تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813018170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راننده‌ي بن‌لادن به پنج سال و نيم حبس محكوم شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: راننده‌ي بن‌لادن به پنج سال و نيم حبس محكوم شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

پس از دو هفته محاكمه، راننده‌ي بن‌لادن نهايتا به پنج سال و نيم زندان محكوم شد. اين در حالي است كه دادستان‌هاي دادگاه نظامي آمريكا تقاضاي 30 سال مجازات حبس براي وي كرده بودند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از هفته نامه‌ اشپيگل، با آنكه انتظار مي‌رفت مجازات سختي در انتظار سليم حمدان راننده بن لادن رهبر شبكه تروريستي القاعده باشد، اما وي نهايتا به پنج سال و نيم زندان محكوم شد.

طبق راي دادگاه نظامي گوانتانامو، حمدان به حمايت از تروريسم متهم شد و از آنجا كه آمريكا وي را به عنوان يك "مبارز دشمن" مي‌داند، اين امكان وجود دارد كه وي حتي بعد از پايان دوران محكوميتش بار ديگر توقيف شود.

حمدان در حمايت از تروريسم مجرم شناخته شد، اما از اتهام توطئه براي قتل تبرئه شد.

محاكمه سليم حمدان كه 37 سال دارد، دو هفته قبل آغاز شد.

با وجود آنكه در دادگاه رسيدگي به اتهامات حمدان كه نخستين محاكمه نظامي توسط ارتش آمريكا در خليج گوانتانامو بود،‌ تقاضاي حداقل 30 سال مجازات شده بود، اما اين تروريست تبعه يمن از اين دادگاه نظامي تقاضاي بخشش و همينطور تخفيف در مجازاتش را داشت.

حمدان در جريان محاكمه خود اظهار داشت كه بسيار ناراحت و متاسف است كه انسان‌هاي بيگناه بسياري در اثر اعمال وي كشته شده‌اند.

حمدان گفت: از همه انسان‌هايي كه آن‌ها را متحمل درد و رنج كرده‌ام، معذرت مي‌خواهم.

راننده اسامه بن لادن گفت كه علت آنكه وي به خدمت القاعده در افغانستان در آمده بود، آن است كه وي نتوانست در كشور خود (يمن) شغلي مناسب را پيدا كند.

ديويد هيكس كه به عنوان يك "طالبان استراليايي" از سوي آمريكا شناخته شده بود، بعد از موافقت دادگستري نظامي آمريكا به هفت سال زندان محكوم و پس از آن به كشور خود منتقل شد.

حمدان گفت: هيكس اكنون بار ديگر آزاد است و نزد خانواده و فرزندان خود به سر مي‌برد.

حمدان توضيحات خود را با پوزش مكرر از قربانيان حوادث تروريستي پايان داد.

با وجود آنكه هيات منصفه‌ي دادگاه، حمدان را به حمايت از تروريسم متهم كرد اما گروه‌هاي حقوق بشري بار ديگر حقانيت اين دادگاه را زير سوال بردند.

در همين حال، توني فراتو معاون سخنگوي كاخ سفيد، محاكمه راننده‌ي سابق بن لادن را منصفانه ارزيابي كرد.

قاضي نظامي پيشتر حكم داده بود كه پنج سالي را كه حمدان در بازداشتگاه گوانتانامو زنداني بوده است، مي‌توان به حساب مجازات وي گذاشت، بنابراين احتمال دارد وي تا شش ماه ديگر دوره مجازات خود را تمام كند.

براساس مقررات اين دادگاه نظامي، تعيين حكم نه با قاضي بلكه با هيات منصفه شامل شش افسر نظامي آمريكا است.

يكي از اعضاي هيات منصفه گفت: به عنوان رييس هيات منصفه وظيفه‌ام است كه شما را آگاه كنم كه اين كميته نظامي شما را به 66 ماه حبس محكوم مي‌كند.

دادگاه حمدان اولين دادگاه جنايات جنگي آمريكا پس از جنگ جهاني دوم است.

حمدان دو ماه پس از حملات يازده سپتامبر آمريكا، در افغانستان دستگير شد. گفته مي‌شود كه حمدان در اتومبيلش دو موشك زمين به هوا حمل مي‌كرد.

سليم حمدان به كار كردن براي بن لادن در افغانستان بين سالهاي 1997 تا 2001 با دستمزد 200 دلار در ماه اعتراف كرده است.

انتهاي پيام
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن