واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: کنسرت سیروان خسروی همیشه جزء کنسرتهای پر شور و هیجان است. آهنگهای سیروان معمولا پرانرژی است و همین موضوع باعث میشود فضای کنسرتهای این خواننده جوان همیشه پر از انرژی مثبت و حرارت مخاطبان جوانش باشد. سیروان را اگر بهترین خواننده پاپ ایران ندانیم قطعا یکی از ده خواننده برتر و همچنین آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی پاپ بعد از انقلاب اسلامی ایران است و این را هیچ کس نمیتواند انکار کند. یکی از مسایلی که نمره قبولی یک خواننده را بالا میبرد تسلط خواننده در اجرای زنده است. سیروان علاوه بر اینکه در دو آلبوم رسمی عرضه شده در بازارش توانست مخاطبان زیادی برای خود دست و پا کند با تسلط فوقالعادهاش روی استیج و اجرای بی نظیرش در مقابل دیدگان حاضران برج میلاد نشان داد که یک خواننده تمام عیار است.
بد نیست بدانید سیروان در کنار خوانندگی کار تنظیم را هم به خوبی انجام میدهد و در عرصه میکس و مستر هم جزء به نامان این هنر است. تنظیم آهنگهایی چون: وایسا دنیا(رضا صادقی) و عشق من باش(بهنام صفوی) کار سیروان بوده و در خیلی دیگر از آلبومهای موسیقی که این روزها در بازار است اسم سیروان خسروی به عنوان تنظیمکننده دیده میشود. در آخرین کنسرت سیروان که چندی پیش در برج میلاد تهران برگزار شد هنرمندان زیادی حضور داشتند، از رضا عطاران، رامبد جوان و صابر ابر بگیرید تا حسن معجونی و سحر دولتشاهی و زانیار خسروی، وقت را غنیمت شمردیم و با رضا عطاران که به همراه همسرش به دیدن کنسرت آمدند، گفتگویی پس از اجرا انجام دادیم.
جا دارد از دو عکاس خانوادهسبز یعنی سعید عبداللهی و امیرحسین بزرگزادگان که در این کنسرت عکسهای زیادی گرفتند، اما صفحات زیادی برای چاپ آنان نداریم، تشکر کنیم.
همچنین تشکر ویژه از رضا عطاران و همسرش که وقتشان را در اختیار ما گذاشتند.
دیپلمه اقتصاد
در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در یکی از محلههای شهر مشهد بنام خیابان «ضد» به دنیا آمد. با اینکه او مشهدی است اما اصلیتش به شهر کاخک که یکی از بخشهای گناباد در استان خراسان رضوی است، میرسد. او دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تهران آمد. با وجود علاقه به رشته تحصیلیاش، به بازیگری، فیلمنامهنویسی و کارگردانی روی آورد. وی کار اصلی خود رادر دهه ۱۳۶۰در تئاتر مشهد با مرحوم حسن حامد شروع کرد، در این دوران او تماما نقشهای غیرکمیک بازی کرد و این همکاری تا فوت حسن حامد در سال ۱۳۷۱ ادامه داشت. درسال ۱۳۷۳ با مجموعه «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری در کنار بازیگرانی چون رضا شفیعی جم، نصرا... رادش، ارژنگ امیرفضلی و نادر سلیمانی کارهای کمدی خود رادر تلویزیون آغاز کرد. در سال ۱۳۷۷ به همراه مجید صالحی و یوسف تیموری در گروه کودک و نوجوان شبکه یک تلویزیون، مجموعه«مجید دلبندم» و در سال ۱۳۷۹ مجموعه «قطار ابدی» را عرضه کرد و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ مجموعههای سیب خنده، ستارهها، کوچه اقاقیا را ماهرانه جلوی دوربین برد. در سال ۱۳۸۳ وارد عرصه تولید سریالهای مناسبتی ماه رمضان شد و سریال «خانه به دوش» را ساخت. پس از آن در سال ۱۳۸۴ مجموعه «متهم گریخت» را به نویسندگی سعید آقاخانی، کارگردانی کرد. او همچنین در فیلمهای سینمایی «هوو» و «تیغزن» هر دو ساخته علیرضا داودنژاد بازی کرد و پس از آن در فیلم سینمایی «کلاهی برای باران» ساخته مسعود نوابی به ایفای نقش پرداخت. دیگر ساخته وی سریالی به نام ترش و شیرین بود که در نوروز ۱۳۸۶ از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش شد. او همچنین در ماه رمضان سال ۸۷ با مجموعه تلویزیونی «بزنگاه» به خانههای مردم آمد و توانست طرفداران زیادی را جذب خود کند. عطاران دو خواهر بزرگتر از خود دارد. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد. همسر عطاران فریده فرامرزی نام دارد که برای بازی در فیلم «صندلی خالی» سامان استرکی نامزد دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل زن جشنواره فجر شده است. با مرد طناز سینمای ایران به گفتگو نشستیم.
خانه به دوش
«خانه به دوش» اولین سریال مناسبتی بود که عطاران برای شبکه سه سیما و در ایام ماه مبارک رمضان در سال 83 جلوی دوربین برد، سریالی که در آن بازیگرانی چون حمید لولایی، مریم امیرجلالی، آناهیتا همتی و رضا عطاران حضور داشتند و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. شبکه سه تصمیم گرفت و در روزهای گرم تابستان باز هم این سریال را پخش کرد. عطاران در این مورد میگوید: «من خبر نداشتم که خانه به دوش دوباره روی آنتن شبکه سه رفته است، از طریق یکی از دوستان مطلع شدم که هر روز این سریال پخش شده است. به هرحال این سریال متعلق به تلویزیون است و هر زمان که دوست داشته باشند میتوانند آن را نمایش دهند.»
پرکاری
طی یک سال اخیر شاهد حضور چشمگیر و پررنگ رضا عطاران بر پرده نقرهای سینما بودهایم. از نیش زنبور که با فروش میلیاردی همراه بود بگیرید تا «ورود آقایان ممنوع»، عطاران در این باره میگوید:
«وقتی در تلویزیون فعالیت میکردم، هر سریال حدود هفت، هشت ماه وقتم را میگرفت و به خاطر همین مشغله، پیشنهاد کار زیاد داده نمیشد و اگر هم پیشنهادی بود نمیتوانستم قبول کنم.
اما الان چون در تلویزیون فعالیت نمیکنم وقت آزاد تری دارم و بازیگری این وقت آزاد را پر میکند. فکر میکنم تعداد کارهایی که در این مدت در آنها بازی کردم زیاد بود و به همین دلیل تصمیم گرفتهام مدتی به خودم استراحت دهم.»
او در ادامه میگوید: «انشاءا... در آینده کارگردانی در سینما را هم تجربه خواهم کرد. تا اینجا همه کارهایی را که انجام دادهام از روی احساس و دل به سراغشان رفتهام و منتظرم، این حس در من به وجود بیاید که باید در زمینه کارگردانی سینما هم فعالیت کنم، تا آن زمان وارد این حیطه نمیشوم.»
ورود آقایان ممنوع
یکی از آخرین کارهایی که آقای طنز ایران در آن جلوی دوربین رفت فیلمی به کارگردانی «رامبد جوان» بود. فیلمی کمدی که به مسایل مربوط به یک دبیرستان دخترانه میپردازد و طبق شنیدهها در این فیلم چهرهای متفاوت از عطاران را شاهد خواهیم بود. عطاران میگوید:«فیلم ورود آقایان ممنوع به کارگردانی رامبد جوان یکی از بهترین کارهایی است که تا به حال بازی کردهام. کارهای اخیرم را سعی کردهام با وسواس و دقت بیشتری انتخاب کنم و کار رامبد را هم به دلیل متن خوب پیمان قاسمخانی و حضور رامبد جوان به عنوان کارگردان پذیرفتم، با آن چیزی که من در طول فیلمبرداری این کار شاهد بودم، فکر میکنم یکی از بهترین کارهای چند سال اخیر خواهد بود.»
ماندگاری
«فکر میکنم ما باید تلاش کنیم کارمان را به نحو احسن و به دور از مسایل حاشیهای انجام دهیم. برای ماندگاری باید از خیلی مسایل چشم پوشی کرد که شاید گذشتن از آنها زیاد آسان هم نباشد. به نظرم ماندگاری به اینکه تو چند سال کار کردی هم مربوط نیست. آقای فنیزاده میآید وبه یکباره تبدیل به یک چهره ماندگار در عرصه بازیگری میشود. هر کدام از بازیگران ماندگار ما به خاطر ویژگیهایی که داشتند در ذهن مخاطب ماندگار شدند. خیلی نمیدانم دلیل این ماندگاری چیست ولی حس میکنم بازیگر اگر از صمیم قلب جلوی دوربین قرار بگیرد و با تمام وجود بازی کند، میتواند به ماندگاری نزدیک شود و امیدوارم این اتفاق برای من هم بیفتد.»
خانواده خوشبخت
رضا عطاران و فریده فرامرزی زوج خوشبخت و البته هنرمندی هستند که از سال 73 تصمیم گرفتند زیر یک سقف به زندگی ادامه دهند. شاید برایتان جالب باشد تعریف بازیگر خوب و با اخلاق کشورمان را در مورد خوشبختی بدانید:
«هر چه قدر که در زندگی پیش میروم احساس میکنم هر اندازه ازخودگذشتگی بیشتر باشد، تو بتوانی مسایلی را که به نظرت چیزهای خوبی نیست، تحمل کنی، هم خودت از زندگی بیشتر لذت میبری و هم اطرافیان و خانوادهات از زندگی در کنار تو خوشحال و راضیاند. پول چیز خوبی است اما به خوشبختی ربطی ندارد و به تنهایی نمیتواند ضامن خوشبختی خانواده باشد. قصه خوشبختی ما هم، این چنین بود.»
علاقه به موسیقی
هر کس که کارهای عطاران را دنبال میکند میداند که او به موسیقی و خوانندگی هم علاقه دارد. صدایی که پر از صمیمیت است و خیلی خوب میتوانی با آن ارتباط برقرار کنی. از او در مورد علاقهاش به موسیقی میپرسم که درجواب میگوید: «کارهایی که در زمینه موسیقی انجام دادهام را نمیتوان به حساب دانش موسیقی من گذاشت، بلکه شاید میتوان علاقهام به موسیقی را دلیل این کارها دانست. در آن زمان که خواندهام، احساس کردهام. چیزی که قرار است خوانده شود، خیلی به درجه کیفی صدا و درست خواندن مرتبط نیست و بیشتر احساس است که باید برانگیخته شود. مثل سریال «متهم گریخت» که با آقای مدرس خواندیم و یا ترانه «کوچه اقاقیا»، که خودم خیلی آن را دوست دارم. شما وقتی این ترانهها را گوش میدهید، شاید صدای من خیلی فالش باشد، اما چون صمیمیت در کار دیده میشود، کسی احساس نمیکند که دارد صدای بدی میشنود.»
طنز سینمایی
این روزها بحث بر سر فیلمهای سینمایی طنز بسیار داغ است و عدهای مخالف تولید انبوه این فیلمها در سینمای ایران هستند.
از عطاران که خود یکی از ارکان طنز در ایران به شمار میرود سوال میکنم که چه عواملی در سینمای طنز موثرند که در جوابی کوتاه میگوید: «مشکل طنز در سینما به مسایل مختلفی بستگی دارد. متن، بازیگری، کارگردانی و... به خوب شدن یک کار طنز کمک میکند و نباید به طور خاص به یکی از این مسایل توجه کرد. مسایل فنی مثل فیلمبرداری، هم در خوب شدن یک کار طنز موثر است.»
علی صادقی
علی صادقی یکی از بازیگران ثابت کارهای عطاران است، عطاران میگوید: علی خیلی بچه خوبی است و روحیه طنازی دارد که این روحیه به کار او هم منتقل میشود و اگر یک جمله را صد نفر بگویند علی یک جوری آن را ادا میکند که از همه جالبتر میشود با اینکه ت***** هم نمیکند، دلیل اصلی حضور او در کارهای من، همین موضوع است.
از احمد پورمخبر تا حلیمه سعیدی
رضا عطاران چهرههای زیادی را به جامعه بازیگری معرفی کرده است. از احمد پورمخبر بگیرید تا حلیمه سعیدی(سوری خانم) که این روزها کارشان هم خوب در سینما و تلویزیون گرفته است و شاید به نوعی موفقیت خود را مدیون عطاران هستند. عطاران در این مورد میگوید: «ایده از قبل برنامهریزی شدهای برای معرفی بازیگران جدید ندارم. در کار و بر اساس شخصیتهایی که در فیلمنامه حضور دارند از آدمهایی که احساس میکنم به آن شخصیتها نزدیک هستند و همچنین به انسانهای معمولی نزدیکترند، استفاده میکنم، ولی متاسفانه از این آدمها یک جاهایی استفاده میشود که زیاد مناسب نیست، فقط به این دلیل که مورد توجه مردم قرار گرفتهاند از آنها استفاده میشود و در نهایت نتیجه خوبی هم نخواهد داشت.
از لابه لای حرفها:
نقشم در «ازما بهترون» نیمهجدی و نیمهکمدی است. فیلمی که در آن بازی میکنم هم کمدی است و هم ترسناک.
وقتی خودم بازیگرم به کارگردان مشورت میدهم. اما سعی میکنم جایگاه کلی کارگردانی فیلم به هم نخورد. این که یک کارگردان احساس کند، فیلم متعلق به خودش است، خیلی مهم است.
مردم ترکیب من و رضا کیانیان را دوست داشتند. ترکیب بازیگران خیلی مهم است. مثلا در فیلم توفیق اجباری (لطیفی) ترکیب من و محمدرضا گلزار خوب بود و جواب داد.
از او میپرسم دوست دارید با چه بازیگرانی همبازی شوید. او پاسخ میدهد: بستگی به جنس متن دارد و این که شخصیت چه سنی داشته باشد. نمیتوانم از فرد خاصی نام ببرم.
عطاران در مورد مردم میگوید: من در ارتباط با مردم مشکلی ندارم. چون خودم را جای آنها میگذارم. من خودم دوست داشتم از خسرو شکیبایی عکس و امضا داشته باشم. این اصلا چیز بدی نیست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 631]