تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804806861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام‌حسن (ع) در كلام پيامبر اسلام (ص)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: خبرگزاري فارس: در روايات و احاديث معتبر، مي‌توان به علاقه وافر و هم‌زمان پيامبر (ص) به امام حسن (ع) و امام حسين (ع) پي برد كه نشان‌دهنده جايگاه برابر اين دو نسبت به هم و همچنين داشتن رتبه بالاتر نسبت به ديگر جوانان بهشتي است.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، بررسي شخصيت و جايگاه امامت امام حسن (ع) از آن سو كه داراي ويژگي‌هاي خاص است، نيازمند درك سخن افراد خاص است. به همين دليل و با توجه به فرارسيدن 28 صفر، سال روز رحلت و شهادت پيامبر گرامي اسلام (ص) و سبط اول ايشان، امام حسن مجتبي (ع)، در اين مقال قصد آن داريم تا گوشه‌اي از سخنان حضرت محمد (ص) درباره امام دوم شيعيان را منعكس كنيم.
پيش از آغاز اين نوشتار، به سخني درباره جايگاه امام حسن (ع) و برادر پاك و معصومش، امام حسين (ع) از رسول گرامي (ص) اشاره مي‌كنيم كه در آن فرمود: «خداي يكتا نسل هر پيامبر را از پشت خود او قرار داد، اما نسل مرا از پشت علي بن ابيطالب (ع) قرار داده است.» اين فرموده از آنجا مهم تلقي مي‌شود كه امام حسن (ع) پس از شهادت امام علي (ع)، لياقت و حقانيت هدايت و رهبري و ولايت امت مسلمان را يافت و پس از انجام مآموريت خود و با شهادتي كه به آن نايل شد، امامت و ولايت را امام حسين (ع) سپرد تا سيدالشهدا (ع) با شيوه و روشي ديگر اقدام به اصلاح امور مؤمنين و مسلمين كند.
با اين حال، ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه در اين در روايات، مي‌توان به علاقه وافر و هم‌زمان پيامبر (ص) به امام حسن (ع) و امام حسين (ع) پي برد كه نشان دهنده جايگاه برابر اين دو نسبت به هم و همچنين داشتن رتبه بالاتر نسبت به ديگر جوانان بهشتي است.
حال به احاديث و رواياتي از پيامبر (ص) اشاره مي‌كنيم كه در كتاب‌هاي معتبر شيعه و سني نوشته شده‌اند.

از جمله نسائي، در «خصائص» و ابن عبدالبر در «الاستيعاب» از ابوسعيد خدري نقل مي‌كنند كه رسول‌الله (ص) فرمودند: «حسن و حسين دو سرور جوانان بهشت هستند.»

نسائي همچنين در روايت ديگري از انس بن مالك نقل مي‌كند كه مي‌گويد: بارها مي‌شد كه به خدمت پيامبر عظيم‌الشأن (ص) شرفياب مي‌شدم و حسن و حسين (ع) را مي‌ديدم كه بر روي سينه و شكم جد خويش حركت مي‌كنند و آن بزرگوار م‌ فرمايد: «اين دو ، گل‌هاي خوش‌بوي امت من هستند.»

در كتاب «اُسدُ الغابة» نيز از عمر بن ابي‌سلمه، پسر همسر رسول خدا نقل شده است كه گفت: «پيامبر در خانه ام سلمه تشريف داشتند كه اين آيه نازل شد: «انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا» (سوره احزاب، آيه 33 )
(خداوند اراده كرده است كه از شما اهل البيت پليدي را بزدايد و پاكيزگي‌تان بخشد.)
دوست داشتن اين دو دل‌داده زهرا (س) واجب است و دوست داشتن آنان چيزي جز دوستي پيامبر نيست و دشمني با آنان نيز دشمني با پيامبر است.»

شيخ مفيد در كتاب ارشاد مي‌نويسد: «حسن و حسين عليهما السلام دو محبوب رسول الله در ميان خاندان بودند.»

ترمذي هم در «صحيح» خود از انس بن مالك روايت مي‌كند كه از پيامبر خدا پرسيدند: «در ميان افراد خاندان شما چه كسي نزدتان محبوب‌تر است». پاسخ شنيدند: «حسن و حسين.»
آن حضرت همواره به فاطمه (س) مي‌فرمود: «دو پسر دلبند مرا به نزدم فراخوان» و چون حسن و حسين به خدمت جد بزرگوار خود مي‌شتافتند، آنان را به سينه مي‌فشرد و مي‌بوييد.

نسايي در «خصايص» از اُسامه بن زيد نقل مي‌كند كه پيامبر (ص) در حاليكه حسن و حسين برروي پاهاي او نشسته بودند، مي‌فرمود:
«اين دو ، پسران من و پسران دختر من هستند. خدايا تو مي‌داني كه من اين دو را دوست دارم، پس تو هم دوستشان بدار.»

در كتاب «الاستيعاب» از رسول گرامي (ص) روايت شده كه درباره حسن و حسين فرمود: «خدايا من اين دو را دوست دارم ، تو نيز آنان را و هر كس را كه دوست‌دارشان است، دوست بدار.»

در كتاب «الاصابة» از عبدالرحمن بن مسعود از ابوهريره نقل مي‌كند كه؛ رسول خدا (ص) بر ما خارج شد، در حالي كه حسن و حسين هر يك بر يك دوش او نشسته بودند و آن حضرت هر بار يكي از آن دو را مي‌بوسيد تا به ما رسيد و چنين فرمود: «هر كس دوست‌دار اين دو باشد، مرا دوست داشته است و هر كس دشمني با اين دو نمايد، با من دشمني كرده است.»
و نيز فرمود: «هر كس حسن و حسين (ع) را دوست بدارد، من او را دوست دارم و هر كس را من دوست داشته باشم، خدا او را دوست دارد و هر كس را خدا دوست بدارد، او را به بهشت داخل مي‌كند. هر كس با حسن و حسين دشمني ورزد، من با او دشمن خواهم شد و هر كس را من دشمن بدارم، خدا دشمن او خواهد شد و آن كس را كه خدا دشمن بدارد، به جهنم داخلش خواهد كرد.»

ابوعمرو زاهد در كتاب «اليواقيت» از زيد بن ارقم روايت مي‌كند كه من در مسجد نزد رسول‌الله بودم. در اين هنگام فاطمه (ع) همراه با حسن و حسين از خانه‌اش خارج شد و به سوي جايگاه پدر گرامي‌اش شتافت و به‌ دنبال او علي (ع) نيز رسيد. آنگاه پيامبر رو به جانب من كرده و فرمود: «هر كس اين چند را دوست بدارد، با من دوستي كرده است و هر كس آنان را دشمن باشد، با من دشمني ورزيده است.»
همچنين زيد بن ارقم مي‌گويد: «رسول خدا، علي (ع) و فاطمه و دو فرزندشان حسن و حسين را مورد خطاب قرار داده فرمود: «من با هر كس كه شما با او مهر ورزيد، مهر مي‌ورزم و با هر كس كه شما با او در ستيزيد، مي‌ستيزم.»

اسلم، روايت كرده است كه من حسن و حسين (ع) را ديدم كه بر شانه‌هاي پيامبر سوار شده‌اند. به آن دو رو كرده گفتم: «چه مركب راه‌واري داريد!» در اين لحظه پيامبر مرا مخاطب ساخت فرمود: «و چه سواران نيكويي!»

ترمذي و نسايي در كتب «صحيح» خود از بُرَيدَه نقل مي‌كنند كه رسول الله (ص) در حال خطاب بود كه ناگاه حسن و حسين (ع) را ديد كه لباسي قرمز رنگ بر تن دارند و به سوي او مي‌شتابند و پيوسته به زمين مي‌افتند. حضرت بي‌اختيار از منبر فرود آمد و آن دو را در آغوش گرفت و بر روي دو پاي خود نشاند، سپس فرمود: «خداي بزرگ راست گفته است كه دارايي‌هاي شما و فرزندانتان سبب آزمايش شمايند. من بر اين دو كودك خردسال نگريستم كه راه مي‌رفتند و بر زمين مي‌افتادند، ديگر نتوانستم درنگ كنم؛ سخن خود را بريدم و آن دو را در آغوش گرفتم.»

روايتي از رسول خدا (ص) در جلد دوم «فرائد المسطين» آمده است كه در آن امام حسن (ع)، نمونه انسان كامل معرفي شده است. در اين روايت مي‌خوانيم: «لو كان العقل رجلا لكان الحسن؛ اگر عقل در مردي مجسم مي‌شد، همانا حسن بود.»





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن