تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816816004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ؛ شيوه معماري ايراني ، اسلامي ميراث گذشتگان است ، اين شيوه را با فناوريهاي نوين ساخت تلفيق كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش ؛ شيوه معماري ايراني ، اسلامي ميراث گذشتگان است ، اين شيوه را با فناوريهاي نوين ساخت تلفيق كنيم
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/05/21
خانه هاي قديمي را قديمي ها با همه وجودشان لمس كرده اند و مي شناسند ؛ آنجا به دنيا آمده اند ، در اين خانه ها دوران كودكي و نوجواني شان را گذرانده و به قول خودشان به سرانجام رسيده اند .
وقتي به سراغشان مي روي و از آن ساختمان هاي آجري قديمي با گچبري ها كه حاصل تلاش استادان و معماران متبحر آن زمان است ، سخن مي گويي ، از گوشه گوشه اين خانه ها هزاران خاطره تلخ و شيرين دارند .
اما با توجه به تغيير ساخت و ساز و تغيير شكل بناها در ظاهر و طراحي هاي داخلي و الگوبرداري از نقشه هاي بيگانه و از طرفي افزايش قيمت زمين و مسكن و حداكثر استفاده از فضاها آيا بناهاي جديد با فرهنگ بومي و نيازهاي ما مطابقت دارد ؟
_ آيا در خانه هاي جديد يا همان آپارتمان ها احساس راحتي داريم ؟
_ اگر شمار ميهمانان زياد باشد چطور از آنان پذيرايي مي كنيم ؟
_ آيا خانه هاي امروزي به قدري بزرگ است كه وقتي از مشغله روزانه خلاص مي شوي بدون اينكه مزاحم بازي كودكانت شوي يا آنان مخل آسايش تو شوند ، بتواني استراحت كني ؟
_ آپارتمان شما از آلودگي هاي صوتي ناشي از تردد و بوق خودروها در امان است ؟
براي رسيدن به پاسخ اين پرسش ها كه چگونه ساخت و ساز با فرهنگ ايراني ، ‌اسلامي ما منطبق باشد و تاثير فرهنگ و نياز به كاردكردهاي محل زندگي در توليد مسكن فراموش نشود به سراغ متخصصان و صاحبنظران رفتيم .
اردشير سيروس از اعضاي هيئت علمي انجمن مفاخر معماري ايران با بيان اينكه بناهاي تاريخي بخش مهمي از هويت ملي و فرهنگي كشورمان را تشكيل مي دهد ، افزود : آنچه كه از گذشتگان به عنوان افتخار به جاي مانده است و سهم بسزايي در شناسنامه ملي ما دارد ، بناهاي ساخته شده در صدها و هزاران سال گذشته است .
وي مي افزايد : اين بناها كه برخي از آنها محل سكونت و خانه هاي قديمي است ، در
گذشته و حال در طراحي و ساخت پيشتاز است و در ساخت بسياري از بناهاي تاريخي در برخي نقاط جهان از روح معماري ايراني ، اسلامي الهام گرفته شده است .
ابوالحسن ميرعمادي استاد دانشگاه در رشته معماري هم در اين باره گفت : چطور مي شود از مردمي كه روزانه درگير تامين معاش خود هستند و در اين راه به فعاليتهاي متعددي براي دستيابي به اهداف مختلف دست مي زنند ، انتظار داشت كه براي حفظ ارزش هاي معنوي و فرهنگ عمومي كشور گام بردارند ؟
اردشير سيروس در اين باره گفت : متاسفانه خانه هاي جديد ، با ارزش هاي فرهنگي چند هزار ساله كشورمان همخواني ندارد زيرا در آنها حريم خصوصي حفظ نشده و اين حريم كه در ساختمانهاي قديمي رعايت مي شد ، در اين ساختمانها بسيار كمرنگ شده است .
وي با تاكيد بر اينكه حركت به سمت جلو ، لازمه حيات هر جامعه محسوب مي شود ، افزود : متاسفانه امروزه ساخت مسكن به سوداگري تبديل و موضوع تخلفات در ساخت و ساز به قدري فراگير شده است كه ديگر دستگاه هاي ذي ربط نظارت دقيق بر ساخت و ساز ندارند .
احمد فرخي از كارشناسان معماري با اشاره به اينكه فرهنگ ملي و ديني كشورمان در ساخت و سازهاي جديد در نظر گرفته نمي شود ، گفت : افزايش تقاضاي مسكن و محدوديت مردم در انتخاب نوع مسكن سبب شده است كه شهروندان كشورمان به برخي مباني فرهنگي خود پايبند نباشند .
مير عمادي نيز با تاكيد بر اينكه بناهاي تاريخي كشورمان تبلور اعتقادات و فرهنگ اصيل ملي و ديني جامعه است ، تصريح كرد : ساختمان هاي نوساز بي هويت كنوني نه به درستي از نقشه هاي غربي الگو گرفته و نه حاصل فرهنگ و ارزشهاي معنوي كشورمان است ، بلكه ناشي از مشكلات معيشتي مردم و فرصت طلبي سوداگران در اين عرصه است .
فرخي با بيان اينكه ما قادر هستيم كه حلقه مفقوده زنجيره فرهنگ ملي و ديني كشورمان در دهه هاي گذشته را بيابيم و پيوندي مجدد برقرار كنيم ، افزود : معماران و مهندسان سازه جوان و مجرب در كنار يكديگر توان بازگشت كشور به دوران طلايي پيشتازي در ساخت سازه هاي پيشرفته را در جهان دارند .
خانم امكچي از استادان معماري كشور با اشاره به اينكه ساختمان سازي و طراحي بافت شهري نيازمند ارتباط و تعامل تنگاتنگ ميان متخصصان معماري و مهندسان ساخت و ساز در كشور است ، گفت : براي برون رفت از توليد ساختمان هاي بي هويت ،
معماران و مهندسان سازه بايد نقشه هاي قديمي ،‌ نيازهاي امروزي و فرهنگ ايراني ، اسلامي را با علوم و فناوري هاي نوين ساختمان سازي تلفيق كنند و علاوه بر اين ، حل اين مشكل در سايه همكاري دستگاه هاي اجرايي و مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي ميسر خواهد شد .
اردشير سيروس با اذعان به اينكه افزايش جمعيت ، تامين تسهيلات رفاهي در عرصه ساخت و ساز را با محدوديت مواجه كرده است ، خاطر نشان كرد : در وضع كنوني ما مجبوريم كه بافت شهري خود را بيشتر بصورت عمودي گسترش دهيم و در اينجا هنر و تلاش معماران و متخصصان جوان و مجرب براي حفظ ارزش هاي فرهنگي و خواستهاي معنوي جامعه نقش اساسي دارد .
ميرعمادي در اين زمينه اضافه كرد : ما قادر هستيم كه در واحدهاي مسكوني كوچك نيز به شرط رعايت مباني معماري اصيل ايراني ، فرهنگ و ارزشهاي ديني و ملي خود را حفظ كنيم .
محمود گلابچي استاد دانشكده معماري تهران و عضو شوراي تدوين مقررات ملي ساختمان به يكي ديگر از عوامل تاثير گذار بر ساخت واحد هاي مسكوني بي هويت اشاره و تصريح كرد : ورود افراد غير متخصص در ساخت و ساز از ديگر عوامل افزايش ساختمان هاي بي هويت در شهرها شده است .
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن