تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816761145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين آشغال‌هاي گران‌قيمت


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: اين آشغال‌هاي گران‌قيمت
- وسايل ديجيتالي كه هر از چند‌گاهي به دليل پيشرفت تكنولوژي ما را وسوسه مي‌كنند كه آنها را عوض كرده و نسخه‌هاي جديدتري از آنها را خريداري كنيم. اما آنچه در اين ميان توجه اكثر كاربران را به خود جلب مي‌كند، اين موضوع است كه بايد با آن وسايل قبلي چه كنيم.
در نگاه اول شايد اين فكر را در ذهن بپرورانيم كه اي كاش در كنار هريك از سطل‌هاي زباله در سطح شهر سطل‌هاي ويژه‌اي نيز براي بازيافت وسايل الكترونيكي وجود داشت تا اين زباله‌ها در آنجا جمع‌آوري مي‌شد. اما اگر كمي‌از خيال‌پردازي شيرين خود بيرون بياييم با اين حقيقت رو‌به‌رو مي‌شويم كه هنوز كشور ما در زمينه جمع‌آوري زباله‌هاي معمولي سطح شهر با مشكل مواجه است و اين زباله‌ها با نظم و قوانين خاصي جمع‌آوري نمي‌شوند، چه برسد به اينكه در كنار زباله‌هاي خانگي زباله‌هاي الكترونيكي نيز جمع‌آوري شوند.
در حالي كه بحث جمع‌آوري زباله‌هاي الكترونيكي در كشور ما يك بحث ناآشنا و جديد محسوب مي‌شود. در اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا جمع‌آوري زباله‌هاي الكترونيكي به صورت قانونمند و به طور جدي جمع‌آوري مي‌شود.
ايران و زباله‌هاي الكترونيكي
عمر كوتاه تجهيزات كامپيوتري از يك طرف و تنوع طلبي مردم به استفاده از تجهيزات الكترونيكي جديد سبب شده است كه رفته رفته بحث زباله‌هاي الكترونيكي به مشكل بزرگ دنيا تبديل شود؛ مشكلي كه كشورهاي پيشرفته و بزرگ براي آن راه‌‌حلي يافته‌اند و با تصويب قانون خاص مربوط به آن و موظف شناساندن توليدكنندگان به بازيافت محصولات توليد شده خود اين مشكل را تا حدودي حل كرده اند.
قانون زباله‌هاي تجهيزات الكترونيكي و الكتريكي(WEEE) بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي به ميزان ‌چهار كيلوگرم‌ به ازاي هر نفر را الزامي‌ مي‌كند. به‌موجب اين قانون توليدكنندگان موظفند بودجه طرح‌هاي بازيافت را تامين كنند و خرده‌فروشان خدمات بازپس‌گيري را ‌در اختيار مشتريان قرار دهند‌. زباله‌هاي الكترونيكي كه دستگاه‌هاي پي‌سي، كنسو‌ل‌بازي، مايكروويو و ماشين لباسشويي و..‌. را در برمي‌گيرند، امروزه به عنوان سريع‌ترين منبع توليد زباله در اتحاديه اروپا شناخته شده‌اند‌.
بحث بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي در دنيا به صورت جدي شروع شده است، اما در كشور ما اين موضوع هنوز به طور جدي مطرح نشده و طرح‌هاي داده شده نيز تنها در حد يك پيشنهاد مسكوت مانده است.
يكي از كارشناسان بازار رايانه‌ در مورد نحوه بازيافت وسائل الكترونيكي در كشور مي‌گويد: «در تهران بعضي از افراد در امر خريد قطعات قديمي‌و رايانه‌هاي مستهلك فعاليت مي‌كنند و از طريق بازيافت اين قطعات درآمدهاي كلاني به دست مي‌آورند. فعاليت اين افراد در محله شوش تهران متمركز است. فعالان اين بازار با جدا كردن مس و طلاي موجود در بعضي از قطعات رايانه و با فروش اين مواد سود فراواني به دست مي‌آورند. در ضمن بسياري از قطعات موجود در اين رايانه‌هاي مستهلك سر از بازار لوازم الكترونيكي دست دوم درمي‌آورند.» همچنين وي در ادامه مي‌گويد: «تعداد كثيري از اين قطعات غيرقابل استفاده و بازيافت بوده و به صورت سنتي دفن مي‌شوند كه اين امر به محيط زيست آسيب فراواني مي‌رساند و حتي در برخي موارد به آلوده كردن آب‌هاي زيرزميني منجر مي‌شود كه عواقب ناگواري در پي خواهد داشت.»
علي كامراني از فعالان بازار خريد و فروش قطعات كامپيوتري نيز در اين مورد مي‌گويد: «با توجه به واردات رايانه‌هاي جديد و قطعات با كيفيت و كارآيي بالاي اين كالاها، قطعات قديمي‌ از دور خارج مي‌شوند و اين امر بازار
پر سودي را براي بازيافت‌كنندگان رايانه و قطعات فرسوده به وجود آورده است.» وي در ادامه تصريح مي‌كند: «خريداران قطعات قديمي، مقاومت‌هاي درون قطعات را براي استفاده در تعمير رايانه‌هاي معيوب به كار مي‌گيرند از مس موجود در سيم‌ها و قطعات كامپيوتر و مقدار اندك طلاي موجود در بعضي از اين قطعات، هر يك از فعالان اين بازار سالانه 15 تا 20ميليون تومان سود به دست مي‌آورند.»
وي در ادامه مي‌افزايد: «افزايش قيمت‌ها در بازار مس و طلا طي سال‌هاي گذشته سودآوري بازيافت قطعات رايانه را براي فعالان اين بازار دو چندان كرده است.» در مقابل اين اظهارنظرها يكي از فعالان بازار خريد و فروش قطعات دست دوم رايانه اين بازار را فاقد سود مي‌داند و مي‌افزايد: «در حال حاضر بازار خريد و فروش قطعات رايانه ساكن است. به طور كلي قيمت خريد قطعات دست دوم و قديمي ‌رايانه حدود يك چهارم قيمت قطعات جديد است، به همين دليل فعاليت در اين بازار به طور عادي سود خوبي در بر دارد.» وي تصريح مي‌كند كه ركود فعلي بازار خريد و فروش قطعات دست دوم رايانه سود حاصل از اين كار را به حدود چهار تا پنج‌ميليون تومان در سال براي يك واحد فعال كاهش داده است.
اقدامات صورت گرفته
باقربحري، رييس كميسيون سخت‌افزار نظام صنفي رايانه‌اي در خصوص اقدامات كشور در حوزه زباله‌هاي الكترونيكي مي‌گويد: «در ايران بيش از چهارميليون رايانه از دور خارج شده وجود دارد و اين در حالي است كه نه سازمان بازيافت و نه محيط‌زيست هنوز هيچ برنامه‌اي براي جمع‌آوري و‌بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي ندارند و با توجه به اين كه هر رايانه روميزي داراي ۳۲‌درصد پلاستيك، نزديك به هفت‌درصد سرب، ۴۱‌‌درصد‌ آلومينيوم، ۶۱۰۰/۰‌‌درصد طلا، ۲/۰‌درصد آهن، ۹۸۱/۰‌‌درصد نقره و مقاديري فلزات سنگين و خطرناك مانند كادميوم، جيوه و آرسنيك است، مي‌‌توان محاسبه كرد بازيافت چهار‌ ميليون رايانه، به جداسازي چه حجم عظيمي از عناصر ارزشمند و عناصر خطرناك خواهد انجاميد كه مي‌‌تواند علاوه بر صرفه اقتصادي، جلوي خطرات زيست‌محيطي را نيز بگيرد. بنابراين ‌دفن يا سوزاندن اين زباله‌ها سبب ورود عناصر سنگين به آب‌هاي زيرزميني و گازهاي سمي به محيط زيست مي‌‌شود.» بحري در ادامه مي‌افزايد: «‌ ‌در سطح دنيا به لزوم تفكيك زباله‌هاي الكترونيكي از ديگر زباله‌ها اهميت جدي داده مي‌‌‌شود، ولي متاسفانه وجود مشكلات متعدد در تفكيك و بازيافت زباله‌هاي خطرناك در ايران مانع طرح مسائلي همچون زباله‌هاي الكترونيكي مي‌‌شود.»
رييس كميسيون سخت‌افزار نظام صنفي رايانه‌اي معتقد است:‌ «بايد برنامه‌هايي براي استفاده مجدد از قطعات از دور خارج شده تدوين كرد، به عنوان مثال مي‌توان از قطعات و مدارهاي الكترونيكي در كارگاه‌هاي آموزشي و مدارس براي افزايش توان مهارت و يادگيري بهره برد.‌ به اين طريق شايد بتوان جلوي هدر رفتن بخش زيادي از سرمايه ملي را گرفت.‌ چون قطعات الكترونيكي داراي عمر طولاني و پرهزينه است و مي‌‌توان از آنها حتي در ساخت اسباب بازي نيز ‌استفاده كرد. »
بحري در ادامه تصريح مي‌‌كند:‌ عمر مفيد رايانه‌ها در دنيا سه سال است، ولي ما به ناچار از آنها بيشتر استفاده مي‌‌كنيم.‌ يكي از مسائلي كه باعث از دور خارج شدن رايانه‌ها مي‌‌شود، ورود مداوم نرم افزارها و برنامه‌هاي به روزي است كه رايانه‌هاي مدل پايين قادر به اجراي آنها نيستند.‌ به عبارت ديگر به ظاهر عمر رايانه به پايان رسيده است، در حالي كه از بسياري قطعات و اجزاي آن مي‌‌توان استفاده‌هاي مفيد ديگري كرد. اما متاسفانه ما براي استفاده مجدد از رايانه‌هاي از دور خارج شده هيچ برنامه‌اي نداريم، حتي بسياري از اداره‌ها و سازمان‌ها به اين وسايل به چشم زباله هم نگاه نمي‌‌كنند و بخش عظيمي از اداره و سازمان را به انبار كردن اين نوع رايانه‌ها اختصاص داده‌اند.‌ به اعتقاد بحري رايانه به صورت اجزاي تفكيك شده وارد ايران مي‌‌شود و ‌طبق برآوردها طي چند سال اخير هر ساله يك‌ميليون و ۲۰۰‌‌هزار تا يك‌ميليون و ۵۰۰‌‌هزار رايانه در ايران مونتاژ شده است و با توجه به اين كه از سال ۱۳۷۰ ‌رايانه وارد ايران شده و اولين محموله تقريبا شامل ۱۰‌‌هزار رايانه بوده است، مي‌‌توان محاسبه كرد كه تاكنون به طور تقريبي چند رايانه وارد ايران شده است و از اين تعداد چه ميزان از دور خارج شده‌اند.
رييس كميسيون سخت‌افزار نظام صنفي رايانه‌اي مي‌‌گويد:‌ «با توجه به اهميت بازيافت زباله‌هاي الكترونيكي، بعضي شركت‌هاي بزرگ خود موظف به بازيافت كالاهاي توليدي‌شان شده‌اند.‌ مثل HP در ژاپن، هنگام فروش كالا مبلغي را نيز به عنوان بازيافت مي‌‌گيرد تا بعد از اسقاطي شدن كالاي الكترونيكي، آن را بار ديگر وارد چرخه بهره‌وري كند. متاسفانه از آنجا كه اكثر نمايندگان اين شركت‌ها در ايران، نمايندگان غيرمستقيم و با واسطه هستند، بنابراين ارائه اين خدمات شامل كشور ما نمي‌‌شود.
رضا عبدا...‌زاده، كارشناس سازمان بازيافت در مورد طرح‌هاي اين سازمان براي جمع‌آوري زباله‌هاي الكترونيكي در كنار زباله‌هاي خانگي مي‌گويد: «همان‌طور كه مي‌دانيد از زباله‌هاي الكترونيكي به عنوان زباله‌هاي خطرناك ياد مي‌شود؛ بنابراين به اين راحتي هم نيست كه در كنار زباله‌هاي خانگي ما دست به جمع‌آوري زباله‌هاي الكترونيكي بزنيم. در حال حاضر برنامه مدوني براي زباله‌هاي الكترونيكي وجود ندارد، ولي در كميته بازيافت پسماند در حال برنامه ريزي هستيم.» وي در ادامه تصريح مي‌كند كه در حال حاضر اقدام به مطالعات و نظرسنجي‌هايي در اين زمينه كرده‌ايم و با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اميدواريم كه بتوانيم از سال آيند طرح جمع‌آوري زباله‌هاي الكترونيكي را نيز در كنار زباله‌هاي معمولي انجام دهيم. همچنين مجموعه فعاليت‌هايي كه ما انجام مي‌دهيم هم مي‌تواند ارزش زيست‌محيطي و هم ارزش اقتصادي بالايي داشته باشد.
با گشت و گذاري در شهر، شاهد وجود صدها مركز خريد و فروش ابزارآلات كامپيوتر، الكترونيكي و.... هستيم كه هريك از اين مغازه‌داران روزانه بيش از هزاران قطعه و محصول خود را به مراجعه‌كنندگان خود به فروش مي‌رسانند و سود هنگفتي را نصيب خود مي‌كنند. اما هيچگاه نه فروشنده و نه خريدار به اين موضوع مهم فكر نمي‌كنند كه درصورت پايان عمر مفيد اين ابزارهاي الكترونيك با آن بايد چه كنند.
با وجود سال‌ها همه‌گير شدن كامپيوتر و لوازم جانبي آن در كشور هيچ نهادي‌درصدد پاسخگويي در مورد معضل زباله‌هاي الكترونيكي نبوده و تنها از سوي مسوولان محيط‌زيست و بازيافت كشور گفته شده است كه طرحي براي نحوه برخورد با زباله‌هاي الكترونيكي در حال تدوين است طرحي كه هنوز به پايان نرسيده و مشخص هم نيست كه چه زماني به پايان خواهد رسيد و طي اين مدت كاربران بايد با ابزارآلات قديمي ‌خود چه كنند. با ادامه اين روند بايد شاهد آن باشيم كه اين زباله‌ها نيز با ديگر پسماندها دفن شوند و از آنجا كه در ساختار اين زباله‌ها فلزات سنگين و مواد شيميايي بسيار سمي‌ وجود دارند، رفته رفته اين مواد به آب‌هاي زير‌زميني نفوذ كند و آن فاجعه‌اي كه بيش از اين توسط سازمان محيط‌زيست جهاني هشدارداده شده بود گريبان مردم را بگيرد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن