تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806911798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهاونديان تاكيد كرد: گسترش روابط جدي و بلند مدت با كردستان عراق از طريق سرمايه گذراي هاي مشترك


واضح آرشیو وب فارسی:موج: نهاونديان تاكيد كرد: گسترش روابط جدي و بلند مدت با كردستان عراق از طريق سرمايه گذراي هاي مشترك
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني نخست وزير اقليم كردستان عراق در راس يك هيات بلندپايه سياسي - اقتصادي ضمن ديدار با اعضاي اتاق ايران بر لزوم گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك اقتصادي ميان ايران و اقليم كردستان عراق تاكيد كرد.


به گزارش موج محمد نهاونديان رييس اتاق ايران در اين ديدار با اشاره به اين مطلب كه «بخش خصوصي ايران هنوز به طور جدي وارد عرصه نوسازي عراق نشده است»، گفت: اكنون عزم و اراده براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو طرف به وجود آمده است و اگر چه از سوي بخش خصوصي ايران هم قدم‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته شده، اما آنچه صورت گرفته بيشتر در زمينه تجارت بوده است.
وي افزود: دو طرف براي تضمين سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي بايد به سمت سرمايه‌گذاري مشترك حركت كنند و توانمندي بخش خصوصي ايران در اين خصوص بسيار بالاست.
دكتر نهاونديان با تاكيد بر تضمين اجرايي ارتباط جدي، آينده نگر و بلندمدت به وسيله گسترش سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك تصريح كرد: اتاق ايران در مسير عملي كردن اين مهم تلاش خواهد كرد.
رييس اتاق ايران ضمن مثبت ارزيابي كردن آثار تبادل هيات‌هاي تجاري و ارائه اطلاعات اقتصادي بين ايران و اقليم كردستان از اعلام آمادگي بخش خصوصي ايران براي تاسيس شهرك‌هاي صنعتي خبر داد و يادآور شد: قرار است يك گروه كاري از دو طرف بر روي اين موضوع كار كنند تا مراحل انجام پروژه‌ها تسريع شود.
وي در پايان امنيت منطقه را در گرو فعاليت اقتصادي مشترك ميان كشورها دانست.
«نيچروان بارزاني» نخست وزير اقليم كردستان عراق نيز از تصويب و ايجاد قوانين مشوق سرمايه‌گذاري در كردستان عراق خبر داد.
وي تصريح كرد: ما به دنبال ايجاد مكانيزمي براي افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي ايران هستيم چراكه امكانات كار در كردستان عراق اكنون بيشتر از گذشته است.
وي گفت: سرمايه‌گذاري در اقليم كردستان عراق به عنوان قدم اول مي‌تواند بستري براي سرمايه‌گذاري در كشوري با 27 تا 28 ميليون نفر جمعيت باشد و ما به طور جدي از فعاليت شركت‌هاي ايراني در عراق حمايت مي‌كنيم.
نخست وزير اقليم كردستان عراق با اشاره به پيوندهاي مشترك ايران و كردستان عراق در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و تاريخي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در سخت‌ترين شرايط پناهگاه امني براي مردم كردستان عراق بوده و در تمام دوران سختي‌ها، فشارها و مشكلات، كمك‌هاي زيادي به ما كرده است.
وي افزود: ما پيشرفت و امنيت ايران را از آن خود مي‌دانيم و آباداني و رونق خود را نيز متعلق به ايران مي‌دانيم.
وي همچنين خواستار حضور جدي بخش خصوصي ايران در بازسازي كردستان عراق شد و افزود: تا زمانيكه كارها به بخش خصوصي واگذار نشود، پيشرفتي حاصل نمي‌شود، لذا قوانين بسياري به عنوان مشوق سرمايه‌گذاري در كردستان عراق تدوين شده است كه مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد.
به گفته نخست وزير كردستان عراق، امنيت اين منطقه براي سرمايه‌گذاري تضمين است و تجار و سرمايه‌گذاران ايراني به راحتي مي‌توانند سرمايه‌هاي خود را به اين منطقه بياورند.
وي با اشاره به منابع طبيعي، نيروي انساني و امكانات بسيار بالايي كه در كردستان عراق وجود دارد، گفت: سرمايه‌گذاران مي‌توانند با ورود سرمايه به كردستان عراق، جاي پاي خود را براي سرمايه‌گذاري در كل عراق باز كنند.
بارزاني با بيان اين مطلب كه «آينده عراق بسيار روشن است»، تصريح كرد: ما به دنبال تعريف مكانيزمي براي كار با ايران و ارائه تسهيلات و تضمين لازم به تجار و پشتيباني از سرمايه‌گذاران ايراني در كردستان عراق هستيم و اين مساله را تا رسيدن به نتيجه مطلوب از طريق ايجاد يك دستگاه براي پاسخگويي به مطالبات سرمايه‌گذاران، تجار و بازرگانان دو طرف، پيگيري خواهيم كرد.
وي افزود: كردستان عراق از نظر زيرساختار، وجود كارخانه‌ها و يا سرمايه‌گذاري در مضيغه است كه اميدواريم به زودي سرمايه‌گذاران ايراني را در كردستان عراق ملاقات كنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط سخت كردستان عراق در دوران رژيم صدام افزود: در آن شرايط كه مورد شكنجه صدام بوديم، ايران تنها پناهگاه ما بود، ما در كشور ايران هيچگاه احساس بيگانه بودن نكرديم و كمك‌هاي ايران را فراموش نخواهيم كرد.
وي ادامه داد: آغوش برادران ما در ايران هميشه براي ما باز بوده است و ما ايران را كشور دوم خود مي‌دانيم.
وي با اشاره به سقوط رژيم صدام افزود: ‌پس از فروپاشي رژيم صدام اميد به آينده براي مردم عراق ايجاد شد و با توجه به تمام سختي‌هايي كه داريم، افق خوبي از آينده داريم.
وي هدف از سفر هيات كردستان عراق به ايران را پيگيري مطالبات اقتصادي و نه سياسي عنوان كرد و افزود: كردستان عراق به عنوان بخشي از عراق است كه در دولت مركزي عراق و پايه ريزي دوباره اين كشور حضور جدي و نقش مهمي داشته است.
بارزاني اظهار كرد: اكنون زمان رونق و آباداني است و در اين مسير طولاني همانطور كه در روزهاي سخت گذشته به كمك ايران نياز داشتيم، براي آباداني و بازسازي عراق نيز به حمايت‌ها و پشتيباني شما احتياج داريم.
«حسن تيزمغز» رييس اتاق مشترك ايران و عراق نيز در اين ديدار از آمادگي بخش خصوصي ايران براي اجراي پروژه‌هاي عمراني مانند سد سازي، پالايشگاه نفت و پتروشيمي، راه، پل، تونل، شبكه‌هاي آب و فاضلاب و برق و تلفن و كشاورزي خبرداد.
وي گفت: اجراي طرح‌هاي جامع شهري و انجام پروژه‌هاي خدمات شهري و فضاي سبز و پروژه‌هاي مختلف شهرداري سه استان اربيل، دهوك و سليمانيه، سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي داراي توجيه اقتصادي مناسب، احداث شهرك‌هاي مسكوني، ايجاد منطقه آزاد تجاري مشترك، ترميم آثار تاريخي و هنري و انجام كاوش‌هاي باستان شناسي، مبادله توريسم و گردشگري را از ديگر زمينه‌هاي مناسب براي همكاري مشترك بين ايران و اقليم كردستان عراق عنوان كرد.
وي در ادامه از نخست وزير اقليم كردستان عراق درخواست كرد تا نسبت به اختصاص زمين براي مركز تجاري ايران در اقليم كردستان اقدام شود و ورود كاميون‌هاي ايراني به مقصد اقليم بدون هيچ گونه محدوديتي از مبدا تا مقصد صورت پذيرد.
«مهدي فاخري» معاون امور بين‌الملل اتاق ايران نيز با تاكيد بر اهميت روابط ايران و عراق گفت: روابط تجاري دو كشور داراي ويژگي خاصي است، به اين معنا كه مبادلات تجاري ميان دو طرف به صورت نقدي انجام مي‌شود.
وي علت اين امر را فقدان سيستم بانكي مناسب دانست و اظهار اميدواري كرد؛ ساختار نظام بانكي عراق به عملكرد قابل توجهي برسد تا روابط بخش خصوصي دو كشور بيشتر شود.
فاخري با اشاره به اعضاي هيات سياسي – اقتصادي كردستان عراق تصريح كرد: تركيب اين هيات نشان مي‌دهد كه پروژه‌هاي عمراني زيادي در كردستان عراق مورد توجه است و تمايل به متنوع سازي روابط با ايران دارند.
وي حجم مبادلات تجاري دو كشور در طول 5 سال اخير را نزديك به 3 ميليارد دلار اعلام و اظهار اميدواري كرد؛ مذاكرات بين تجار و مسوولان منجر به گسترش روابط تجاري ميان دو كشور شود.
همچنين در ادامه اين جلسه «حسن دانايي فر» دبيركل ستاد ويژه توسعه اقتصادي ايران و عراق يادآور شد: در طول چند سال گذشته اقدامات قابل توجهي در خصوص توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق صورت گرفته و براساس آمار، روابط تجاري دو طرف در حال بهتر شدن است.
وي حجم مبادلات تجاري دو طرف در سال 86 را 8/2 ميليارد دلار اعلام كرد كه حدود 40 تا 45 درصد آن مربوط به اقليم كردستان عراق است.
دانايي فر خاطرنشان كرد: با توجه به ظرفيت‌ها، روابط، زمينه‌هاي كاري و ظرفيت‌هاي موجود بين دو طرف اين ميزان روابط تجاري رقم بسيار كمي است.
وي افزود: در بخش بازرگاني، ايران و كردستان عراق پتانسيل 3 ميليارد دلار روابط تجاري را دارند، همچنين از 2 ميليارد دلار پروژه اجرايي در كردستان تنها 80 ميليون دلار آن توسط شركت‌هاي ايراني انجام مي‌شود.
دبيركل ستاد ويژه توسعه اقتصادي ايران و عراق تاكيد كرد: اين ستاد به عنوان نماينده رياست جمهوري و دبير توسعه روابط در رياست جمهوري تلاش مي‌كند تا زيرساخت‌هاي لازم براي افزايش روابط را بهبود بخشد.
وي ادامه داد: در طول دو سال گذشته، 7 مرز رسمي و 7 پايانه مرزي ميان ايران و عراق ايجاد شده است و در خصوص احداث جاده‌هاي استاندارد، استقرار بانك، نيروي انساني و كليه زيرساخت‌هاي گسترش روابط، فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفته است.
وي تصريح كرد: از 3 مرز ترانزيت بين ايران و عراق، 2 مرز در منطقه كردستان عراق قرار دارد و از 7 مرز مشترك ميان دو طرف، 4 مرز در اين منطقه است.
دبيركل ستاد ويژه توسعه اقتصادي ايران وعراق در پايان از فراهم شدن زمينه‌هاي لازم در دولت براي حضور پايدار و موثر بخش خصوصي ايران در عراق خبرداد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن