تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816786557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واعظ جوادي در گفتگو با مهر :جاده كنارگذر انزلي بايد با حفظ تالاب بين المللي انزلي احداث شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: واعظ جوادي در گفتگو با مهر :جاده كنارگذر انزلي بايد با حفظ تالاب بين المللي انزلي احداث شود
رشت - خبرگزاري مهر : رئيس سازمان محيط زيست گفت: به رغم نياز مبرم شهر انزلي به جاده كنارگذر ساخت اين جاده بايد با حفظ تالاب بين المللي انجام شود.

رئيس سازمان محيط زيست كشور در گفتگو با خبرنگار مهر در بندر انزلي اظهار داشت : توجه به عوامل تاثيرگذار بر محيط زيست تالاب بين‌المللي انزلي در ساخت جاده كنارگذر ضروري است.

وي همچنين با اعلام اينكه در ساخت اين كمربندي بايد توجهي ويژه داشت تا بر پيكر تالاب زخمي وارد نشود گفت : قطعات 1 و 2 جاده كه شرايط تالابي دارد كند پيش مي‌رود و بسياري از مصالح در حال زنگ زدن هستند.

فاطمه واعظ جوادي بيان داشت : با گذشت هشت ماه و تعهد وزارت راه براي اينكه گذرها را باز كند تا ارتباط هيدرولوژي بين دو سوي جاده برقرار شود اين كار صورت نگرفته كه موجب خشك شدن دو طرف و ايجاد بوي بد در منطقه شده است.

طرح جامع كنارگذر انزلي بخشي از مسير بزرگراه كناره شمال (آستارا - گرگان) است كه در سالهاي 52- 58 توسط مهندسين مشاور SPEA مطالعه و به تصويب رسيد.

محل اين كنارگذر در سمت جنوب بندر انزلي و غازيان پيش بيني شده و از محور رشت - انزلي منشعب و از زمينهاي حاشيه مرداب و شاليزارهاي موجود عبور و به محور انزلي - آستارا متصل مي شود.

طرح نهايي اين كنارگذر در سال 67 در طرح جامع بندر انزلي قرار داده شد و در دي ماه 67 در شوراي معماري و شهرسازي استان گيلان كه سازمان حفاظت محيط زيست نيز در آن عضويت دارد به تصويب رسيد.

بر اساس اين مصوبه، محدوده استحفاظي شهرستان بندر انزلي 100 متر فراتر(جنوبي ترين) از كنار گذر تعيين شده است.

با آنكه ساخت جاده كنارگذر انزلي از سال 77 آغاز شد اما در آبان ماه 79 از ادامه ساخت اين پروژه به دليل اختلاف سازمان محيط زيست با وزارت راه و ترابري و عدم ارزيابي زيست محيطي در سه كيلومتر از 16 كيلومتر حد فاصل كيلومترهاي هشت تا 11 جلوگيري شد.

به اين ترتيب در پي مخالفت سازمان محيط زيست با ساخت جاده در درون تالاب انزلي و پيگيري مسئولان استاني در سوم آذرماه سال 83 طي صورت جلسه اي كه به امضاء نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست و وزرات راه و ترابري و نماينده رياست جمهوري رسيد.

مقرر شد كيلومتر صفر تا هشت و 11 تا 16 بر اساس طرح اوليه پروژه اجرا و سه كيلومتر مورد بحث با بررسي مسير پيشنهادي سازمان حفاظت محيط زيست و تصويب وزارت مسكن و شهرسازي جهت عبور پروژه از داخل محدوده شهري اجرا شود موضوعي كه در جلسه دولت نيز به تصويب رسيد اما با گذشت چندين سال اجرايي نشد.

دوباره در جلسه استاني هيئت دولت در استان گيلان مصوبه ديگري به تصويب رسيد كه به موجب اين مصوبه مقرر شد قطعات اول و دوم پروژه كنار گذر با سرعت در همان مسير اوليه اجرا و انجام شود و مطالعات ابتدايي نيز براي ارتقاء راه اصلي به چهار خطه (بزرگراه) از سوي وزارت راه و ترابري صورت گيرد.

در پي اين مصوبه وزارت راه و ترابري به احداث جاده در منطقه اقدام كرد اما سازمان حفاظت محيط زيست بار ديگر خواستار توقف عمليات اجرايي در سه كيلومتر مورد بحث (8 تا 11) شد و به اين ترتيب بار ديگر در 22 شهريورماه سال 86 عمليات اجرايي بر اساس توضيحات ارائه شده نمايندگان محيط زيست متوقف شد.

اعضاي كميته تخصصي زيربنايي دولت، 10 دي ماه سال 86 از محل احداث كنارگذر انزلي و مسيرهاي پيشنهادي وزارت راه و سازمان حفاظت محيط زيست بازديد كردند.

سرانجام بر اساس تصميم كميسيون اصلي زيربنايي دولت با حضور سه تن از وزرا و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل شد.

كميسيون مربوطه با احداث كنارگذر انزلي در مسير پيشنهادي وزارت راه (مسير كنوني مصوب شوراي عالي شهرسازي) با رعايت الزامات زيست محيطي موافقت كرد.

كارشناسان محيط زيست معتقدند "در صورت اجراي مسير پيشنهادي وزارت راه حدود 300 هكتار از تالاب بين المللي انزلي جدا و دچار تخريب و نابودي مي شود كه با توجه به ارزش هشت تا 22 هزار دلاري هر هكتار تالاب بر اساس نرخهاي بين المللي، احداث مسير پيشنهادي وزارت راه خسارتي قابل توجه پديد مي آورد".

تالاب بين المللي انزلي علاوه بر كاركردهاي اكولوژيكي، از جاري شدن سيلاب در منطقه انزلي و آب گرفتگي شهر انزلي در پي افزايش و بالاآمدن آب درياي خزر به عنوان يك كانال اطمينان جلوگيري مي كند.

اجراي مسير پيشنهادي وزارت راه تالاب را دو قسمت كرده و موجب مي شود كاركردهاي آن نابود شود.

تالاب بين المللي انزلي از 11 رودخانه بالادست آبگيري مي شود و به چهار روگا آبهاي آن تخليه مي شوند كه در صورت اجراي اين پروژه تعدادي از دهانه هاي روگاها مسدود شده و اين امر موجب مي شود كه اكولوژيك اين تالاب بين المللي مختل شود.

تالاب بين المللي انزلي هم اكنون گرفتار جلبك آزولا شده و اين جلبك در حال خفه كردن تالاب و موجودات آن است.

مطالعات انجام شده نشان مي دهد، سيلابهاي فصلي تنها تنفس گاه اين تالاب است كه موجب مي شود آزولا وارد آب شور شده و از بين برود.

احداث ميان گذر انزلي علاوه بر اثرات آلودگي صوتي و هوا، خودپالايي تالاب را نيز از بين برده و موجب خشك شدن بخش هاي وسيعي از اين تالاب مي شود.

سازمان بازرسي كل كشور نيز در گزارشي اعلام كرده است، نتايج مطالعات و تحقيقات انجام گرفته در خصوص تالاب انزلي توسط سازمان حفاظت محيط زيست و واحدهاي تابعه، راهكارهاي مناسبي براي طرح هاي توسعه ارائه و روشهاي تعديل اثرات سوء يا مخرب اينگونه طرحها را مشخص نكرده است و اصولاً فاقد راهكارهاي اجرايي مشخص است.

همچنين در اين گزارش تاكيد شده است : ادامه وضعيت فعلي تالاب انزلي با توجه به ورود سالانه حدود 30 ميليون مترمكعب فاضلاب شهري، 15 هزار تن انواع كودهاي شيميايي، 400 ليتر سموم كشاورزي، فاضلاب 50 كارخانه، ورود گونه غير بومي مهاجم به نام آزولا كه به شدت حيات تالاب و به خصوص ماهيان آن را به مخاطره انداخته است، آلودگي صوتي و نفتي ناشي از تردد قايقهاي موتوري هزاران بازديد كننده و رسوب حاصل از فرسايش خاك مناطق بالادست به طوري كه عمق متوسط تالاب از شش متر به 5/1 متر طي 40 سال اخير كاهش يافته است، به طور قطع موجب تخريب و نابودي كامل اين اكوسيستم خواهد شد.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن