تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816409343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش دوم بازي‌هاي المپيك و تلاش چين براي افزايش تسلط بر گاز آسياي مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بخش دوم بازي‌هاي المپيك و تلاش چين براي افزايش تسلط بر گاز آسياي مركزي
اما عملي شدن خط لوله انتقال گاز تركمنستان به چين ، اجراي طرح‌هاي ديگر صادرات گاز اين كشور نظير ترانس افغان، ترانس خزر و حتي طرح ناباكو را در هاله‌اي از ابهام قرار داده است.

به نظر مي‌رسد، خط لوله انتقال گاز تركمنستان به چين حتي واكنش منفي شركت گازپروم روسيه در زمينه طرح‌هاي اين شركت را در آينده بدنبال خواهد داشت خط لوله گاز تركمنستان به چين كه موافقت اوليه آن در سفر فروردين ماه ‪ ۸۵‬نيازاف به پكن صورت گرفت ، بدليل وسعت هفت هزار كيلومتري آن در ابتدا يك رويا يا مانور سياسي محسوب مي‌شد ولي هم اكنون احداث اين خط جنبه اجرايي به خود گرفته است.

هرچند، اتحاديه اروپا تاكنون تلاش زيادي براي صادرات گاز از طريق ترانس خزر كه همان احداث خط لوله انتقال گاز از طريق بستر درياي خزر است انجام داده ولي چين بدون جار و جنجال تبليغاتي تا به امروز موفق به عملي شدن طرح انتقال گاز تركمنستان به كشورش شده است.

البته واكنش شركت گازپروم روسيه در اين زمينه مشخص نشده و اين شركت اخيرا قول مساعد بر اجرايي كردن احداث خط لوله انتقال گاز تركمنستان از طريق سواحل خزر به مسكو را داده است.

به دليل تغييرات در شرايط جديد انتقال گاز تركمنستان به ديگر كشورها، آلكسي ميلر مديرعامل شركت گازپروم روسيه و معاون اين شركت تنها در ‪ ۴۵‬روز گذشته چهار نوبت به تركمنستان سفر و با رييس جمهوري و مقامات نفت و گاز اين كشور ديدار و مذاكره كردند.

مديرعامل شركت گازپروم روسيه چهاردهم خردادماه گذشته به عشق آباد سفر كرد ولي اين مقام روسي موفق نشد تا با رييس جمهوري تركمنستان ديدار و مذاكره كند.

قربان قلي بردي محمداف به هنگام سفر ميلر در شهر تركمنباشي بود.

برخي سامانه‌هاي خبري كشورهاي مشترك المنافع همسود نپذيرفتن ميلر از سوي بردي محمداف را نشانه اختلاف نظر عميق بين مسكو و عشق آباد بر سر تعيين قيمت گاز صادراتي تركمنستان به روسيه اعلام كردند.

هرچند تركمنستان و روسيه اواخر سال گذشته ميلادي بر سر تعيين قيمت گاز براساس هر هزارمتر مكعب گاز در نيمه اول سال جاري ميلادي ‪ ۱۳۰‬و نيمه دوم سال ‪ ۱۵۰‬دلار به توافق رسيدند ولي به نظر مي‌رسد عشق آباد خواهان نرخ بيشتر براي سال آينده ميلادي است.

رسانه‌هاي تركمنستان اعلام كردند كه براساس توافق مسوولان شركت گازپروم روسيه و مسوولان نفت و گاز تركمنستان ، گاز صادراتي اين كشور از سال ‪۲۰۰۹‬ ميلادي براساس قيمت‌هاي جهاني خواهد بود.

به نظر مي‌رسد كه گازپروم قصد دارد تضمين صدور بلند مدت و قراردادهاي درازمدت با عشق آباد در زمينه گاز منعقد و در آن قيمت ثابت و تعهدات را تبيين كند.

البته ، اين سياست گازپروم با سياست‌هاي بردي محمداف كه در تلاش براي اتمام خط لوله گاز خود به چين است ، تناقض دارد چرا كه عشق آباد نمي خواهد قرارداد افزايش حجم صادرات و همچنين قرارداد بلند مدت با مسكو منعقد كند.

با اين وجود، مسكو و عشق آباد در سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي موافقت نامه ‪ ۲۵‬ساله را امضا كردند كه براساس آن در سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلادي ميزان صادرات گاز تركمنستان به روسيه ‪ ۷۰‬تا‪ ۸۰‬ميليارد متر مكعب خواهد بود كه اين ميزان عملا تحقق نيافته است.

از سوي ديگر روسيه، قزاقستان و تركمنستان در ‪ ۲۰‬دسامبر (‪ ۲۹‬آذر ‪(۸۶‬ سال گذشته ميلادي توافق كردند كه هر يك از اين كشورها خط لوله حاشيه درياي خزر را در خاك خود احداث كنند.

طول اين خط لوله گاز در خاك تركمنستان حدود ‪ ۲۹۰‬كيلومتر خواهد بود كه از مناطق ساحلي خزر تا مرز جمهوري قزاقستان احداث مي‌شود.

با بازسازي خط لوله گاز سنتي تركمنستان نيز كه از طريق خاك ازبكستان ، قزاقستان به روسيه عبور مي‌كند، ‪ ۱۰‬ميليارد مترمكعب گاز در سال به ظرفيت فعلي اين خط لوله افزوده خواهد شد.

با اين وجود، سامانه خبري روسفينكوم نوشته كه اخيرا عشق آباد حتي براي خط لوله گاز جديد موسوم به خط لوله گاز ساحلي درياي خزر تنها ‪ ۱۰‬ميليارد متر مكعب گاز را تضمين كرده و بيشتر از آن چيزي وعده نداده است .

به هرحال ، توافق گاز پروم براي افزايش گاز تركمنستان ، ازبكستان و قزاقستان نشان از تغيير وضعيت در سياست‌هاي كلي انتقال گاز اين كشورها به مشتري سنتي خود روسيه است .

كارشناسان اقتصادي ، اين تغيير وضعيت را ناشي از احداث خط لوله گاز تركمنستان به چين عنوان مي‌كنند كه مقامات كرملين را مجبور به پذيرش برخي خواسته‌هاي تركمن‌ها در زمينه قيمت و همچنين اجراي طرح‌هاي نفت و گاز كرده است .

در نهايت اينكه ، چين با جميعت ‪ ۶/۱‬ميليارد نفري و يكي از كشورهاي عمده مصرف‌كننده انرژي جهان ، در حاشيه بازي‌هاي المپيك و در ديدار با مقامات آسياي مركزي بويژه تركمنستان به همه رقباي خود فهماند كه اين كشور مي‌تواند انحصار واردات گاز آسياي مركزي را كسب كند.

هم اكنون ، سرازير شدن كالاهاي ارزان قيمت چين در بازار تركمنستان و ديگر كشورهاي آسياي مركزي و اجراي طرح‌هاي بلند مدت در اين كشورها نشان از نفوذ قوي اقتصادي پكن در منطقه دارد.

بحث بكارگيري نيروهاي فراوان انساني چين در كشورهاي آسياي مركزي و احياي جاده ابريشم از ديگر طرح‌هاي پكن براي گسترش نفوذ در اين منطقه حساس و راهبردي انرژي جهان محسوب مي‌شود.

آساق**‪۱۳۹۲**۳۳۰**۲۱۹۰‬
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن