تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820173192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله وعترتی اهل بیتی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: :c (14):
شوخیهای پیامبر
--------------------------------------------------------------------------------
نشاط و شادی در سیره معصومان (علیه‌السلام)
نشاط و سرور بخشی از سرشت انسان است. بدین جهت قوانین روح‏بخش اسلام به پیروان خود نشاط و شادمانی می‏بخشد. پیامبر خاتم‏نیز همیشه شادمان بود و بر این امر تاكید می‏ورزید. افزون‏براین، بعضی از روایات نشان می‏دهد معصومان(علیهم السلام)دركجا ودر پی چه مسایلی شاد می‏شدند و برای شاد و بودن چه برنامه‏هایی‏ارائه می‏كردند.
پیامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)با یارانش مزاح می‏كرد، اجازه می‏داد یاران باوی مزاح كنند و گاه به شوخی یاران با یكدیگر، گوش می‏سپرد وتبسم می‏فرمود. او هرگز شادیهای یارانش را برهم نمی‏زد مگر وقتی‏سخن یا عملی خارج از محدوده شرع از آنها مشاهده می‏كرد.
آیا ظاهر شدن آثار آن همه خوشحالی برچهره شریف پیامبر و یادیگر رهبران امت در اثر عملكرد خوب برخی از پیروان وعلاقه‏مندان دلیل سرور و شادمانی اهل‏بیت(علیهم السلام)نیست؟
البته این شادمانیها با عربده كشی‏ها و خنده‏های غیرمُجازی كه ‏گاه به سلامت و امنیت و نشاط و حتی حیثیت ‏یك ملت و مذهب زیان ‏می‏رساند، تفاوت دارد. آن گونه شادیها را نه دین تایید می‏كند نه عقل سالم.
• چهره همیشه شاداب پیامبر و علی(علیهما ‌السلام)
چهره مقدس پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)هرگز درهم كشیده و گرفته نبود مگر هنگام‏ نزول آیات موعظه یا نزول آیات قیامت كه هر شنونده را دچار افسردگی و دگرگونی غیر قابل وصف می‏كرد.
فیض كاشانی می‏نویسد: پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هنگام ملاقات یارانش چهره‏اش بیش ‏از دیگران شاداب و خندان بود. گاه چنان می‏خندید كه دندانهای ‏مباركش نمایان می‏شد.
• گشاده رویی و خوش طبعی علی(علیه‌السلام)
مرحوم قمی می‏نویسد: حُسن خلق و شكُفته رویی آن حضرت چنان بودكه دشمنانش بدین سبب بر وی خرده می‏گرفتند. عمروبن عاص می‏گفت:
او بسیار خوش طبعی می‏كند. البته عمرو این سخن را از عمر آموخته بود.
او برای اینكه خلافت را به آن حضرت نسپارد، خوش طبعی را عیب‏علی (علیه‌السلام) شمرد.
روزی معاویه به قیس بن سعد گفت: خدا رحمت كند ابوالحسن را كه بسیار خندان و شكفته و خوش طبع بود.
قیس گفت: آری چنین بود؛ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نیز با یارانش خوش طبعی‏می‏كرد و خندان بود. ای معاویه! تو به ظاهر او را مدح می‏كنی اما هدفت ‏بدگویی و خرده‏گیری است. اما بدان به خدا سوگند، آن حضرت‏ با آن شكُفتگی و خندانی، هیبتش از همه فزونتر بود؛ و آن هیبت ‏به ‏سبب تقوایش بود....
• شوخی و مزاح پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با یاران
گاه پیامبر با یارانش مزاح كرده، آنها را شادمان می‏ساخت و می‏فرمود:
«انی لامزح و لااقول الا الحق.» ، من مزاح می‏كنم و جز حق چیزی نمی‏گویم.
طریحی هم می‏نویسد: «كان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) یداعب الرجل یرید ان ‏یسره‏» پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با انسان به قصد آن كه شادمانش سازد شوخی می‏كرد.
نكته قابل دقت این است كه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) خود مزاح را آغاز می‌كرد و برآن بود بدین وسیله سرور و نشاط را در یارانش زنده نگه دارد.
این كار پیامبر بزرگوار اسلام در رفع خستگیها و فشارهای ناشی ازمشكلات زندگی یارانش موثر بود. نمونه‌های زیر بخشی از لطایفی است كه از آن حضرت ثبت شده و به دست ما رسیده است، بخوانید:
1- آرامتر برو كه بلورها نشكنند
در یكی از مسافرتها، غلام سیاه و خوش صدایی به نام «انجشه‏» همراه حضرت بود كه به دستور پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آواز ویژه تند رفتن شتران ‏می‏خواند. و در آن كاروان برخی از زنان پیامبر و ام‏سلیم نیز حضور داشتند.
انس می‏گوید: حضرت گاهی با انجشه شوخی می‏كرد و می‏فرمود:
«رویدا یا انجشه لا تكسر القواریر (یعنی ضعفه النساء.»
انجشه! قدری آرامتر بران تا بلورها خرد نشود.(یعنی زنان آزار نبینند).
2- چه كسی این بنده را می‏خرد!
روزی حضرت بازوی یكی از یارانش را از پشت‏سرگرفته و فرمود:
چه كسی این بنده را می‏خرد؟ [یعنی بنده خدا را و مراد پیامبر از این كاری مزاح بود].
3- پیر زنها به بهشت نمی‏روند.
روزی پیامبراكرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)به پیرزنی از طایفه اشجع فرمود: ای‏اشجعیه! بدان هرگز پیرزن داخل بهشت نمی‏گردد.
پیرزن از شنیدن این حرف اندوهگین شد. بلال از راه رسید و با مشاهده آن صحنه، وضعیت زن را برای پیامبر نقل كرد. حضرت به بلال ‏فرمود: سیاه چهرگان هم به بهشت نمی‏روند. بلال نیز مانند پیر زن اندوهگین گشت. عباس، عموی پیامبر، بر آنها گذشت و پس از آگاهی ‏از حالشان، ماجرا را برای پیامبر بازگفت. پیامبر فرمود: پیرمردها هم به بهشت گام نمی‌نهند.
آنگاه رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هرسه را طلبید و فرمود: خداوند اینان را بابهترین شكل ظاهری داخل بهشت می‏گرداند. سپس فرمود: خداوند آنهارا در قالب جوانانی نورانی وارد بهشت می‏سازد.
4- او همان نیست كه در چشمانش سفیدی هست؟!
ابن شهرآشوب می‏نویسد: روزی آن حضرت به زنی كه از همسرش سخن‏می‏گفت، فرمود: آیا او همان نیست كه در چشمانش سفیدی است؟ زن‏بلافاصله گفت: نه. آنگاه به خانه رفته، ماجرا را برای شوهرش بازگفت. او كه دریافته بود پیامبر مزاح كرده است. به همسرش‏گفت: آیا نمی‏بینی سفیدی چشمم از سیاهی‏اش زیادتر است؟
5- شوخی و مزاح با امیرمومنان(علیه‌السلام)
روزی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و علی(علیه‌السلام) كنار یكدیگر خرما می‏خوردند. حضرت هسته ‏خرمایی كه می‏خورد، نزد علی(علیه‌السلام)می‏گذارد. هنگامی كه از تناول خرما دست كشیدند، تمام هسته‏های خرما نزد علی(علیه‌السلام)جمع شده بود.
پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به علی(علیه‌السلام) فرمود:
«یا علی انك لاكول.»
ای علی! بسیار می‏خوری.
علی(علیه‌السلام) گفت: «یا رسول الله الاكول من یاكل الرطب و النواه‏»
ای رسول خدا! بسیار خور كسی است كه خرماها را با هسته‏اش‏خورده است.
6- دست گذاردن برچشم برخی یاران
حضرت برخی یاران را از پشت‏سر بغل می‏گرفت و دو دستانش را بر چشمانشان می‏گذارد تا آنها را بیازماید آیا می‏توانند با چشم‏بسته طرف مقابل را تشخیص دهند؟
:c (14)::c (14)::c (14):





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن