تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816134951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شمارش معكوس آغاز شد، معرفي نماينده ايران به اسكار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شمارش معكوس آغاز شد، معرفي نماينده ايران به اسكار
جام جم آنلاين: در فاصله پنجاه روز مانده تا معرفي نماينده سينماي ايران براي حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي ‌زبان اسكار هشتاد و يكم، گزينه‌هاي مناسب براي شركت در اين رقابت سينمايي به تعداد انگشتان يك دست هم نمي‌رسد. آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي با ارسال فرم تقاضانامه از 96 كشور براي حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي ‌زبان هشتاد و يكمين دوره مراسم اسكار دعوت كرد.


آخرين مهلت ارسال فرم‌هاي تقاضا به مقر آكادمي اسكار در آمريكا اول اكتبر 2008 (دهم مهر 1387) است و فيلم‌هاي متقاضي حضور در اسكار هشتاد و يكم بايد در فاصله اول اكتبر 2007 تا 30 سپتامبر 2008 در كشورهاي خود به مدت هفت روز پياپي اكران عمومي شده باشند.

به اين ترتيب تب و تاب و مقدمه معرفي نماينده سينماي هر كشور به بخش غيرانگليسي زبان اسكار از همين ماه به شكل رسمي آغاز شده تا نهايتاً پس از دهم مهرماه اين بار تب و تاب به شكل انتظار براي انتخاب و قرار گرفتن بين پنج نامزد جوايز اسكار آغاز شود.

سينماي ايران پارسال با معرفي فيلم "ميم مثل مادر" مرحوم رسول ملاقلي‌پور به نوعي عرصه رقابت را به ديگران واگذار كرد. اين فيلم با كنار زدن "تقاطع" ابوالحسن داودي، "پاداش سكوت" مازيار ميري، "جايي در دوردست" خسرو معصومي، "خون‌بازي" بني‌اعتماد و عبدالوهاب، "زمستان است" رفيع پيتز، "شب بخير فرمانده" انسيه شاه‌حسيني و "وقتي همه خواب بودند" فريدون حسن‌پور توانست وارد عرصه رقابت اسكار شود.

هر چند همگان از نتيجه اين رقابت از پيش تعيين‌شده خبر دارند كه "ميم مثل مادر" نتوانست بين پنج نامزد نهايي اين بخش از جايزه اسكار قرار بگيرد، اما شايد مروري بر معيارهاي اعلام شده از سوي كميته انتخاب سال گذشته، در چنين شرايطي كه سينماي ايران تنها پنجاه روز براي معرفي نماينده خود فرصت دارد بتواند موثر واقع شود.

كميته انتخاب سال گذشته متشكل از امير اسفندياري، محمد بزرگ‌نيا، كمال تبريزي، مجتبي راعي، محمدرضا سكوت، عليرضا شجاع‌نوري، رسول صدرعاملي، تقي عليقلي‌زاده و اكبر نبوي از فيلمنامه و ساختار، انواع و امكانات عرضه و پخش، استقبال مردمي، مضمون و نگاه ملي به عنوان عوامل اصلي انتخاب فيلم "ميم مثل مادر" نام بردند.

گزينه‌هايي كه در نظر گرفتن آنها مي‌توانست انتخاب نهايي را به سمت و سوي يك انتخاب اصلح پيش ببرد، اما به نظر مي‌آيد حضور آنها در گزينش نهايي "ميم مثل مادر" كمتر مورد توجه قرار گرفته باشد كه البته سال گذشته اين مباحث را مورد تحليل و ارزيابي خاص قرار داديم.

مرور كوتاه فيلم‌هاي ايراني كه در فاصله دهم مهرماه 86 و 87 هفت روز به اكران عمومي درآمده‌اند، مي‌تواند در نهايت ما را به فهرستي كوچك از آثاري برساند كه قابليت ارزيابي و انتخاب نهايي را دارند. با در اختيار داشتن چنين فهرستي شايد بهتر بتوان معيارهاي احتمالي كميته انتخاب امسال را در مورد آنها مورد بررسي قرار داد.

در ميان فيلم‌هايي كه در فاصله دهم مهرماه 86 و 87 اكران شده‌اند، آثاري متنوع جاي مي‌گيرند. از حجم عظيم فيلم‌هاي گيشه‌اي و ساده‌پسندانه تا تعداد قليل فيلم‌هاي فرهنگي و مستقل و قابل دفاع كه سينماي ايران مي‌تواند با سربلندي آنها را به عنوان يك پيشنهاد به اسكار ارائه دهد.

با توجه به رويكرد افراطي سينماي ايران از سال گذشته به توليد فيلم‌هاي گيشه‌اي و سطحي از اين فهرست بلندبالا مي‌توان به سردمداران آن اشاره كرد. فيلم‌هايي چون "كلاغ‌پر"، "توفيق اجباري"، "عاشق"، "اين ترانه عاشقانه نيست"، "راننده تاكسي"، "مادرزن سلام"، "مجنون ليلي"، "تيغ‌زن"، "زن‌ها فرشته‌اند"، "تلافي"، "10 رقمي" و ...

اما در ميان فهرست كوچك فيلم‌هايي كه مي‌توانند گزينه مناسب براي معرفي به اسكار باشند (با توجه به معيارهايي كه پيش‌بيني مي‌شود كميته انتخاب آنها را در نظر بگيرد) مي‌توان به مواردي معدود اشاره كرد. فيلم‌هاي "به همين سادگي"، "اتوبوس شب"، "فرزند خاك"، "پابرهنه در بهشت" و البته گزينه‌هايي چون "ريسمان باز" (كه تا دهم مهرماه احتمالاً اكران مي‌شود)، "ميناي شهر خاموش"، "از دوردست"، "خدا نزديك است" و حتي فيلم "فرش ايراني".

البته در ميان فيلم‌هاي سينماي ايران گزينه‌اي مناسب چون "آواز گنجشك‌ها" مجيد مجيدي هم وجود دارد كه مي‌تواند تكراركننده خاطره خوش راهيابي "بچه‌هاي آسمان" او به هفتاد و يكمين دوره اسكار باشد. هر چند "آواز گنجشك‌ها" نيز در جشنواره برلين و چند جشنواره معتبر جهاني حضوري موفق داشته و با توجه به معيارهاي كميته انتخاب مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد.

اما از آنجا كه "آواز گنجشك‌ها" از سوي شوراي صنفي نمايش براي اكران عيد فطر گروه سينمايي استقلال در نظر گرفته شده كه مطابق با دهم مهرماه است، به اين ترتيب اين فيلم شرط اصلي حضور در اسكار هشتاد و يكم (اكران هفت روزه در فاصله دهم مهرماه 86 و 87) را ندارد كه مي‌توان براي اين مهم چاره انديشيد. البته اگر فيلم گزينه اصلح براي معرفي به اسكار باشد.

هشتاد و يكمين دوره مراسم آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي روز 22 فوريه 2009 با اعطاء جوايز اسكار به برگزيدگان در كداك تيه‌تر لس‌آنجلس برگزار و جريان كامل مراسم از تلويزيون‌هاي 200 كشور پخش مي‌شود.

مهر
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن