تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815418805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مذاکرات جدید گازی ایران وامارات


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مذاکرات جديد گازي ايران – امارات
جام جم آنلاين: دور جديد مذاکرات گازي مقامات ايران و امارات متحده عربي پشت دربهاي بسته و به منظور توافق براي فروش بخشي از گازهاي همراه ميادين نفتي خليج فارس به ميزباني تهران برگزار شد.
با گذشت نزديک به يک دهه از امضاي قرارداد صدور گاز طبيعي ايران به منطقه شيخ نشين شارجه امارات، دور جديد مذاکرات گازي دو طرف پشت دربهاي بسته در تهران برگزار شد.

پيگيريهاي خبرگزاري مهر از محورهاي اصلي اين دور مذاکرات گازي نشان مي دهد که دو طرف به توافق کلي در زمينه صدور بخشي از گازهاي همراه نفت ايران در خليج فارس دست يافته اند و مقرر شد با برگزاري نشستهاي بيشتر با حفظ منافع ملي دو همسايه زمينه براي صادرات گاز به شارجه امارات فراهم شود.

در شرايط فعلي يکي از مهمترين منابع تامين گاز مورد نياز منطقه شارجه امارات صادرات گازهاي همراه ميادين نفتي خليج فارس همچون سيري بوده که پيش بيني مي شود با راه اندازي کارخانه NGL سيري امکان جمع آوري روزانه 140 ميليون فوت مکعب گاز همراه نفت از اين منطقه فراهم شود.

بر اساس اعلام شرکت نفت فلات قاره ايران در حال حاضر ساخت کارخانه NGL به پايان رسيده است و تا اسفند ماه امسال بهره برداري از اين پروژه گازي در خليج فارس آغاز خواهد شد.

آمادگي ايران براي تامين بلندمدت گاز شارجه امارات

به گزارش مهر، با وجود تعليق 10 ساله قرارداد موجود گازي ايران- امارات اما در ماههاي گذشته مسئولان ارشد وزارت نفت بر تامين گاز منطقه شارجه امارات تاکيد کرده اند.

جواد اوجي مدير عامل شرکت ملي گاز ايران تير ماه سال‌جاري در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز قريب الوقوع مذاکرات با شارجه امارات براي صدور گاز طبيعي، گفته بود: ايران براي تامين گاز مورد نياز تمامي کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس آمادگي دارد.

سيدمسعود ميرکاظمي وزير نفت هم با تاکيد بر اينکه اگر شارجه آمادگي داشته باشد امکان تحويل گاز به آنها از سوي ايران وجود دارد، گفته است: سابقه نشان داده در قراردادهاي صادرات گاز مذاکره و توافق دولت ها با يکديگر بيشتر نتيجه داده است.

اين عضو کابينه دولت با بيان اينکه هم اکنون شارجه امارات يک مصرف کننده نهايي براي گاز به شمار مي رود، تصريح کرده است: يکي از راهکارهاي اصولي صدور گاز به شارجه مذاکره مستقيم با دولت اين کشور است.

رئيس ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت اعلام کرده است: اگر با دولت امارات براي فروش گاز به توافق برسيم و اگر خواست آنها معرفي اپراتور باشد با اپراتور آنها براي فروش گاز همکاري مي کنيم.

کمبود گاز پاشنه آشيل شارجه امارات

در حال حاضر يکي از مهمترين مشکلات پيش روي امارات تامين گاز مورد نياز صنايع و نيروگاههاي منطقه شارجه بوده که اين موضوع منجر به تمايل اين کشور براي واردات گاز طبيعي از قطر و ايران شده است.

پايگاه بيزينس اخيرا با انتشار گزارشي با اشاره به اينکه امارات با وجود در اختيار داشتن ذخاير عظيم نفت خام به يکي از وارد کنندگان گاز طبيعي تبديل شده است، اعلام کرده است: براي تامين بخشي از گاز مورد نياز از چهار سال گذشته تاکنون واردات گاز طبيعي از مسير دولفين قطر آغاز شده است.

اين در حالي است که امارات براي تامين گاز مورد نياز نيروگاهها به زودي اولين محموله LNG را از اين شريک گازي ايران در پارس جنوبي وارد خواهد کرد.

کمبود شديد گاز طبيعي در مناطق مختلف امارات منجر به ايجاد قطعي و کمبود برق در برخي از شهرهاي بزرگ اين کشور حاشيه جنوبي خليج فارس شده و حتي پيش بيني ها نشان مي دهد که تا سال 2020 ميلادي کمبود گاز در امارات به بيش از 30 ميليارد متر مکعب مي رسد.

از سوي ديگر ايران قصد دارد با سر و سامان دهي به قراردادهاي صادرات گاز سهم خود را در تجارت جهاني گاز به عنوان دومين دارنده ذخاير گازي جهان را افزايش دهد.

از اين رو يکي از مهمترين بازارهاي هدف گاز ايران کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس بوده که درسالهاي گذشته مذاکرات متعددي با عراق، امارات، کويت، بحرين و عمان انجام شده است.

مصطفي کشکولي معاون مدير عامل شرکت ملي گاز هم پيشتر با بيان اينکه پيش بيني مي کنيم در مجموع تا سه سال آينده ميزان صادرات گاز رشدي سه برابري داشته باشد به مهر گفته بود: بر اين اساس امکان صدور روزانه 100 ميليون متر مکعب گاز به ترکيه، پاکستان، عراق، سوريه، برخي از کشورهاي اروپايي و حاشيه خليج فارس ايجاد خواهد شد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن