تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820129089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيم‌نگاهي به بسكتبال المپيك در گروه اول‌ ايران و تيم‌هاي پرافتخار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نيم‌نگاهي به بسكتبال المپيك در گروه اول‌ ايران و تيم‌هاي پرافتخار
جام جم آنلاين: تيم ملي بسكتبال ايران قهرمان آسيا در سال 2007 و تيم سي و سوم رنكينگ فدراسيون جهاني بسكتبال است. تيم ايران بعد از 60 سال دومين حضور خود را در المپيك تجربه مي‌كند. آيا به نظر شما اين چند سطر براي معرفي تيم ايران كافي است؟ تيمي كه قرار است تا چند روز آينده به مصاف قدرت‌هاي پرآوازه و سنتي بسكتبال دنيا بشتابد.


تيم‌هايي كه هر كدام آنان چندين سطر را براي افتخارات خود در عرصه پيكارهاي جهاني و المپيك اختصاص مي‌دهند.

با اين حال بچه‌هاي شجاع بسكتبال كشورمان همان‌گونه كه در بازي‌هاي تداركاتي با حريفان صاحب‌نام نشان داده‌اند ، حريف دست و پا بسته نيستند بلكه با آموختن رمز و رموز جنگيدن در ميادين بين‌المللي ، مي‌خواهند خاطرات خوبي را بعد از 60 سال از خود به جا بگذارند. در اين مقال سعي شده است اطلاعاتي هرچند به اختصار از وضعيت حريفان ايران در گروه اول رقابت‌هاي بسكتبال المپيك 2008 چين در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد.

هر چهار سال بر جذابيت‌هاي بسكتبال در المپيك افزوده مي‌شود و اين مساله نشان مي‌دهد بسكتبال هنوز به سقف پيشرفت نرسيده است. شايد حضور حرفه‌اي‌هاي آمريكا باعث رونق بيشتر اين ورزش شده است و شايد تلاش ستارگان اروپايي و رقابت همزمان آنها با همتاهاي آمريكايي تصورات جالبي در اذهان به وجود آورده كه زيبايي‌هاي بسكتبال را در المپيك دوچندان كرده است.

از سال 1992 با ورود حرفه‌اي‌هايي همچون مايكل جردن، چارلز باركلي، مجيك جانسون، لري برد و پاتريك اوينگ به المپيك اين سوال مطرح بود كه آيا بسكتبال دنيا فاصله ايجاد شده را پل خواهد زد؟ آمريكا فينال المپيك 92 در بارسلوناي اسپانيا را با 30 امتياز اختلاف به سود خود خاتمه داد و اين بازي‌ها سرآغاز ايجاد بحث‌ها و اظهارنظرهاي جديد در رابطه با پيشرفت و چگونگي آينده بسكتبال در دنيا بود.

در آغاز دهه 90 اتحاد جماهير شوروي و كشورهاي شبه‌جزيره بالكان به دنبال فروپاشي نظام كمونيستي دچار تحولات بزرگ سياسي جغرافيايي بودند. تجزيه كشورها بعد از فروپاشي شوروي و يوگسلاوي و ايجاد كشورهاي جديد در منطقه، قدرت‌هاي جديد بسكتبال را به وجود آورد كه از آن جمله مي‌توان از كشورهاي كرواسي و ليتواني نام برد.

كرواسي در سال 1988 جزو خاك يوگسلاوي بود و در اين سال يوگسلاوي به همراه شوروي فينال بسكتبال المپيك را برگزار كرد. اما در سال 1992 كرواسي كه استقلال خود را در سال 1991 از يوگسلاوي اعلام كرده بود، گام بلندي در راه ثبات كشورش برداشت و در فينال المپيك مقابل آمريكا به ميدان رفت.

تيم ليتواني يكي از كشورهاي سواحل بالتيك است كه از اتحاد جماهير شوروي سوسياليستي سابق جدا شد و در 11 مارس 1990 اعلام استقلال كرد. تا پيش از سال 1992 كه ليتواني به طور مستقل در المپيك شركت كرده بود، اعضاي اين تيم زير پرچم شوروي سرود افتخار سر مي‌دادند.

بازيكنان سرشناس آن روز دنيا مثل سابونيس و مارچلونيس جشن قهرماني المپيك را با تيم اتحاد جماهير شوروي در سال 1988 برپا كرده بودند. در تيم يوگسلاوي نايب قهرمان المپيك نيز درازن پترويچ و دينو رادجا ستاره‌هاي پرفروغ به شمار مي‌رفتند، اما همه اين بازيكنان در سال 1992 با جغرافياي جديد و خاك مستقل از شوروي گام در عرصه بسكتبال المپيك گذاشتند و به همراه حرفه‌اي‌هاي آمريكا سرآغاز تحولي جديد و بزرگ در اين بازي‌ها شدند.

آمريكا در المپيك بارسلونا حريفان را در هم كوبيد. مربي كرواسي در پايان بازي‌ها گفته بود در حال حاضر فاصله‌اي 2015 ساله بين بسكتبال ديگر كشورها با آمريكا وجود دارد. روس‌ها در رسانه‌هاي خود اعلام كردند اين اختلاف 5 سال ديگر به طور محسوسي تغيير مي‌كند.

آنها در آن زمان اعتقاد داشتند ساير كشورها بزودي توسعه مي‌يابند و به بسكتبال آمريكا نزديك مي‌شوند. اگر با ورود تيم رويايي به المپيك، استعداد و نبوغ فردي بازيكن بي‌مانند جهان مايكل جردن به نمايش درآمد، اين مساله الگويي شد براي پيشرفت جوانان ساير ملل كه اينك آن روزها را در دوران نوجواني خود مرور مي‌كنند.

بزودي حركات جردن و بازيكنان شاخص NBA مبناي اصول اوليه يادگيري بسكتبال، سرعت بازي و تكنيك‌هاي پيشرفته در كار بازيكنان تراز اول دنيا شد.

در المپيك‌هاي سال‌هاي بعد، بسكتبال مورد توجه جهانيان قرار گرفت تا اين كه در دوره گذشته با شكست آمريكا، باورهاي جديدي به وجود آمد. قهرماني آرژانتين موازنه قدرت را به هم ريخت تا به اين ترتيب بسكتبال يك بار ديگر تحولات فزاينده‌اش را نشان بدهد و تازه‌ترين پيشرفت‌هاي ساير تيم‌هاي جهان را به نمايش بگذارد.

آرژانتين‌

اين كشور از لحاظ وسعت، دومين كشور آمريكاي جنوبي است. نخستين بار اسپانيايي‌هاي مهاجر در سال 1516 ميلادي وارد آرژانتين شدند. آرژانتيني‌ها در فوتبال زبانزد خاص و عام هستند اما در 10 سال گذشته پيشرفت‌هاي زيادي در زمينه توسعه بسكتبال داشته‌اند.

ستاره تيم ملي آرژانتين، امانوئل جينوبلي است كه با نام مختصر مانو محبوب بچه‌هاي كشورش است. مانو براي تيم سن آنتونيو اسپرز در ليگ NBA بازي مي‌كند. او مرد اول بسكتبال آرژانتين در راه قهرماني تيمش در المپيك 2004 آتن بوده است.

مانو در بازي‌هاي سن آنتونيو مصدوم شد و حتي نزديك بود المپيك 2008 را از دست بدهد. لوئيس اسكولا و كارلوس دلفينو ديگر بازيكنان شاخص تيم آرژانتين به شمار مي‌روند.

روسيه‌

اولين حريف تيم ملي بسكتبال كشورمان در المپيك ، روسيه، پهناورترين كشور جهان است. روسيه از نظر جمعيتي در جايگاه هشتم قرار دارد. بعد از فروپاشي شوروي، روسيه در 12 ژوئن 1990 اعلام موجوديت كرد. آنها در سال 2007 قهرمان اروپا شدند. آندره كريلنكو ستاره جوان روس‌هاست كه بهترين بازيكن اروپا شناخته شده و در باشگاه حرفه‌اي يوتاجاز عضويت دارد.

استراليا

اندام‌هاي بلند و قوي، اين كشور را از بسياري از تيم‌ها متمايز مي‌كند. استراليا ششمين كشور وسيع دنياست و ملبورن به خاطر برپايي رقابت‌هاي ورزشي بين‌المللي مختلف شهرت دارد.

اين كشور ميزبان دو المپيك 1956 و 2000 در ملبورن و سيدني بوده است. تيم ايران ماه گذشته براي انجام 3 بازي تداركاتي به استراليا سفر كرده بود. ستاره اين تيم آندرو بوگات است كه در تيم ميلواكي بازي مي‌كند.

استراليا براي انجام چند بازي تداركاتي چندي پيش به اروپا سفر كرده بود و در دايموند بال چين هم حضور يافت تا با آمادگي كامل روانه مسابقه‌هاي المپيك شود.

عمده‌ترين افتخارات حريفان ايران‌

تاريخ حضور تيم‌هاي روسيه، ليتواني و كرواسي در المپيك به بعد از فروپاشي شوروي و يوگسلاوي بازمي‌گردد. سال 1992 تيم كرواسي نايب قهرمان المپيك مي‌شود و ليتواني در جايگاه سوم و جمهوري فدرال روسيه در جاي چهارم قرار مي‌گيرد.

در رقابت‌هاي جهاني سال 1994 كه تورنتو ميزبان است، روسيه دوم مي‌شود و كرواسي به مقام سوم مي‌رسد. ظاهرا تا اين سال هنوز بازماندگان بسكتبال پرفروغ شوروي و يوگسلاوي در تيم‌هاي مذكور حضور دارند.

كروات‌ها بعد از اين سال در جا مي‌زنند، اما روسيه طي سال 1998 در رقابت‌هاي جهاني آتن يك بار ديگر نايب قهرماني را احراز مي‌كند. ضمن آن كه بسكتبال قابل احترام ليتواني در سال‌هاي 1996، 2000 و 2004 در 3 دوره متوالي المپيك عناوين سوم (دوبار)‌ و چهارم را به دست مي‌آورد.

تيم ملي بسكتبال كرواسي آخرين حريف تيم كشورمان در بازي‌هاي مقدماتي گروه اول بعد از دو دوره غيبت به المپيك 2008 گام مي‌گذارد. آنها چندين دوره متمادي است كه در رقابت‌هاي جهاني نيز غايب هستند.

ستاره كرواسي ماركو پوپولچ است و مردم اين كشور روي بازي ريسمير لانكر هم حساب كرده‌اند. كرواسي در رقابت‌هاي مردان اروپا در سال 2007 ششم شد و بتازگي از طريق رقابت‌هاي گزينشي، سهميه المپيك را به دست آورد.

بهترين عنوان اين كشور در بسكتبال مردان اروپا به مقام سوم سال 1995 بازمي‌گردد. آخرين حضور كروات‌ها در المپيك مربوط به سال 1996 است كه با عنوان هفتم رقابت‌ها را ترك كردند.

در 3 دوره گذشته المپيك نيز به غير از سال 2004، آرژانتيني‌ها در سال 1996 نهم شده بودند و در سال 2000 اصلا به بازي‌ها راه نيافتند.

تيم ملي بسكتبال استراليا از مشتريان هميشگي المپيك است. عنوان ششم در سال 1992، چهارم در سال‌هاي 1996 و 2000 و نهم در سال 2004 كارنامه ديگر حريف تيم ملي بسكتبال ايران را در گروه اول مسابقه‌هاي المپيك 2008 چين نشان مي‌دهد. استراليايي‌ها در رقابت‌هاي جهاني هم در 15 سال اخير در شمار 10 تيم برتر جهان بوده‌اند.

رده‌بندي بسكتبال المپيك در سال 2004

1- آرژانتين 2- ايتاليا 3- آمريكا 4- ليتواني 5- يونان 6- پورتوريكو 7- اسپانيا 8- چين 9- استراليا 10- نيوزلند 11- صربستان 12- آنگولا

برنامه كامل بازي‌هاي ايران در دور مقدماتي:

يكشنبه 20 مرداد: ايران روسيه / سه‌شنبه 22 مرداد: ايران ليتواني / پنجشنبه 24 مرداد: ايران استراليا / شنبه 26 مرداد: ايران آرژانتين / دوشنبه 28 مرداد: ايران كرواسي.

محمد رضاپور
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن