تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814655343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي از سلول‌هاي پوست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: توليد سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي از سلول‌هاي پوست


تحقيقات- گروه سلامت:
پژوهشگران پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي براي اولين‌بار در خاورميانه و به‌عنوان پنجمين كشور جهان به فناوري توليد سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي (IPS) از سلول‌هاي پوست دست يافتند

سلول‌هاي بنيادي جنيني، سلول‌هايي با توان تقسيم نامحدودند كه قادرند همه انواع سلول‌هاي بدن فرد را بسازند. به‌طور معمول اين سلول‌ها از مرحله جنيني و قبل لانه‌گزيني جنيني در رحم توليد مي‌شوند.

امكان توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني در آزمايشگاه، آنها را به‌عنوان يك گزينه مناسب در ترميم بافت‌هاي آسيب ديده انساني مطرح كرده است.

در كشور ما نيز محققان پژوهشكده رويان همگام با كشورهاي پيشرفته، در سال 1382 به اين فناوري دست يافتند و امروزه سلول‌هاي بنيادي جنيني انساني متعددي با ژنتيك طبيعي در پژوهشكده توليد مي‌شود كه ابزار اوليه بسياري از تحقيقات به‌خصوص در زمينه تمايز سلول‌هاي بنيادي هستند.

تمايز سلول‌هاي بنيادي جنيني، به سلول‌هاي عصبي، كبدي، مولد انسولين، استخواني، خوني و ساير سلول‌ها نويد بخش آينده‌اي درخشان در استفاده از اين سلول‌هاست مشروط بر آنكه مشكل «دفع پيوند» رفع شود.

اين مشكل متعاقب استفاده از سلول‌هاي بنيادي جنيني يا مشتقات آنها به‌دليل غيرخودي بودن سلول‌ها پيش مي‌آيد و مانعي بزرگ در مسير كاربردي كردن آنها در مطالعات انساني است.

بنيادي از نوع پرتوان القايي

آرزوي ايجاد سلول‌هاي بنيادي جنيني با منشا خودي، اولين بار با كشف 4 ژن دخيل در القاي پرتواني در سال 1385، توسط يك گروه ژاپني از دانشگاه كيوتو تا حدود زيادي به عمل نزديك شد تا اينكه بالاخره در تابستان 1386، محققان ژاپني و 2گروه از محققان آمريكايي دانشگاه هاروارد و انيستيتو فناوري ماساچوست موفق شدند سلول‌هاي پوستي موش و به‌دنبال آن سلول‌هاي پوستي انسان را با وارد كردن 4 ژن فوق، به سلول‌هاي بنيادي جنيني تبديل كنند و سپس انواع سلول‌هاي پرتوان القا شده را به‌دست آورند.

اين فرايند توليد سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي ناميده مي‌شود كه نوعي بازبرنامه‌ريزي سلول است. در اين عمل تخريب جنيني كه از موضوعات بحث‌انگيز در توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني است، صورت نمي‌گيرد.

به اين ترتيب سلول‌هاي پوست با كمك انتقال ژن‌هاي مورد نظر باز برنامه‌ريزي به سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي تبديل مي‌شوند كه فعاليتي مشابه سلول‌هاي بنيادي جنيني دارند.

به گفته پژوهشگران رويان تجربه كار با سلول‌هاي بنيادي جنيني باعث توان مضاعف محققان در توليد سريع‌تر اين سلول‌ها شده است و آزمايش اين روش روي موش و همچنين سلول‌هاي پوست انسان موفقيت‌آميز بوده است.

توليد سلول‌هاي پرتوان القايي، نه تنها مي‌تواند بسياري از مشكلات مربوط به كاربردي كردن سلول‌هاي بنيادي جنيني را مرتفع سازد، بلكه در بحث ژن‌درماني، توسعه داروسازي، ناهنجارشناسي جنين‌ها و مطالعه عملكرد ژن‌ها نيز مؤثر است.

با توجه به اينكه سلول درماني در پزشكي آينده نقش ويژه‌اي خواهد داشت، ارزش كار محققان ايراني بيشتر روشن مي‌شود. محققاني كه كارشان با توليد سلول‌هاي بنيادي جنيني و متعاقب آن شبيه‌سازي رويانا آغاز شد و اكنون تنها در مدت 9ماه بعد از ارائه مقالات توليد سلول‌هاي پرتوان القايي در مجلات معتبر دنيا، توانسته‌اند بعد از كشورهايي همچون آمريكا، ژاپن، آلمان و چين، سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي را توليد كنند

تاريخ درج: 16 مرداد 1387 ساعت 19:33 تاريخ تاييد: 16 مرداد 1387 ساعت 21:42 تاريخ به روز رساني: 16 مرداد 1387 ساعت 19:49
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 579]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن