تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816651847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تابستاني داغ در بازار تلفن‌همراه


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: تابستاني داغ در بازار تلفن‌همراه
فروشندگان تلفن‌همراه كه روزهاي خوبي را سپري مي‌كنندE51، 6500 Slide و 3110 كلاسيك را به عنوان پرفروش‌هاي نوكيا معرفي مي‌كنند. S500 سوني اريكسون، F400 سامسونگ، A1200 موتورولا و دياموند اچ تي سي هم به عنوان ساير گوشي‌هاي پرفروش بازار تلفن‌همراه براي ماه جاري عنوان شده‌اند.

تابستاني داغ در بازار تلفن‌همراه
م.ر.بهنام رئوف- دنياي اقتصاد
بازار تلفن‌همراه اين روزها از نظم بيشتري نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است. درحالي كه به گفته واردكنندگان و بنا به دليل تعرفه بالاي واردات (25‌درصد) همچنان نزديك به 80‌درصد از اين بازار در اختيار قاچاقچيان اين كالا قرار دارد، اما... با پيگيري‌هاي اتحاديه دستگاه‌هاي مخابراتي و انجمن صنفي فروشندگان ‌سيم‌كارت، گوشي و لوازم جانبي، فروشندگان گوشي‌هاي قانوني با گارانتي‌هاي رسمي‌و معتبر سعي در ايجاد نظمي‌منسجم در بازار دارند. حتما تا به حال به مشكل عدم الصاق قيمت گوشي‌ها در پشت ويترين مغازه‌ها كه بارها در گزارش‌هاي بازار تلفن‌همراه مورد اشاره قرار گرفته بود، برخورد كرده‌ايد. همانطور كه در بالا نيز گفته شد اين روزها اما اتفاقات جالبي در بازار گوشي‌هاي رسمي‌در حال وقوع است. يكي از اين اتفاقات درج قيمت گوشي‌ها در فروشگاه‌هايي است كه گوشي‌هاي خود را تنها با گارانتي رسمي‌عرضه مي‌كنند.

نوكيا را مي‌توان به عنوان پرچمدار اين حركت در بازار تلفن‌همراه قلمداد كرد؛ چرا كه اين شركت چندي پيش در يك نشست خبري از يكپارچه شدن گارانتي گوشي‌هاي خود خبر داده و اعلام كرده بود، از 21 مرداد ماه جاري گوشي‌هاي اين شركت تنها با گارانتي نوكيا در بازار عرضه مي‌شود. گوشي‌هاي نوكيا پيش از اين با دو گارانتي اتصالات و خدمات طلايي نيا در اختيار كاربران قرار مي‌گرفت. با برنامه جديد توزيع نوكيا در ايران دو شركت مزبور گوشي‌هاي موردنياز بازار را وارد؛ اما آنها را با گارانتي نوكيا عرضه مي‌كنند.
همان‌طور كه پيش از اين نيز پيش‌بيني مي‌شد، اين سياست نوكيا منجر به عرضه قيمت‌هاي يكسان در بازار مي‌شد، اما در حالي كه هنوز چند روزي به 21 مرداد ماه باقي مانده است، نوكيا عرضه گوشي‌هاي خود با گارانتي واحد را شروع كرده است. به دنبال اين حركت، نمايندگان فروش اين شركت به تازگي با قرار دادن يك تابلوي وايت برد در يكي از قسمت‌هاي مغازه خود قيمت روز گوشي‌هاي خود را براي اطلاع مخاطبان خود نصب كرده‌اند كه از اين بين مي‌توان به فروشگاه مركزي نوكيا واقع در پاساژ علاء الدين اشاره كرد.

اما با اين حال بازهم گوشي‌هاي بدون گارانتي با قيمت پايين تر از گوشي‌هاي رسمي ‌در بازار ارائه مي‌شود. شنيده مي‌شود كه نهادهاي قانوني در حال تصويب طرحي هستند تا با اجراي آن جلوي عرضه گوشي‌هاي قاچاق تا حدي در بازار گرفته مي‌شود.

تعرفه 25‌درصدي مهم‌ترين مساله بازار
درحالي كه چند ماه پيش تعرفه 25‌درصدي در نهايت مورد اجراي گمرك قرار گرفت؛ اما همچنان واردكنندگان و كارشناسان بازار اين تعرفه را عامل اصلي قاچاق مي‌دانند.برخي از فروشندگان گوشي در خيابان جمهوري تهران معتقدند كه با عرضه انواع گوشي تلفن‌همراه از سوي فعالان قانوني، تنها شاهد كاهش توزيع گوشي‌هاي قاچاقي كه در رديف قيمتي يك تا دو ميليون ريال قرار دارند، خواهيم شد و قاچاق مابقي گوشي‌هاي با قيمت بالا همچنان ادامه خواهد داشت. كارشناسان مي‌گويند: با كاهش تعرفه كنوني و عرضه انواع گوشي از سوي واردكنندگان قانوني علاوه بر اينكه بازار اين كالاي ارتباطي طي ماه‌هاي آينده از دست قاچاقچيان خارج مي‌شود، دولت نيز مي‌تواند درآمد قابل توجهي از محل اخذ عوارض واردات داشته باشد. در همين حال مديران عامل و مديران فروش شركت‌هاي واردكننده قانوني معتقدند كه با اعمال نهايي تعرفه پنج تا 10‌درصدي واردات گوشي تلفن‌همراه، مي‌توانند با توسعه فعاليت خود در زمينه توزيع گوشي در سطح بازار تلفن‌همراه كشور، عنان بازار را از دست قاچاقچيان خارج كنند.

اما با اين حال و در حالي كه همگان تعرفه بالاي واردات را عامل قاچاق و بي‌ساماني بازار مي‌دانند، اما معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي مي‌گويد: تعرفه تلفن‌همراه كاهش پيدا نمي‌كند و هيچ تمايلي براي كاهش تعرفه وجود ندارد. مهدي غضنفري، رييس كل سازمان توسعه و تجارت ايران در اين باره به «موبنا» مي‌گويد: تعرفه‌ها در كميسيون ماده يك تغيير و اصلاح مي‌شود و تمام دستگاه‌هاي وزارت صنايع و معادن، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت امور اقتصاد و دارايي، گمرك، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران، اتاق تعاون و وزارت بازرگاني مي‌توانند پيشنهاد جديدي مبني بر افزايش و كاهش تعرفه‌ها را به دبير خانه سازمان توسعه و تجارت ارائه كنند.

وي ادامه داد: تعرفه 25‌درصدي گوشي تلفن‌همراه با سختي بسياري به اين عدد رسيده است و اين يعني نقطه تعادل همه ديدگاه‌هاي كميسيون ماده يك بوده و تاكنون نيز پيشنهاد جديدي مبني بر تغيير تعرفه تلفن‌همراه به سازمان توسعه تجارت ارسال نشده است. به گفته معاون وزير بازرگاني در توسعه روابط اقتصادي، در وزارت بازرگاني سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده وظيفه حمايت از مصرف‌كنندگان را به عهده دارد و حتي از اين سازمان هم پيشنهادي براي تغيير تعرفه گوشي تلفن‌همراه ارسال نشده است. وي تصريح كرد: افزايش و كاهش تعرفه‌ها كار منطقي نيست و هرچه قدر امكان داشته باشد كه تعرفه‌ها كمتر تغيير پيدا كند، سيستم اقتصادي و تجاري كشور را با ثبات بيشتري مواجه خواهد بود. دكتر غضنفري خاطرنشان كرد: امسال نيز مانند سال گذشته تعرفه‌ها در ايران 6 ماه يك بار اعلام خواهد شد تا اجازه بدهيم، تجار و بازرگانان از يك رويه ثابت برخوردار باشند.
به گفته وي، تمايل به افزايش و كاهش تعرفه گوشي تلفن‌همراه بسيار كم است و در مقابل ميل به ثبات و حفظ تعرفه‌ها در كميسيون ماده يك بيشتر است.

اين درحالي است كه تمامي‌ واردكنندگان و مسوولان نهاد صنفي ذي‌ربط بر اين باورند كه قاچاق بيش از حد اين بازار علاوه بر ضرر و زيان براي فروشندگان و خريداران درآمدهاي دولت در بخش گمرك را با كاهش روبه‌رو كرده است. از سوي ديگر همچنان توليد كنندگان اين كالا كه با افزايش تعرفه، پروسه توليد خود را آغاز كرده‌اند، نتوانسته‌اند نيازهاي بازار را برآورده ساخته و به باور بسياري از كارشناسان به عنوان يكي از متهمان بي‌نظمي ‌اين بازار به حساب مي‌آيند.

بازار گرم دستفروشان
به هر حال با توجه به فصل تابستان و مشخص شدن نتايج كنكور و امتحانات دانشگاه بازار گوشي تلفن‌همراه اين روزها داغ‌تر از هر زمان ديگري است. عرضه ‌سيم‌كارت‌هاي اعتباري و فروش بالاي آنها به واسطه قيمت اندك‌شان باعث شده تا بسياري از مخاطبان اين بازار بيشتر پول خود را صرف خريدن گوشي‌هاي گران قيمت كنند. در كنار بازار رسمي‌و گوشي‌هاي بدون گارانتي اما بازار دستفروشان هم اين روزها گرم تر از قبل است. اگر به مراكز بورس فروش تلفن‌همراه سري زده باشيد حتما از ديدن اين همه دستفروش تلفن‌همراه كه مشغول خريد و فروش گوشي‌هاي دست دوم هستند، متعجب شده‌ايد.
افزايش متقاضيان گوشي تلفن‌همراه در تابستان سال جاري باعث شده تا دستفروشان و دوره گردان نيز به جمع فعالان اين صنف اضافه شوند. در شرايط كنوني كه بازار گوشي تلفن‌همراه با عرضه انواع گوشي‌ها از برندهاي معروف مواجه است، اين كالا نيز به بساط دستفروشان و دوره گردان خياباني راه يافته است كه ازدحام آنها مشكلاتي را براي خريداران ايجاد كرده است.

فروشندگان بازار معتقدند كه يكي از مشكلات ناشي از فعاليت دوره گردان و دستفروشان در بازار گوشي موبايل، افزايش خريد و فروش گوشي‌هاي سرقتي و گوشي‌هاي دست دوم بازسازي شده است. در همين حال علاوه بر اين افراد، فروشندگان دوره گرد انواع خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها هم به اين بازار شلوغ اضافه شده است. هم‌اكنون بازار تلفن‌همراه خيابان جمهوري تهران مملو از افرادي است كه هر كدام به هر گونه‌اي در اين بازار پرهياهو به فعاليتي مشغول هستند. البته ذكر اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه فعاليت اين افراد به شدت از سوي ماموران نيروي انتظامي‌در حال نظارت و پيگيري است؛ چرا كه در بين برخي از اين دست‌فروشان هستند افرادي كه به فروش گوشي‌هاي مسروقه فعاليت دارند.

كاركرده‌هاي بي رونق
با نهايي شدن تعرفه 25‌درصد، بسياري از واردكنندگان تلفن‌همراه به تعديل قيمت‌هاي خود پرداخته و سعي دارند به هر شكلي كه شده سهم خود را از اين بازار افزايش دهند. تا همين چند ماه پيش ويترين فروشگاه‌هاي تلفن‌همراه ميزبان بخشي تازه بود به نام گوشي‌هاي كاركرده. اما اين روزها و با كاهش نسبي قيمت گوشي‌ها بسياري از فروشندگان اين بخش را از ويترين‌هاي خود حذف كرده‌اند.
منابع بازاري معتقدند كه بازار گوشي‌هاي كاركرده نسبت به يك ماه گذشته با ركود همراه شده است. آنها مي‌گويند: با افزايش عرضه انواع گوشي در سطح بازار، متقاضيان خريد اين كالاي ارتباطي تمايل چنداني براي خريد گوشي‌هاي كاركرده ندارند. عدم اطمينان از سالم بودن انواع قطعات گوشي كاركرده كه شامل باتري، شارژر و آنتن دهي است از سوي متقاضيان از دلايل اصلي بي‌رونقي بازار اين نوع گوشي‌ها محسوب مي‌شود. فروشندگان معتقدند اگر چه خريد و فروش گوشي‌هاي كاركرده دردسر بيشتري براي فروشندگان دارد، اما سود بسيار بيشتري نيز به جاي مي‌گذارد. در گذشته اكثر گوشي بازهاي تهران، گوشي‌هاي خود را بيش از يك سال نگه نمي‌داشتند و با فروش آنها گوشي‌هاي جديدتري مي‌خريدند كه اين امر موجب رونق بازار گوشي‌هاي كاركرده يا به اصطلاح گوشي‌هاي دست دوم شده بود.

پرفروش‌هاي بازار
فروشندگان تلفن‌همراه كه روزهاي خوبي را سپري مي‌كنندE51، 6500 Slide و 3110 كلاسيك را به عنوان پرفروش‌هاي نوكيا معرفي مي‌كنند. S500 سوني اريكسون، F400 سامسونگ، A1200 موتورولا و دياموند اچ تي سي هم به عنوان ساير گوشي‌هاي پرفروش بازار تلفن‌همراه براي ماه جاري عنوان شده‌اند.
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن