تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815630110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نرم افزار پيش بيني بيماري ALS ساخته شد/افزايش شمار مبتلايان به ايدز در چين طي چند سال گذشته /گوجه فرنگي به كاهش ابتلا به سرطان كمك مي كند/توصيه محققان به جدي گرفتن نزديك بيني كودكان/توصيه دانشمندان به مصرف ماهي به جاي مكملهاي گياهي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نرم افزار پيش بيني بيماري ALS ساخته شد/افزايش شمار مبتلايان به ايدز در چين طي چند سال گذشته /گوجه فرنگي به كاهش ابتلا به سرطان كمك مي كند/توصيه محققان به جدي گرفتن نزديك بيني كودكان/توصيه دانشمندان به مصرف ماهي به جاي مكملهاي گياهي
گروهي از محققان آمريكايي با بررسي حدود 50 هزار الگوي حركت از پيش تعيين شده موشهاي صحرايي در يك مدل رياضي، نرم افزاري را براي پيش بيني بيماري تصلب جانبي آميوتروفيك (ALS) توسعه دادند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشمندان مركز تحقيقات روانپزشكي مريلند در يك مدل رياضي با بررسي 50 هزار الگوي حركت از پيش تعيين شده اي كه موشهاي صحرايي برپايه آنها آزادانه حركت مي كنند نرم افزاري را توسعه دادند كه بيماري تصلب جانبي آميوتروفيك (اي ال اس) را پيش بيني مي كند.

استفاده از تراشه هاي ميكروآنتن در اين تحقيقات به نوعي تركيبات ژنها را تداعي مي كند.

نتايج اين تحقيقات كه در مجله Behavioral Neuroscience منتشر شده است نشان مي دهد كه اين نرم افزار از موشهاي تغيير داده شده به عنوان مدل حيواني بيماري تصلب جانبي آميوتروفيك استفاده مي كند. اين بيماري در 10 درصد از موارد ريشه ارثي دارد.

اين نرم افزار كه "الگوي آرايه" (pattern array) نام دارد با تجزيه حدود 50 هزار الگوي حركت از پيش تعيين شده فضايي انتزاعي و مشخص را از تركيب الگوها و پارامترهاي مختلف حركت مثل سرعت، شتاب و جهت حركت ايجاد مي كند.

پس از آنكه اين دانشمندان با دوربين ويديويي مخصوص حركات دو گروه از موشها شامل موشهاي دستكاري ژنتيكي شده مبتلا به بيماري "اي ال اس" و موشهاي نرمال گروه كنترل را باز توليد كردند از رايانه براي مشخص كردن تفاوتهاي ميان دو گروه استفاده كرده و به اين ترتيب يك الگوي حركتي را در موشهاي تغييريافته شناسايي كردند كه مربوط به دو ماه قبل از شروع بيماري بود.

اين زمان در انسان برابر با حدود 5 تا 10 سال قبل از مشاهده اولين علائم بيماري است. اين دانشمندان اميدوارند با اين روش در افرادي كه در خانواده آنها افراد مبتلا به "اي ال اس" وجود دارد اين بيماري را در حدود 10 سال زودتر پيش بيني كنند.

****افزايش شمار مبتلايان به ايدز در چين طي چند سال گذشته

با وجود تلاش هاي دولت چين براي مبارزه با بيماري ايدز شمار بيماران مبتلا هم چنان در اين كشور رو به افزايش است دولت چين تنها از پنج سال پيش به طور رسمي مبارزه عليه اين بيماري را آغاز كرد.

در سال 2003 با حضور ون جيابائو نخست وزير چين در كنار يك بيمار مبتلا به ايدز در شبكه هاي تلويزيوني اطلاع رساني در مورد اين بيماري آغاز شد.

به علاوه دولت چين از سال گذشته اطلاعاتي در مورد ايدز و روش هاي انتقال آن را در اختيار اقشار پايين جامعه به ويژه كارگران مهاجر قرار داد.

دكتر برنهارد شوارتلندر مسئول مبارزه با ايدز سازمان ملل متحد معتقد است اقدامات دولت چين در سطح بين المللي در چند سال گذشته قابل تحسين است. چين بايد تلاش كند اين مبارزه را در سطوح داخلي نيز گسترش دهد.

با وجود همه اين تلاش ها تعداد بيماران مبتلا به ايدز در چند ساله گذشته در چين سه برابر شده است اين بيماري در ميان روستاييان بيش از ساير افراد شيوع يافته است.

****گوجه فرنگي به كاهش ابتلا به سرطان كمك مي كند

هم زمان مطالعات انجمن شيمي آمريكا نشان داد ماده «ليكوپين» موجود در گوجه فرنگي نيز به كاهش احتمال ابتلا به سرطان پرستات كمك مي كند.

بر اساس نتيجه اين مطالعه ، خوردن گوجه فرنگي تا سي و پنج درصد احتمال ابتلا به سرطان پرستات را كاهش مي دهد اين مطالعه ثابت كرد نسبت اين ماده در گوجه فرنگي خشك شده با نور خورشيد بيشتر است.

آزمايشهاي انجام شده بر روي موشها حاكي از تاثير مثبت ماده «ليكوپين» بر محدود كردن گسترش ورمهاي سرطان سينه ، ريه و رحم است.

****توصيه محققان به جدي گرفتن نزديك بيني كودكان

در همين راستا محققان علوم پزشكي اعلام كردند شمار كودكاني كه به موارد متوسط تا شديد نزديك بيني يا ميوپ مبتلا مي شوند در سراسر جهان رو به افزايش است و اين افزايش به خصوص در كشورهاي آسياي شرقي مشهودتر است.

محققان مي گويند يكي از مشكلات اين كودكان ان است كه احتمال بروز مشكلات بينايي بعدي در انان بالاتر از ديگر كودكان است.
نزديك بيني معمولا در دوران دبستان در كودك مشهود و تشديد مي شود.

دكتر كاترين روز و همكارانش در سيدني استراليا اعلام كردند مطالعه بر روي چهار هزار كودك دبستاني اين كشور نشان داده است و مي توان با كنترل اين مشكل ، سلامت آينده كودكان را تضمين كرد.

بر اساس بررسي محققان استراليايي ،‌ كودكان شش تا دوازده سال در صورت ابتلا به نزديك بيني دچار كاهش فعاليت هاي خارج از خانه مي شوند ، و اين امر ، مشكل انان را تشديد مي كند.

از سوي ديگر ، بررسي دانشمندان نشان داد ، در سن دوازده سالگي كه ميزان نزديك بيني كودك اصلاح مي شود ، فعاليت بيرون از خانه و معاشرت او با ديگر كودكان نيز افزايش مي يابد.

محققان بر اين باورند كه شدت فعاليت خارج از خانه و تعاملات اجتماعي كودك و نوجوان عاملي مهم در نزديك بيني محسوب مي شود.

عمق چشمان كودكان مبتلا به ميوپ يا نزديك بيني ، طولاني تر از چشمان طبيعي است و پاسخ اين دسته ازچشم ها به نور شديد ، به اين صورت است كه شبكيه انان ، دوپامين ازاد مي كند و خود اين روند نيز ، ميزان نزديك بيني را تشديد مي كند.

محققان توصيه مي كنند بايد حركت هايي كلي و اجتماعي براي كاهش ميزان ابتلاي كودكان به بيماري نزديك بيني انجام گيرد.

****توصيه دانشمندان به مصرف ماهي به جاي مكملهاي گياهي

همچنين تحقيقات نشان داده است مصرف ماهي دو بار در هفته ، به مراتب از تاثير قرصهاي گران گياهي يا مكملهاي روغن ماهي در تقويت حافظه و تمركز افراد بهتر است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز متخصصان تغذيه در استراليا اعلام كردند تحقيقات جديد ثابت كرده است مصرف انواع ماهي همچون ماهي ساردين و سالمون دو بار در هفته ، خيلي بهتر و موثرتر از مصرف انواع قرصهاي روغن ماهي مي تواند ضمن تامين اسيدهاي چرب امگا سه مورد نياز بدن ؛ به تنظيم عملكرد مغز انسان كمك كند .

مكملهاي روغن ماهي همچنين در مقايسه با ماهي تازه ، فاقد منابع امگا سه مورد نياز در رژيم غذايي روزانه است .

پزشكان همچنين مصرف ماهي تازه را به جاي مصرف مكملهاي گران گياهي توصيه مي كنند .

گفتني است براوردها نشان مي دهد مردم استراليا تقريبا سالي يك ميليون دلار براي خريد مكملهاي گياهي وقرصهاي روغن ماهي هزينه مي كنند .

****تحقيق جديد در باره كم بينايي در جهان

در همين حال محققان علوم پزشكي اعلام كردند ميزان ابتلاي اسيايي ها به بيماري تخريب عصب بينايي كمتر از ديگر ملل است.

دكتر ريو كاواساكي و همكارانش با بررسي ميزان بروز تخريب عصبي ماكولار و كم بينايي مرتبط با سن در چهار هزار نفر از ساكنان شهر فونگاتا در ژاپن و مقايسه آمار اين منطقه با ديگر نقاط جهان دريافتند ميزان بروز كم بينايي ناشي از كهولت سن در افراد اسيايي پايين تر است.

محققان مي گويند سيگار كشيدن يكي از عوامل اصلي و مهم بروز بيماري تخريب عصبي بينايي است و به همين سبب است كه بروز اين مشكل چشمي در زنان اسيايي كمتر است زيرا در اين گروه از زنان ، سيگار كشيدن امري پذيرفته شده نيست.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 787]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن