تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815046466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*تشريح آخرين تحولات بازارسرمايه* صالح آبادي خبرداد: بررسي پذيرش معاملات آتي مس آغاز پذيره‌نويسي صندوق سرمايه‌گذاري دراشل بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *تشريح آخرين تحولات بازارسرمايه* صالح آبادي خبرداد: بررسي پذيرش معاملات آتي مس آغاز پذيره‌نويسي صندوق سرمايه‌گذاري دراشل بزرگ


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در شانزدهمين نشست مطبوعاتي خود فعاليت‌هاي يك ماه اخير سازمان را تشريح كرد و از امضاي تفاهم‌نامه‌ با سازمان سرمايه‌گذاري خارجي، ارائه مجوز جديد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، راه‌اندازي آموزش بازرسي بورس كالا، تصويب دستورالعمل بازارگرداني به شيوه جديد و بررسي پذيرش مس و ذوب‌آهن اصفهان در جلسه فرداي هيات پذيرش خبرداد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،علي صالح آبادي ـ رييس سازمان بورس ـ راه‌اندازي OTC را مورد توجه قرار داد و با اشاره به برگزاري مجمع موسسين اين شركت در هفته گذشته عنوان كرد: اين شركت فرصت دارد تا 27 مرداد ماه مديرعامل خود را انتخاب و سپس عمليات اجرايي را آغاز كند، شروع عمليات اجرايي منوط به تصويب مقررات و شرايط جديد اين بازار است كه بايد با تمام مقررات و جزييات كه لازمه اين شركت است فعاليت خود را آغاز كند و سازمان بورس طوري برنامه ريزي كند كه عمليات اجرايي آن به سرعت آغاز شود.

عرضه‌هاي عمده از طريق OTC

وي اضافه كرد: با سازمان خصوصي سازي هماهنگي‌هايي صورت گرفته تا عرضه‌هاي عمده‌اي كه قرار است به صورت مزايده صورت گيرد از طريق OTC و با شرايط شفاف‌تر و با رقابت بيشتر انجام شود.

وي با بيان اينكه OTC طي مراسم رسمي و با حضور وزير اقتصاد افتتاح مي‌شود اظهار كرد: تصور اين است كه شركت فرابورس تا نيمه اول شهريور ماه به ثبت رسيده و بعد از آن عمليات اجرايي آغاز شود و سازمان و شركت بورس به عنوان مالك 20 درصدي سهام قطعا حمايت‌هاي لازم را براي اجرايي شدن آن انجام مي‌دهد.

بررسي پذيرش ذوب آهن اصفهان در جلسه فردا

سخنگوي سازمان بورس در ادامه سخنان خود از تفاهم نامه‌ با سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و تصويب در هيات اين سازمان خبر داد و اظهار كرد: شركت‌هاي خارجي كه تمايل به خريداري سهم در بورس كشور هستند ولي اين نگراني را دارند كه در صورت برنده شدن به هر دليلي تحت حمايت قرار نگيرند بنابراين با برگزاري جلسات مختلف در نهايت اين جمع بندي حاصل شد كه سازمان سرمايه‌گذاري خارجي مجوز اوليه را به افرادي كه قصد دارند وارد رقابت شوند ارائه كرده و در صورت برنده شدن در رقابت سازمان سرمايه‌گذاري خارجي مجوز نهايي را صادر كند.

وي اضافه كرد: اين مصوبه در بورس و OTC نيز آورده شده و درعرضه‌هاي خصوصي سازي در نظر گرفته شده است ولي منوط به اين است كه در زمان آگهي در روزنامه افرادي كه مايل هستند، نسبت به دريافت مجوز اوليه از سازمان سرمايه‌گذاري خارجي اقدام كنند.

وي تفاهم نامه‌ همكاري با قرقيزستان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به كوچك بودن بورس اين كشور خاطرنشان كرد: به دليل تمايل به توسعه روابط با ساير كشورها و تمايل كشور قرقيزستان تفاهم نامه همكاري با اين كشور به امضا رسيد كه طي آن بايد براي توسعه بورس اين كشور از جهات مختلف فني و مهندسي كمك شود.

آخرين وضعيت 531 شركت دولتي

رئيس سازمان بورس در مورد آخرين وضعيت بررسي 531 شركت دولتي براي واگذاري گفت: تاكنون 188 شركت بررسي كامل شده و از اين تعداد 162 شركت غير قابل پذيرش در بورس و شش شركت قابل پذيرش هستند كه بايد مراحل پذيرش در بورس را طي كنند. همچنين 10 شركت نسل سومي در ذيل شركت‌هاي مادر تخصص قرار گرفته و دو شركت به بررسي بيشتر موكول شدند و مابقي شركت‌ها نيز به عنوان شركت‌هاي حاكميتي و غير قابل واگذاري شناسايي شدند.

وي ادامه داد: اسامي شش شركت قابل پذيرش بعد از طي مراحل نهايي اعلام عمومي مي‌شود.

5 مجوز صندوق سرمايه‌گذاري

صالح آبادي در ادامه از مجوز پنج صندوق سرمايه‌گذاري جديد خبر داد و گفت: كارگزاري آگاه، بانك سپه، شاداب (كارگزاري راهبرد) و كارگزاري بانك پاسارگاد و كارگزاري بانك تجارت مجوز فعاليت دريافت كردند كه پذيره نويسي كارگزاري آگاه و سپه به اتمام رسيده و مابقي در مراحل پذيره نويسي قرار دارند.

همچنين پنج درخواست جديد براي راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در دست بررسي قرار دارد.

آغاز پذيره‌نويسي در اشل بزرگ

وي همچنين از آغاز پذيره نويسي صندوق سرمايه‌گذاري در اشل بزرگ مربوط به شركت تامين سرمايه نوين در هفته دولت خبرداد.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به 15 صندوق رسيده است فرمت استانداردي براي آنها تدوين شده تا بتواند به گونه‌اي واحد اطلاع رساني كنند و تا 20 روز آينده قسمت اختصاصي مربوط به فاندها راه‌اندازي مي‌شود.

صالح آبادي در مورد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان توضيح داد: براي راه‌اندازي اين صندوق‌ها مصوبه شوراي عالي بورس دريافت شده و اين صندوق‌ها به عنوان نهادهاي مالي شناسنايي شدند و بايد تحت عنوان موسسات غير تجاري در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت برسند.

وي با اشاره به اينكه هدف از راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان تجهيز منابع براي ساخت و ساز است ادامه داد: جزييات بيشتر راه‌اندازي اين صندوق‌ها هفته آينده در دستور شوراي عالي بورس مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

وي همچنين افزود: براي راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان بايد پنج مدارك اساسي شامل: اساس نامه صندوق‌ها، راهنماي طرح توجيهي مربوط به پروژه، دستورالعمل مزايده‌ واحدهاي ساختماني در پايان عمر پروژه، دستورالعمل محاسبه NAV و اميدنامه پروژه انجام شود.

وي عنوان كرد: در حال حاضر پنج درخواست براي راه‌اندازي اين صندوق‌ها از سوي سرمايه‌گذاري ساختمان ايران، سه درخواست مربوط به سرمايه‌گذاري مسكن و يك درخواست مربوط به شركت تامين سرمايه امين وجود دارد.

رئيس سازمان بورس خاطرنشان كرد: همچنين مصوبه مربوط به معاملات خارج از ساعت از سوي شوراي عالي بورس صادر شده است كه طبق آن هر نهادي كه از دولت بابت رد ديون سهامي را دريافت مي‌كند به شرطي كه بيش از 95 درصد مالكيت را داشته باشد خارج از ساعت معاملات رسمي معامله شود.

وي با بيان اينكه مكانيزم اين روش همانند مكانيزم سهام عدالت است ادامه داد: اين روش كمك مي‌كند كه از وجود برخي سودسازي‌ها جلوگيري شده و به گونه‌اي نوشته شده است كه تنها مربوط به رد ديون و سازمان‌ها باشد.

وي در مورد زمان اجراي اين طرح اظهار كرد: در حال حاضر مراحل نهايي آن در حال انجام است و بعد ازاخذ امضاي صمصامي سرپرست سابق وزارت اقتصاد لازم‌الاجرا خواهد بود.

رئيس سازمان بورس در ادامه نشست مطبوعاتي خود در مورد آخرين وضعيت شبكه‌ اطلاع رساني ناشران (كدال) گفت: در حال حاضر تعداد شركت‌هاي تحت پوشش اين شبكه به 110 شركت رسيده و 30 شركت در يك ماه اخير به اين مجموعه اضافه شدند.

درخواست 60 كارگزار براي فيوچرز

وي با اشاره به بررسي پذيرش فيوچرز مس كاتد در بورس كالا ادامه داد: ابزار معاملاتي فيوچرز ابزار جديدي است كه روز به روز تعداد متقاضيان معاملات آن بيشتر شده و اخيرا نيز 315 نفر داوطلب در آزمون فيوچرز شركت كردند و امروز نيز جلسه هيات پذيرش براي پذيرش فيوچرز مس برگزار مي‌شود.

صالح آبادي مجوز كارگزاري فيوچرز و OTC را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: در مدت يك ماه اخير60 كارگزاري بورس اوراق بهادار براي فيوچرز و OTC درخواست مجوز كردند كه اين تعداد در حال امتياز بندي بوده و طي چند روز آينده كارگزاراني كه مي‌توانند در فيوچرز(معاملات آتي) و OTC فعاليت كنند اعلام عمومي مي‌شوند.

وي در ادامه گفت: سياست سازمان بورس اين است كه شركت‌هاي كارگزاري بتوانند در حوزه‌هاي مختلف فعاليت كنند. بنابراين كارگزاران مي‌توانند در10 حوزه شامل اوارق بهادار، به عنوان كارگزار معرف، سبدگردان اختصاصي، صندوق سرمايه‌گذاري، بازارگردان، فيوچر، OTC ، كشاورزي، فلزات و پتروشيمي فعاليت خود را گسترش دهند.

تصويب دستورالعمل بازارگرداني به شيوه جديد

وي همچنين از تصويب دستورالعمل بازارگرداني به شيوه جديد خبرداد و گفت: به زودي اين دستوالعمل به شركت‌هاي كارگزاري و ساير نهادها اعلام مي‌شود تا بازارگرداني به شيوه جديد را انجام دهند.

وي اضافه كرد: شركت‌هايي كه بازار گرداني به شيوه جديد را انجام مي‌دهند حجم مبنا نخواهند داشت و حجم مبناي اين شركت‌ها به طور كلي حذف مي‌شود.

آغاز آموزش بازرسي بورس كالا

صالح آبادي از آغاز آموزش بازرسي بورس كالا خبر داد و افزود: با توجه به اينكه در بورس‌ها اداره بازرسي وجود دارد و مسئوليت بازرسي از كارگزاري‌ها را اداره بازرسي اوراق بهادار انجام مي‌دهد از اين به بعد نيز بازرسي بورس كالا در خود بورس آغاز مي‌شود در صورتي كه در گذشته اين بازرسي توسط سازمان بورس انجام مي‌شد.

لغو 2 مجوز كارگزاري

رييس سازمان بورس در ادامه از لغو دو مجوز كارگزاري خبرداد و تصريح كرد: كارگزاري پيشگامان بازار نوين در سمنان و كارگزاري پيشتازان تمدن پارس در شيراز به دليل عدم انجام تعهدات لغو مجوز شده و از ليست كارگزاران مجاز در بورس حذف شدند.

صالح آبادي در ادامه برگزاري مجامع در تيرماه را مورد توجه قرار داد و با توجه به اينكه ماه پرفعاليتي براي قسمت ناشران سازمان بوده است اظهار كرد: در اين مدت 444 مجمع عالي و فوق‌العاده برگزار شد و در اين مدت هفت مجوز افزايش سرمايه به مبلغ 11 هزار و 198 ميليارد ريال صادر شد.

صالح آبادي در مورد رويكرد وزير جديد اقتصاد به بازار سرمايه با توجه به حضور فعال وي در جلسات شوراي عالي بورس اظهار كرد: دكتر حسيني علاقه‌ي زيادي به بازار سرمايه داشته و ديدگاه‌هاي وي مي‌تواند در تحول بازار سرمايه موثر باشد.

وي در توسعه بازار سرمايه نظر مثبت داشته و ديدگاه‌هاي او در حوزه حسابرسي حمايت از سازمان سرمايه‌گذاري خارجي براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي به بورس و در حوزه ماليات مي‌تواند بسيار موثر باشد.

برگزاري جلسه با وزير اقتصاد براي لايحه دو فوريتي ماليات

وي لايحه دو فوريتي ماليات را مورد توجه قرار داد و گفت: در جلسه‌اي كه با وزير جديد اقتصاد امروز برگزار مي‌شود به لايحه دو فوريت ماليات تاكيد مي‌شود كه در اين صورت مشكلات صندوق سرمايه‌گذاري زمين و مسكن و سهام در مورد ماليات بر طرف شده و راه ورود براي ابزارهاي مالي جديد باز مي‌شود.

وي در مورد لايحه‌ دو فوريت توسعه‌ ابزارها و نهادهاي مالي در بازار سرمايه توضيح داد: اين لايحه سه بند داشته كه در آن شخصيت حقوقي صندوق‌ها مشخص شده و موضوع ماليات OTC بيان شده است و براي ابزارهاي جديد هم كه در آينده وارد مي‌شوند وضعيت مالي آن را مشخص كرديم.

اقدامات نهايي براي براي ورود مس به بورس مالزي

وي در مورد آخرين وضعيت عرضه مس در بورس مالزي توضيح داد: اقدامات نهايي انجام شده و مجوز سازمان سرمايه‌گذاري خارجي و دولت نيز در اين مورد گرفته شده و شركت تامين سرمايه امين به عنوان مشاور در اين زمينه فعاليت مي‌كند و درمرحله‌ اخذ مجوز دولت مالزي براي ورود شركت مس قرار دارد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن