تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816700562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش «در سايه‌سار نهج‌البلاغه»حجت‌الاسلام يعقوبيان مطرح كرد:تصريح آيت‌الله سبحاني بر ايجاد كرسي تدريس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: همايش «در سايه‌سار نهج‌البلاغه»حجت‌الاسلام يعقوبيان مطرح كرد:تصريح آيت‌الله سبحاني بر ايجاد كرسي تدريس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه
گروه انديشه: آيت‌الله جعفر سبحاني معتقد است كه براي ترويج، فراگير و جهاني شدن نهج‌البلاغه، بايد كرسي تدريس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه داشته باشيم و انسان‌هاي متخصص در نهج‌البلاغه را تربيت كنيم.
حجت‌الاسلام و المسلمين «ابراهيم يعقوبيان»، مجري كارشناس همايش «در سايه‌سار نهج‌البلاغه» در گفت‌وگو با سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، به ارائه گزارشي از چگونگي برگزاري هفتمين روز اين همايش با حضور آيت‌الله سبحاني پرداخت و گفت: ديروز در خدمت استاد سبحاني بوديم كه ايشان راجع به كتاب شريف نهج‌البلاغه و مطالبي كه در اين كتاب مطرح شده است، مطالب ارزشمندي را بيان كرد. از جمله اين‌كه 11 هزار كلمه اعم از خطابه، نامه و كلمات قصار از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است و اين‌ها همه بعد از رحلت پيامبر اكرم(ص) است و تا قبل از پيامبر اكرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع) چيزي نمي‌فرمودند و جهتش هم آن بود كه مسئوليتي نداشتند؛ زيرا مسئوليت از آن رسول اكرم(ص) بود و امام علي(ع) خويشتن‌دار بودند با اين ‌كه باب علم مدينه علم پيغمبر(ص) هم بودند، اما به خاطر رعايت ادب نسبت به پيامبر اكرم(ص) چيزي نمي‌فرمودند.

يعقوبيان با بيان اين مطلب كه چرا بسياري از خطابه‌ها، نامه‌ها و كلمات قصار فاقد منبع و مصدر است، از زبان استاد سبحاني تصريح كرد: اين مسئله از اين جهت است كه اين بيانات در زمان مرحوم رضي معروف بوده و كسي ترديدي در اين مطالب نداشته است. در جايي كه مطلبي مورد ترديد بوده مرحوم رضي سند را ذكر كرده، اما بقيه مطالب به علت معروفيتي كه داشته، نياز به سند نداشته است. ضمن اين‌كه سيد رضي هم به عنوان يك اديب مطالبي را كه از ادبيات فوق‌العاده‌اي برخوردار بوده، آورده است.

مجري كارشناس اين همايش تصريح كرد: آيت‌الله سبحاني در باب اهميت اين كتاب اشاره‌اي به «نجاشي» كرد كه وي در رجال خود از شخصي در قرن اول هجري نام مي‌برد كه خطب اميرالمؤمنين(ع) را جمع كرده بود. «جاحظ معتزلي» كه آدم باثباتي نبوده؛ يعني به هر سويي كه باد مي‌‌آمد به همان سو مي‌رفت، گاه از بني‌العباس حمايت مي‌كرد و در زمان اموي هم از دولت اموي، وي كتابي دارد به نام «مئة كلمة للامام اميرالمؤمنين(كرم الله وجه)» كه آن‌جا فرمايشات اميرالمؤمنين(ع) را جمع‌آوري كرده است. بنابراين در سند نهج‌البلاغه و آن‌چه در نهج‌البلاغه آمده است ترديد نيست، بلكه اين بيانات متواتر يا لااقل تمام مطالب آن مستفيض است.

اين استاد حوزه با بيان اين مطلب كه به كتاب شريف نهج‌البلاغه از جهات گوناگوني چون بلاغت، فصاحت، فلسفه، كلام، اخلاق و... مي‌توان نگاه كرد، از زبان استاد سبحاني اذعان كرد: كسي كه اديب است، به كتاب شريف نهج‌البلاغه از نگاه ادبيات مي‌پردازد. مرحوم رضي خود در مقدمه آورده است كه «كان اميرالمؤمنين(ع) مشرع الفصاحة و موردها» ابن ابي الحديد هم از ابن نباتة خطيب معروف كه در سال 374 قمري از دنيا رفته است، نقل كرده كه وقتي وي مي‌خواست خطابه‌اي را در باب جهاد بيان كند عبارتي را از اميرالمؤمنين(ع) نقل كرده است كه كاملا مشخص است و اين جمله در سخنان اين خطيب معروف عرب مي‌درخشد.

وي با اشاره به گله استاد سبحاني، افزود: آيت‌الله سبحاني گله‌اي به اين مضمون داشتند كه استاد نهج‌البلاغه كم است و عنايت ديگران به اين كتاب شريف متأسفانه كمتر است. نكته‌اي در اين ميان قابل توجه است اين‌ است كه «طه حسين» كه وزير فرهنگ مصر بود و در عين تظاهر به اسلام آدمي سكولار بود، شايد بزرگ‌ترين نويسنده قرن در جهان عرب باشد و انقلابي در ادبيات جهان عرب ايجاد كرده است، گر چه لغزش‌‌هاي فكري هم داشته است. وي كتابي به نام «علي و بنوه» نوشته است.

يعقوبيان در توضيح بيشتر از زبان استاد سبحاني گفت: طه حسين مي‌نويسد در جنگ جمل فردي نزد اميرالمؤمنين(ع) آمد و گفت: آقا اين‌ها ام‌المؤمنين، طلحه و زبير هستند و شما مي‌خواهيد با اين‌ها بجنگيد، آيا اين‌ها بر حق نيستند و ما بر حق هستيم؟ حضرت جمله‌اي فرمودند: «ان الحق و الباطل لا يعرفان باقدار الرجال اعرف الحق تعرف اهله اعرف الباطل تعرف اهله» كه حق باطل با شخصيت‌ها شناخته نمي‌شوند. شما ابتدا حق را بشناس تا بتواني اهلش را بشناسي و باطل را بشناس تا اهلش را بشناسي. طه حسين مي‌گويد بعد از كلام خدا و پيغمبر(ص) ارزشمندتر از اين سخن را گوش بشري نشنيده است: «اذن دهر لم يسمع مثلها؛ گوش روزگار مثل اين سخن را نشنيده است.»

يعقوبيان با بيان اين سخن از زبان استاد سبحاني كه امروز بيشتر به اين كتاب شريف بايد از بعد تربيتي توجه كنيم، گفت: شيخ محمد عبده در سال 1303 قمري از مصر به بيروت تبعيد شد. وي با اين‌كه در مكتب اشعري پرورش يافته است، در بيروت با كتاب شريف نهج‌البلاغه آشنا مي‌شود. اين خود دليل بر مظلوميت اميرالمؤمنين(ع) است كه تا سال 1303 اين كتاب در مصر شناخته شده نيست.

وي در ادامه افزود: ما مي‌بينيم كه عبده كتابي در توحيد مي‌نويسد و مسئله امر بين الامرين را آن‌جا تشرح مي‌كند، با اين‌كه اشاعره مي‌گفتند: «فمن يقل بالطبع او بالعلة فذاك كفر عند اهل الملة؛ هر كس كه قائل به طبع يا عليت باشد اين در نگاه اهل ملت و دين كفر است.» مثلا اگر بگويد آتش اثر طبيعيش سوختن است، كفر است. بلكه خداست كه قدرت سوزاندن را به آتش مي‌دهد؛ لذا اين‌ها قائل امري به نام امر طبيعي يا قائل به اصلي به نام اصل عليت در نظام هستي نيستند، بلكه هرچه آن خسرو كند، شيرين بود.

اين استاد حوزه در بيان ادامه سخنان استاد سبحاني آورد: عبده با اين‌كه در مكتب جبر پرورش يافته است ولي وقتي با كتاب شريف نهج‌البلاغه آشنا مي‌شود كتابي در توحيد مي‌نويسد و مسئله ياد شده را به بركت كتاب شريف نهج‌البلاغه عنوان مي‌كند. جنبه ديگر توجه به اين كتاب شريف، نگاه فلسفي، كلامي و عقلي است كه در درجه اول قرار دارد. اولين خطبه اين كتاب شريف، يك جهان فلسفه و كلام است. توحيد ذاتي كه امام(ع) بيان مي‌كند نظير ندارد. توحيد در صفات و اين‌كه صفات خدا عين ذات است و توحيد در خالقيت، ربوبيت و عبادت و ... .

يعقوبيان اظهار كرد: استاد سبحاني عنوان كرد كه از الهيات نهج‌البلاغه نبايد غافل بود؛ زيرا افتخار ماست كه 14 قرن قبل امام علي(ع) به عقل دعوت مي‌كند و ادق مسائلي را مطرح مي‌كنند كه بعدا متكلمين درك كرده‌اند. الهيات نهج‌البلاغه بايد استخراج شود. بنابراين نگاه‌هاي گوناگون مي‌توان به اين كتاب شريف داشت و هر كس فراخور توانايي خود مي‌تواند استفاده كند.

وي گفت: استاد سبحاني در پاسخ به اين سؤال كه چگونه مي‌توان اين كتاب شريف را ترويج كرد، اين‌گونه پاسخ داد كه ما اگر بخواهيم اين كتاب شريف فراگير و جهاني شود، بايد كرسي تدريس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه داشته باشيم و انسان‌هاي متخصص نهج‌البلاغه تربيت كنيم. كم‌كم اين امر اثر مي‌گذارد؛ زيرا ما تا وقتي كه خود ندانيم در اين كتاب گران‌سنگ چه معارفي نهفته است، چگونه مي‌توان آن را به گوش مردم و جهانيان رساند.

يعقوبيان در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: امروز 22 مردادماه سال جاري هشتمين جلسه اين همايش با حضور استاد سبحاني از ساعت 17 تا 19 در سالن اجتماعات دانشگاه رضوي برگزار مي‌شود.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن