين ذخاير ناشناخته به عنوان عظيم‌ترين قدرت و گروهي كه مي‌تواند در راستاي تحقق منافع ملي ما باشد، كشف شود.
قشقاوي خاطرنشان كرد: من از كشوري (سوئد) مي‌آيم كه 120 هزار ايراني در آنجا زندگي مي‌كنند. يك كار عظيم رسانه‌اي نياز است كه اين نيروي ناشناخته كشف شود و ما گام را از حد رفت و آمد ايرانيان فراتر ببريم.
سخنگوي وزارت خارجه ايرانيان خارج از كشور را نيروهاي عظيم فكري در بخش‌هاي مختلف عنوان كرد و افزود: بسياري از ايرانيان فعالان رسانه‌هاي خارجي و در حد صاحبان كانال‌هاي تلويزيوني و ... بسيار برجسته در خارج از كشور هستند. به عنوان نمونه صاحب يكي از كانال‌هاي تلويزيوني مهم سوئد و سردبير آن ايراني است.
قشقاوي با بيان اينكه كار زيادي در اين زمينه نياز است، تاكيد كرد: در وزارت خارجه، شوراي ايرانيان خارج از كشور و همه حوزه‌ها اقدامات خوبي در حال انجام است و آقاي رئيس جمهور تاكيد كرد كه مدارك مسافرتي اين افراد تسهيل شود و در صدور شناسنامه و گذرنامه براي آنهايي كه فاقد آن هستند، تعجيل شود.
وي ادامه داد: هر كسي كه حامل گذرنامه ايراني است ايراني به حساب مي‌آيد و مام ميهن براي پذيرايي از آن باز است و كار عظيمي براي استفاده از پتانسيل كارشناسي ايرانيان در حوزه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، رسانه‌اي و ... بايد صورت بگيرد.
سخنگوي وزارت خارجه ابراز اميدواري كرد اين موضوع را همه رسانه‌ها جدي بگيرند و سه تا پنج ميليون ايراني در خارج از كشور را به عنوان ذخاير عظيم ملي در نظر بگيرند.
وي ادامه داد: بخش‌هاي كنسولي ما ملزم هستند و تاكنون نيز خدمات شايسته‌اي را انجام داده‌اند. ميزان سفر ايرانيان خارج از كشور به ايران بسيار زياد است و به عنوان نمونه در سوئد در چهار سال اخير بر طبق آمار سوئدي‌ها 300 درصد رشد مسافرت ايراني‌ها را داشتيم.
يكي از خبرنگاران با اشاره به خبر منتشر شده مبني بر اينكه پيمان امنيتي بغداد - واشنگتن با اندكي تغيير بدون اعلام به امضا رسيده است از قشقاوي پرسيد كه آيا از امضاي اين پيمان اطلاع داريد؟ كه سخنگوي وزارت خارجه اظهار داشت: ما خبر جديدي در اين زمينه نشنيديم و موضع ما همان مواضعي است كه قبلا همكاران ما مطرح كردند.
خبرنگاري در خصوص دستاوردهاي سفر بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير سؤال كرد كه وي با بيان اينكه موافقتنامه‌هاي زيادي از قبل با الجزاير داشتيم، گفت: مهم اين است كه اين موافقتنامه‌ها را محقق كنيم و حجم روابط اقتصادي خود را افزايش دهيم.
وي به مواضع حمايتي الجزاير در بسياري از موارد در قبال ايران اشاره كرد و با بيان اينكه اراده طرفين براي گسترش همكاري خيلي روشن است، افزود: پنج وزير كابينه الجزاير قبل از سفر آقاي بوتفليقه وارد تهران شدند كه اين حاكي از اهميت اين سفر است.
سخنگوي وزارت خارجه روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ايران و الجزاير را رو به گسترش خواند.
انتهاي پيام/ي
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن