تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820626858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ميدان‌هاي ورزش دانش آموزان همچنان در حياط مدرسه محصور مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ميدان‌هاي ورزش دانش آموزان همچنان در حياط مدرسه محصور مانده است
اجتماعي. آموزش و پرورش . تربيت بدني
ميدان‌هاي ورزش دانش آموزان پايتخت همچنان در چهارچوب ديوارهاي حياط مدرسه و حداقل امكانات ورزشي باقي مانده است.

تصور هر دانش آموز از فضاي فيزيكي درس ورزش يا همان تربيت بدني حياطي است كه توسط ديوارهايي چهار گوش محصور شده است.

حياط مدرسه كه با پايه‌هاي نصب شده بسكتبال و واليبال به عنوان كلاس درس تربيت بدني دانش آموزان خودنمايي مي‌كند گويا فقط كلاس تفريح دانش آموز به شمار مي‌رود.

حياط مدرسه در فصل سرما و گرما به ساعت تربيت بدني دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي ابتدايي؟ راهنمايي و متوسطه اختصاص دارد و گاه اين كلاس به حد تمرينات كوچك ورزشي خلاصه مي‌شود.

دانش آموزان با حداقل امكانات موجود در خصوص ورزش در حياط مدرسه به گروه هاي كوچك تقسم بندي شده و حركات نرمشي را در يك ساعت به همراه مربي ورزش انجام مي‌دهند.

در اين يك ساعت دانش آموز بايد كلاس درس تربيت بدني را سپري كند و اين در حالي است كه هنوز بدن دانش آموز گرم نشده و ساعت درس تربيت بدني به پايان مي‌رسد.

در تمام كشورهاي پيشرفته جايگاه ورزش در مدارس يك جايگاه ويژه و خاص است و در جهان امروز كشورهايي موفق هستند كه به ورزش پايه خود بها داده و قهرمانان فردايشان را از دل مدارس بيرون مي‌كشند.

اگر چه طي سال‌هاي گذشته به دفعات شعار توجه به ورزش پايه و ورزش مدارس حرف مسئولان ورزش ما بوده است اما همچنان شاهد كمبود امكانات و فضاهاي آموزشي در مدارس حتي در مدارس پايتخت هستيم.

تمام كارشناسان ورزشي به لزوم درس تربيت بدني در تمام پايه‌ها و مقاطع تحصيلي تاكيد مي‌كنند و وجود اين درس را براي سلامت روحي و جسماني دانش آموزان ضروري مي‌دانند.

توجه به دانش آموزان دوره ابتدايي يكي از محوري‌ترين ركن‌ها در چهارچوب علمي، آموزشي و ورزشي به حساب مي‌آيد، چرا كه بروز استعدادها و سلامت جسمي و روحي انسان‌ها در اين دوره هم شكل مي‌گيرد.

ورزش از مهم‌ترين ابزاري است كه زمينه ظهور خلق اين استعدادهاي درخشان را فراهم مي‌آورد و در تكوين شخصيت دانش آموزان نقش بسيار مهمي را دارد و سلامت روح و جسم دانش آموزان تضمين‌كننده سلامت جامعه آينده است.

بعد از خانواده، مدرسه نقش بسيار مهمي در تكميل زندگي اجتماعي كودكان و نوجوانان ايفا مي‌كند و از عوامل مهم تربيتي و سازنده معيارها و ارزش‌هاي ذهني و تفكر راه و روش كودكان و نوجوانان به جامعه به حساب مي‌آيد، زيرا دانش آموزان بيشتر اوقات زنده و فعال خود را در مدرسه مي‌گذرانند.

اگر مدرسه نتواند به وظايف تربيتي و پرورشي خود عمل كند، راه انحراف و بزهكاري را براي نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم هموار كرده است و لازمه ايجاد محيطي سالم؟ شاد و مفرح كلاس درس تربيت بدني است كه علاوه بر شكل گيري فيزيك مناسب دانش آموز بخصوص در مقطع ابتدايي روحيه‌اي شاد را براي فرد به ارمغان مي‌آورد.

بسياري از كارشناسان ، ورزش را مايه تقويت روح انساني تلقي مي‌كنند كه حس اعتماد به نفس را در فرد به وجود آورده و استعدادهاي فرد را تقويت و قواي دروني‌اش را عيان مي‌سازد از اين رو از ورزش مي‌توان به عنوان ابزاري فوق‌العاده مهم در امر تربيت بهره برد و از آن به عنوان عامل مهمي براي به حركت انداختن فرد استفاده كرد.

برخي از كارشناسان امور تربيتي آموزش و پرورش نيز معتقدند: پرداختن به امر تعليم و تربيت نوين با ورزش به آساني ميسر مي‌شود و شكل‌گيري شخصيت دانش آموز در كنار ورزش آن هم ورزش همگاني و همراه با همسالان به سهولت انجام مي‌پذيرد.

كارشناس مسوول توسعه تربيت بدني مدارس شهر تهران در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينكه فضاي آموزشي درس تربيت بدني مدارس شهر تهران در حال حاضر همان حياط مدرسه است؟ گفت: متاسفانه حياط مدرسه در بسياري موارد به عنوان پاركينگ؟ فضاي سبز؟ بوفه و گاه محل تجمع وسايل بلااستفاده مدرسه اختصاص مي‌يابد.

حسين قاسمي با بيان اينكه چنين فضايي براي برگزاري كلاس درس تربيت بدني مساعد نيست؟ افزود: در حال حاضر مدارس سالن اختصاصي براي درس ورزش ندارند وي تصريح كرد: هر چند سازمان مديريت برنامه و بودجه سابق براي مدارس جديد التاسيس ساخت سالن‌هاي ورزشي چند منظوره را پيش بيني كرده بود اما كمتر از ‪۱۰‬مدرسه از مدارس جديدالتاسيس شهر تهران شامل حال اين مصوبه شدند.

قاسمي كمبود بودجه و عدم پيگيري‌هاي لازم اداره نوسازي و تجهيز مدارس شهر تهران را از دلايل كمبود فضاهاي ورزشي مدارس جديدالتاسيس اعلام كرد و گفت:
طراحي نقشه‌هاي متناسب با فضاهاي محدود مدارس براي تامين فضاي ورزشي مدارس در اين خصوص راه گشا است.

وي تاكيد كرد: بر اساس برنامه چهارم توسعه سرانه فضاي ورزشي هر دانش آموزي بايد به يك متر افزايش يابد اما اين سرانه در حال حاضر براي هر نفر دو سانتي متر است.

كارشناس مسوول توسعه تربيت بدني مدارس شهرتهران اظهار داشت: در شرايطي كه درس تربيتي در حياط مدرسه برگزار مي‌شود؟ به مدرسه‌اي مي‌توان به لحاظ ورزشي مطلوب گفت كه داراي حداقل امكانات ورزشي باشد.

قاسمي افزود: در چنين شرايطي ‪۲۰‬عدد توپ ورزشي مناسب با سن و جنس دانش آموز در رشته‌هاي فوتسال؟ واليبال؟ بسكتبال و هندبال؟ ‪ ۸۰‬توپ و ‪۱۰‬جفت راكت بدمينتون و توپ؟ ‪۱۲‬عدد راكت پينگ پنگ و توپ؟ طناب پلاستيكي به تعداد دانش آموزان و انواع تشك‌هاي اسفنجي براي تمرينات ورزشي و يكصد عدد مانع مخلوطي براي برگزاري آزمون‌هاي مختلف تربيت بدني؟ ميله بارفيكس خوابيده و تشك يك در دو متر براي انجام دراز و نشست از حداقل امكانات لازم براي اين درس است كه اغلب مدارس شهر تهران از اين امكانات محروم هستند.

وي با اشاره به اينكه در شهر تهران حدود سه هزار ساختمان آموزشي فعال است؟ گفت: استفاده از فضاهاي ورزشي خارج از مدرسه؟ استفاده از باشگاه‌هاي تحت پوشش شهرداري؟ سازمان تربيت بدني و فضاي مساجد مدارس با رعايت بهداشت و شئونات اسلامي و فضاي راهروهاي مدارس به جبران كمبود فضاي ورزشي مدارس شهر تهران كمك بسزايي مي‌كند.

قاسمي تاكيد كرد: مجوز لازم براي استفاده مديران مدارس از فضاهاي خارج و داخل مدارس به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ شده است.

وي افزود: دو هزار و ‪۲۰۰‬مربي تربيت بدني متخصص در سطح مدارس شهر تهران مشغول ارائه خدمات هستند كه از اين تعداد بيش از ‪۷۰‬درصد داراي تحصيات فوق ديپلم؟ ليسانس و فوق ليسانس تربيت بدني هستند.

قاسمي ادامه داد: ‪۳۰‬درصد مربيان تربيت بدني مدارس شهر تهران از نيروهاي با تجربه و كارآمد آموزش و پرورش هستند و دوره‌هاي ويژه تربيت بدني را سپري كرده اند.

وي اظهار داشت: به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ شده است كه از نيروهاي غير متخصص در زمينه تربيت بدني براي درس ورزش دانش آموزان استفاده نشود.

قاسمي گفت: دانش آموزان دختر شهر تهران با كمبود نيروي متخصص تربيت بدني مواجه نيستند اما دانش آموزان پسر با كمبود يكصد مربي متخصص مواجه بودند كه اين كمبود در سال‌هاي گذشته از طريق پرداخت حق التدريس به مربيان تربيت بدني بر طرف شد.

اين كارشناس اضافه كرد: در مدراس ابتدايي پايه‌هاي اول تا سوم نيز با توجه بر تاكيد آموزش و پرورش به تك معلم بودن در اين پايه ها؟ درس تربيت بدني توسط آموزگار كه دوره‌اي آموزشي تربيت بدني را سپري كرده؟ اداره مي شود.

به گفته قاسمي ‪ ۵۰‬درصد از آموزگاران پايه‌هاي اول تا سوم ابتدايي اين دوره‌هاي آموزشي را گذرانده‌اند و ‪ ۹‬هزار معلم در پايه‌هاي اول تا سوم ابتدايي شهر تهران مشغول به خدمت هستند.

وي افزود: كلاس تربيت بدني دانش آموزان پايه‌هاي چهارم و پنجم ابتدايي نيز زير نظر مربي متخصص در رشته‌هاي فوتسال؟ واليبال؟ بسكتبال؟ هندبال؟ بدمينوتن؟ تنيس روي ميز و ژيمناستيك برگزار مي‌شود.

قاسمي تاكيد كرد: طي ابلاغ افزايش ساعت درس تربيت بدني مدارس راهنمايي به مناطق آموزش و پرورش شهر تهران اجازه داده شده تا در صورت وجود معلم متخصص تربيت بدني، ساعت درس تربيت بدني مدارس راهنمايي را از دو ساعت به سه ساعت افزايش دهند.

وي افزود: افزايش ساعت درس تربيت بدني مدارس كه در برنامه چهارم توسعه كشور لحاظ شده ، به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است.

كارشناس مسئول تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش شهر تهران نيز در گفت و گو با ايرنا گفت: بيش از يكصد ورزشگاه و بيش از ‪ ۵۰۰‬كانون فرهنگي و ورزشي زير نظر آموزش و پرورش شهر تهران فعال است.

سيدكمال ذوالفقاري افزود: بسياري از دانش آموزان به دليل عدم توانايي اقتصادي قادر به نام نويسي در اين مراكز نيستند و به اين دليل ورزشگاه ها در بسياري از مواقع بدون حضور دانش آموزان داير است.

وي ادامه داد: بايد تدبيري انديشيده شود تا دانش آموزان بخصوص دانش آموزان بي‌بضاعت به صورت رايگان از اين مراكز بهره مند شوند.

ذوالفقاري تصريح كرد: از طرفي تامين حقوق مربيان ورزش؟ هزينه آب؟ برق؟ تلفن و گاز اين مراكز بايد به نوعي تامين شود.

وي اظهار داشت: بسياري از ورزشگاههاي وابسته به آموزش و پرورش استاندارد نيستند و گاه انبارهاي لاستيك و غيره را به اين امر اختصاص داده‌اند كه از حداقل استانداردها نيز محروم اند.

وي افزود: سالن‌هاي ورزشي بايد طبقه بندي شده باشند و جايگاه تماشاچي در چنين فضايي تعبيه شود و از طرفي سالن‌ها بايد به گونه‌اي ساخته شود كه ورزشي‌هاي مختلف توپي و غيره در آن قابل اجرا شود.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 482]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن