واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «علي تن» از آثار نمايشگاه «مشق ايثار» ميگويد
گروه هنر: آثار نمايشگاه «مشق ايثار» شايد با كلمه جانباز ارتباط مستقيمي نداشته باشد اما تم كارها آيات قرآني و نيز نامهاي امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) كه بيارتباط با جانباز نيست، است؛ موضوعيت نمايشگاه «جانباز» است ولي همه آثار درباره جانباز نيست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نمايشگاه خطنقاشي «مشق ايثار» كه همزمان با روز جانباز در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شده، شامل 100 اثر در قالب خطنقاشي از 2 هنرمند جانباز احمد آريامنش و علي تن است كه چندين سال است در عرصه هنرهاي تجسمي فعاليت پيگير خود را ادامه ميدهند.
وجه تسميه نمايشگاه «مشق ايثار»
درباره اين نمايشگاه با علي تن به گفتوگو نشستيم كه حاصل آن را از نظر ميگذرانيد.
«علي تن» نقاش و خطاط علت نامگذاري نمايشگاه «مشق ايثار» را چنين بيان كرد: ايثار، تداعي روز جانبار و فداكاري و ايثار حضرت ابوالفضل(ع) است و مشق هم به معناي كتابت است. چون اين آثار خوشنويسي است و روز افتتاح نمايشگاه هم روز جانباز، من و احمد آريامنش بهعنوان نمايندگان جانبازان اين نمايشگاه را برگزار كرديم.
مدرس دانشگاه علامه طباطبايي درباره آغاز سبك خطنقاشي گفت: اين شيوه در زمان قاجار اتفاق افتاد، هنرمنداني آمدند و فرمهاي سنتي را شكستند يا رها كردند. رنگ در آثار آنها كمتر وجود داشت و بعدها جاي خود را كمكم بازكرد. اما از چند دهه گذشته و بهويژه دهه اخير هنرمندان زيادي به اين سبك روي آوردند و اتفاقات خوبي هم در اين عرصه رخ داد.
جايگاه هنر خطنقاشي
دانشآموخته نقاشي دانشگاه تهران افزود: خطنقاشي ارتباط خوشنويسي با رنگ است كه اكنون با فرمتها و تركيببنديهاي متفاوتي استفاده شده و تكنيكهاي متفاوتي را نيز شامل ميشود. در اين شيوهها از ابزارآلات متفاوتي نيز استفاده شده كه نشانگر ذوق و خلاقيت هنرمندان خوشنويس و نقاش است. بعضي از هنرمندان خوشنويس كارشان را با رنگ تلفيق كردند كه عنوان خطنقاشي گرفت. بسياري از هنرمندان نقاش نيز از فرمهاي خوشنويسي استفاده كردند و آن را بهعنوان عنصر ثابت كارشان به كار بردند كه اين شيوه خطنقاشي نام گرفت.
اين نقاش درباره جايگاه خطنقاشي اذعان كرد: در اين مقوله خيلي خوب كار شده با وجود مخالفتهاي زيادي كه وجود داشته است. چون بسياري عقيده داشتند كه اين شيوه نه نقاشي و نه خط بلكه شيوهاي عقيم است. از نظر من هنر هيچ محدوديتي ندارد و ميتواند به شكلي تلفيقي هم وجود داشته باشد. اين سبك به نام مناسبتري نيز احتياج دارد. ايران از جمله كشورهايي است كه در اين عرصه حرف اول را ميزند و پيشرفتهاي زيادي هم داشته است.
علي تن در پاسخ به خبرنگار ما با اين مضمون كه در آثارش نقاشي بر خط غلبه دارد، گفت: نقاشي رشته تحصيلي من است و به همين دليل در آثارم نقاشي بشتر به چشم ميخورد. قالب كارهايم فرمهاي خاصي است كه ابداع شخصي من است و از رنگ و تم خاص و ابزارهاي سادهاي مثل قطرهچكان، لاك غلطگير، ماژيك و حتي اثر انگشت است.
وي در پيداكردن سبك شخصي و زبان خاص خودش سعي داشته كه از تجربههاي رنگشناسي و نقاشياش استفاده كند و خود بر اين نظر است كه اگر بعضي كارهايش به گرافيك نزديك شده به دليل هفده هجده سال سابقه كارهاي گرافيكياش است. او مجموعه آثارش را تلفيقي از سه عنصر نقاشي، خط و گرافيك دانست و افزود: زبان شخصي آثارم در خطنقاشيهايم است، زباني كه متعلق به خودم است. از آنجا كه در نقاشي و خوشنويسي به زبان خاصي نرسيدهام، در خطنقاشي همواره در پي يافتن زبان خاصي هستم.
او كه كارشناس ارشد نقاشي از دانشگاه تربيت مدرس است، در پاسخ به خبرنگار تجسمي ما درباره اين مطلب كه آيا در كاربرد انواع خط محدوديتي وجود دارد يا سنتشكني مورد نظر او اين عرصه را نيز دربر ميگيرد، گفت: در كارهاي من محدوديتي وجود ندارد و من متكي به هيچ خطي نيستم و قالب را شكستهام. در جايي از ثلث استفاده ميكنم، ثلثي كه خودم تعريف ميكنم و يا نستعليق و خطوط ديگر.
نقش نمايشگاه «مشق ايثار» در جهت رشد و اعتلاي فرهنگ ايثار
تن ادامه داد: احمد آريامنش از خط كرشمه استفاده كرده كه خط خودش است، من هم از خطوطي استفاده ميكنم كه متعلق به خودم باشد و اگر شما در همين نمايشگاه به آثار نگاه كنيد، ميبينيد كه بديع است و نميتوان گفت كه از جنس خاصي است. خوشنويسي يعني اين كه شما خطي را خوش بنويسيد. خط نستعليق، رسمي و... هر كدام خطهايي هستند كه خوشنويسي نام گرفته است. ميتوان خطوط متفاوتي را كار كرد كه در خوشنويسي جاي بگيرد اما اين كار قواعد خاص خودش را نيز دارد كه بايد رعايت شود.
او درباره تاثير نمايشگاه آثارش در جهت رشد و اعتلاي فرهنگ نامي كه آثارش را دربرگرفته، خاطرنشان كرد: شايد آثارم با كلمه جانباز ارتباط مستقيمي نداشته باشد اما تم كارها آيات قرآني است و نيز كلمههايي مثل امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) كه بيارتباط با اين نام نيست. موضوعيت نمايشگاه «جانباز» است ولي همه آثار درباره جانباز نيست.
فارغالتحصيل انجمن خوشنويسان ايران در پاسخ به اين مطلب كه زبان آثارش تا چه ميزان ميتواند ديدگاه اعتقادي او را بيان كند، گفت: يك روحاني نميگويد كه من روحاني هستم و روحاني بايد به اين شكل باشد. زيرا فرهنگ روحانيت آداب و منش خاص خودش را دارد. جانباز نيز الگوي خودش را دارد. منش و رفتار و سادگي او ميتواند الگوي ديگران باشد.
وي اضافه كرد: ممكن است آثار من مضامين ايثار و شهادت را نداشته باشد، ارزشها يكي دو تا نيستند. من آيات قرآني را كار كردهام كه فراگير هستند و نيز هميشه ماندگار و هدايتگر انسان. من نتوانستهام از آثار قرآني بيرون بيايم و اين شايد ضعف من باشد. البته اشعار مولانا را نيز كار كردهام.
علي تن در پايان سخنان خود گفت: هنرمند رسالت دارد و بايد به جامعه سمت و سو بدهد. هنرمند موظف است كه جامعه را هدايت كند و فرقي نميكند كه در چه زمينهاي كار كند. همه رشتههاي هنري يك سري مشكلات هم دارند و كمك بيشتر دولت و فرهنگسازي در جايي كه موثر است از نيازهاي جامعه است.
نمايشگاه «مشق ايثار» روز چهارشنبه 16 مردادماه گشايش يافت و تا 15 شهريور پذيراي علاقمندان خواهد بود.
موزه هنرهاي معاصر فلسطين، نمايشگاه «مشق ايثار» را همچون ديگر نمايشگاههاي گذشته پس از تهران در مناطق ديگري از كشور برگزار خواهدكرد.
دوشنبه 21 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]