واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سوي جمعيت زنان مسلمان نوانديش؛ همايش حمايت از حقوق زن در خانواده برگزار شد
خبرگزاري فارس: همايش حمايت از حقوق زن در خانواده عصر روز گذشته با حضور جعي از فعالان زن درباره طرح لايحه حمايت از خانواده در مجلس هشتم در دفتر مركزي جمعيت زنان مسلمان نوانديش برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، در ابتداي اين نشست فاطمه راكعي دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش با انتقاد از طرح اين لايحه و مفاد آن گفت: لايحه حمايت از خانواده كه قوه قضاييه به مجلس ارايه كرده بود، عاري از قانون چند همسري بود، اما دولت با گنجاندن اين بند موجب تزلزل و تهديد كيان خانوادهها شده است.
وي افزود: كارشناسان و فقهاي قوه قضاييه به خوبي آگاه بودند كه رواج چند همسري مطابق عرف ايران و دين اسلام ناپسند است و به همين خاطر چنين بندي را ارايه نكردند.
راكعي تصريح كرد: زنان نوانديش هيچگاه مردستيز نبوده است، بلكه طبق تعاليم اسلام معتقد است كه بايد فارغ از رنگ و نژاد و جنسيت به انسانيت انسانها و حقوق آنها احترام گذاشت.
وي در ادامه هدف از برگزاري اين همايش را جمع شدن زنان فعال در احزاب و گروههاي شناسنامهدار با هدف اعتراض به اين لايحه حمايت از خانواده عنوان كرد و افزود: طرح چنين لايحهاي موجب همگرايي زنان و مردهاي فرهيخته شده است، چنانچه در اين ميان زنان شاخصي از جريان اصولگرا و اصلاحطلب با هم متفقالقول هستند كه در چارچوب قانون فعاليت كنند و جلوي تصويب چنين قانوني را بگيرند.
دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش همچنين در پايان اين نشست و در برابر سخنان شركت كنندگان گفت: اگر اين لايحه در مجلس مطرح شود، زنان فعال در گروهها در چهارچوب قانون در برابر مجلس تجمعي اعتراضي و مسالمتآميز برگزار خواهند كرد.
در ادامه اين نشست صديقه وسمقي عضو شوراي اول شهر تهران و عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه طي سالهاي اخير حقوق زنان تضعيف شده است و تنها به اين لايحه محدود نميشود، اظهار داشت: اين نگاه هيچ مبنا و تكيهگاه اسلامي ندارد و بايد براي اصلاح وضعيت حقوقي زنان حركتي جدي آغاز كرد كه زمينه آن يك خودآگاهي نسبت به وجود زن و حقوق زنان است.
وسمقي افزود: زنان بايد بدانند كه حقوق واقعي آنها چيست وحقوقي كه براي آنها در قانون گنجانده شده است، چيسيت.
وي با اشاره به لايحه خانواده گفت: برخي فقها دليل چند همسري را سنت پيامبر ميدانند و سنت پيامبر شامل قول؛ فعل، تقرير، و واكنش پيامبر در برابر هر پديدهاي است.
وي اظهار داشت: فقيهاني كه داراي ديدگاه سنتي هستند، معتقدند كه تمام افعال، اقوال و اعمال پيامبر(ص) قابليت اجرايي در هر زمان و مكان را دارد. در حالي كه بسياري از قوانين امضايي بوده است، يعني اينكه در زمان پيامبر و در شبهجزيره اين فرهنگ رايج بوده است و پيامبر نيز آن را امضا يا در برابر آن سكوت كرده است.
وسمقي گفت: فرهنگ چندهمسري نه تنها در ميان اعراب غيرمسلمان كه حتي در ميان يهوديان ساكن در شبهجزيره رواج داشته است و اين نشان ميدهد كه فرهنگ سنتي آن منطقه بوده و حكم قران باعث محدود كردن اين فرهنگ و تشويق تك همسري بوده است.
عضو شوراي اول شهر تهران افزود: قران تصريح كرده است كه تك همسري به عدالت نزديكتر است و اگر مستقيما آن را نهينكرده و حرام نكرده است به خاطر شرايط آن روز جامعه صدر اسلام بوده است، اما امروزه اين پديده منسوخ شده است.
وسمقي اظهار داشت: در زمانهاي كه همه جهان ميگويند تك همسري بهترين است و قرآن نيز اكتفا به يك همسر را نزديك به عدالت تصريح كرده است، قانوني در حال تصويب است كه در دفاع از چند همسري است.
معصومه رضايي دبير كل جامعه اسلامي زنان و عضو جامعه زينب در اين نشست اظهار داشت كه خداوند در قران ميفرمايد كه بهترين شما در نزد خدا با تقواترين شماست و تبعيضي را براي زنان در نظر نگرفته است.
وي، امام خميني(ره) را احيا كنده حقوق زنان و موجب تحول در زندگي زنان دانست و اظهار داشت: در اصل 21 قانون اساسي كشورمان تصريح شده است كه دولت بايد قوانيني را تثبيت كند كه جهت رشد خانوادهها باشد .
عضو جامعه زينب(س) افزود: وظيفه دولت در اين زمينه برطرف كردن مشكلات جامعه است نه اينكه مشكلات را بيفزايد. زن ايراني هر گاه مورد ظلم قرار گرفته است، براي حفظ ابروي خانواده و فرزندان خود سكوت كرده است و اكنون براي قدرداني از صدر زنان قانوني را ارايه دادهاند كه همه چيز را از دست مي دهند.
معصومه رضايي گفت: اگر چنين قانوني تصويب شود بسياري از زنان كه همواره سكوت پيشه كردند در برابر ناملايمات، زندگي آنها فروخواهد پاشيد.
وي در پايان اظهار داشت: مديريت كشور بايد مدبرانه باشد و هنگامي كه در اسلام به صراحت آمده است كه مهريه حق زن است، حتي اگر به اندازه هميان طلا باشد به آن خمس و زكات تعلق نميگيرد چگونه ميخواهند بر آن ماليات ببندند.
در ادامه، اعظم طالقاني نيز با بيان اينكه بستري كه فراهم شده است تا چنين لايحهاي ارايه شود، قابل بررسي است، اظهار داشت: اوايل انقلاب وقتي با زنان سخن ميگفتيم كه به چه كسي راي ميدهيد ميگفتند هر چه همسرمان يا پسرمان بگويد، اما امروز زنان چنان رشيد و باليده شدهاند كه خود از حقوق خود سخن ميگويند و مشاركتتشان افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه اين لايحه شامل مردان ثروتمند ميشود، افزود: چند همسري در بين تجار و ثروتمندان رايج بوده، اما در ايران چنين مسالهاي معمول نبوده است .
اعظم طالقاني افزود: اساس حفظ خانواده عشق و عاطفه است و تا زماني كه بر خانواده عشق حكومت ميكند نياز به قانون نيست، اما به محض آنكه مشكلي پيش ميآيد بايد قانون حامي ضعيف باشد. اما اينكه در اين لايحه آمده است كه مرد ميتواند زن بعدي بگيرد يعني هرچند تا زن كه خواست ميتواند بگيرد.
وي در ادامه افزود: چه طور شده است كه شما در ميان بيش از 6 هزار آيه تنها همين يك آيه را ديدهايد آنهم آيهاي كه به صراحت گفته است به يك زن اكتفا كنيد.
طالقاني در ادامه خواستار اجتهاد در فقه شد و گفت: بايد از همه كارشناسان، روانشناسان و فقها كمك گرفته شود تا ريشهيابي شود كه اين مشكلات ناشي از كجاست.
در ادامه اين نشست جلالي عضو هيات علمي دانشكده بينالمللي امام خميني(ره) و روانشناس طي سخناني با بيان اينكه در مقوله روانشناسي هر چه علم پيشرفت ميكند بر عدم برتري هوشي بين زن و مرد پررنگتر ميشود، گفت: زن همچون مرد وجوه مستقل دارد، اما در ديدگاه سنتي اين برابري وجود ندارد و هنوز به اين باور نرسيدهاند كه وجوه انسان بالاتر از قومگراييها، مسايل نژادي، جنسيتي و غيره است.
وي افزود: در ديدگاه سنتي مرد وجود فيالنفسه دارد، اما زن بيشتر هويتي پيوندي دارد و هر گاه ميخواهند تعريفي ارايه دهند آن را در قالب پيوندي مثلا همسر خوب يا مادر خوب تعريف ميكنند.
جلالي اظهار داشت: در ديدگاه سنتي هر گاه نامي از فساد جنسي برده مي شود، نگاهها به سمت زن متوجه ميشود.
عضو هيات علمي دانشگاه بينالمللي دانشگاه امام خميني(ره) افزود: چگونه ميتوان با لايحهاي كه در آن چند همسري ترويج مي شود به تقويت هسته خانواده پرداخت. اين نگاه بيشتر در پي آسيبرساندن به آثار رواني جامعه است.
وي با بيان اينكه اين قانون نميتواند آسيبي جدي به جامعه ما برساند به دليل آنكه فرهنگ جامعه ما اجازه چند همسري را نميدهد، گفت: حتي مثلا اگر در قانون قيد شود كه دختر 9 ساله ميتواند ازدواج كند، اما هرگز خانوادهها اجازه تحقق اين مساله را نخواهند داد، اما ممكن است اين قانون مستمسك برخي از افراد براي چند همسري شود.
انتهاي پيام/
يکشنبه 20 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]