تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819726563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادامه چانه زني 1+5 در مورد تحريم ها


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: ادامه چانه زني 1+5 در مورد تحريم ها
گروه ديپلماسي: منابع غربي مدعي هستند پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان در مورد دور تازه تحريم ها عليه ايران به توافق رسيده اند. اين در حالي است كه اتحاديه اروپا نيز تحريم هاي يك جانبه خود عليه تهران را شدت بخشيده است.
به گزارش رسانه هاي غربي نمايندگان پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان طي دو تماس تلفني در هفته گذشته بر سر اعمال تحريم هاي شديد تري عليه تهران توافق كردند. آنها آخرين نامه سعيد جليلي، دبير شوراي امنيت ملي به خاوير سولانا رابه منزله خودداري از تعليق غني سازي اورانيوم دانسته اند. تشديد تحريم ها در واكنش به اين اقدام صورت مي گيرد.
از سوي ديگر روز جمعه اتحاديه اروپا با صدور دستور العملي، تازه ترين دور تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران را به حالت اجرايي درآورد.
اين دستور العمل در نشريه رسمي اتحاديه اروپا به چاپ رسيده و در آن تاكيد شده كه 27 عضو اين اتحاديه ملزم به اعمال دور تازه تحريم هاي شوراي امنيت مي شوند كه اسفند ماه سال گذشته تصويب شده بود.
اتحاديه اروپا در نامه اجرايي كردن تحريم هاي شوراي امنيت به نشست هاي پيشين خود درباره ايران كه در آن به اتفاق آرا نسبت به برنامه هسته اي ايران موضع مشترك اتخاذ كرده و نيز به قطعنامه هاي 1737، 1747 و 1803 شوراي امنيت اشاره كرده است. اتحاديه اروپا در سال جاري از ادامه فعاليت بانك ملي در اين اتحاديه نيز جلوگيري كرده و شعب اين بانك را در هامبورگ، پاريس و لندن بسته است.
شبكه هاي خبري دور جديد تحريم ها را تحت فشارهاي سياسي آمريكا ارزيابي مي كنند.
شبكه خبري بلومبرگ اعلا م كرد، اتحاديه اروپا به تحريك جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا توافق كرد تا در خصوص حمايت دولت هاي اروپايي از تجارت جديد با ايران محدوديت اعمال كند و فراتر از درخواست شوراي امنيت در قطعنامه ماه مارس رفت كه «هوشياري» را در اين زمينه خواستار مي شود. اين اقدام مقدمه اي است براي رويارويي جديد سازمان ملل كه در آن آمريكا و متحدين اروپايي اش براي غلبه برمقاومت روسيه و چين در خصوص افزايش تحريم ها عليه ايران تلاش خواهند كرد. درحال حاضر چين و روسيه به همراه بسياري از كشورهاي جهان از جمله اعضاي جنبش عدم تعهد، مخالف اقدامات خصمانه آمريكا و متحدانش در قبال ايران هستند.
البته مقامات اروپايي درعين حال در موضعي متناقض با سياست تحريم هاي جديد، اعلام كردند كه مي خواهند دورنماي راه حل مساله هسته اي ايران را از طريق مذاكرات بازنگهدارند و با برداشتن گام هاي رسمي براي اجراي قطعنامه سازمان ملل در را به روي مذاكرات نمي بندند.
دولت فرانسه كه رياست اتحاديه اروپا را در نيمه دوم سال جاري ميلادي به عهده دارد در بيانيه اي اعلام كرد: براي انجام مذاكرات در هم چنان باز است.
اين درحالي است كه روسيه در خصوص تحريم هاي بيشتر عليه ايران پس از كنفرانس تلفني چهارشنبه ميان مقامات پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان ابراز ترديد كرده است.
آمريكا اروپا را براي عقب كشيدن از روابط تجاري با ايران تحت فشار گذاشته است. آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه از شركت هاي آلماني خواست در خصوص معاملات با ايران حساسيت به خرج دهند و اظهارات وي پس از انتقادهاي اسرائيل از توافق آلمان و ايران در حوزه گاز طبيعي مايع صورت گرفت.
براساس گزارش شبكه خبري دويچه وله، توماس اشتگ سخنگوي مركل روز چهارشنبه در كنفرانس خبري گفت: ما به شركت ها درباره ماهيت بسيار حساس «روابط اقتصادي با ايران» هشدار مي دهيم. وي افزود كه دولت اين انتظار را دارد كه شركت ها در صورت سرمايه گذاري در ايران به اخلاق توجه داشته باشند. وي درخصوص توافق گازي آلمان با ايران نيز گفت كه اين توافق ناقض تحريم هاي بين المللي عليه ايران نيست.
برخي معتقدند آلمان با اعمال تحريم ها موقعيت خود را به عنوان مهم ترين شريك تجاري تهران به گونه اي بازگشت ناپذير از دست مي دهد.
از سوي ديگر خبرهاي منتشر شده از مذاكره تلفني اعضاي 1+5 حاكي از اين است كه برخي از اعضا علا قمند به ادامه مذاكرات هستند. روسيه و آلمان در اين زمينه هم عقيده اند.
در همين حال وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان موسوم به 1+5 به تماس هاي خود با تهران براي روشن ساختن مواضعش و حل مساله هسته اي از طريق مذاكرات ادامه مي دهد.
آندره نسترنكو، سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد: فرصت هاي مذاكراتي همچنان پابرجاست و ما قصد داريم درباره اين فرصت ها براي تداوم گفت و گو با ايران و شركايمان در شش كشور مذاكره كنيم.
اين سخنگو ادامه داد: ما تمامي امكانات را براي ادامه دادن به تماس ها با طرف ايراني با هدف روشن سازي مواضع آن و دست يافتن به راه حلي بر اساس مذاكرات حفظ مي كنيم.
از سوي ديگر ويتالي چوركين، نماينده دائم روسيه در سازمان ملل متحد برخلاف بيانيه هاي آمريكا و انگليس اعلام كرد كه اين گروه درباره اعمال تحريم عليه ايران به هيچ توافقي نرسيده است.
وي افزود كه در ماه سپتامبر 1+5 نشستي را در سطح وزيران امور خارجه براي حل مساله هسته اي ايران برگزار خواهد كرد. وي گفت كه اين نشست ماه آينده و در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك برگزار خواهد شد. وي ادامه داد: مساله اي كه بايد به ياد داشت اين است كه مسير مذاكرات باز است، دنبال مي شود و تماس هايي بين دو طرف برقرار مي شود.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا نيز در سخناني مداخله جويانه گفت: «ما اميدواريم كه در ايران شخصيت هاي خردمندي وجود داشته باشند كه تشخيص دهند اين نوع رفتارها روش درستي براي اداره يك كشور نيست».
رايس افزود: ما اميدواريم در ايران اشخاصي باشند كه اين موضوع را درك كنند اين شيوه صحيحي براي اداره كشورشان نيست.
وي ادامه داد: ما ايران را هرگز به عنوان يك دشمن دايمي خود نمي شناسيم اما آنها بايد بدانند كه در صورت افزايش تحريم ها عليه بانك ها و سرمايه گذاري شان با مشكلات زيادي روبه رو خواهند شد و به اين ترتيب زمان و فرصت را از دست خواهند داد.
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن