تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820700764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استيضاحي در كار نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استيضاحي در كار نيست
سرمايه: وزير بازرگاني در مورد شنيده شدن زمزمه هاي استعفايش در مجلس هشتم معتقد است برخي مسائل بدون موضوعيت داشتن و يا بدون تحليل بيان مي شود در حالي كه چنين مساله اي مطرح نبوده و استيضاحي در كار نيست.مسعود ميركاظمي ديروز در نشستي مطبوعاتي و در پاسخ به سوالي در مورد شنيده شدن زمزمه هايي از استعفايش در مجلس هشتم، در حالي كه از اين سوال ناراحت به نظر مي رسيد، از مختلط شدن مسائل سياسي و اقتصادي ابراز تاسف كرد و گفت: «معلوم نيست مطرح شدن چنين مسائل بي پايه و اساسي به نفع چه كساني است؟»

وي افزود: «برخي افراد كه عقده سياسي دارند و خود را در مسائل سياسي حل كرده اند اين موضوعات را مطرح مي كنند و از آنجا كه مطرح كردن چنين مسائلي منفعتي براي صلاح جامعه ندارد، نبايد مطرح شود.»
ميركاظمي درباره آخرين وضعيت رژيم تجاري نيز گفت: «اين رژيم نهايي شده و در حال ابلاغ است.»
وزير بازرگاني همچنين در پاسخ به اين سوال كه يارانه نان چه زماني هدفمند خواهد شد، گفت: «قطعاً يارانه نان و كالاهاي اساسي آخرين حلقه هدفمند كردن يارانه ها خواهد بود و در واقع هدفمندي از حامل هاي انرژي آغاز شده و در پايان به كالاهاي اساسي خواهد رسيد.»
ميركاظمي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره غيرمنطقي بودن تعرفه واردات گوشي تلفن همراه و احتمال تغيير آن گفت: «در تعيين تعرفه ها بخشي از تعرفه براي حمايت از توليد و بخشي نيز براي حمايت از مصرف كننده در نظر گرفته مي شود كه در مورد گوشي تلفن همراه نيز وزارت صنايع اعتقاد به مزيت داشتن توليد آن در داخل كشور دارد بنابراين موضوع آن بايد در كميسيون ماده يك مورد بررسي قرار گيرد. البته معتقديم چنانچه توليدي در اين زمينه باشد تعرفه آن بايد چهار درصد تعيين شود.» وي در واكنش به اين سوال كه توليدكنندگان گوشي همراه در حال حاضر تنها پنج درصد نياز بازار را پاسخ گفته اند، عنوان كرد: «بايد گزارش هاي توليد گوشي تلفن همراه در داخل دريافت شود و اگر توليد به ميزان تعهد شده نباشد قطعاً بايد در اين خصوص تصميم گيري شود.» ميركاظمي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه وزارت بازرگاني در اجراي طرح نظام توزيع تاكنون چه اقداماتي انجام داده است، گفت: «يك زنجيره خرده فروشي در قالب طرح اصلاح شبكه توزيع در دولت طراحي و تصويب شده كه با اجراي آن اصناف در شبكه خرده فروشي مشخصي قرار مي گيرند. اخيراً نيز شركت ايرانيان و تعاوني مهرگان در حال ساماندهي اصناف در قالب اين فروشگاه ها هستند.»
-
كاهش قيمت مواد غذايي
وزير بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه آيا با كاهش قيمت مواد غذايي در ساير كشورها شاهد تاثير مثبت آن در روند نزولي تورم خواهيم بود، گفت: «تورم وارداتي تنها يكي از دلايل موثر در رشد تورم است چرا كه علاوه بر تورم وارداتي حمل و نقل، سياست هاي ارزي، قيمت مواد غذايي، تاثير آزادسازي ها بر قيمت برخي كالاها، دستمزد، سهم خدمات، مسكن، آب، برق و انرژي نيز در تورم تاثير دارند.»
وزير بازرگاني درباره تاثير خروج سيمان از سبد حمايتي در بازار آن گفت: «كميته مربوط به خروج سيمان از سبد حمايتي درباره محقق شدن تعهدات خود به زمان نياز دارد لذا اميدوارم با عمل به تعهدات خود نيازي به تصميم گيري دولت نباشد. البته گزارش هاي دريافت شده در بازار بيانگر روند كاهشي قيمت در بازار است.»
-
بازرگاني داخلي و خارجي
وزير بازرگاني همچنين در اين نشست، گزارشي از عملكرد وزارت بازرگاني در دو بخش داخلي و خارجي ارائه داد. وي با اشاره به عملكرد صادرات غيرنفتي در طي برنامه اول، دوم، سوم و چهارم توسعه تصريح كرد: «هدف صادرات در برنامه توسعه اول 7/17 ميليارد دلار پيش بيني شده بود كه از اين مقدار 7/11 ميليارد دلار محقق شد كه در مجموع بيانگر تحقق 66 درصدي اهداف برنامه اول بود. همچنين در برنامه دوم يعني طي سال هاي 1374 تا 78، از 4/26 ميليارد دلار رقم پيش بيني شده
3/15 ميليارد دلار محقق شد كه در مجموع بيانگر تحقق 58 درصدي اهداف بوده است.» به گفته ميركاظمي در برنامه سوم توسعه و طي سال هاي 1379تا 83، هدف برنامه 2/28 ميليارد دلار بود كه 26 ميليارد دلار آن محقق شد.
وي ادامه داد: «در برنامه چهارم، در سال اول يعني سال 84 ، 5/8 ميليارد دلار صادرات غير نفتي هدف گذاري شده بود كه با احتساب ميعانات گازي 11 ميليارد دلار آن محقق شد كه بيانگر تحقق 129 درصدي اهداف برنامه بوده است. همچنين در سال 85 با اينكه هدف گذاري 5/9 ميليارد دلاري براي صادرات انجام شده بود در عمل 7/16 ميليارد دلار محقق شد كه اين رقم بدون ميعانات گازي 13 ميليارد دلار بود.»
ميركاظمي افزود: «در سال 86 نيز با اينكه هدف برنامه تحقق 5/10 ميليارد دلار صادرات بود در عمل با احتساب ميعانات گازي 21 ميليارد دلار محقق شد كه بدون احتساب ميعانات گازي حدود 2/15 ميليارد دلار است كه به مفهوم رشد 100 درصدي صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي است.»
او در نظر گرفتن مشوق هاي صادراتي، ارائه تسهيلات صندوق ضمانت، يارانه هاي حمل ونقل دريايي، برگزاري نمايشگاه هاي بين المللي، ايجاد پايانه هاي صادراتي، تعامل بيشتر با سفرا، رايزنان بازرگاني و برگزاري كميسيون هاي سيستماتيك و مشخص كردن زيرساخت هاي حمل ونقل گمركي، بانك و بيمه نيز در اين سال ها را از جمله اقدامات انجام شده وزارت بازرگاني در زمينه رشد صادراتي كشور برشمرد.
-
واردات
وزير بازرگاني در ادامه به بيان مسائل واردات پرداخت. او گفت: «در سال گذشته 48 ميليارد دلار واردات انجام شده كه 5/4 ميليارد دلار آن بنزين بوده است.» وي درباره تركيب واردات تصريح كرد: «با بررسي ميزان واردات درخواهيم يافت كه اين روند غيرمنطقي نيست و 80 درصد از تركيب واردات را كالاهاي سرمايه اي، ماشين آلات، تجهيزات و مواد اوليه تشكيل مي دهد و تنها 20 درصد از كل واردات كالاهاي مصرفي است. البته نرخ موثر تعرفه ها كه 10 تا 11 درصد است نيز گوياي همين مطلب است.»
اما ميركاظمي در ادامه سخنان خود به بيان عملكرد وزارتخانه در بخش داخلي پرداخت. او از تكميل و نهايي شدن 30 سامانه الكترونيكي در راستاي اصلاح نظام بازرگاني كشور و افزايش استفاده از تجارت الكترونيكي خبر داد.
ميركاظمي همچنين با اشاره به افزايش تعامل وزارت بازرگاني با اصناف كشور در دولت نهم عنوان كرد: «در زمان آغاز اين تعامل برخي شائبه كار سياسي و تبليغاتي در زمينه اصناف را مطرح مي كردند و اينگونه مي انديشيدند كه وزارت بازرگاني قصد دارد خود را پشت اصناف مخفي كند. اما من معتقدم دولت بايد از بازار خرده فروشي خارج شود و اصناف در اولويت فعاليت ها قرار گيرند و هدايت كارهاي خود را برعهده داشته و نيز تشكيلات منسجمي را ايجاد كنند.»
او با اشاره به تشكيل كارگروه ويژه صنوف در دولت گفت: «اين كارگروه مصوبات موثري در حل مشكلات
50 ساله اصناف شامل مشكلات بيمه اي، مالياتي، بانكي داشته و از اختيار اصل 138 براي مصوب كردن آنها استفاده كرده است.»
-
تشكيل ستاد تنظيم بازار
وزير بازرگاني همچنين با اشاره به تشكيل ستاد تنظيم بازار در سراسر كشور عنوان كرد: «در حال حاضر هيچ مشكلي درباره توزيع كالاهاي اساسي در كشور وجود ندارد و اين كالاها بدون كاهش وزن و افزايش قيمت با كيفيت مطلوب در حال توزيع است.» وي گفت: «در سال جاري حجم يارانه اي كه براي نان اختصاص پيدا كرده بالغ بر چهار هزار ميليارد تومان است.» ميركاظمي همچنين با بيان اينكه پخش، توليد و توزيع گندم، آرد و نان در قالب برنامه ملي در حال انجام است، عنوان كرد: «با وجود اينكه در سال هاي قبل از اصلاح روش خريد گندم، كشاورزان ماه ها در انتظار دريافت مبالغ خود مي ماندند كه با طراحي يك سامانه؛ كشاورزان از سه سال پيش مبالغ خود را به فوريت دريافت مي كنند. همچنين توزيع آرد در سه سال گذشته تحت شبكه انجام مي شود و مدل پيچيده اختلاط گندم نيز در همين حوزه در كنار غني سازي آرد انجام مي گيرد.»
وزير بازرگاني با اشاره به احداث
5/3 ميليون تن سيلو با مشاركت بخش خصوصي عنوان كرد: «معتقدم احداث اين سيلوها در آينده مي تواند ايران را به مركز تجاري منطقه در خصوص غلاتي از جمله گندم، جو، ذرت و ساير غلات تبديل كند.»
در اين نشست خبري كه بيش از 40 خبرنگار از رسانه هاي مختلف حضور داشتند وزير بازرگاني از رسانه ها خواست تا واقعيت ها را منتشر كنند. به گفته او، دو رسانه به علت عدم درج واقعيت دعوت نشده اند.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن