تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821176890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظبازار عرضه‌كنندگان


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظبازار عرضه‌كنندگان
گروه بورس – همايون دارابي: بازار سهام ديروز هم در سيطره عرضه‌كنندگان سهام بود. عرضه‌كنندگاني كه با نزديك شدن موعد پرداخت بهاي خريد سهام مخابرات ايران، رنگ و بوي حقوقي‌تر به خود گرفته‌اند.
در بازار ديروز در اكثر نمادها سهامداران حقوقي در قالب فروشنده حضور داشتند كه اين امر موجب فرو ريختن آخرين صف‌هاي خريد بازار شد.
با فرو ريختن صف‌هاي خريد عملا به جز مخابرات ايران و چند نماد كوچك مانند سيمان دشتستان، توكا فولاد و لنت ترمز ايران صف خريدي در بازار وجود ندارد. با توجه به اينكه كارگزاران بايد مبلغ خريد سهام مخابرات ايران را تسويه كنند، فشار فروش در بازار احتمالا تا روز چهارشنبه موجود خواهد بود تا پس از آن بازار رفته‌رفته خلا خروج نقدينگي را جبران كند. به نظر مي‌رسد در‌حال‌حاضر سازمان خصوصي‌سازي براي حفظ تعادل بازار سرمايه در عرضه‌هاي اول، مهلت افزون‌تري را به كارگزاران بدهد؛ امري كه در معاملات بلوكي به عنوان يك مساله عادي تلقي مي‌شود. در شرايط كنوني بازار سرمايه از مشكل نقدينگي به ويژه هنگامي كه 5درصد بزرگترين شركت دولتي عرضه مي‌شود، رنج مي‌برد. در بازار ديروز معامله‌گران در صحنه سياسي تداوم بحث‌ها در مورد تحريم‌هاي يك‌جانبه اتحاديه اروپا را شاهد بودند. اين تحريم‌هاي يك‌جانبه مي‌تواند زمينه‌ساز تشديد سخت‌گيري‌ها در مورد فعاليت شركت‌هاي ايراني در حوزه اتحاديه اروپا باشد.
در حوزه اقتصادي نيز بازار همچنان شاهد تداوم افت بهاي مواد اوليه است. كاهش بهاي بيلت فولادي بورس‌فلزات لندن و نزديك شدن آن به مرز 800دلار در كنار افت سنگين بهاي فلزات از جمله رسيدن بهاي روي به زير مرز يك‌هزار و 700دلار در هر تن كه براي اكثر شركت‌هاي ايراني مرز بهاي تمام‌شده به شمار مي‌رود، از اهميت جدي برخوردار است. در بازار ديروز در گروه شركت‌هاي غذايي نماد صنعتي بهشهر بعد از افزايش سرمايه بازگشايي شد. گروه غذايي به ويژه در زيرشاخه توليدكنندگان روغن‌نباتي با جو مناسبي به لحاظ افزايش فروش و سود مواجه‌اند، هرچند كه عدم هدايت بهينه در برخي از شركت‌هاي گروه روغني نظير روغن‌نباتي پارس و جهان اين دو شركت را از گروه روغني به تابلوي چهارم برده است. در گروه شركت‌هاي هلدينگي نماد سرمايه‌گذاري بانك ملي پس از برگزاري مجمع بازگشايي شد كه با 78/9درصد جهش قيمتي مواجه شد. در گروه حمل‌و‌نقل، نماد تايدواتر خاورميانه در حالي ديروز با فشار عرضه مواجه بود كه آگهي واگذاري سهام اين شركت در روز سيزدهم شهريورماه شگفتي معامله‌گران را برانگيخت. سازمان خصوصي‌سازي در اين آگهي بهاي عرضه را 20درصد بالاتر از قيمت تابلو در روز عرضه به شرط آنكه از 9هزار و 671ريال كمتر نباشد، تعيين كرده است. اين نحوه تعيين نرخ پايه موجب شده است اكثر كارشناسان بازار با نگراني سياست «سعي و خطا»ي سازمان خصوصي‌سازي را شاهد باشند. تاكنون ملاك نرخ‌گذاري بلوك‌هاي زير 50درصد سازمان خصوصي‌سازي نرخ تابلو در روز انتشار مجوز فروش بود كه مشخص نيست چرا اين امر تغيير كرده است؛ به ويژه آنكه قيمت تايدواتر با اين ملاك، گران‌تر از قبل از تقسيم سود سالانه و انباشته تعيين مي‌شود.
در مجموع بازار ديروز، بازار همچنان ضعيفي بود كه در آن 8/13ميليارد تومان سهام دادوستد شد. شاخص نيز 1/34 واحد افت كرد و از 148نماد مورد معامله 26نماد رشد قيمت و 95نماد با افت ارزش دادوستد شدند.
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن