تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817240348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگوي اختصاصي با دنياي اقتصاد مطرح شدسفير چين: پيگير توسعه روابط با ايران هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در گفت‌وگوي اختصاصي با دنياي اقتصاد مطرح شدسفير چين: پيگير توسعه روابط با ايران هستيم
سمت چپ: شي‌شيا اويان سفير چيناحمد بختيارچين پاي خود را در صنعت فولاد ايران باز كرد. پيش از اين ردپاي آلمان، ژاپن، ايتاليا و كره در اين صنعت كشورمان ديده مي‌شد.اما اكنون MCC چين كه بيش از 90درصد ظرفيت 520ميليون تني فولاد سرزمين اژدهاي زرد را برعهده داشته، توانسته نخستين طرح فولاد‌سازي در ايران كه متعلق به بخش‌خصوصي (فولاد ارفع) است، در اختيار گيرد.


آقاي شي‌شيا اويان سفير جديد چين نيز روز دوشنبه گذشته به اردكان آمد تا به طور مستقيم نظاره‌گر مراسم رسمي آغاز عمليات اجرايي طرح (KICK OFF MEETING) شود.
وي دليل حضور خود در آن مراسم را اين گونه توصيف كرد كه در نظر دارد عزم دولت چين را براي گسترش روابط با ايران نشان دهد.
لحظاتي پس از آن مراسم، فرصت كوتاهي به دست آمد تا در اتاق جلسات طرح گندله‌سازي اردكان – كه در بالادست فولاد ارفع قرار دارد گفت‌وگويي انجام شود.
از عاليجناب سفير تشكر مي‌كنم كه وقت خود را در اختيار روزنامه دنياي اقتصاد قرار دادند. بفرماييد چين در روابط با ايران به ويژه روابط اقتصادي چه استراتژي را دنبال مي‌كند؟
-از طرف دولت چين مي‌گويم مقامات كشور ما مصمم هستند كه روابط دو طرف توسعه يابد . آنها نگاه مثبتي به روابط اقتصادي دو كشور دارند.
ارزيابي شما از شرايط فعلي چيست؟ به ويژه آن كه ايران تحت تاثير تحريم‌ها به فعاليت‌هاي اقتصادي خود ادامه مي‌دهد؟
تاكنون از سوي شوراي امنيت ملل متحد سه قطعنامه عليه ايران صادر شده است. اين نشان مي‌دهد به هر حال مسائلي هستند كه روابط را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند.
به نظر اينجانب ايران در اين زمينه مي‌تواند تلاش و همكاري نزديك‌تري با طرفين خود داشته باشد.
اين امر تاثير مستقيمي در روابط ايران با چين ايجاد مي‌كند؟
اميدوارم مساله هسته‌اي در يك فضاي گفت‌وگو حل شود. اگر چه فضاي تحريم به سود روابط اقتصادي دو كشور نيست. ما اصرار داريم كه مساله هسته‌‌اي از طريق مذاكرات حل شود. نبايد همواره از تحريم‌ها سخن گفت و مدام آنها را تشديد كرد.
در حال حاضر فرصت خوبي براي حل و فصل اين موضوع به وجود آمده است. اميدواريم ايران از اين فضا استفاده كند و البته همه طرف‌ها بايد با سعي و كوشش مشترك، اين موضوع را حل كنند.
در سال‌هاي اخير شركت‌هاي چيني گام‌هاي زيادي براي اجراي طرح‌هاي ايراني برداشته‌اند. به ويژه آنكه شركت‌هايي همچون سيتيك و حتي خودروسازها و امروز نيز ام‌سي‌سي چين پاي خود را به ايران باز كرده‌اند. آيا اين روابط را رو به توسعه مي‌بينيد؟
ايران يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي نفتي در خاورميانه و دنيا است. به گونه‌اي كه يكي از قوي‌ترين كشورهاي حوزه خليج‌فارس به شمار مي‌آيد. بنابراين اكثر كشورهاي دنيا مايلند در حوزه انرژي با ايران همكاري كنند. تا آنجايي كه مي‌دانم شركت‌هاي اروپايي، روسي و حتي آمريكايي مايلند با ايراني‌ها در حوزه بازرگاني و اقتصادي همكاري كنند.
آنها در حال حاضر فقط يك مانع بزرگي سر راه دارند به نام تحريم‌ها.
اميدواريم هر چه سريع‌تر اين وضعيت در يك فضاي مشاركتي حل شود.
آيا پيش‌بيني مي‌كنيد شركتي همچون MCC كه فعاليت در ايران را به تازگي آغاز كرده بتواند فعاليت‌هاي ديگري در حوزه فولاد در ايران آغاز كند؟
همكاري چين و ايران به نفع طرفين است. ما مايليم پس از اين طرح، پروژه‌هاي ديگري نيز به دست بياوريم. البته اين موضوع شامل همه حوزه اقتصادي مي‌شود و دولت چين نيز به طور جدي پيگير اين موضوع است.
آيا بانك‌هاي چيني تمايل دارند پروژه‌هاي ايران را پشتيباني كنند. قرار بود اگزيم بانك چين طرحي همچون آلومينيوم جنوب را فاينانس كند. به نظر مي‌رسد براي اعطاي اعتبار تعلل مي‌كنند.
اينجا بدون پرده مي‌گويم. تحريم شوراي امنيت و حتي اقدامات كشورهاي اروپايي و آمريكا، واقعا مانعي بزرگ در فاينانس طرح‌ها به شمار مي‌آيند. از همين رو اين مشكلات ،محدود به چين نمي‌شود. طوري كه برخي كشورهاي ديگر نيز از اين مساله تاثير گرفته‌اند. به نظرم ابتدا مساله هسته‌اي رفع شود. اعتقاد بنده اين است كه آن موضوع به طور ساده قابل‌حل است.
شما اعتقاد داريد بانك‌هاي چيني بتوانند جايگزين بانك‌هاي اروپايي نظير فورتيس، General sociate فرانسه، ميديا بانك ايتاليا و ... شوند؟
مي‌توانند. اگر اين مشكلات حل شود نه تنها بانك‌هاي چيني فاينانسور طرح‌هاي ايران مي‌شوند، بلكه شركت‌هاي اروپايي هم مشتاق اين كار هستند.
شركت‌هاي چيني اخيرا براي حضور در فازهاي پارس‌جنوبي علاقه‌مند شده‌اند. آيا گمان مي‌كنيد نقش پررنگي در اين زمينه ايفا كنند.
من اطلاع دقيقي از جزئيات حضور شركت‌هاي چيني در حوزه انرژي ايران ندارم. مي‌دانيد كه به تازگي به ايران آمده‌ام، اما از طرف دولت و شركت‌هاي چيني اعلام مي‌كنم آنها علاقه‌مند هستند در چارچوب حوزه‌هاي انرژي، صنعت و امور مالي در ايران حضور پيدا كنند. در اين شرايط فعاليت‌ها نياز به بررسي دارد.
نقش تعيين‌كننده چين در تعيين قيمت مواد اوليه را چه گونه ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا به نظر شما با توجه به رشد مصرف در چين، همچنان بايد در انتظار افزايش بهاي مواد اوليه باشيم. كشور شما اكنون از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان مواد اوليه در دنيا محسوب مي‌شود.
راجع به اين مساله «انشاءالله» بايد فرصتي در تهران فراهم شود تا در يك فرصت مناسب پاسخ كامل براي سوالات شما ارائه كنم.
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن