واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تأكيد دوباره آيت الله جوادى آملى بر ضرورت تدوين جلد دوم براى مفاتيح الجنان استقبال صاحب نظران از خلق مفاتيح الحيات
پيشنهاد آيت الله جوادى آملى براى تدوين جلد دوم «مفاتيح الجنان» با نام «مفاتيح الحيات» با استقبال صاحب نظران مواجه شده است.
به گزارش خبرگزارى فارس كتاب ارجمند «مفاتيح الجنان» حاج شيخ عباس قمى محدث بزرگ و از شاگردان برجسته ميرزا حسين نورى نزديك به يك قرن است كه محل مراجعه اهل ايمان است تا به واسطه آن دست نياز به پيشگاه بى نياز دراز كنند و به بارگاه قدسى خداوند متعال تقرب جويند.
اين كتاب كه حاوى ادعيه و اوراد و اذكار نقل شده از جانب ۱۴ معصوم عليهم السلام است امروزه در خانه هر ايرانى شيعه و بعضاً برادران اهل تسنن و دوستداران اهل بيت در كنار قرآن كريم قرار دارد.
مفاتيح الجنان نه تنها مورد توجه عموم مردم است بلكه علماى تراز اول هم قدر و جايگاهى رفيع براى آن قائلند؛ مرحوم محمدرضا توسلى خاطره اى از ارتباط امام خمينى(ره) با كتاب مفاتيح الجنان نقل كرده است كه نشان مى دهد تا چه پايه اين كتاب از توفيق برخوردار بوده است.
شايد همين ارزش و اعتبار و حسن قبول «مفاتيح الجنان» باعث شده است آيت الله عبدالله جوادى آملى مفسر قرآن و حكيم متأله همروزگار ما براى اعتلاى اخلاق و سلوك اجتماعى خواستار تدوين جلد دوم اين كتاب به نام «مفاتيح الحيات» شود.
آيت الله جوادى آملى طرح نوشتن جلد دوم كتاب «مفاتيح الجنان» را اولين بار در اسفند سال ۸۵ مطرح كرده بود كه بعد از گذشت يك سال و نيم محقق نشده است.
وى بار ديگر امسال در مقام امامت جمعه شهر قم،قلب تپنده مذهب تشيع، بارديگر و همزمان با هفتادمين سال درگذشت شيخ عباس قمى، گردآورنده كتاب «مفاتيح الجنان» اين مطلب را يادآور و خواستار تحقق آن شدند.
آيت الله جوادى آملى معتقد است امامان شيعه تمام نيازهاى بشر را پاسخ گفته اند و اكنون وظيفه پيروان آن هاست كه اين پاسخ ها را استخراج و در قالب جلد دوم كتاب مفاتيح منتشر كنند.
استاد جوادى آملى جمعه ۲۱ تير سال جارى در خطبه هاى نماز جمعه قم گفته بود: «مفاتيح الجنان» يك بخش هاى عبادات و اذكار و زيارات دارد در حالى كه دين تنها اين ها نيست.
به گفته آيت الله جوادى آملى، جلد دوّم «مفاتيح الجنان» جايش خالى است و عده اى بايد آن را بنويسند تا معلوم شود دين تنها اين نيست كه ما زيارت بكنيم و ذكرى بگوييم.
تأكيد وى بر نگارش جلد دوم «مفاتيح الجنان» بيشتر بر رواياتى است كه به امور روزمره و رفتارهاى فرهنگى ـ اجتماعى مسلمانان مربوط مى شود و به همين خاطر نام «مفاتيح الحيات» را براى آن مناسب دانسته است.
كليدهاى دنيوى
استاد كريم زمانى مثنوى شناس و پژوهشگر كه خود گزيده ايى از مفاتيح الجنان را با ترجمه خود منتشر كرده است؛ درباره تدوين مفاتيح الحيات مى گويد: تدوين اين كتاب مى تواند مثمر ثمر باشد، مرحوم حاج شيخ عباس قمى كليدهاى بهشت را گفته است، مى توانيم اينگونه تعبير كنيم كه كليدهاى دنيوى هم هست و مى توان دنيا را با توجه به اخلاقيات و الهيات اگرچه به صورت فردى، بهشت كرد و مسلماً اگر خرد جمعى هم داراى اخلاقيات و الهيات باشد، جهان ما جهانى الهى و بهشتى مى شود.
وى با نام بردن از چند كتاب اخلاقى به نوشته علماى گذشته به نياز انسان پرداخت و گفت: انسان جديد يا قديم ندارد، بشر هميشه نيازمند اخلاقيات بوده و تقسيم آن به جديد و قديم مغلطه است، انسان بايد حق امانت الهى را ادا كند و اين حق زمانى ادا مى شود كه عطاياى الهى مانند؛ علم و قدرت را در جهت تهذيب نفس و حيات خود درك و امانت خداوند را حفاظت بكند.
كريم زمانى كه از منظرى عرفانى به اهميت تدوين اين كتاب پرداخته و اخلاق را پايه سير و سلوك توحيدى به شمار مى آورد درباره چگونگى تدوين مفاتيح الحيات مى گويد: مرحوم شيخ عباس قمى با صداقت باطن مفاتيح الجنان را جمع كرده و الگوى وى هم ظاهراً كتاب زادالمعاد علامه مجلسى بوده است و البته در نياز انسان به دعا هم شكى نيست. بنابراين اگر ذوق و علم توأمان شود با صدق باطن حتماً جلد دو مفاتيح يا همان كليدهاى حيات هم توفيق پيدا مى كند.
اسلام دين زندگى اجتماعى است
يحيى يثربى استاد فلسفه و از تحصيلكردگان حوزه هاى علميه از منظر ديگرى به اشارت آيت الله جوادى آملى نگاه مى كند و آن را با بينشى فلسفى مى كاود و مى گويد: به نظر من اين كه ما در كنار مفاتيح الجنان يك كتابى هم ضميمه كنيم كه مربوط به مسائل زندگى باشد، من با اين نگرش موافقم اما آن را خيلى عرفى و ساده مى بينيم، با اين نگرش ما بايد بپذيريم كه مفاتيح يك اصل است در جامعه و بايد در كنار آن چيزى بگذاريم.
استاد دانشگاه علامه طباطبايى (ره) با تأكيد بر اجتماعى بودن دين اسلام مى افزايد: اسلام دين زندگى اجتماعى و مبارزه است. پيامبر هميشه مى فرمود دين من رهبانيت ندارد و اگر دلتان رهبانيت مى خواهد رهبانيت دين من جهاد است. نه اين كه بنشينيد در يك گوشه اى و عزلت پيشه كنيد. بياييد وارد جامعه بشويد حمايت كنيد از حق و حقيقت و مبارزه كنيد با باطل، اين مبارزه از درون و خانواده شما شروع مى شود تا شهر و جامعه و كشور تا جامعه جهانى، همه جا هست، هميشه هست. هر روز و هر زمان مى تواند عاشورا باشد و همه زمينمان مى تواند كربلا باشد.
يثربى تأكيد مى كند: پس بنابراين ما بياييم اول در اين كشور كه بحمدالله نظامى الهى مى خواهد استقرار پيدا كند، براى فلسفه سياسى اين نظام وقت بگذاريم. اگر فلسفه سياسى آن را بدانيم و اين نظام را پياده كنيم، تكليف همه چيز مشخص است و هيچ لازم نيست ما بگوييم در كنار اين چه قرار بدهيم در كنار آن چه قرار بدهيم و چه كنيم و چه نكنيم.
يثربى با بيان اين كه در اسلام اين همه حساسيت روى نفاق هست و روى آن تأكيد شده به اين دليل كه نظامى سياسى - اجتماعى است، مى گويد: در نظام سياسى - اجتماعى نفاق پدر هركشورى را درمى آورد اما در حوزه فردى من دعاى جوشن كبير مى خوانم! خوب بخوانيد يا نخوانيد به من ربطى ندارد. اما در اين نظام اجتماعى اگر من بخواهم به مسئله اى عمل كنم؛ فرزند من عمل كند و ديگران عمل نكنند، زندگى من سياه مى شود.
وى با اشاره به سلوك اجتماعى امير المؤمنين تصريح كرد: على(ع) نمى توانست دعاى كميل بخواند و بگويد معاويه هر كارى مى كند، بكند على بايد مى آمد اگر كميل در اين مبارزه كوتاهى مى كرد كميل را كنار مى گذاشت. اصل كار مبارزه با ثروت هاى بادآورده و برباد رفته، اموال انباشته شده، حكومت هاى غاصب و نادرست است.بنابراين ما بايد با سياست اسلام آشنا شويم در سياست اسلام ما بايد در صحنه مبارزه باشيم با كفر كه خيلى ساده و روشن است و مبارزه با نفاق كه بسيار پيچيده است.
مؤلف كتاب «حكمت اشراق» در ادامه با توضيح بيشتر درباره چهره نفاق مى گويد: نفاق دو ويژگى دارد با اين دو ويژگى مى تواند بزرگترين ضربه را به نظام اسلامى بزند؛ نفاق به قسمتى از اسلام جدى عمل مى كند و قسمت ديگر را كاملاً زيرپا مى گذارد. مثلاً مى آيد در انگشتر عقيق به دست كردن ذره اى غفلت نمى كند.در صف اول نماز ايستادن كوتاهى نمى كند اما در حيف و ميل و بخوربخور بيت المال اين آقا انگار نه انگار كه مسلمان است.اينجا حرف خود را مى زند.
دومين ويژگى نفاق آن است كه در ميدان برخورد اجتماعى مردم را به كار نيك وا مى دارد اما خود عمل نمى كند. به مردم مى گويد گريه كنيد خودش هم با مردم اين كارها را انجام مى دهد. با فلان تعزيه گردان گريه مى كند اما اگر به تفرعن و قدرت طلبى بيفتد پيرو امام حسين نيست.
وى با تأكيد بر اين كه يكى از زيبايى هاى دين خاتم اين است كه دوباره دين سازى نكنيم مى گويد: برگشت قرآنى به ائمه يعنى آنها را اسوه قرار دادن و جا پاى آنها گذاشتن نه اينكه يزيدى زندگى كنيم و چون دست به دامن على (ع) دراز مى كنيم انتظار داشته باشيم خطايمان ناديده گرفته شود.
توجه به سلوك درست و روابط اجتماعى صحيح
حميدرضا بصيرى، استاد حوزه و دانشگاه هم از جايگاه پيشنهاد دهنده وارد بحث مى شود. وى مى گويد: پيشنهاد دهنده (آيت الله جوادى آملى) داراى مقام علمى و معنوى بالايى در حكمت و فقاهت است و شايد در عالم تشيع در وادى تفسير مانند ايشان را نداشته باشيم. بنابراين بايد همه حوزويان و دانشگاهيان با نگاه خاص به اين مطلب توجه كنند و به همين نسبت به جوانب اين پيشنهاد بپردازند.
اين روحانى استاد دانشگاه علامه طباطبايى(ره) به اهميت و ارزش دعا پرداخت و با بيان اينكه اين نظر آيت الله جوادى آملى به هيچ وجه درباره سست كردن جايگاه دعا نيست با تأكيد بر اهميت دعا در حيات انسانى و با اشاره به مستندات قرآنى گفت: ارزش هر كس در پيش خدا به مقدار دعاهايى است كه انجام مى دهد و اساساً نماز دعاست و راه اتصال به خداست.
اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه برخلاف تصور، دعا در زندگى ها بسيار كم است، مى افزايد: در نماز بهترين جايى كه مى شود دعا كرد قنوت است؛ روشن است كه ما به راحتى از اين فرصت دعا كردن مى گذريم صرف نظر از نمازهاى جماعت در خلوت هاى خود هم خيلى اهل دعا نيستيم.
وى با ذكر اين نكات به بيان نظر آيت الله جوادى آملى مى پردازد و مى گويد: با توجه به اين مقدمات به نظر مى رسد مطلبى كه آيت الله جوادى آملى قصد دارند به آن توجه دهند اين است كه جاى اخلاق و سلوك درست و روابط خانوادگى و اجتماعى صحيح در زندگى ما كمرنگ است.
اين استاد حوزه و دانشگاه در پايان با استقبال از تدوين مفاتيح الحيات مى گويد: بايد از تعجيل پرهيز كرد و با يك فراخوان و كار علمى گسترده امراض اخلاقى بشر عصر امروز را به مثابه شناسايى درد و مريضى پيش از هر درمانى انجام داد و پس از آن با استفاده از قرآن كريم و سيره و روايات معصومين عليهم السلام و با نقد و نظر علما و مراجع كتابى جامع تدوين شود.
دوشنبه 21 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]