تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815416769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جدول خواندنی وضعیت سقوط بویینگ ها در دنیا/ نقش عوامل فنی در سقوط


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت بوئینگ بزرگترین شرکت آمریکایی فعال در بخش هوافضا و هواپیماسازی و اولین تولیدکننده جهانی هواپیماهای تجاری مسافری است. پس از بوئینگ، شرکت هواپیمایی ایرباس قرار دارد.
بوئینگ در ۱۵ جولای ۱۹۱۶ توسط "ویلیام بوئینگ" و "جورج کنراد وسترولت" مهندس نیروی دریایی آمریکا در سیاتل واشنگتن تاسیس شد اما در سال ۲۰۰۱ مقر خود را به شیکاگو منتقل کرد.
این شرکت، معروف ترین هواپیماهای مسافربری تاریخ را که از شهرت جهانی برخوردارند تولید کرده است.
بوئینگ ۷۴۷

این هواپیما که همچنین با عنوان "جامبو جت" نیز شناخته می شود در دهه ۷۰ وارد بازار شد و اولین پرواز تجاری خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد. بوئینگ ۷۴۷ یکی از معروفترین هواپیماهای مدرن است و تنها از سال ۲۰۰۷ و دو هواپیمای A۳۸۰ و A۳۴۰-۶۰۰ محصول شرکت ایرباس توانستند از این هواپیما پیشی گیرند.

به دلیل شکل، ابعاد و گنجایش، ۷۴۷ توانسته است همزمان به نمادی از توان مکانیکی و زیبایی تبدیل شود.

این هواپیمای چهار موتوره در سه کلاس مختلف (کلاس اقتصادی، درجه سه و درجه یک) گنجایش حمل ۴۱۶ مسافر را دارد. در حالی که مدلهای با دو کلاس (کلاس اقتصادی و درجه یک) می توانند حداکثر ۵۲۴ مسافر را جایجا کنند. تا فوریه ۲۰۰۶ درمجموع هزار و ۴۳۰ مدل از نسخه های مختلف بوئینگ ۷۴۷ تولید شد.

بویینگ ۷۴۷
تعداد سقوط: ۴۹
تلفات جانی: دو هزار و ۸۵۲ نفر
دلایل سقوط: خطاهای انسانی
تعمیرات ناکافی
حملات جنگی
کمترین مورد مشکلات فنی
بویینگ ۷۳۷
تعداد سقوط: ۱۴۸
تلفات جانی: ۴ هزار و ۹۷ نفر
بویینگ ۷۲۷
تعداد سقوط: ۱۱۰
تلفات جانی: ۳ هزار و ۷۰۴ نفر
دلایل سقوط:
ریز- انفجار
برخورد با آنتن تلویزیون در لحظه فرود
گرم شدن بیش از حد تایرها در لحظه بلندشدن
خطای انسانی خلبان
اضافه بار
بی توجهی به نیاز هواپیما به تعمیر

حوادث و فجایع

در طول تاریخ خدمت ۷۴۷ این هواپیما شاهد فجایح و سوانح هوایی بسیاری بوده اما تعداد بسیار کمی از این حوادث به دلیل مشکلات فنی بوده است به طوری که بیشتر این اتفاقات به سبب خطاهای انسانی، تعمیرات ناکافی و یا در برخی موارد حملات جنگی بوده است.

تا سپتامبر ۲۰۱۰ این هواپیما در مجموع ۴۹ سانحه سقوط و از بین رفتن هواپیما (دو هزار و ۸۵۲ مورد مرگ) و ۳۱ مورد هواپیما ربایی (۲۵ مورد مرگ) داشته است. در سوانح هوایی ۷۴۷ به طور متوسط ۲۴ درصد از سرنشینان این هواپیما زنده مانده اند.

بوئینگ ۷۳۷

به گزارش مهر، این هواپیما پر استفاده ترین هواپیمای مسیرهای متوسط و کوتاه است که تاکنون ۶ هزار و ۲۲۶ نمونه از آن تولید شده و ۲ هزار و ۸۳ نمونه دیگر آن در حال تولید هستند. به همین علت این هواپیمای مسافری که اولین نسخه آن در سال ۱۹۶۸ پرواز تجاری خود را انجام داد بیشترین رقم تولید در تاریخ هوایی جهان را دارد.

در حال حاضر هزار و ۲۵۰ نمونه از این هواپیما پرواز می کنند و بنابراین به طور متوسط در هر پنج ثانیه یک بوئینگ ۷۳۷ در تمام دنیا بلند شده و یا فرود می آید.

حوادث و فجایع

تا می ۲۰۱۰ در مجموع ۳۰۳ حادثه هوایی برای ۷۳۷ رخ داده است که از این تعداد ۱۴۸ مورد سقوط (۴ هزار و ۹۷ مورد مرگ) و ۱۰۶ هواپیما ربایی (۳۲۴ مورد مرگ) رخ داده است. (برپایه نسبت تعداد هواپیماهای تولید شده و موارد سقوط تاکنون حدود ۳/۲ درصد از این هواپیماها سقوط کرده اند).

بوئینگ ۷۲۷

این یک هواپیمای سایز متوسط ، بدنه باریک سه موتوره است. اولین نسخه این هواپیما در سال ۱۹۶۳ پرواز کرد. برای چندین دهه این هواپیما بیشترین تولید هواپیماهای مسافربری در دنیا را داشت. تا زمان پایان تولید این هواپیما در سال ۱۹۸۴ در مجموع هزار و ۸۳۱ تولید شد.

این هواپیما گنجایش حمل ۱۶۳ تا ۱۸۹مسافر و یا ۱۹ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بار مفید را دارد. علاوه بر پروازهای داخلی شعاع متوسط این هواپیما برای پروازهای بین المللی نیز استفاده شده است. به طوریکه بسیاری از شرکتهای هوایی حمل و نقل هوایی و شرکتهای چارتر از این هواپیما بهره گرفته اند.

در ۱۸ ژوئن ۲۰۰۳ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ خطوط هوایی "امریکن ایرلاینز" از فرودگاه بین المللی "لواندا" در "آنگولا" به سرقت رفت. سرویسهای سری معتقدند که این هواپیما را قاچاقچیان سرقت کرده اند.

به اعتقاد مجله " Airline World Magazine" بوئینگ ۷۲۷ اولین هواپیمایی است که موفق شد در فرودگاه بین المللی "لاپاز" در بولیوی فرود آید. ارتفاع این فرودگاه ۱۲ هزار پا (حدود ۳ هزار متر) بالاتر از سطح دریا است و به همین علت فرود در این فرودگاه برای بسیاری از هواپیماهای مسافری غیرممکن است.

تا آغاز قرن ۲۱ این هواپیما هنوز در خدمت بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بود اما پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و کاهش فروش بلیتهای سفرهای هوایی، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه های تعمیر هواپیماهای قدیمی تر، بسیاری از این شرکتها ۷۲۷ خود را از سرویس خارج کردند. آخرین نمونه ۷۲۷ رسما در سال ۲۰۰۳ از رده خارج شد، هرچند این هواپیما هنوز در خدمت شرکتهای هواپیمایی کوچک، شرکتهای چارتر و شرکتهای حمل و نقل است. تا آگوست ۲۰۱۰ در مجموع ۳۹۸ بوئینگ ۷۲۷ مسافری در تمام نسخه ها در سرویسهای هوایی تجاری خدمت می کنند.

۷۲۷ موفقیت خود را به دلیل توانایی بالایی که در عمل کردن در پیست های کوتاه دارد به دست آورده است. به همین علت شرکتهای هواپیمایی موفق شدند با کمک این هواپیما، شهرهای کوچک و توریستی را به شهرهای بزرگ متصل کنند.

حوادث و فجایع

تا سال ۲۰۱۰ این هواپیما در مجموع ۳۲۵ حادثه را به ثبت رساند که از این تعداد ۱۱۰ مورد سانحه هوایی سقوط (۳ هزار و ۷۰۴ مورد مرگ) و ۱۷۸ مورد هواپیما ربایی (شامل ۳۴۵ مورد مرگ) بود.
علل مختلفی برای این سوانح هوایی اعلام شده اند. برای مثال در ژوئن ۱۹۷۵ یک پرواز Eastern Air Lines
در فوریه ۱۹۸۵ یک پرواز شرکت "ایبریا ایرلاینز" پس از برخورد با آنتن تلویزیون در لحظه فرود در بیلبائو دچار سانحه شد.
در مارس ۱۹۸۶ یک پرواز شرکت مکزیکانا به دلیل گرم شدن بیش از حد تایرها در لحظه بلندشدن، در ارتفاع ۲۹ هزار پایی آتش گرفت. در اثر انفجار تایر چرخ اصلی، لوله های سوخت پاره شدند و به سیستم برق و هیدرولیک آسیب رسید.
در مارس ۱۹۸۸ یک پرواز شرکت "آویانکا" در میان کوهها سقوط کرد. علت این حادثه خطای انسانی خلبان بود.
در ۲۷ نوامبر ۱۹۹۶ پرواز ADC Airlines
در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۳ یک ۷۲۷ چارتر به دلیل اضافه بار سقوط کرد.
در ۲ ژانویه ۲۰۱۰ یک پرواز شرکت Congolese
تازه ترین سانحه هوایی که برای این مدل بوئینگ رخ داد در ۹ ژانویه ۲۰۱۱ برای یک فروند ۷۲۷ شرکت ایران ایر ثبت شد که هنوز دلایل دقیق آن مشخص نشده است. این هواپیما که به دلیل بدی آب و هوا با یک ساعت تاخیر از تهران به سوی ارومیه پرواز کرده بود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن