واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سينماي ايران در اسكار ـ 2/بخت سينماي ايران براي حضور در اسكار كم نيست
مرور فهرست احتمالي فيلمهاي ايراني كه قابليت معرفي به آكادمي اسكار را دارند، نشان ميدهد بخت سينماي ايران براي موفقيت در صورتي بالا ميرود كه انتخاب اصلح برآوردي از مجموع معيارهاي لازم باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، مطابقت دادن معيارهاي كميته انتخاب سال گذشته با فهرست احتمالي فيلمهاي ايراني كه گزينههايي مناسب براي معرفي به عنوان نماينده سينماي ايران به اسكار هشتاد و يكم هستند، ميتواند از وجوه مختلف قابل بحث و بررسي باشد.
هر چند با اين تحليل و ارزيابيها، تعداد گزينههاي مناسب از همين تعداد قليل هم كاهش پيدا كرده و در نهايت به معرفي چند فيلم معدود ميانجامد. فيلمهايي كه احتمالاً از دو سه گزينه خاص فراتر نرفته و به نوعي كار كميته انتخاب را براي معرفي نماينده ايران به اسكار هموار و البته راحتتر ميكنند.
به همين سادگي
البته همه اين مفروضات در شرايطي ميتواند به واقعيت نزديك شود كه كميته انتخاب سال جديد حداقل به كليات روشن و مشخص معيارهاي در نظر گرفته شده همچنان پايبند باشد و احتمالاً يك بند سليقهاي يا غير مفروض را وارد اين فهرست نكند!
در چنين شرايطي معيارهاي كميته انتخاب سال گذشته را كه نزديكترين گزينه به معيارهاي احتمالي امسال است با اين فهرست احتمالي انتخابي مطابقت ميدهيم كه شامل "به همين سادگي"، "اتوبوس شب"، "فرزند خاك"، "پابرهنه در بهشت"، "ريسمان باز"، "ميناي شهر خاموش"، "از دوردست"، "خدا نزديك است" و "فرش ايراني" است.
فيلمنامه و ساختار
در نگاه به فيلمنامههاي اين آثار و ساختارمندي، حرفهاي و قابل دفاع بودن آنها ميتوان به نتايجي مثبت رسيد. در اين ميان "به همين سادگي" بيشترين پتانسيل را براي قرار گرفتن در صدر فهرست دارد. فيلمنامه آن علاوه بر اينكه نوشته مشترك يك فيلمنامهنويس مستقل و كارگردان سينماي ايران است كه آثار قابل دفاع در كارنامه دارد، توانسته جوايزي متعدد را از بيست و ششمين جشنواره فجر به خود اختصاص دهد.
در اين ميان سهم فيلمنامه "به همين سادگي" دو سيمرغ بلورين از بخش سينماي ايران و بينالملل بوده كه در واقع همه جوايز ممكن اين جشنواره براي فيلمنامه است. بعلاوه ساختار خاص اين فيلمنامه كه رويكردي تازه در سينماي ايران است، از نقاط قوت و خاص فيلم است كه بسيار هم مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته است.
ساختار مدرن فيلمنامه "به همين سادگي" با فاصله گرفتن از ساختار كلاسيك فيلمنامه در سينماي ايران به سمت و سوي نگاهي تازه و فرامرزي به درام و قهرمان ميرود و خود به خود آن را از وجه تكنيكي و ساختاري از محدوده سينماي ايران خارج ميكند.
در ميان بقيه فيلمها "اتوبوس شب" و "فرزند خاك" نيز هر چند الگوهايي آشنا و امتحانشده را براي روايت انتخاب كردهاند، اما معرفي قهرماني با تعاريف تازه، پويايي مسير حركت و همچنين روان بودن سير روايي فيلم كمك ميكند كه از قالب كهنه و قابل انتظار فاصله گرفته و در مجموع فيلمنامهاي قابل دفاع داشته باشند.
"پابرهنه در بهشت" نيز با انتخاب يك روايت سيال، نوعي از قصهگويي را مد نظر قرار داده كه بر مرز توهم و واقعيت حركت ميكند و اين وجه را در چينش و طراحي موقعيتها نيز لحاظ كرده كه رويكردي مدرن است. "ميناي ..."، "از دوردست"، "خدا نزديك است" و "فرش ايراني" نيز با فيلمنامههايي متعارف كه در قالب و شكل خاص خود، حركتي قابل دفاع دارند از نظر ساختارمندي فيلمنامه ميتوانند مورد توجه قرار بگيرند.
نوع و امكانات عرضه و پخش
در نگاه به اين وجه فيلمهاي معرفيشده، بهترين و خوشاقبالترين گزينه فيلم رضا ميركريمي است. "به همين سادگي" توليد حوزه هنري است كه پس از نمايش موفق در جشنواره كن تاكنون جايزه ويژه منتقدين و بهترين فيلم بخش مسابقه جشنواره مسكو و همچنين سيمرغ بلورين بهترين فيلم، فيلمنامه، كارگرداني و بازيگر زن بيست و ششمين جشنواره فجر را كسب كرده است.
همچنين قرار است اين فيلم از شهريور تا آذرماه در جشنوارههاي بوستن آمريكا، هامبورگ آلمان، وارنا بلغارستان، ياري سوئد و آنتاليا تركيه نيز شركت كند. به اين ترتيب بخصوص با مورد توجه قرار گرفتن "به همين سادگي" در سيامين جشنواره فيلم مسكو كه يك جشنواره الف و معتبراست، اين معيار ميتواند در "به همين سادگي" برآورده شود.
در ردههاي بعد "اتوبوس شب" كيومرث پوراحمد قرار ميگيرد كه در بخش مسابقه جشنواره فجر در چهار رشته نامزد شد و ديپلم افتخار بازيگري را براي زندهياد خسرو شكيبايي به ارمغان آورد. اين فيلم همچنين در نخستين دوره جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك جايزه بزرگ هيئت داوران را برد، در جشنواره قايق طلايي اوكراين و استانبول به نمايش درآمد و از اول تا هفتم شهريور در نخستين جشنواره فيلمهاي آسيايي خانه آسيا در لندن حضور دارد.
"از دوردست" نخستين ساخته رامين محسني در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر نامزد سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول شد و تاكنون جوايزي همچون پلنگ نقرهاي سومين جشنواره آكاپولكو مكزيك را از آن خود كرده و در جشنوارههاي كرالا، ونكوور، اسپوكن واشينگتن، شيكاگو و ... نيز برگزيده شده است.
فيلم "فرش ايراني" نمايشهاي موفق در جشنواره مونترال كانادا، پوسان كره جنوبي و فيلم "خدا نزديك است" علي وزيريان نيز در جشنوارههاي بينالمللي فيلم فجر، داكا، فيلمهاي مذهبي ايتاليا و جشنواره بينالمللي فيلم ستارههاي شرق قزاقستان شركت داشته و افتخاراتي نيز كسب كرده است.
"ميناي شهر خاموش" در بيست و پنجمين جشنواره فجر چند جايزه و نامزدي را از آن خود كرد و در جشنوارههاي تيبورون و... نيز به نمايش درآمد. "پابرهنه در بهشت" نيز هر چند موفق شد از بيست و پنجمين جشنواره فجر جايزه ويژه سال پيامبر اعظم (ص) را از بخش بينالملل و سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري، مرد مكمل، صدابرداري و فيلم اول را از بخش سينماي ايران كسب كند، حضور جهاني خاص نداشته است.
استقبال مردمي
اگر اين گزينه را در فهرست فيلمهاي احتمالي به عنوان يك گزينه نسبي در نظر بگيريم، ميتوان شانس چند فيلم را از اين نظر بيشتر دانست. "اتوبوس شب" پوراحمد پس از 45 روز نمايش 800/624/100 تومان فروش داشت كه با توجه به سياه و سفيد بودن فيلم، مضمون دفاع مقدسي و البته تيزرهاي تلويزيوني متعدد فروشي به نسبت قابل قبول داشت.
"به همين سادگي" ميركريمي با توجه به اينكه كمتر به مولفههاي گيشهپسند توجه كرده اكراني موفق داشت و پس از 79 روز نمايش نزديك به دويست ميليون تومان فروش كرد. "پابرهنه در بهشت" نيز با توجه به اكران كوتاه مدت پس از 24 روز نمايش 000/794/14 تومان فروش داشته است.
گزينههاي ديگر نيز با فروشي نه چندان مناسب كه با توجه به اكران مهجور و محدود و گاه بيخبر اين آثار و بدون بهره از تبليغات و اطلاع رساني چندان هم دور از ذهن نبود، نتوانستهاند از اين معيار بهره چندان ببرند.
مضمون
وجه مضمون در فيلمهاي اين فهرست را ميتوان در انتخاب مضامين و قهرمانان به نسبت خاص و متفاوت از جريان عمومي سينماي ايران مورد توجه قرار داد. "به همين سادگي" از معدود فيلمهاي ايراني است كه يك زن خانهدار ايراني را به عنوان قهرمان اصلي در نظر گرفته و به روال عادي و روزمره يك روز از زندگي او ميپردازد كه مسئلهاي به شدت دروني دارد.
اين نگاه خاص شرايطي ايجاد كرده تا فيلم در حضور جهاني خود نيز به جهت ارائه تصويري وراي جريان عمومي سينماي ايران و تازگي اين تصوير مورد توجه قرار بگيرد و اين وجه ميتواند همچنان به عنوان يك گزينه بالقوه در آن مورد توجه قرار بگيرد.
اتوبوس شب
"اتوبوس شب" و "فرزند خاك" هر چند در دسته فيلمهاي دفاع مقدسي جاي ميگيرند اما هر دو به جهت پرداختن به زواياي پنهان و تازه از جنگ و انتخاب قهرماناني به نسبت جديد براي فيلمهاي اين چنيني، ميتوانند از وجه مضموني مورد توجه قرار بگيرند. "پابرهنه در ..."، "ريسمان باز"، "ميناي شهر ..."، "خدا ..." و ... نيز با انتخاب قهرمان، موقعيت، مكان و قهرماني تازه و خاص به نوعي از امتيازي بالقوه براي قرار گرفتن در اين فهرست برخوردار هستند.
نگاه ملي
از حضور نگاه و مولفههاي ملي در فيلمهاي اين فهرست ميتوان شانس "به همين سادگي"، "اتوبوس شب"، "فرزند خاك"، "ميناي شهر خاموش"، "فرش ايراني" و "از دوردست" را بيشتر از بقيه دانست. در هر يك از اين آثار به مولفههاي اينجايي براي پرداخت و رنگاميزي قصه، فضا و حال و هواي ملي توجه شده كه در اين ميان همچنان "به همين سادگي" به دليل ورود به جزئيات و بخشهاي پنهان زندگي و فرهنگ و آداب ايراني ميتواند يك نماي نزديك از زن ايراني خانهدار ارائه دهد.
دوشنبه 21 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]