تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816333714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مبارك، دوازدهمين جشنواره عروسكي را جشن مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مبارك، دوازدهمين جشنواره عروسكي را جشن مي‌گيرد


تئاتر- ندا انتظامي:
۴ روز ديگر به دوازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي تهران كه به نام مبارك معروف شده، مانده است.

اين جشنواره در حالي با عدد ۱۲ شروع مي‌شود كه سن آن نزديك به ۲۴ سال است.
رحمت‌الله محرابي، دبير اين دوره هدف از برگزاري آن را كمك به رشد كمي و كيفي نمايش‌هاي عروسكي و تبادلات و عرضه توانمندي گروه‌هاي ايراني در عرصه بين‌المللي ذكر كرد و گفت: «برخلاف سال گذشته جشنواره امسال به شكل رقابتي برگزار مي‌شود.»

افسانه‌هاي كهن، مثل‌ها و متل‌هاي ايراني، اعتقادات و آيين‌ها از جمله مضامين اصلي براي آثار حاضر در جشنواره بوده‌ است.

به گفته دبير جشنواره يكي از ويژگي‌هاي جشنواره دوازدهم 2 بخش مسابقه ايران و بين‌الملل است. در بخش مسابقه بين‌الملل 7 گروه نمايشي خارجي با 7 نمايش از 4 كشور هلند، ايتاليا، اتريش و بلاروس با 8 كار ايراني به رقابت مي‌پردازند.

محرابي اعلام كرد: « نمايش‌هاي ايراني كه به بخش بين‌الملل مي‌آيند بايد از سطح قابل‌قبولي برخوردار باشند.»

دبير جشنواره از برپايي ورك‌شاپ‌هايي با حضور كارگردان‌ها و گروه‌هاي خارجي، چاپ3 عنوان كتاب «مقدمه‌اي بر فانتزي» نوشته شيوا مسعودي، « عروسك و نمايش عروسكي» ترجمه آزاده نوري و همايون فربد و «زبان عروسك» ترجمه شيوا مسعودي را از برنامه‌هاي جانبي اين جشنواره ذكر كرد.

همچنين چاپ 2 اثر «اوسنه گم شده» نوشته طلا معتضدي و «علي‌بابا و چهل دزد بغداد» نوشته جواد ذوالفقاري و تقدير از 3 نمايشنامه «مرد كوچك»، «ماه پيشوني» و «مشكل دردسرساز» كه در بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي شركت كرده‌اند، از ديگر بخش‌هاي اين جشنواره است.

فارغ از آمار كمي

امسال 296 اثر نمايشي به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه 161 اثر متعلق به گروه‌هاي تهران و 135 اثر ديگر متعلق به گروه‌هاي شهرستاني بوده‌اند.

در بخش نمايش‌هاي فضاي باز، 27 اثر به دبيرخانه رسيد كه 9 اثر از تهران و 18 اثر از شهرستان‌ها بود. محرابي گفت: « در مجموع 25 گروه شهرستاني در اين 2 بخش تقاضا داده بودند كه خود جاي بررسي و مطالعه دارد. »

آثار راه يافته به مرحله بازبيني صحنه‌اي 57 اثر است. 38اثر از تهران و 19 اثر از شهرستان هستند.

در بخش نمايش‌هاي فضاي باز تمامي آثار به بخش بازبيني راه يافتند.25 اثر در بخش مسابقه ايران، 13 اثر در بخش مسابقه بين‌الملل، 17 نمايش در بخش فضاي باز، 5 نمايش در بخش مرور، يك نمايش در بخش ويژه بين‌الملل و يك نمايش در بخش جنبي حضور دارند كه در مجموع 82 اجراي صحنه‌اي و 68 اجرا در فضاي باز را شامل مي‌شود.

محرابي اظهار كرد: « در اين دوره از جشنواره دستيابي به آمار كمي مد نظر نبوده و حتي درباره حضور آثار خارجي نيز كيفيت مناسب و استاندارد برگزاري رويدادهاي بين‌المللي مورد توجه قرار گرفته است.»

تفاوت با جشنواره‌هاي قبلي

روال هميشگي انتخاب آثار در اين دوره از جشنواره با جشنواره‌هاي گذشته تفاوت داشت؛ به نمايشنامه‌هايي كه در مرحله انتخاب رد شدند، فرصت دوباره داده شد.

دليل اين موضوع را دبير جشنواره ايجاد فرصت براي گروه‌هاي نمايشي دانست و گفت: « امسال در مرحله بازخواني، آثار مردود شده نيز مورد بازبيني قرار گرفتند و تعدادي نمايش هم به جشنواره به اين صورت را ه يافتند.»

جشنواره عروسكي تا كنون به شكل غيررقابتي برگزار مي‌شد اما امسال اين روال تغيير كرده. جايزه‌هاي اين جشنواره مانند ديگر جشنواره‌هاي مرسوم شامل سكه، تنديس و لوح تقدير خواهد بود.

اما نكته مهم حمايتي است كه از گروه برگزيده خواهد شد كه شامل حمايت از آثار توليد بعدي گروه خواهد بود. محرابي اضافه كرد: « گروه‌هايي كه برگزيده مي‌شوند كمك هزينه خواهند گرفت تا در توليد بعدي از آن استفاده كنند.»

همچنين از كليه نمايش‌هاي شركت‌كننده در جشنواره تصوير‌برداري شده و توسط مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در اختيار خانواده‌ها قرار مي‌گيرد. ضمنا كليه درآمد فروش فيلم‌ها نيز به گروه‌ها تعلق مي‌گيرد.

حل مشكل اجرا بعد از جشنواره

مشكل اجرا نشدن نمايش‌هاي عروسكي كه در جشنواره‌هاي گذشته شركت كرده‌اند، به‌نظر غيرقابل حل مي‌آيد. سال گذشته 8 كار عروسكي براي اجرا در سالن‌هاي تئاتر شهر برگزيده شدند كه تنها نمايش «ماكاندو» در كارگاه نمايش به روي صحنه رفت.

بعد از اين جشنواره هم نمايش «زمين و چرخ» اجرا خواهد شد. اما اين موارد باعث دلگرمي خانواده عروسكي نيست. دبير جشنواره با توجه به سمتش در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران اين وعده را داد كه نمايش‌ها به اجراي عمومي درآيند.

او گفت: «با سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران - تنها حامي برگزاري جشنواره تا اين لحظه - مذاكراتي جهت اجراي عمومي آثار انجام گرفته و قرار شده تا سازمان در برنامه‌هاي اجرايي خود فرصتي براي اجراي اين آثار فراهم نمايد.»

برنامه‌ريزي و اعمال مديريت

برخلاف دبيران گذشته جشنواره نمايش عروسكي- كه سابقه تئاتري، خصوصا در عرصه نمايش‌هاي عروسكي داشته‌اند- امسال دبير جشنواره علاوه بر تجربه مديريتي، بيشتر سابقه مديريت در عرصه سينمايي دارد. درست برخلاف بهروز غريب‌پور و جواد ذوالفقاري دبيران دوره‌هاي قبلي جشنواره عروسكي.

اين نكته‌اي است كه محرابي براي آن چنين پاسخي داد: «دبير جشنواره عروسكي بيشترين ماموريت و مسئوليتش برنامه‌ريزي و اعمال مديريت است. اين اعمال هم به تجربه و تخصص و علايق فرد برمي‌گردد.»

تحصيلات او در زمينه ادبيات دراماتيك است ولي او تحصيل خود را در زمينه بازيگري و كارگرداني ادامه داده است.

دوازدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر عروسكي مبارك از 19مرداد آغاز به كار مي‌كند و 26 مرداد ماه طي مراسمي در فضاي باز تالار وحدت به كار خود پايان مي‌دهد.

داوران جشنواره عروسكي 12

9 تالار نمايشي شامل تالارهاي اصلي، چهارسو، قشقايي، سايه، كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر و تالارهاي هنر، سنگلج، خانه نمايش و فردوسي ميزبانان جشنواره هستند و هيأت داوران چنين معرفي شده‌اند:

داوران بخش فضاي باز: حميدرضا افشار، علي پاكدست و سعيد درويش‌نژاد

داوران بخش مسابقه بين‌الملل: يوسف صديق، هما جديكار از ايران و ژاك ترودو دبير كل يونيما از كانادا، استفامو كيونچي از ايتاليا و يوري الكسي يويت سامايلوف از روسيه

داوران بخش مسابقه ايران: مسلم قاسمي، كريم سعيديان، ايرج محمدي، داوود كيانيان، شادي پورمهدي، آزاده پورمختار، محمد نعمتي‌پور، اردشير كشاورزي، محمد عاقبتي، محمد اعلمي و آذر مباركي.

تاريخ درج: 15 مرداد 1387 ساعت 20:43 تاريخ تاييد: 15 مرداد 1387 ساعت 21:37 تاريخ به روز رساني: 15 مرداد 1387 ساعت 21:36
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن