تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816872125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش گرجستان براي اعمال حاكميت براين منطقه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تلاش گرجستان براي اعمال حاكميت براين منطقه
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): باكو - دولت گرجستان پس ازسال ها كشمكش درخصوص بحران اوستياي جنوبي ، بار ديگر تلاش كرد حاكميت خود را بر اين منطقه اعمال كند.


انفجار هفته گذشته خودروي حامل نيروهاي انتظامي گرجستان در منطقه مورد مناقشه اوستياي جنوبي كه شش پليس گرجي مجروح شدند، باعث ايجاد بحران فعلي و درگيري هاي نظامي در اين كشور با همسايه بزرگ خود روسيه شده است .
دولت ميخاييل ساكاشويلي رييس جمهوري فعلي گرجستان كه به بهانه مجازات عاملان اين حادثه براي اجراي برنامه ديرينه خود مبني بر پايان دادن به تجزيه طلبي در اوستياي جنوبي و قرار دادن مجدد اين منطقه تحت قلمروي خود اقدام كرد اين بار نيز از موضع خود عقب نشست و بر مشكلات كشورش افزوده شد.
اقدامات نظامي دولت گرجستان در اوستياي جنوبي با ورود نيروهاي اين كشور به طور ناگهاني به تسخينوالي مركز اين جمهوري خودخوانده با واكنش شديد نظامي روسيه روبرو شد و باعث گرديد تا ساآكاشويلي تلاش نافرجامي را براي برقراري تماميت ارضي اين كشور انجام دهد.
پيامد اين تلاش ها و مصمم بودن روسيه براي ادامه حملات نظامي به گرجستان حاكي ازآن است كه اين اقدام نسنجيده دولت ساكاشويلي خسارت جبران ناپذيري به گرجستان وارد كرده است .
تخريب واحدهاي استراتژيك نظامي گرجستان توسط جنگنده هاي روسيه تنها بخشي از خسارت وارده به اقتصاد و قدرت نظامي گرجستان مي باشد.
به عقيده كارشناسان ، ساكاشويلي كه در نتيجه انقلاب مخملي سال 2003 ميلادي و تحت شعار برقراري تماميت ارضي گرجستان دراين كشور به قدرت رسيد، مدتها بود ايده پايان دادن به تجزيه طلبي را در سر مي پروراند.
اقدامات ساكاشويلي در سال 2004 ميلادي يعني پس از يك سال از رسيدن وي به قدرت براي پايان دادن به سياست خودسرانه "اصلان آباشيدزه " رهبر وقت جمهوري خودمختار آجارستان واقع در قلمرو گرجستان به اميدهاي تفليس در زمينه برقراري تماميت ارضي گرجستان در ساير مناطق جدايي طلب اين كشور از جمله در اوستياي جنوبي و آبخازيا افزود.
مقامات رسمي و رسانه هاي گرجستان در پي بركناري "آباشيدزه " اعلام كردند كه حالا نوبت به اوستياي جنوبي رسيده است .
بيانيه هاي تند مقامات گرجستان در آن موقع تا حدي بود كه در برخي موارد بلندپروازي هاي واهي را در ميان مسوولان و جامعه اين كشور ايجاد مي كرد.
با وجود اين كه تلاش هاي دولت گرجستان براي برقراري تماميت ارضي و پايان دادن به تجزيه طلبي درقلمرو اين كشور قابل درك بود ولي به عقيده سياستمداران برخي روش هاي دولت تفليس و حاضر نبودن اوستياي جنوبي و آبخازيا حتي به گذشت و مصالحه كوچك ، اين تلاش ها را عقيم مي گذاشت .
به عقيده كارشناسان ، تلاش سال هاي اخير دولت گرجستان براي برقراري روابط نزديك با غرب ، مساعي اين كشور در زمينه عضويت درناتو و مساعدت هاي مالي و نظامي آمريكا ، اين اميد را در ساكاشويلي ايجاد كرده بود كه گرجستان در صورت اقدام قاطع براي اعمال حاكميت در اوستياي جنوبي و آبخازيا از حمايت هاي همه جانبه آمريكا و غرب برخوردار خواهند شد.
سفر پي درپي مقامات بلندپايه آمريكا از جمله كاندوليزا رايس به تفليس به اميدهاي ساآكاشويلي افزوده بود.
به نظر برخي كارشناسان سياسي ، ميخاييل ساكاشويلي اميدوار بود كه با عبور سازه هاي اصلي حمل و نقل ذخاير انرژي حوزه درياي خزر و آسياي مركزي از جمله خطوط لوله نفتي باكو تفليس جيهان و نيز خط لوله گازي باكو تفليس ارزروم ازگرجستان ، غرب به روسيه هرگز اجازه تجاوز گسترده نظامي را نخواهد داد چرا كه در اين صورت سرمايه هاي هنگفت آنان به خطر مي افتد.
ساكاشويلي تصور مي كرد كه روسيه اين بار نيز مانند رويدادهاي آجارستان در مقابل واكنش مجامع بين المللي و غرب موضع غير فعالي را در خصوص بحران اوستياي جنوبي اتخاذ كند.
به هر حال به عقيده كارشناسان بحران فعلي اوستياي جنوبي سياست نسنجيده ميخاييل ساآكاشويلي را در مقابل بحران هاي پيش رو به نمايش گذاشت .
هرچند اين بحران بار ديگر دخالت نزديك روسيه در فعاليت هاي تجزيه طلبي در قلمرو گرجستان و ساير كشورهاي تازه استقلال يافته را نشان داد ولي به عقيده كارشناسان ، تجاوز نظامي روسيه به گرجستان نتيجه سياست غلط غرب و آمريكا در جهان مي باشد.
به نظر كارشناسان روابط بين الملل ، روسيه به انجام اقداماتي متوسل شده كه چند سال پيش آمريكا اين اقدامات را درعراق و افغانستان بصورت خودسرانه و بدون توجه به تصميم مجامع بين المللي انجام داد و كشورهاي مستقل را اشغال كرده است .
حملات نظامي روسيه در گرجستان و بمباران برخي مناطق و بنادر اين كشور از جمله خط لوله بزرگ نفتي باكو تفليس جيهان ترديدهايي را نسبت به امن بودن قلمرو گرجستان و تركيه براي ترانزيت ذخاير انرژي حوزه درياي خزر و آسياي مركزي به بازارهاي جهاني ايجاد كرد.
انفجار هفته گذشته در خط لوله نفتي باكو تفليس جيهان در بخش تركيه و توقف حمل و نقل نفت و فراورده هاي نفتي جمهوري آذربايجان و كشورهاي آسياي مركزي از طريق بنادر گرجستان بر اثر حملات نظامي روسيه ، به اين ترديدها بيش از پيش مي افزايد.
كارشناسان عقيده دارند كه حمله نظامي روسيه و تهديد سازه هاي حمل و نقل ذخاير انرژي منطقه در خاك گرجستان ، لطمه اي بزرگ به موقعيت ترانزيتي اين كشور در سطح بين المللي وارد كرد.
به نظر كارشناسان بحران اوستياي جنوبي همچنين لطمه جبران ناپذيري به موضع گرجستان در مذاكرات بين المللي براي حل مسالمت آميز مناقشات اوستياي جنوبي و آبخازي وارد كرد.
كارشناسان عقيده دارند ، روسيه كه تلاش مي كند موقعيت انحصارگري خود در حمل و نقل ذخاير انرژي منطقه خزر وآسياي مركزي به بازارهاي اروپا را حفظ كند، با شدت بخشيدن به بحران جاري در گرجستان ، چشم انداز حمل و نقل ذخاير انرژي منطقه از طريق اين كشور را در هاله اي از ابهام قرار داده است .
خاورم ** 245**1373
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن