تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):ایمان به صرف ادعا و آرزو نیست، بلکه ایمان آن است که خالصانه در جان و دل قرار گیرد و ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804889265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي اجمالي : روابط ايران و تركيه در دولت نهم ( ‪ ۳‬و پاياني )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي اجمالي : روابط ايران و تركيه در دولت نهم ( ‪ ۳‬و پاياني )
سياسي. دولت . استانبول . روابط ايران وتركيه
آنكارا- نگاهي به روند مناسبات اقتصادي ايران و تركيه كه به طورعمده در روابط تجاري متمركز شده، نشان ميدهد در اين روابط موضوع انرژي جايگاه مهمي دارد و تعيين كنندهترين عامل در افزايش ميزان مبادلات بازرگاني و به خصوص سطح روابط دو كشور داشته است.

ارزش مبادلات بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و تركيه در سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي با بيش از ‪ ۱۹/۵‬در صد افزايش نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬به هشت ميليارد و ‪ ۷۲۶‬هزار دلار رسيد. اين رقم در سال ‪ ۲۰۰۶‬برابر شش ميليارد و ‪ ۶۹۳‬ميليون و ‪ ۵۱۲‬هزار دلار بود.

محاسبات خبرنگار ايرنا در آنكارا با استناد به آمار موسسه آمار دولتي تركيه نشان ميدهد كه صادرات تركيه به ايران در سال گذشته با ‪ ۳۰‬درصد افزايش نسبت به سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي به يك ميليارد و ‪ ۳۸۶‬ميليون و ‪ ۹۳۵‬ميليون دلار و واردات اين كشور از جمهوري اسلامي ايران با ‪ ۱۷/۵‬در صد افزايش به شش ميليارد و ‪ ۶۱۳‬ميليون و ‪ ۷۹۱‬هزار دلار رسيد .

در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي صادرات تركيه به ايران برابر يك ميليارد و ‪۶۶‬ ميليون و ‪ ۹۰۲‬هزار دلار و وارداتش از ايران برابر پنج ميليارد و ‪۶۲۶‬ ميليون و ‪ ۶۱۰‬هزار دلار بود.

در ‪ ۱۱‬ماه سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادي جمهوري اسلامي ايران بعد از فدراسيون روسيه كه برابر ‪ ۲۰/۹۷‬ميليارد دلار، آلمان كه ‪ ۱۵/۷‬ميليارد دلار، چين كه ‪۱۱/۹‬ ميليارد دلار ايتاليا كه ‪ ۹/۰۴‬ميليارد دلار، فرانسه كه ‪ ۶/۹‬ميليارد دلار، آمريكا كه ‪ ۷/۴‬ميليارد دلار به تركيه صادرات داشتند، در رديف هفتمين كشور بزرگ صادركننده به تركيه قرار گرفت .

همان طور كه گفته شد، بخش عمده واردات تركيه از جمهوري اسلامي ايران را نفت و گاز تشكيل ميدهد.

تركيه سالهاست كه يكي از خريداران ثابت قدم نفت ايران است و همه ساله حدود پنج تا هفت ميليون تن نفت خام از ايران وارد ميكند.

مس و قراضه مس، محصولات مسي، سالامبور، پلاستيك، نمك، گوگرد، سيمان و محصولات شيميايي و آهن و فولاد از جمله ديگر اقلام وارداتي تركيه از ايران است.

مهمترين كالاهاي صادراتي تركيه به ايران نيز شامل توليدات آهن و فولاد، الياف مصنوعي، ماشين آلات و انواع ديگهاي صنعتي، منسوجات مورد استفاده در بافتنيها، پلاستيك، شكر و فراوردههاي آن، توليدات صنايع خودروسازي و لوازم و قطعات يدكي خودرو، روغنهاي نباتي و حيواني، پنبه و نخهاي مصنوعي است.

محدود بودن تنوع در اقلام تجارت بين دو كشور، نبود فعاليتهاي اصولي براي بازاريابي كالاهاي ايران در تركيه، بي‌توجهي به استانداردها و حساسيت هاي بازار اين كشور، نبود برنامه منسجم براي ارائه و اجراي طرحهاي كوتاه مدت و بلند مدت نسبت به نيازهاي موردي بازار تركيه، از ديد كارشناسان اقتصادي به عنوان نمونهاي از مسائلي عنوان ميشود كه توجه به آنها راه توسعه صادرات ايران به تركيه را هموار خواهد كرد.

در سال گذشته ميلادي اجلاس نوزدهمين دور كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي و تجاري ايران و تركيه در آنكارا برگزار شد.

در خاتمه اين اجلاس پروتكل مربوط به نوزدهمين اجلاس كميسيون مشترك دو كشور را
منوچهر متكي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران و كرشاد توزمن وزير بازرگاني خارجي تركيه امضا كردند.

در اين راستا، دو طرف در خصوص نهايي كردن قرارداد برپايي نظام ترجيحات تجاري و افزايش اقلام مبادلات در بازارچههاي مرزي و مراكز تجارت مرزي، تسريع در تصويب قرارداد تجاري اكو موسوم به اكوتا و اجرايي شدن آن، تشكيل كميته ويژه سرمايه‌گذاري در زمينههاي مختلف كشاورزي و صنعتي و تسهيل در امر ترانزيت كالا و حمل و نقل زميني اعم از ريلي و جادهاي به توافقات مهمي دست يافتند.

تحول مهم ديگر روابط دو كشور در دولت نهم راه يابي صنايع خودروسازي ايران به بازار تركيه و نهايي شدن موضوع عرضه سمند و سورن ساخت ايران به بازار تركيه بود.

ايران و تركيه همچنين در سال گذشته ميلادي موافقتنامه همكاري و تعيين چارچوب و مسير روابط بازرگاني دو كشور در دوره جديد را امضا كردند.

اين موافقتنامه را سيد مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و كرشاد توزمن در پايان نشست سه روزه سومين كميته تجاري مشترك دو كشور در آنكارا امضا كردند.

به عقيده كارشناسان بررسي دقيق و شناسايي بازار تركيه كه يكي از آزادترين بازارهاي منطقه است و با توجه به نزديكي جغرافيايي و مشتركات فرهنگي دو كشور ميتواند در امر توسعه صادرات ايران به اين كشور همسايه موثر واقع شود.

اگر حساب انرژي را در مبادلات بازرگاني جدا كنيم، ميتوان گفت حجم مبادلات بازرگاني ايران و تركيه در حد امكانات بالقوه دو كشور نيست.

براي توسعه و ايجاد تنوع در مبادلات بازرگاني ايران و تركيه راههايي انديشيده شده كه برخي هم به صورت طرح ارائه شده و پيشرفتهايي نيز در اين زمينه وجود دارد.

از ديد دست اندركاران، موانع غير تعرفهاي و بالا بودن تعرفههاي گمركي، حل نشدن مشكل روابط و همكاري لازم ميان بانكهاي ايراني و تركيه، مشكلات حمل و نقل، مشكلات مربوط به گشايش اعتبار، اخذ ضمانتهاي هنگفت در معاملات دو جانبه از جمله اين موانع است كه سال گذشته نيز مانند سالهاي پيش در مذاكرات هياتهاي دو كشور مورد بحث بود.

البته بايد گفت كه موانع غير تعرفهاي تا حد زيادي كاهش يافته است و براي رفع مشكل موانع تعرفهاي نيز موضوع اجراي نظام ترجيحات تجاري بين دو كشور مطرح است كه پيشرفتهايي در اين زمينه صورت گرفته و اميد ميرود در اجلاس كميسيون مشترك به نتيجه مطلوبي برسد.

تركيه به عنوان كشوري كه در راه عضويت با اتحاديه اروپا به پيش ميرود، الزاما همه مناسبات خارجي خود در زمينه اقتصادي و تجاري را نيز مطابق با اين روند تنظيم مي‌كند.

البته تركيه علاوه بر ايران، روابط خود با كشورهاي همسايه مانند روسيه، گرجستان، سوريه و عراق را نيز در چارچوب طرح راهبرد توسعه مناسبات اقتصادي با كشورهاي همسايه و همجوار گسترش ميدهد.

تركيه تا آن حد در اين روند موفق بوده كه اكنون روسيه بعد از آلمان به صورت بزرگترين شريك تجاري اين كشور در آمده است.

به هر روي با ملاحظه روابط ايران و تركيه به ضرورت اجرايي شدن برخي از قراردادهاي اساسي كه مهمترين اركان بسترساز توسعه مناسبات اقتصادي بين كشورهاست به شمار مي‌روند، بيش از گذشته مي‌توان به توسعه پايدار دو كشور اميدوار بود كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به اهميت تشويق و حمايت متقابل از سرمايه‌گذاري و جلوگيري از ماليات بندي مضاعف و اصلاح نظام گمركي دو كشور اشاره كرد.

البته شوراي نگهبان جمهوري اسلامي ايران ، قانون تجارت اكوتا را كه از نظر تجارت منطقهاي و دو جانبه براي تركيه و ايران مهم بود، تاييد كرد كه تحول مهمي در روابط اقتصادي ايران و تركيه در دولت نهم از نظر روابط بازرگاني محسوب ميشود.

اما آنچه كمبود آن در روابط دو كشور احساس ميشود نبود الگويي براي اين مناسبات است.

به نظر ميرسد با توجه به تواناييها و امكانات بالقوه و استعدادهاي نهفته در دو كشور، الگوي معاملات افست (‪ )TES-FO‬كه شكلي از تجارت متقابل است و در آن صادركننده تجهيزات تعهد ميكند قطعات مورد استفاده در اين تجهيزات را از طرف مقابل تامين كند، ميتواند الگويي براي توسعه بازرگاني و در كل توسعه همكاريهاي اقتصادي دو كشور باشد.

استفاده از اين الگو و روش در مناسبات بين كشورها و شركتهاي بزرگ، اكنون در دنيا رو به توسعه است كه بطور خلاصه استفاده از منابع را به پول نقد ترجيح ميدهد. اين روش در حقيقت يك نوع سيستم مالي است كه استفاده بهينه از منابع را در اولويت قرار داده و در حقيقت برگرفته از سيستم مزيت نسبي ريكاردو اقتصاددان مشهور انگليسي است.

به هر روي در تحليل نهايي، انطباق بسياري از نقطه نظرات طرفين در خصوص لزوم توسعه و تعميق روابط بويژه در انرژي و اقتصاد و بازرگاني و برداشته شدن گامهاي مهمي در دولت نهم و ملاحظه اراده سياسي رييس جمهوري ايران بر گسترش اين روابط بدون محدوديت ، جهشي به روند رو به رشد روابط ايران و تركيه داد كه اميد ميرود با پيگيري جدي توافقات به عمل آمده در يك جدول زماني مشخص، بازتاب مثبت آن به رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي اين دو كشور مسلمان و همسايه كمك كرده و الگويي براي روابط ساير كشورهاي مسلمان شود.

*** نتيجه
سفر قريب الوقوع محمود احمدي نژاد به تركيه مي‌تواند نقطه عطفي را در روابط همه جانبه دو كشور ايجاد نمايد كه در طول ساليان گذشته سابقه نداشته است .

اگر مصوبات و توافقات اين سفر در اسرع وقت اجرايي شود بدون ترديد دو كشور ايران و تركيه راه چندين ساله را در مدت زمان اندكي خواهد پيمود و همگرايي اين دو كشور بزرگ منطقه با
ظرفيت‌هاي گوناگون و مهم در جغرافيايي پهناور و جمعيتي بيش از ‪۱۴۰‬ميليون مسلمان مي‌تواند منشا تحولات بزرگ ، عميق و ماندگار در منطقه شود.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن