تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801704779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه/ 35يكي از زنان پيشكسوت عرصه تبليغ: بدعت‌گذاري برخي مبلغان زن پيكره دين را تهديد مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: زنان مبلغ؛ احياگران معنويت و اخلاق در خانواده و جامعه/ 35يكي از زنان پيشكسوت عرصه تبليغ: بدعت‌گذاري برخي مبلغان زن پيكره دين را تهديد مي‌كند
گروه اجتماعي: در حال حاضر عرصه تبليغ در حوزه بانوان محل فعاليت افرادي شده كه بعضاً در آموزه‌هاي ديني و مذهبي بدعت‌گذاري مي‌كنند و ضربه‌هايي كه اين افراد به‌اصطلاح مبلغ بر پيكره دين وارد مي‌كنند، بسيار مهلك و خطرساز است.
«مرضيه بيگي‌ابهري» استاد حوزه علميه «قائم» چيذر و از معينه‌هاي سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، نقش زن را در تربيت جامعه بسيار مهم برشمرد و گفت: همان‌گونه كه زن در خانواده به‌عنوان مادر يا همسر مي‌تواند جايگاه بنيادي و پايه‌اي داشته باشد، در تربيت افراد جامعه نيز نقش بسزايي ايفا مي‌كند.

وي در تشريح اين گفته خود تصريح كرد: هر چقدر تبحر و توانايي يك زن در ابعاد ديني، اعتقادي و احكامي بيشتر باشد، جامعه نيز مسير امن‌تري را براي رشد طي مي‌كند.

بيگي‌ابهري با تأكيد بر اينكه يك مبلغ زن بايد در درجه اول خويشتن‌دار باشد، گفت: آموزش‌هاي يك زن مبلغ زماني مي‌تواند در جامعه به منصه ظهور برسد كه ابتدا خود مبلغ عامل به آن مضامين باشد و سپس انتظار انعكاس آن‌ها را در رفتار، اعمال و كردار ساير مخاطبان داشته باشد.

استاد حوزه علميه قائم در پاسخ به اين پرسش كه آيا تعاليمي كه در حال حاضر به وسيله مبلغان ارائه مي‌شود جامعه را اقناع مي‌كند يا خير؟ اظهار كرد: اگر بخواهيم به‌صورت تك بعدي و يك‌جانبه به آن نگاه كنيم يقيناً نتيجه‌اي نمي‌گيريم چرا كه مخاطب نيز بايد براي ارتقاي سطح ديني و اعتقادي خود زحمت بكشد و صرف تبليغ يك مبلغ كافي نيست.

وي با ابراز تأسف از اينكه عمده فعاليت‌هاي تبليغي در كشور ما ضعيف و غيراصولي است، افزود: در حال حاضر عرصه تبليغ محل فعاليت افرادي شده كه بعضاً در آموزه‌هاي ديني و مذهبي بدعت‌گذاري مي‌كنند و در واقع حكم مدعيان دروغيني را دارند كه معلوم هم نيست چه كسي بايد بر آن‌ها نظارت كند.

بيگي‌ابهري فعاليت اين افراد را تا مرز از بين بردن مضامين تاريخ اسلام و ناديده گرفتن مفاهيم ديني ارزيابي كرد و گفت: اين افراد نگرشي را پايه‌گذاري مي‌كنند كه اگرچه بسياري از افراد متوجه آن هستند اما كسي براي رفع آن اقدام نمي‌كند.

اين مبلغ پيشكسوت در تشريح ضعف فعاليت‌هاي اين افراد به خبرنگار ايكنا گفت: فعاليت‌ مبلغان مذكور با نظارت سازمان تبليغات اسلامي نيست به‌گونه‌اي كه آنها رأساً فعاليت‌هاي خود را مديريت مي‌كنند.

وي به ممنوع‌المجلس شدن برخي از مبلغان از سوي سازمان تبليغات اشاره كرد و افزود: در حدود 12 سال پيش پس از اين‌كه اين افراد به دليل اشاعه اعتقادات باطل درباره اميرالمؤمنين(ع)، رواج صوفي‌گري و ... از فعاليت‌هاي تبليغي منع شدند، متأسفانه مشاهده شد كه مردم رويكرد بيشتري به آنها پيدا كردند.

بيگي‌ابهري رمز موفقيت آنها را بهره‌گيري از اصول روانشناسي براي جذب مخاطب به‌ويژه مخاطب جوان عنوان و تصريح كرد: اين امر در حالي بود كه مبلغاني كه زير نظر سازمان تبليغات فعاليت مي‌كردند و از سوي اين نهاد حمايت مي‌شدند آموزشي در زمينه‌هاي روانشناسي و چگونگي برخورد با مخاطب نديده بودند.

وي به كاهش چشمگير مخاطبان محافل تبليغي اشاره كرد و گفت: متأسفانه به دليل برخورد نامناسب برخي از مبلغان كه به مسئله تبليغ اشراف كامل ندارند، در حال حاضر تعداد جواناني كه در جلسات حضور داشتند به شدت كاهش يافته است.

بيگي‌ابهري افزود: زماني كه مبلغ نتواند با لحن و كلامي مناسب مسائل روز جامعه را به افراد منتقل كند يقيناً مخاطبان نيز نسبت به مضامين مطرح شده، احساس نياز نمي‌كنند.

وي افزود: حجاب، همسرداري، خمس و زكات و ... كه از مسائل مبتلا‌به جامعه كنوني است را بايد با روش‌ها و ترفند‌هاي مختلف به جوانان منتقل كرد زيرا در غير اين‌صورت افراد از پذيرش آنها سر باز مي‌زنند.

اين استاد حوزه علميه، استفاده كردن از دف در مجالس، استفاده از پوشش‌هاي خلاف شأن يك مبلغ در مجالس، رقص سماع اميرالمؤمنين(ع) و ... را از آسيب‌هاي ناشي از ناآگاهي مبلغان برشمرد و اظهار كرد: اين امور تا حدي قابل قبول است كه دين و اسلام را تحت‌الشعاع قرار ندهد و آن‌ها را زير سؤال نبرد.

وي در پايان با تأكيد بر اين‌كه ضربه‌هايي كه برخي از افراد به‌اصطلاح مبلغ بر پيكره دين وارد مي‌كنند، بسيار مهلك و خطرساز است، درباره راهكار برون‌رفت از اين معضل گفت: برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه تبليغ و برپايي آزمون‌هاي مختلف به‌منظور آغاز كار تبليغي مبلغان زن يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه بايد هر چه زودتر عملي شود.

همچنين «مرضيه بيگي‌ابهري» متولد سال 1346 است كه فعاليت‌هاي تبليغي خود را از سال 66 آغاز كرده و تجربه تدريس در حوزه‌هاي مختلفي را در كارنامه كاري خود دارد؛ حوزه علميه «بنت‌الهدي» تهرانپارس، حوزه علميه «فاطمه‌الزهرا»ي نازي‌آباد و حوزه علميه «پاسداران» چيذر از جمله حوزه‌هاي علميه‌اي است كه بيگي‌ابهري در آن‌ها به تدريس پرداخته و در حال حاضر نيز استاد حوزه علميه «قائم» چيذر و از معينه‌هاي سازمان حج و زيارت است.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن