تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819361314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«مختار ثقفي» به كاخ دارالعماره رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: «مختار ثقفي» به كاخ دارالعماره رسيد
در زماني كه مردم كوفه از امام حسين(ع) براي آمدن به كوفه دعوت مي‌كنند؛ مختار ثقفي و قبيله‌اش نيز به طرفداري از امام حسين(ع) حركت خود را آغاز مي‌كنند اما مختار توسط عبيدالله بن زياد دستگير و روانه زندان مي‌شود. او روز عاشورا در زندان است. توطئه بني‌اميه براي قتل او به نتيجه نمي‌رسد و در نهايت او بعد از آزادي از زندان، با شعار يالثارات الحسين به خونخواهي امام حسين(ع) قيام خود را آغاز مي‌كند. اين داستاني است كه داود ميرباقري با قلم متبحرش در كارگرداني سريال هاي مذهبي قرار است، روايت كند.


سرويس هنري برنا

يكي از پروژه هاي تلويزيوني كه چند سالي است بر سر زبان هاست، مجموعه «مختارنامه» به نويسندگي و كارگرداني داوود ميرباقري است. اين پروژه حدود دو سال طول كشيد تا مرحله نگارش و پيش توليد را پشت سربگذارد و از حدود چهار سال پيش تصويربرداري آن آغاز شد.

ميرباقري ازفروردين ماه سال 83 در كاشان كار ساخت مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» را با حضور بازيگراني چون فريبرز عرب نيا، رضا رويگري، عنايت شفيعي، فرهاد اصلاني، ژاله علو، فريبا كوثري، اكبر زنجانپور، نسرين مقانلو، پرويز پورحسيني، مهدي فخيم زاده، ويشكا آسايش، ژاله علو، سيامك اطلسي، داوود رشيدي، ولي الله شيراندامي، محمد صادقي، محمدفيلي، شهره‌ لرستاني، فرخ نعمتي، كاظم هژير آزاد، ولي الله مومني، كريم اكبري مباركه، امين زندگاني، ابراهيم آبادي، انوشيروان ارجمند، محمود اردلان، حبيب دهقان نسب، جعفر دهقان و... آغاز كرد. به تدريج بازيگران ديگري همچون رضا كيانيان، محمود جعفري، حميدرضا پگاه، شهرام عبدلي، سيدجواد هاشمي، ميرصلاح حسيني، تورج فرامرزيان، بهرام شاه محمدلو، حميد مظفري و... به اين گروه اضافه شدند.

اين اثر كه از پروژه‌هاي عظيم تاريخي سيما فيلم محسوب مي‌شود، تا به حال در مناطق مختلفي از كشور همچون اطراف تهران، شهرستان آبادان، ورامين، احمد آباد مستوفي، شهرك دفاع مقدس و شاهرود تصويربرداري شده است.

تاكنون بخش هاي زيادي از پلان ها و سكانس هاي اين سريال در اين مناطق تصويربرداري شده و تنها حدود 10 تا 15 درصد از فيلمبرداري اين كار باقي مانده است. به مناسبت روز خبرنگار عوامل مختار به همراه مسئولان سيما فيلم تصميم گرفتند نمايندگان رسانه هايي را كه در اين مدت با آنها همراه بودند، به محل لوكيشن اين سريال واقع در احمدآباد مستوفي دعوت كنند. شب گذشته بالاخره اين اتفاق افتاد و بعد از مدت ها خبرنگاران توانستند در جمع مختاري ها حاضر شوند.

البته ناگفته نماند سال گذشته هم نمايندگان رسانه ها چند ساعتي را طي طريق كردند تا بتوانند در محل لوكيشن اين مجموعه تلويزيوني واقع در شاهرود حاضر شوند و با دست اندركاران اين سريال گفت وگويي داشته باشند اما به دليل نامساعد بودن جو، فيلمبرداري آنها متوقف شد و خبرنگاران دست خالي راهي رسانه هاي خود شدند.

اما اين بار همه چيز مهيا شد تا بعد از مدت ها خبرنگاران بتوانند به بهانه روز خود با عوامل اين سريال گفت وگويي داشته باشند. احمدآباد مستوفي يكي از لوكيشن هاي اصلي اين سريال است كه بخشي از تاريخ اسلام را در دل خود با دكورهايي عظيم جاي داده است. اگر قدمي در بين دكورهاي ساخته شده بزنيد، گويي در كوچه هاي مكه و كوفه قدم برمي داريد، خانه هاي كاهگلي، نخل هاي سر به فلك كشيده، عمارت هاي پادشاهان و اميران آن دوران.

در احمدآباد مستوفي شهركي بنا شده كه به گفته مسعود ميمي، برنامه ريز اين سريال حدود هفت هكتار ساخت و ساز انجام شده و در واقع چند شهر در اين منطقه بنا شده است. جليل فتوحي نيا به همراه گروهش نيز با طراحي و ساخت اين دكورها و صحنه آرايي استادانه اش، به خوبي توانسته براي بيننده اين حس را القا كند كه گويي در كوچه هاي مكه و كوفه در حال قدم زدن هست.

هم اكنون گروه توليد اين سريال به مدت دو هفته در كاخ دارالعماره مكه مشغول فيلمبرداري هستند و صحنه هاي مربوط به قسمت 12 اين سريال را مي گيرند. موضوع سكانس ها مربوط به درگيري است كه در بين سپاه عمر و زبير اتفاق افتاده و همه در كاخ عبدالله زبير جمع شده اند تا قضيه را حل و فصل كنند. در اين صحنه فريبرز عرب نيا، محمد صادقي، رضا كيانيان به همراه جمع ديگري از بازيگران اين سريال حضور دارند.

حدود 16 سكانس در داخل اين كاخ تصويربرداري و بعد از آن داستان در لوكيشن ديگري دنبال مي شود. لوكيشن بعدي قرار است در مكه باشد. به گفته برنامه ريز اين سريال، هم اكنون گروه سازنده دكور مشغول ساخت كعبه هستند تا صحنه هاي بعدي را در اين لوكيشن فيلمبرداري كنند.

يك سالن بزرگ به عنوان كاخ زبير ساخته شده كه ميرباقري به همراه گروه توليد و بازيگرانش شب ها تا صبح مشغول تصويربرداري در آن هستند. ابتداي ورود به اين كاخ حياطي وجود دارد كه در هر گوشه آن تعداد زيادي هنرور نشسته اند و منتظرند تا به آنها اجازه ورود به صحنه را بدهند.

در ابتداي ورود گروه خبرنگاران عوامل توليد سريال با شاخه هاي گل از نمايندگان رسانه ها استقبال كرده و آنها را به مكان فيلمبرداري در درون كاخ دعوت كردند. بعد از مدتي ميرباقري به همراه مسئولان سيما فيلم آمدند و توضيحاتي درباره كارشان دادند و با نمايندگان رسانه ها به تماشاي بخش هايي از اين سريال كه به صورت نماهنگ آماده شده بود، نشستند. بعد از آن قرار بود تا ميرباقري به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد اما "اسلامي مهر" مدير سيما فيلم مانع خبرنگاران شد و گفت: چون موضوع اين سريال حساس است، بايد صبر كنيد تا فرصت مناسبي پيش بيايد و گروه توليد اين سريال به سوالات شما جواب بدهند.

بالاخره هنرپيشه نقش اصلي اين مجموعه "فريبرز عرب نيا" از يك گريم يك ساعته نجات يافت و خود را براي تصويربرداري به درون كاخ رساند. اما رضا كيانيان نيز كه نقش حاكم مكه را بازي مي كند، هنوز مشغول گريم بود و هر چه خبرنگاران اصرار كردند با آنها مصاحبه نكرد. زيرا استدلال او اين بود كه اگر زياد مصاحبه كند، مردم خسته مي شوند و ديگر تمايل چنداني براي شنيدن حرف هاي او ندارند. وي گفت: من سه ماه پيش با يكي از اين رسانه ها مصاحبه كرده ام و در حال حاضر زود است، كه با جاي ديگري صحبت كنم. البته بازيگران زماني كه با يك پروژه قرارداد مي بندند، تعهد دارند درباره آن پروژه با هيچ رسانه اي صحبت نكنند.

بقيه گروه توليد اين سريال هم وضعيت مشابهي داشتند و ترجيح مي دادند تا تمام حواس خود را جمع كارشان كنند.

بالاخره عوامل پشت صحنه مقدمات شروع فيلمبرداري را مهيا كردند. رضا غفاري به عنوان فيلمبردار پشت دوربين قرار گرفت، ايرج شهزادي هم مسئوليت صدا را به عهده گرفت، ميرباقري هم در كنار صحنه ايستاد و باخواندن ديالوگ هاي مربوط به امير مكه، با عرب نيا همراهي كرد تا بتواند نقش خود را در اين صحنه به خوبي ايفا كند. همه چيز آنقدر خوب چيده شده بود كه تنها يك يا دو بار، آن هم به دليل وجود صداي هواپيما ميرباقري كات داد و با رضايت كامل اين صحنه را فيلمبرداري كرد.

نزديك به 200 نفر پشت دوربين مشغول فعاليت بودند تا بتوانند ثانيه هايي از سكانس مربوط به كاخ را فيلمبرداري كنند. گريم بازيگران و لباس هاي آنها نيز آنقدر سنگين بود كه هر كدام از بازيگران با در دست گرفتن پنكه هاي كوچك دستي، از هر فرصتي استفاده كرده و گرماي صحنه را براي خود قابل تحمل تر مي كردند. گروه توليد "مختارنامه" در مدت چهار سال سختي هايي زيادي را تحمل كرده اند تا بتوانند به طور تقريبي حدود 2 تا 3 دقيقه در طول روز فيلمبرداري كنند و اين سريال 40 قسمتي را طي دو سال آينده به پخش برسانند.

از عوامل پشت صحنه اين سريال مي توان به نويسنده و كارگردان: داود ميرباقري، نويسندگان اوليه: حسن ميرباقري و محمد بيرانوند، مشاور كارگردان و طراح جلوه هاي ويژه گريم :عبد الله اسكندري، مدير توليد: محمد باقر آشتياني، جانشين مدير توليد در بخش جنگ هاي شوشتر: بهرام صابري، مدير فيلمبرداري: عظيم جوانروح، فيلمبردار: رضا غفاري، مديرهنري و طراح جلوه هاي ويژه ميداني: سيد محسن شاه ابراهيمي، طراح صحنه: جليل فتوحي نيا، طراح چهره پردازي: مسعود ولد بيگي، طراح لباس: آذر محمدي، صدابردار: ايرج شهزادي، برنامه ريز: مسعود ميمي.

همچنين تدوين گر: مهدي حسيني وند، دستيار كارگردان: رضا اصغري، منشي صحنه: جمشيد خندان، تصوير بردار و كارگردان پشت صحنه: علي شوقيان، عكاس: مسعود پاكدل، مربي سواركاري: احمد نمازي، مدير تداركات: مقصود ميرهاشمي، مسئول بدلكاران: عليرضا فتحي، مشاور و ناظر كيفي: مجيد رضا بالا، محقق تاريخ اسلام: حجت الاسلام رسول جعفريان، مشاور تهيه: حسين صابري و تهيه كننده: محمود فلاح.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن