تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819197540




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظريه «ولايت فقيه» آزادي سياسي مردم را نهادينه كرد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: حجت‌الاسلام خسروپناه در گفت‌وگو با فارس:
نظريه «ولايت فقيه» آزادي سياسي مردم را نهادينه كرد

خبرگزاري فارس: عضو هئيت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: حضرت امام پيوند وثيق عادلانه‌اي بين قدرت حاكم و آزادي سياسي مشروع مردم برقرار كرد. به همين دليل، نظريه «ولايت فقيه» امام (ره) به نظريه مردم‌سالاري ديني تعبير شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالحسين خسروپناه، عضو هئيت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار آئين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص فلسفه سياسي امام خميني (ره) بيان كرد: فلسفه حضرت امام چند ويژگي مهم دارد كه منشأ تكامل و بالندگي شده و موجب گسترش آن به عنوان نظريه‌اي مقبول در جامعه شده است.
وي افزود: يكي از ويژگي‌هاي‌ فلسفه سياسي امام (ره) توأم بودن با كلام و فقه سياسي اسلامي است، يعني نظريه سياسي امام مبني بر عقل، نقل و علوم وحياني بوده است. اين درحالي است كه نظريه برخي از نظريه‌پردازان هيچ ربطي با متون ديني ندارد و آنها سعي در نظريه‌‌پردازي در خلأ دارند.
عضو هئيت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي تصريح كرد: حضرت امام از ميراث فقهي و كلامي و عرفاني و انديشه سياسي متفكران اسلامي قبل از خود بهره برده و به طرح نظريه «ولايت فقيه» پرداخت. البته پيش از امام نيز بسياري از علماي فقهي به وجوهي از اين نظريه پرداخته‌اند.
خسرو پناه گفت: يكي ديگر از ويژگي‌ انديشه سياسي امام (ره) ناظر به جامعه و در دو بخش ثابت و متغير تنظيم شده است. قوانين اين دو نظريه از عقل، قرآن و سنت گرفته شده است و يك نظام معرفتي جامعي را در اختيار ما قرار داد.
عضو هئيت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: بخش ديگر نظريه سياسي حضرت امام (ره) متغيرات است كه ناظر به مقتضيات سياسي ايران بود. به عنوان مثال، تأسيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از اين موارد بود.
وي عنوان كرد كه؛ در ارايه فلسفه انديشه سياسي حضرت امام به جهان بايد نسبت به وجه تمايز بخش ثابت و متغير انديشه سياسي حضرت امام آگاه بود.
خسرو‌پناه گفت: نكته ديگر در نظريه سياسي امام (ره) هماهنگ بودن با اخلاق و عرفان اسلامي است؛ سياست امام از جنس سياست «ماكياولي» نبود بلكه اين نظريه، در راستاي تقرب انسان به خداي سبحان مطرح شد.
وي يكي ديگر از ويژگي مطرح در انديشه سياسي امام خميني (ره) را پيوند مستحكم بين امت و امامت دانست و گفت: در نظريه امام اينچنين نبود كه به حاكميت حاكم توجه شود ولي به آزادي‌هاي مشروع توجه نشود يا به آزادي سياسي توجه شود و اقتدار سياسي كمرنگ ديده شود.
خسرو‌پناه تصريح كرد: حضرت امام (ره) پيوند وثيق عادلانه‌اي بين قدرت حاكم و آزادي سياسي مشروع مردم برقرار كرد، به همين دليل نظريه ولايت فقيه امام به نظريه مردم‌سالاري ديني تعبير شده است.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه دليل برتري گفتمان مبتني بر ولايت فقيه بر ساير گفتمان‌هاي انقلابي عصر خود چه بوده است، گفت: نظريه امام از بطن جامعيت اسلام گرفته شده و با دينداري توده مردم هماهنگ بود، به همين دليل، مردم نيز اين نظريه را پذيرفتند.
خسرو‌پناه در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، نظريه ولايت فقيه امام راحل را نظام‌مند و منظومه‌وار معرفي كرد و آن را با ساير اجزاي جامع اسلام به خصوص با انديشه فلسفي، كلامي، اعتقادي، عرفاني و اجتماعي هماهنگ دانست.
وي ادامه داد: مردم ايران به صورت فطري دين را پذيرفته‌اند و نظريه‌هايي مانند سكولاريسم، ليبراليسم، فمينيسم با فكر و فرهنگ جامعه اسلامي هماهنگ نيست و جامعه اسلامي به سمت اين نظريه تمايل پيدا نمي‌‌كنند.
خسروپناه در پاسخ به پرسشي مبني بر شباهت‌ها و تفاوت‌هاي گفتمان امام خميني (ره) با گفتمان مرحوم نائيني تأكيد كرد: اصل گفتمان سياسي ميرزا نائيني و شيخ فضل‌‌الله نوري با گفتمان سياسي حضرت امام (ره) شباهت داشت و همه اين بزرگواران معتقد به حكومت فقيه جامع‌الشرايط در عصر غيبت بوده‌اند.
وي ادامه داد: پيش از اين بزرگواران نيز شيخ مفيد (ره) و شيخ طوسي (ره) حكومت فقيه جامع‌الشرايط را در عصر غيبت قبول داشتند اما اين بزرگوارن در زمان مشروطه نسبت به تحقق‌پذير بودن ولايت فقيه ترديد داشتند. به همين دليل يا مشروطه سنتي را پذيرفته يا حكومت محمد‌علي شاه را گردن نهاده بودند و باور داشتند ضرر آنها كمتر است.
حجت‌الاسلام خسروپناه در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: امام خميني (ره) نظريه ولايت فقيه را تئوريزه و علمي كرد و مردم نيز اين نظريه را پذيرا شدند.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن