تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820979335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درگيري قفقاز اثري درفعاليت خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: درگيري قفقاز اثري درفعاليت خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان ندارد
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا - مقامات شركت خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان قطع صادرات نفت از طريق خط لوله باكو - تلفيس- جيهان را مرتبط با حوادث قفقاز نمي دانند.


به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبرى "ان.تى.وى" تركيه، يك مسوول از شركت خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان گفت: قطعى كنوني در انتقال نفت خام از طريق خط لوله باكو - تفليس - جيهان ناشى از خرابى در منطقه رفاعيه در داخل خاك تركيه است.
اين مسوول اضافه كرد: تعميرات خط لوله در منطقه رفاعيه واقع در بخش مركزى تركيه ادامه دارد و با پايان يافتن آن صادرات نفت از طريق اين خط ادامه مي يابد.
اين مسوول شركت كه نامش در اين گزارش برده نشده است ، توضيح نداد كه تعميرات چند روز به طول خواهد انجاميد.
بنا براين گزارش هفته گذشته در منطقه رفاعيه در خط لوله آتش سوزى ايجاد كه با تلاش مامورين آتش نشانى و كاركنان خط لوله خاموش شد كه برخي گفته ها حاكي از آن بود كه تعميرات و از سرگيري صادرات از اين خط لوله نفتي به 15روز زمان نياز دارد.
رسانه هاي تركيه گزارش كرده اند كه علت اين آتش سوزى در اين خط لوله كه پنجم اوت مصادف با 15 مرداد ماه جاري اتفاق افتاد ناشي از خرابكاري عناصر پ.ك.ك بوده است.
عمليات نظامي روسيه در منطقه اوستياي گرجستان هفتم اوت شروع شد.
عمليات اطفاي حريق در اين خط لوله به دليل وسعت آتش سوزي به حدي بود كه چهار روز به طول كشيد.
بعضي از رسانه هاي تركيه سعي كرده اند بروز اين آتش سوزي را مرتبط با حوادث قفقاز عنوان كنند .
بروز درگيري ها در گرجستان تركيه را كه اهميت فوق العاده اى به انتقال انرژى نفت و گاز از منطقه قفقاز به خاك خود و صدور به بازارهاى جهانى مى دهد، بسيار نگران كرده است.
طول خط لوله نفتى باكو - تفليس - جيهان در مجموع هزار و 774 كيلومتر است كه 440 كيلومتر آن در داخل خاك جمهورى آذربايجان، 260 كيلومتر آن در خاك گرجستان و هزار و 74 كيلومتر آن در خاك تركيه قرار دارد.
اين خط لوله در خاك تركيه از مرز گرجستان آغاز شده و در بندر جيهان درجنوب تركيه و نزديكى مرز اين كشور با سوريه به درياى مديترانه متصل مى شود.
هزينه اجراى اين پروژه خط لوله حدود سه ميليارد دلار برآورد مى‏شد كه گفته مى‏شود به چهار ميليارد دلار رسيد و سهم تركيه در آن حدود 6/1 ميليارد دلار شد.
اين خط لوله داراى 10 تلمبه خانه است كه چهار دستگاه آن در داخل خاك تركيه قرار دارد.
عمر اقتصادى كه براى خط لوله تعيين شده 40 به علاوه 20 سال است. ولى مدير شركت خط لوله مى‏گويد در نظر دارند با خطوط جديد اين خط را توسعه دهند.
بيشترين سهم در اين كمپانى را " بريتيش پتروليوم (بى.پى.)" با 1/30 درصد سهام در اختيار دارد و " سوكار" شركت نفتى جمهورى آذربايجان نيز 25 درصد سهام اين خط را در اختيار دارد .
بنا به آمارى كه در پايگاه اينترنتى شركت خط لوله نفتى باكو - تفليس جيهان قيد شده، شركت آمريكايى " اونوكال " 9/8 در صد، استات اويل نروژ 7/8 در صد، ايتاليا پنج در صد، شركت سهامى نفت تركيه 5/6 در صد، توتال فرانسه پنج در صد، ايتوكوى ژاپن 4/3 در صد، اينپكس ژاپن 5/2 در صد، كونوكوفيليپس آمريكا 5/2 در صد و دلتا هس آمريكا - عربستان سعودى 36/2درصد در اين خط سهم دارند.
خاورم ** 2011 ** 230 ** 1514
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن