تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815529729




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سپاه، نماد تعهد و پيشرفت اقتدارآفرين


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سپاه، نماد تعهد و پيشرفت اقتدارآفرين


ايران- امير سرتيپ عبدالعلي پورشاسب*
در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خميني تعدادي از فرزندان برومند و شجاع ايران اسلامي و عده‌اي از دلسوختگان و پيروان راستين ولايت فقيه، نهاد مقدس سپاه را پايه‌گذاري كردند.

در آن روزهاي سخت كه مأموريت اصلي سپاه را پاسداري از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن مطرح مي‌كردند، شايد تصور نمي‌رفت كه چه مسئوليت سنگين و رسالت خطيري برعهده اين تشكيلات نوپا گذارده شده است.

در همان ابتداي راه، پاسداران انقلاب با چه مشقت‌ها و سختي‌ها كه روبه‌رو نشدند و چه جانبازي‌ها و ايثارگري‌ها كه از خود نشان ندادند! ميهن عزيز و سرافراز اسلامي ما از گنبد و تركمن‌صحرا و كوهستان‌هاي سر به فلك كشيده و پربرف شمال غرب و غرب كشور گرفته تا دشت‌هاي سوزان خوزستان در جنوب؛

از آنجا تا سيستان و بلوچستان و درحقيقت جاي‌جاي اين سرزمين، نشان از حماسه‌آفريني‌ها و رشادت‌هاي مرداني آسماني از تبار مجاهدان صدر اسلام دارد كه براي پاسداري و حراست از كيان دين و نظام مقدس اسلامي و حفظ تماميت ارضي كشور از جان خود مايه گذاشته و به مقام رفيع شهادت نائل آمدند.

سرو قامتاني كه الگوي مقاومت و پايداري براي نسل‌هاي آينده انقلاب و جهان اسلام شدند.

ناآرامي‌هاي اوايل انقلاب در غرب كشور و تحميل جنگ 8ساله از سوي رژيم بعثي صدام فرصت و امتحان الهي بود تا فرزندان بي‌ادعا و غيور امام راحل يافته‌ها و آموزه‌هاي خود در مكتب سرخ عاشورايي و راه راستين و انسان‌ساز سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين‌ع را به رخ بشريت و جهان – فرورفته در باتلاق مدرنيته و اومانيسم – بكشند.

آنان در اين راه عبرت‌آموز آنچنان عزتمندانه حركت كردند كه رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، حامي مستضعفان و مسلمانان جهان، روح‌الله كبير مدال «اگر سپاه نبود كشور هم نبود» را به آنان اعطا كردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به‌عنوان سمبل مقاومت و ايثار مردم شهيدپرور ايران در برابر سلطه‌گران در طول 30 سالي كه از عمر انقلاب گذشته، در تمامي عرصه‌ها و سطوح فراروي، با عزم، اراده و تعهد سرشار خود به دستاوردهاي شگفت‌انگيز و ارزشمندي نائل آمد كه تأمل در ويژگي‌ها و مختصات هريك، اين سازمان را از ساير نيروهاي مسلح و صرفا نظامي جهان، متمايز مي‌سازد.

سپاه علاوه بر حوزه نظامي و دفاعي همانند يك سازمان و مجموعه فراگير و چندجانبه در عرصه‌هاي مختلف با اقتدار و اعجاب پيش مي‌رود.

در صحنه سازندگي و توسعه كشور، قدرتمند و اثرگذار نقش‌آفريني مي‌كند. در شاخص‌هاي كيفي نظير توان فني و مديريتي و كسب و افزايش دانش علمي به نتايج افتخارآميز و غرورآفريني دست يافته است.

انجام فعاليت‌هاي تخصصي عمراني نظير سدسازي، ايجاد شبكه‌هاي آبياري و زهكشي، ساخت بناهاي مسكوني و اداري، تونل، بزرگراه، پل‌هاي عظيم و سازه‌هاي زيرزميني، خدمات مهندسي، خطوط انتقال نفت، گاز، آب و فاضلاب، سازه‌هاي شناور، معدن و كشاورزي و... جايگاه ويژه‌اي به سپاه و قرارگاه‌هاي سازندگي آن در عرصه مهندسي و عمران كشور بخشيده است.

دستاوردهاي سپاه در صحنه علوم نظامي – پزشكي (طب رزمي) نيز در مقايسه با ارتش‌هاي جهان كم‌نظير و ستودني است.

در حال حاضر 4 مركز تحقيقات شامل (مركز تحقيقات علوم رفتاري، مركز تحقيقات آسيب‌شناسي، مركز تحقيقات دفاع بيولوژيك و مركز تحقيقات بهداشت) به‌لحاظ تخصصي بودن، در كشور بي‌نظير است.

سپاه با فرصت‌سازي در رويارويي با آسيب‌هاي شيميايي نيز كلاس‌هاي مشتركي با OPCW (مؤسسه بين‌المللي سلاح‌هاي شيميايي) برگزار و پزشكان سراسر دنيا زير نظر استادان پاسدار در اين كلاس‌ها تحت آموزش قرار مي‌گيرند.

سپاه در بخش فرهنگ هم خدمات ارزنده‌اي در كشور عرضه كرده است. حافظه تاريخي ملت و نظام به سيماي پرفروغ سپاه در اين حوزه گواهي مي‌دهد. سپاه در اين عرصه داراي چنان ظرفيتي است كه بسياري از افرادي كه اكنون در عرصه قلم، سينما و تئاتر مي‌درخشند، برآيند جهاد و تلاش فرهنگي سپاه در دهه‌هاي اول انقلاب هستند.

سپاه در مقاطع مختلف تاريخ انقلاب و رويارويي با دشمنان و مهاجمان بيگانه خود را معرفي كرده است.

دستاوردهاي سپاه در حيطه و قلمرو مأموريت اصلي خود – دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام اسلامي – آنچنان اقتدارآميز است كه دشمن هراسي و وحشت اردوگاه سلطه‌جويان را برانگيخته است.

دستيابي به فناوري ساخت و به‌كارگيري انواع سلاح و جنگ‌افزارهاي پيشرفته ازجمله بالگرد، انواع موشك‌هاي زمين‌به‌هوا، زيرسطحي، سطح به سطح، زمين به دريا و قايق پرنده فوق پيشرفته با خاصيت رادارگريزي، تنها بخش كوچكي از قدرت و بالندگي دفاعي سپاه پاسداران را تشكيل مي‌دهد.

دستيابي به اين موفقيت‌ها در كنار دستاوردهاي بسيار حساس و راهبردي اين نهاد علوي و تأثيرگذار در سطوح عالي جنگ توپخانه‌اي، مدت‌هاست كه زمان‌سنج انحطاط و نابودي دشمنان خيره‌سر و شيطاني به‌ويژه رژيم صهيونيستي در رويارويي با نظام، انقلاب و مكتب ايران را به حركت درآورده است.

سپاه در راستاي رسالت خود، به‌عنوان بازوي قدرتمند ولايت فقيه و ملت ايران در ميان نيروهاي مسلح و در برابر بدخواهان و دشمنان، مقتدر عمل مي‌كند.

در اوايل انقلاب كمتر كسي تصور مي‌كرد كه اين نهاد و تشكيلات كه با تدبير و درايت حضرت امام پا به عرصه وجود نهاد، زماني به اين حد از توانمندي و اثرگذاري برسد كه با برهم زدن معادلات منطقه‌اي توجه محافل راهبردي سياسي، نظامي و امنيتي جهان را به‌خود معطوف سازد.

اين است تبلور تفكر و فرهنگ عاشوراي حسيني كه با مجاهدت‌ها و رشادت‌هاي ستارگان پرفروغ آسمان انقلاب چون شهيد باقري‌ها، شهيد باكري‌ها، شهيد همت‌‌ها، شهيد بروجردي‌ها، شهيد كاظمي‌ها و... امروز به اوج خود رسيد و اكنون در نيرويي جلوه پيدا كرده كه نام آن، از يك‌سو وحشت را به پيكر كساني مي‌اندازد كه داعيه امپراتوري جهان و رقم زدن مقدرات دولت‌ها و ملل دنيا را دارند و از سوي ديگر مايه مباهات و اميد و مسرت مشتاقان پيام انقلاب و تشنگان كوثر عدالت و معنويت، در رهايي از نظام سلطه شده است.

آري پاسداري از اسلام و انقلاب اسلامي تحفه‌اي نيست كه نصيب هركس شود. نامگذاري روز ولادت حضرت امام حسين (ع) به‌عنوان روز پاسدار، توسط حضرت امام خميني(ره) جايگاه و منزلت بالاي اين نهاد خودجوش و مردمي را در نظام جمهوري اسلامي ايران نشان مي‌دهد.

* معاون بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح

تاريخ درج: 14 مرداد 1387 ساعت 22:56 تاريخ تاييد: 14 مرداد 1387 ساعت 23:24 تاريخ به روز رساني: 14 مرداد 1387 ساعت 23:20
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن