تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806875497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران «پاسخ روشن» به بسته 1+5 را مشروط كرد


واضح آرشیو وب فارسی:موج: ايران «پاسخ روشن» به بسته 1+5 را مشروط كرد


سرمايه: ايران در سند جديدي كه به خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تحويل داد، اعلام كرده است به بسته پيشنهادي گروه 1+5 به شرط ارائه توضيحات بيشتر به زودي «پاسخ شفاف» خواهد داد. خردادماه سال جاري گروه 1+5 متشكل از پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد يعني آمريكا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين به همراه آلمان به عنوان ميانجيان بين المللي حل و فصل مناقشه هسته اي ايران بسته اي از مشوق هاي اقتصادي، سياسي و انرژي را به جهت متقاعد كردن تهران به تعليق غني سازي اورانيوم ارائه و مدت زمان يك ماهه اي را نيز تعيين كردند كه به اين بسته پاسخ داده شود.

با اين حال در مدت زمان تعيين شده تهران تنها به نامه وزراي خارجه كشورهاي عضو گروه 1+5 كه همزمان با بسته پيشنهادي تحويل مقامات ايراني شد، پاسخ داد و قرار شد تا به بسته پيشنهادي در مذاكرات ژنو پاسخ دهد. اين در حالي است كه در پايان اين نشست كه با حضور سعيد جليلي به عنوان مذاكره كننده ارشد هسته اي ايران، خاوير سولانا مذاكره كننده ارشد اروپا و نمايندگان كشورهاي عضو گروه1+5 برگزار شد، سولانا اعلام كرد ايران به بسته پيشنهادي پاسخي نداده و انتظار مي رود ظرف دو هفته آينده به اين بسته پاسخ دهد. باوجود آنكه دو هفته تعيين شده به پايان رسيد تهران به بسته پيشنهادي پاسخي نداد ولي سه روز پس از آن زمان كه به ضرب الاجل غرب به ايران براي پاسخگويي به بسته پيشنهادي تعبير شد سولانا و جليلي با يكديگر به مذاكره تلفني پرداختند و در پايان اين مذاكره ايران سند جديدي را تحويل سولانا به نمايندگي از كشورهاي عضو گروه 1+5 داد.
برخي رسانه هاي خبري ابتدا اين سند را پاسخ ايران به بسته پيشنهادي گروه 1+5 دانستند. بي بي سي، طي گزارشي مدعي شد: «بنابه گزارش ها ايران در نامه اي كه روز سه شنبه تحويل قدرت هاي جهاني داد بار ديگر از دادن پاسخي قاطع به درخواست آنها براي تعليق غني سازي اورانيوم خودداري كرده است.» برخي مقام هاي غربي در گفت وگو با سه خبرگزاري عمده جهان گفته اند نامه سه شنبه گذشته ايران كه تسليم خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شد حاوي نكته تازه اي نبود و تنها به نوعي مواضع قبلي جمهوري اسلامي ايران را تكرار مي كرد. به گزارش خبرگزاري ها، ايران در نامه يك صفحه اي خود بدون ارائه پاسخي قاطع به بسته پيشنهادي گروه 1+5 نوشته است در اولين فرصت ممكن پاسخ «شفاف» خود را ارائه خواهد كرد. ايران بدون اشاره به اينكه غني سازي اورانيوم را متوقف خواهد كرد يا نه، تصريح كرده است: «براي پاسخ به بسته پيشنهادي برخي مسائل بايد روشن شوند.» خبرگزاري رويترز كه نسخه اي از سند ايران را به دست آورده، به نقل از نامه ايران آورده است: «ايران آماده است تا در اولين فرصت ممكن پاسخ شفاف خود را به پيشنهاد شما ارائه كند در حالي كه انتظار دارد پاسخ شفاف شما را در مورد پرسش هاي ما و همين طور ابهامات دريافت كند.»
ايران در اين سند نوشته است كه مسائل مطرح شده از سوي مقامات 1+5 در نشست ژنو را به دقت مورد بررسي قرار داده اما با اين حال ايران تصريح كرده است كه برخي موارد مشخص نياز به روشنگري بيشتر دارند. ايران نوشته است: «اينگونه روشنگري هاي دوجانبه مي تواند راه را براي مذاكرات شفاف با چشم انداز روشن باز كند.» خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از يك ديپلمات اروپايي در بروكسل نوشته است: «ايران خواهان شفاف سازي درباره برخي مسائل در بسته پيشنهادي گروه 1+5 شده است.» يك روزنامه فرانسوي نيز در شماره ديروز خود نوشت: «نامه روز سه شنبه ايران به رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا تنها يك «پيام» بوده است.» به گزارش روزنامه فرانسوي زبان «ليبراسيون» نامه ايران به خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، پاسخ اين كشور به پيشنهاد گروه شش جانبه در مذاكرات هسته اي ايران موسوم به 1+5 نبوده است و تنها «پيامي» از سوي اين كشور به آنها بوده است. غرب اميدوار است كه ايران به منظور رفع بن بست هسته اي جاري به پيشنهاد مطروحه از سوي آنها پاسخ مثبت دهد اين در حالي است كه ايران طي اين نامه تنها مكتوب شده مذاكره تلفني روز دوشنبه خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد هسته اي خود را به اين مقام اروپايي ارائه داده است.» اين روزنامه در ادامه نوشت: «به نظر مي رسد ايران مي خواهد با اينگونه اقدامات و اين نوع پاسخگويي ها همه چيز را درباره پرونده هسته اي خود در هاله اي از ابهام نگه دارد و تمايلات دروني خود را تا حد امكان آشكار نكند.»
يك منبع اتحاديه اروپا در بروكسل نيز در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: ايران در نامه روز سه شنبه خود گفته است پاسخ نهايي خود را به پيشنهاد شش قدرت جهاني مي دهد اما گفت كه ابتدا به توضيحاتي درباره پيشنهادات داده شده نياز دارد.
وي گفت: «آنها توپ را به ما پاس داده اند. بايد ببينيم آيا اين راهي براي خريد زمان بيشتر يا جدي است.» كشورهاي عضو گروه 1+5 در آخرين هشدار خود از ايران خواسته بودند تا سه شنبه گذشته پاسخ خود را به بسته پيشنهادي غرب ارائه كند.
با اين حال به گزارش خبرگزاري ها ايران سه شنبه گذشته به جاي پاسخگويي به بسته پيشنهادي غرب توسط شوراي عالي امنيت ملي ايران به عنوان مسوول مذاكرات هسته اي ايران با غرب، از طريق سفير خود در بروكسل مقر اتحاديه اروپا، نامه اي را به خاوير سولانا تسليم كرده كه خواستار توضيحات بيشتر نسبت به بسته ارائه شده غرب شد. خبرگزاري رويترز به نقل از يك مقام ايراني خبر داد در نامه ايران به قدرت هاي بزرگ جهاني به موضوع «تعليق در برابر تعليق» اشاره نشده است. كشورهاي غربي اعلام كرده بودند تنها در صورتي حاضر به مذاكره با ايران هستند كه اين كشور فرمول «تعليق در برابر تعليق» را بپذيرد كه براساس آن ايران بايد براي شش هفته افزايش تعداد سانتريفوژ هاي خود را متوقف كند و غرب نيز در مقابل از وضع تحريم هاي بيشتر عليه ايران خودداري خواهند كرد. قدرت هاي عمده جهان تهديد كرده بودند در صورتي كه ايران تا روز سه شنبه «پاسخ روشن و مثبتي» به بسته پيشنهادي ندهد و غني سازي را متوقف نكند موضوع اعمال تحريم هاي تازه عليه تهران را در دستور كار قرار مي دهند. از سوي ديگر در حالي كه اكثر رسانه هاي غربي اعلام كردند سند جديد ارائه شده از سوي ايران پاسخ به بسته پيشنهادي گروه 1+5 نبوده است يك مقام آمريكا به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: «پاسخ ارائه شده توسط ايران غيرقابل قبول است.» اين مقام دولتي آمريكا كه نامش فاش نشده، تصريح كرد: «نامه يك صفحه اي ايران، پاسخ مشخصي به بسته پيشنهادي نبود و تنها تاكيد مجددي بر مواضع قبلي تهران مبني بر حق اين كشور در داشتن انرژي صلح آميز هسته اي بود.»
به گزارش خبرگزاري رويترز يك مقام دولتي آمريكا نيز مدعي شده است: «پاسخ ايران براي بيشتر سردرگم كردن و تاخير است.»يك ديپلمات در بروكسل نيز گفت: «خاوير سولانا و نمايندگان كشورهاي عضو گروه 1+5 به زودي پاسخ ايران را مورد تجزيه و تحليل قرار خواهند داد.» برهمين اساس گوانزالو گالگوس سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: «پس از آنكه ايران از ارائه پاسخ صريح به بسته پيشنهادي قدرت هاي جهاني خودداري كرد، نمايندگان كشورهاي موسوم به گروه 1+5 چهارشنبه (ديروز) درباره اقدامات بعدي اين كشورها مذاكره كردند.»
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن