تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816584131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه با دوستمان همدردي كنيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: چگونه با دوستمان همدردي كنيم؟
سيد علي طباطبايي

مشكلات براي همه پيش مي آيند و همه را آزمايش مي كنند. چه فردي كه با مشكل روبه رو مي شود و چه اطرافيان او. واقعاً اگر گرهي در كار يكي از دوستان شما بيفتد، واكنش شما چه خواهد بود؟ آيا او را تنها مي گذاريد؟ يا اينكه كنار او مي ايستيد تا اينكه او اين مشكل را پشت سر بگذارد؟ يا حتي به او كمك مي كنيد؟ مي گويند انسانها در شرايط سخت آزموده مي شوند و چهره حقيقي خود را نشان مي دهند. اينكه شما در چنين شرايطي چگونه برخورد كنيد و چه رفتارهايي را بروز دهيد تعيين كننده شخصيت شماست. آرزوي همه ماست كه بهترين دوست دنيا باشيم، اما متأسفانه اغلب ما هنگام مشكلات فقط براي دوستانمان دلسوزي مي كنيم، درحالي كه يك دوست خوب پا را يك قدم جلوتر گذاشته و با فرد دچار مشكل همدردي مي كند.
شايد براي شما اين پرسش مطرح شود كه مگر بين اين دو تفاوتي هم وجود دارد. در اصل دلسوزي تنها يك احساس است. يك احساس غم و اندوه و ناراحتي در قبال وضعيت طرف مقابل كه معمولا هم زودگذر است، اما همدردي يعني خود را جاي فرد دچار مشكل قرار دادن و تلاش براي يافتن راهي براي بهبود موقعيت. به عبارت ديگر دلسوزي نگاه به مشكل از دور است و همدردي احساس روبه رو شدن مستقيم با آن. به همين دليل هم احساس همدردي تا از بين رفتن عامل به وجود آورنده همراه ما مي ماند و هرگز با صرف مرور زمان از بين نمي رود.
به عنوان مثال وقتي يكي از دوستان شما در يكي از درسهاي خود تجديد مي شود واكنش شما چيست؟ افرادي كه دلسوزي مي كنند صرفاً نسبت به وضعيت دوستشان ابراز ناراحتي كرده و درباره علل ايجاد اين مشكل گمانه زني مي كنند و حتي دوست خودشان را مورد سرزنش قرار مي دهند، اما اگر فردي احساس همدردي كند مي كوشد با شنيدن حرفهاي دوستش علت اصلي اين واقعه را بيابد و براي حل آن كاري انجام دهد. همين دو برخورد در مورد مشكلات بزرگتر جامعه نيز وجود دارد و احساس همدردي كه ناشي از روحيه والاي انساني است مي تواند منشاء خير و بركت بسياري براي جامعه باشد. حالا سؤال اينجاست كه...
چگونه با دوستمان همدردي كنيم؟
گام نخست: شايد مهمترين اصل در همدردي شنيدن دلمشغولي هاي طرف مقابل باشد. پيش از اينكه بتوانيم براي حل كردن مشكلات ديگران برنامه ريزي كنيم، بايد اين مشكلات را بشناسيم و چه راهي بهتر از شنيدن درد دلهاي افراد. در ضمن حتي شنيدن درد دلهاي ديگران هم مي تواند باعث آرامش آنها شود. پس خود اين كار هم به نوعي كمك به آنهاست. براي يك شنونده خوب بودن لازم است كه اول يك شنونده دقيق باشيم. بايد به جزئيات توجه كرد. بايد طرف مقابل را از احساسات خودمان در قبال حرفهاي او آگاه كنيم تا به او نشان دهيم براي حرفهاي او ارزش قائليم. از همه مهمتر بايد سعي كنيم موقعيت او را درك كرده و خودمان را جاي او قرار دهيم.
گام دوم: بسيار مهم است كه به عنوان يك دوست هرگز قضاوت نكنيد. اين وظيفه شما نيست كه مقصر ماجرا را پيدا كنيد. حتي اگر مشكل به وجود آمده به دليل كارهاي خود فرد است و مقصر اصلي خود اوست، باز اين وظيفه شما نيست كه اين را به او بفهمانيد. كسي كه قصد همدردي كند به جاي جستجوي مجرم و مقصر به دنبال راه نجات و راه حل موضوع است. به جاي اينكه به سمت اين و آن اشاره كند و بر حرف خودش پافشاري بورزد، دستهاي خودش را براي حل مشكل و آرامش دادن به دوست به كار مي اندازد. هرگز فراموش نكنيد كه براي همدردي بايد خودتان را در موقعيت دوست خودتان قرار دهيد، پس از كرسي قضاوت پايين بياييد و كنار او و هم سطح او قرار بگيريد.
گام سوم: هميشه در انديشه يافتن راه حل باشيد. در تمام مسير به اين فكر باشيد كه چگونه مي توانيد از دغدغه دوستتان بكاهيد يا اينكه اصلا، مشكل او را برطرف كنيد. معمولاً وقتي انساني دچار معضل مي شود همزمان احساسات او را در بر مي گيرد و قادر نيست به درستي فكر كند. به عنوان يك دوست اين وظيفه شماست كه با پيشنهادهاي خود و راهنمايي هايتان به او كمك كنيد تا تصميمات صحيحي گرفته و در راستاي رفع مشكل تلاش كند.
گام چهارم: فداكاري همانند همدردي از خصوصيات انسانهاي والاست. پس اگر مي خواهيد با كسي همدردي كنيد بايد آماده باشيد كه در صورت لزوم فداكاري كنيد. بايد آماده باشيد تا چنانچه براي حل موضوع از دست شما كاري بر مي آيد از آن دريغ نورزيد. تلاش براي حل كردن مشكلات ديگران كار ساده اي نيست. بلند شدن هر فرد زمين خورده اي به كمك دست ياري يك دوست بسيار راحت تر خواهد بود. پس تلاش كنيد شما آن دست ياري دهنده باشيد.
گام پنجم: از دوستتان حمايت كنيد. گاهي وقتها تنها كمك براي فرد دچار مشكل حمايت است. شكستهاي زندگي مي تواند تاثير بدي روي اعتماد به نفس افراد بگذارد و در اين زمان است كه حضور يك حامي صادق و حاضر مي تواند بسيار كمك كننده باشد.
گام ششم: هرگز انتظار پاسخ از دوست خود نداشته باشيد. تلاشها و كمكهاي خودتان را وقف خوبيها كنيد. بدين ترتيب هم شيريني كارهاي شما دو چندان مي شود هم بلافاصله از شيريني نفس كمك به ديگران لذت خواهيد برد. اصلا به اين اميد يا انتظار نباشيد كه روزي تلاشهاي شما جبران شود، هر چند مطمئن باشيد هيچ كار نيكي بي پاسخ نخواهد ماند.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن