واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: بر اساس آيه نخست سوره نساء "يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً " از نظر انسانيت زن و مرد با يكديگر برابر هستند، نفس واحده حقيقت انساني است؛ در اين آيه به آفرينش انسانيت و تقوي اشاره شده است نه فقط وجود حضرت آدم (عليهالسلام) است بنابراين فرضيه آفرينش حضرت آدم از دنده چپ حضرت حوا رد ميشود و اگر آفريده شدن حضرت حوا بعد از حضرت آدم (عليهالسلام) مطرح باشد، تقدم رشدي مد نظر قرار نميگيرد كه بحث برتري مرد عنوان شود.
*تفاوت زن و مرد فقط از لحاظ فيزيولوژيك مطرح است
وي افزود: تنها تفاوت زن و مرد از لحاظ فيزيولوژيك مطرح است كه اين امر موجب شده است در احكام اسلامي حقوق متعلق به زن و مرد با هم تفاوت داشته باشد؛ بايد توجه داشت تفاوتهاي موجود ميان زن و مرد نقص محسوب نميشود، نميتوان زن را به دليل اينكه خصوصيتهاي مردانه ندارد يا از توان جسماني پايينتري برخوردار است، مورد تحقير قرار گيرد؛ يا به مردي كه در پرداختن به امور احساسي و جزئي عاجز است خرده گرفته شود، زن و مرد با ازدواج همديگر را تكميل ميكنند و ميتوانند نواقص موجود كه در طبيعتشان قرار داده شده است حل و بهتر زندگي كنند.
اين كارشناس مسائل زنان بيان كرد: زن و مرد در غرب موظف به كار در بيرون و داخل منزل هستند و اگر از يكديگر طلاق بگيرند اموالشان از هم جدا ميشود ولي در اسلام زن براي تأمين معاش خانواده هيچ وظيفهاي ندارد؛ اين فشار را بر مرد تحميل ميشود در بعضي از خانوادهها كه زن به دليل جدايي و يا فوت همسر مجبور است خانواده را اداره كند و نقش مادري، كار در منزل و اشتغال در بيرون از منزل را در كنار هم ايفاء كند، اين شرايط موجب تحميل فشار زيادي بر جسم و روح زن ميشود.
وي اضافه كرد: در احكام اسلامي، زن مسلمان ميتواند با مطالبه از شوهر در مقابل كار در منزل، نگهداري از فرزندان و شيردادن به فرزندان از همسرش اجرتالمثل دريافت كند يا مرد وظيفه دارد بر اساس طبقه اجتماعي زن قبل از ازدواج شرايط زندگي او را فراهم كند و براي زن خدمتكار استخدام كند، چنين قانوني كه در رابطه با دريافت اجرتالمثل در قبال شيردهي به فرزند و انجام كارهاي منزل، نشان دهنده اين است؛ اين مسئله نشان ميدهد اگرچه زن براساس حس مادرانه اين كار را انجام ميدهد ولي مرد هم بايد در اين مسائل شريك باشد و تاحدي بتواند زحمت زن را جبران كند از اين جهت دين مبين اسلام چنين شرايطي را براي زن فراهم كرده است.
*مهريه دين مرد به زن است
محلاتي اظهار داشت: مهريه به عنوان دين بر گردن مرد است و از اصل مال مرد جدا ميشود و به زن تعلق ميگيرد؛ مهريه و نفقه حق زن است كه در اسلام تأكيد فراواني به آن شده است بر اين حساب، مرد نميتواند در اموال زن تصرفي داشته باشد به جزء مواردي كه با رضايت كامل زن باشد.
وي با بيان اينكه زن اختيار دارد كاركرد خود را در هر زمينهاي حتي بدون اذن همسر هزينه كند، تأكيد كرد: البته اگر با همسرش درميان بگذارد بهتر است ولي در هزينه كردن نفقه بايد تابعيت تام از همسرش داشته باشد؛ زن بايد به طور مطلق از همسرش تابعيت داشته باشد اگر به صورت توافقي مرد به همسرش اجازه كار كردن در بيرون از منزل را دهد، زن بايد در قالب همان حدود كه با همسرش توافق كرده است، عمل كند.
اين مدرس حوزه ادامه داد: وقتي زن از لحاظ مالي بر همسرش متكي نيست، ممكن است در صورت فراموش كردن توافقهاي خود با همسرش و مقايسه خود با زنان خانهدار تنها دليل اطاعت زن از شوهر را بحث مالي تصور كند، در حالي كه نميدانند در كنار رفع نيازهاي مادي، نيازهاي معنوي نيز اهيمت دارد؛ نيازهاي مادي در حد خودش پاسخگوي نياز انسان بالأخص روح حساس زن است.
*مرد هيچگونه اختياري در تصرف اموال زن ندارد
وي افزود: شرايط فيزيولوژيك تنها دليل تفاوت ميان زن و مرد است؛ مديريت خارج از خانه بر عهده مرد و مديريت خانواده بر عهده زن است، مهريه و نفقه از حقوق زن است كه بعد از ازدواج بر عهده مرد قرار ميگيرد كه به زن پرداخت شود، همانطور كه در قرآن كريم آمده است، طبق شئونات و احكام اسلامي نفقه بايد از جانب مرد به زن پرداخت شود مرد نميتواند هيچگونه تصرفي در مهريه، اموال و حقوقي كه زن از اشتغال خود به دست ميآورد، داشته باشد ولي زن ميتواند با رضايت خود به همسرش ببخشد.
محلاتي تصريح كرد: زن در پرداخت حقوق خود هيچ وظيفهاي ندارد؛ اگر زني به همسر و خانواده خود كمك مالي ميكند بستگي به تصميم و نظر خودش دارد ولي در زمينه صرف نفقهاي كه از جانب شوهرش دريافت ميكند، اجازه شوهر لازم است.
*امام خميني (ره) اجازه شوهر براي حضور زن در راهپيمايي را لازم نداستند
وي در ادامه بيان كرد: زنان نقش مؤثري در مباحث اعتقادي و اجتماعي دارند به حدي كه امام خميني (رحمتالله عليه) اجازه شوهر را براي حضور زنان در راهپيماييهاي قبل از انقلاب لازم ندانستند؛ اين نشان دهنده آزادي زن در تصميمگيريهاي اجتماعي و آزادي فكر در مسائل سياسي است.
اين كارشناس مسائل زنان عنوان كرد: همچنين اگر زن بخواهد به سفر واجب مانند حج برود اجازه يا منع شوهر اثري ندارد و ميتواند در مسائل اعتقادي آزادانه فعاليت ميكند و مالك طرز تفكر و اختياردار مطلق اعتقاد خويش است.
*مرد بهتر ميتواند بر احساساتش غلبه كند
وي گفت: مرد با مديريتي كه دارد بهتر ميتواند بر احساساتش غلبه پيدا ميكند به همين دليل مديريت خارج از خانواده بر عهده مرد است چراكه مرد بهتر ميتواند با مشكلات خارجي كنار بيايد و آن را حل كند اين در حالي است كه اگر زن بخواهد با مشكلات بيرون از منزل رودررو شود ممكن است زير بار مشكلات از نظر روحي و جسمي خسته شود؛ مرد با توان روحي بالا بهتر ميتواند با مسائل و مشكلات سازش كند، به همين دليل مديريت خانواده در خارج از خانواده بر عهده مرد گذاشتند و مديريت و برقرار كردن نظم در داخل خانه بر عهده زن گذاشته شده است؛ زن در استحكام خانواده نقش مهمي را اجرا ميكند چراكه اگر زن يك روز در خانه حضور نداشته باشد نظم و ترتيب خانواده از هم پاشيده ميشود.
*آرامش بدون حضور مادر در خانواده محال است
محلاتي با اشاره به اينكه اگر تمام اعضاء خانواده بدون حضور مادر در كنار يكديگر تلاش كنند نميتوانند آرامش حضور مادر در خانه را جبران كنند، تأكيد كرد: هركدام از اعضاء خانواده بايد در جايگاه خودشان عمل كنند چراكه اسلام به همه اعضاء خانواده بهاء ميدهد؛ اگر حمايتهاي مرد در خانواده نباشد، زن نميتواند نقش مادرانه خود را به خوبي ايفاء كند.
وي افزود: از ديدگاه اسلام تمام وجود زن زيباست بنابراين بايد پوشيده باشد و عفاف را رعايت كند، مرد به دليل اينكه حافظ و نگهبان وي طلقي ميشود بايد در كنار زن باشد؛ به تعبير قرآن زن « دُرّ مكنون » است، همانطور كه در اسلام آمده است، تمام وجود زن زيبا است و به اين دليل بايد حجاب و عفاف را رعايت كند.
*حفاظت مرد از زن به معناي نگهباني از ارزش زن است
اين مدرس حوزه بيان كرد: همانطور كه هر چيز با ارزشي نياز به نگهبان دارد به اين جهت مرد پشتيبان زن محسوب ميشود رياست مرد بر خانواده به دليل ارضاء قدرت طلبي و تبديل خانواده به پايگاه حكمراني وي نيست بلكه مرد در شرايط مختلف در كنار زن قرار دارد و با ايفاء كردن نقش پشتيبان از وي حفاظت و حمايت ميكند.
وي با بيان اينكه بايد همسران براي يكديگر نقش حامي را ايفاء كنند، اظهار داشت: حمايت مرد از زن به معناي اين نيست كه زن قدرت درك و فهم ندارد و مرد بايد برايش تصميم بگيرد بلكه به اين معنا است كه حمايت و مراقبت مرد از زن به نوعي براي سلامت روحي و جسمي زن است؛ در اين شرايط مرد بايد مراقب باشد اگر زن درك و فهم مراقبت از خودش را دارد و ميتواند در شرايط مختلف تصميمگيري مناسبي داشته باشد به زن اعتماد كند.
*زن و مرد به واسطه تفاوت مكمل يكديگرند
محلاتي تأكيد كرد: نبايد فراموش كرد زن و مرد به دليل يكسري تفاوتهاي جسمي و روحي كه دارند ميتوانند مكمل يكديگر باشند و با ازدواج به كمال و آرامش برسند از اين جهت نگهباني و حفاظت مرد ظلم به زن تلقي نخواهد شد.
وي تصريح كرد: در اسلام حدود همه چيز مشخص شده است حتي به كوچكترين جزئيات برخورد همسران با يكديگر اشاره شده است به طور مثال به مرد تأكيد ميشود در تمام شرايط در كنار همسرش باشد تا بتواند از همسر و خانواده خود در برابر خطرات نگهباني كند؛ ولي اگر مرد با نافرماني همسرش مواجه شد بايد با نصيحت به وي تذكر دهد و نهايتاً اگر با گستاخي زن روبرو شد تنها ميتواند به صورت يك ضربه كوچك با چوب مسواك آن هم به حدي كه قرمز نشود و جايش باقي نماند ميتواند زن را تنبيه كند؛ آن هم به دليل اين است كه مرد بايد مشكلات زناشويي را تا جايي كه ممكن است در محيط خانواده حل كند و بحثهاي خانوادگي به دادگاه، قانون و حاكم شرع كشيده نشود؛ ولي اگر مرد به زن ظلمي كند زن بايد نزد بايد نزد حاكم شرع برود و مشكل را بيرون از خانواده حل كند.
*برخورد پيامبر (ص) با حضرت فاطمه (س) الگوي مناسب برخورد با روح لطيف زن است
اين مدرس حوزه بيان كرد: در حديث ثقلين كتاب و سنت به عنوان دو ثقل باهم برابر هستند، رفتارهاي محبتآميز پيامبر گرامي اسلام (صل الله عليه و آله) در برابر فاطمه زهرا (سلام الله عليها) الگوي مناسب برخورد با روح پاك و لطيف زنان است، در شرايطي كه عرب جاهلي دختران را زندهبه گور ميكردند و زنان آن زمان تحقيرهاي فراواني را تحمل ميكردند پيامبر گرامي اسلام (صل الله عليه و آله) دست دخترشان را ميبوسيدند و ايشان را امابيها صدا ميكردند؛ حضرت محمد مصطفي (صل الله عليه و آله) سعي ميكردند، به هر صورت و شيوه شخصيت و جايگاه واقعي زن را براي مردم آن زمان نشان دهند؛ حضرت فاطمهزهرا (سلاماللهعليها) در بحثهاي علمي حضور داشتند و به زنان مهاجر و انصار تدريس ميكردند.
وي با اشاره به اينكه رفتار حضرت فاطمهزهرا (سلاماللهعليها) نسبت به حضرتعلي (عليهالسلام) در جايگاه ولايت و همسري مثال زدني است، گفت: حضرت فاطمهزهرا (سلاماللهعليها) براي گرفتن بيعت براي اميرالمومنين علي (عليهالسلام) شخصاً به درب منازل مهاجر و انصار ميرود و حتي براي دفاع از ايشان با تمام وجود از جان خود ميگذرد و در اين راه به شهادت ميرسد؛ نبايد فراموش كرد حضرت علي (عليهالسلام) علاوه بر همسري جايگاه ولايت نيز بر حضرت فاطمهزهرا (سلاماللهعليها) داشتند.
محلاتي عنوان كرد: حضرت علي (عليهالسلام) نيز در تربيت فرزندان، كارهاي منزل و تمام زمينهها در كنار فاطمهزهرا (سلام الله عليها) بودند؛ حضرت فاطمهزهرا (سلاماللهعليها) در كنار حفظ مقام زنانه خود با دشمن مبارزه ميكردند و نه تنها در تعاملات زناشويي و تربيت فرزندان با هم بوده بلكه در بحث ولايت نيز با هم همگام بودند؛ حضرت زهرا (سلاماللهعليها) در عرصههاي مختلف اجتماعي و سياسي حتي به عنوان پرستار در جنگ احد حضور داشتند؛ بايد حقوق زن در اسلام بيان شود تا برداشت اشتباه از حقوق زنان نشود؛ اسلام اهميت فراواني براي افزايش ارزش زن داده است كه نزول سورهاي با عنوان نساء نشاندهنده آن است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]