تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804540546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي اختصاصي شبكه جهاني جام جم با دبيركل اتحاديه عرب


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفتگوي اختصاصي شبكه جهاني جام جم با دبيركل اتحاديه عرب
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1387/05/14
گروه سياسي شبكه جهاني جام جم در پي برگزاري نشست وزراي امور خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، گفتگويي اختصاصي با عمرو موسي وزير امور خارجه سابق مصر و دبير كل اتحاديه عرب در زمينه چگونگي داشتن خاورميانه اي پايدار در آينده نزديك، روابط ديپلماتيك ايران با جهان و مسائل منطقه اي به ويژه حضور نيروهاي بيگانه در منطقه انجام داد.
مشروح مصاحبه به اين شرح است:

- به نظر مي رسد جنابعالي اين روزها به عنوان دبير كل، دائم در سفر هستيد و در واقع هميشه درگيريد و با مردم نيز ملاقات و گفتگو مي كنيد و به طور كل بسيار فعال هستيد . ممكن است تصويري از آنچه در جهان غرب مي گذرد براي ما تشريح كنيد؟
عمرو موسي: تمام منطقه داراي مشكلات و به طور كلي تاحدي ناآرام است. انتظارات صلح سرسآم آور است اما آرامش چنداني در منطقه حكم فرما نيست گرچه علايم مثبت خاصي براي بهبودي وجود دارد، اما اين علايم مثبت در حاشيه قرار دارند و وارد فضاي موضوعات ديپلماتيك نمي شوند. مثل مشكلات فلسطيني ها ، جنگ اعراب و اسرائيل ، ناامني هاي عمومي منطقه و آينده منطقه ، اصلاحات و از همه مهمتر برخورد غرب واسلام كه به طور عموم همه اين مسائل مشكلات و درگيريهاي گسترده اي را ايجاد مي كند و اين مواردي است كه ما را به خود مشغول كرده است. علاوه بر اينها حقيقت امر اين است كه هر كدام از اين مشكلات را بايد متناسب با شرايط و موقعيت آن سنجيد و با آنها برخورد كرد . زيرا دلايلي كه باعث ايجاد مشكلاتي در منطقه شده قطعا با عللي كه سبب ايجاد مشكلي ديگر شده كاملاً متفاوت است ، به همين دليل مشغوليت بسيار زيادي به همراه ديگر همكاران دارم .

- تصويري كه ارائه مي كنيد بسيار منفي است ، آيا به علت ضعف دروني كشورها است يا دولت ها ، يا علل منطقه اي دارد و شايد هم به علت فشار و قدرت نمايي كشورهاي خارجي در منطقه است ؟
عمروموسي : معتقدم در اين نظم جديد جهاني به وجود آمده كه هنوز هم مورد توافق كامل جوامع نيست ، خطوط نامعلوم زيادي وجود دارد. اصول جديد ، سياست هاي جديد و طرحهاي جديد بسيار هستند و درعين حال تمام چالش ها سياسي و يا امنيتي نيستند ، مشكلات اقتصادي ، مشكلات جديد ديگري مثل امنيت غذايي يا تغييرات آب و هوا كه تقريبا بر اين منطقه تاثير مي گذارد نيز دليلي است بر ايجاد مشكلات سياسي ، امنيتي ، اقتصادي و اجتماعي .

- از حدود ده سال پيش اين منطقه كه اعراب نيز در آن قراردارند با چالش جديد يا توطئه جديدي از طرف واشنگتن روبرو شد تحت عنوان خاورميانه جديد يا نظم جديد خاورميانه ، شما براي اين طرح و تغييرات نظام در خاورميانه و مشكلاتي كه ايجاد مي كند چقدر اعتبار قائليد؟
عمروموسي: اول بايد تعريفي از خاورميانه جديد ارائه كنيم . اگر خاورميانه جديد شود اما اشغالگري اسرائيل همچنان ادامه داشته باشد و در خاورميانه جديد مشكلات ديگري نيز برجاي بماند ، اين خاورميانه آن چيزي نيست كه شما بتوانيد در آن رفتار جديدي بين كشورهاي منطقه و كشورهايي كه در اينجا منافع دارند ببينيد؛ پس نمي توانيم اينگونه تعريفي از خاور ميانه جديد ارائه كنيم و آنها هم نمي توانند تعريفي از خاورميانه جديد ارائه كنند . خاورميانه جديد فقط به دموكراسي احتياج ندارد هرچند وجود دموكراسي يك الزام است اما پيشرفت هاي اقتصادي و اجتماعي، طرح ها و اجراي خوب وپيشرفت دسته جمعي نيزلازم دارد . خاورميانه جديد شرايط بسياري را مي طلبد ، به همين دليل تا زماني كه مسايل فعلي ادامه دارد من خاورميانه جديدي در افق اين منطقه نمي بينم؛ مسائل و مشكلاتي كه از ده سال پيش يا بيشتر وجود داشته است و هنوز هم وجود دارد .

- شعار خاورميانه جديد ، ستون پنجمي را به روي صحنه آورد كه عوامل آن را مي توان وجود خارجي ها ناميد . اجازه بدهيد لبنان را مثال بزنيم : ما در لبنان گروه هاي سياسي مختلفي را مي بينيم كه با هم درگير شده اند ، بعضي ها تمايل خارجي دارند و بعضي از گروه ها سعي مي كنند نيروي خود را درقالب يك اتحاد مشترك بر روي دشمن اصلي كه در واقع اسرائيل است، متمركز كنند . چرا كه اين ستون پنجم اين روزها تا اين اندازه قدرت گرفته است و نقش مخربي ايفا مي كند.
عمروموسي : آنچه شما ستون پنجم مي ناميد مدت زيادي است كه حضور دارد و بايد از آن آگاه باشيد و آنچه ما مثلا درمورد مسئله اسرائيل و يا جنگ اعراب و اسرائيل نياز داريم صلح است ، صلحي كه به اين جنگ پايان دهد و صلحي كه براي فلسطيني ها عادلانه باشد . اما براي بقيه امكان برقراري يك صلح عادلانه در آينده نزديك را نمي بينم ، دست كم در چند هفته يا ماه آينده . بنابراين چگونه مي توانيم درباره خاورميانه جديد صحبت كنيم، در صورتي كه شرايط اوليه اين وضع همانگونه كه در چند دهه اخير بوده همچنان باقي مانده است؟

- در پنج، شش دهه گذشته ، مسئله فلسطين بزرگ ترين و مهم ترين مسئله مسلمانان و اعراب بوده است.
عمروموسي : و بزرگ ترين خواهد بود.

- ممكن است بفرماييد ، چرا همه دنياي عرب و يا بهتر است بگوييم اكثريت جهان عرب در برابر وقايع درون فلسطين به خصوص درباره غزه ، محاصره ، قتل عام ها و مسائل اين چنيني ساكتند؟
عمروموسي : نه خير ، بايد بگويم دنياي عرب ساكت نيست و تاكنون كارهاي بسياري انجام داده است همچون آتش بس بين اسرائيل و حماس كه كم و بيش برقرار شده ، تبادل زندانيان و اسراي جنگ حزب الله و اسرائيل و گفتگوهاي جديد بين سوريه و اسرائيل. پس مي توان گفت كه حركت وجود دارد ، اما طرف ديگر همكاري نمي كند بنابراين همه اينها ممكن است طبق معمول با شكست روبرو شود، مگر اينكه ازجانب اسرائيلي ها مورد قبول واقع شود و يا دوستان اسرائيل فشار بياورند تا اين مشكلات را حل و اسرائيلي ها شهرك سازي را متوقف كنند و وارد مذاكرات جدي براي برقراري صلح شوند تا توافقنامه صلح را زود امضا كنند . اما به اعتقاد من اين اتفاق نمي افتد ، ولي الان در دنياي عرب تلاش هايي در حال پيگيري است تا حماس ، الفتح و سازمان هاي ديگر را با هم متحد كند . از سويي دولت مصر جديداً از آنها دعوت كرده به قاهره بروند تا بلكه درگيري بين فلسطيني ها را كه باعث ويرانگري است هرچه سريعتر به اتمام برساند .

- آيا اين بدان معناست كه اسرائيلي ها اين قدرت را دارند كه همه چيز را انحصاراً در دست بگيرند و تصميم اصلي را آنها بگيرند؟ اگر چنين باشد پس فايده اين همه تلاش ، گفتارها و مذاكرات چيست ؟
عمروموسي : بله ، ممكن است دوباره به اين نتيجه برسيم كه همه اينها بي فايده است و اگر اسرائيل سياستش را عوض نكند ادامه روند صلح بي فايده خواهد بود. اما به ما قول داده اند كه تا پايان امسال يعني 2008 دولت فلسطين تشكيل و صلح بين فلسطيني ها و اسرائيل برقرار خواهد شد . اما تا الان نديده ايم هيچ گونه قدم جدي در اين زمينه برداشته شود كه به رسيدن اين هدف درچند ماه آينده كمك كند كه اگر ببينيم امكان اين عمل وجود دارد بايد بپذيريم، اما همينطور كه مي بينيد امكاني وجود ندارد .

- اما تاريخ به ما نشان داده تمام اين قول ها مثل وعده هاي اوسلو ، استكهلم ، كمپ ديويد و واشنگتن هرگز به حقيقت نپيوسته است. آيا فكر نمي كنيد كه اعراب و مسلمانان خاورميانه بايد راهي پيدا كنند تا برنامه خودشان را روي ميز مذاكره قرار دهند و بر اسرائيل و حاميانش فشار بياورند تا نظرشان را بر آنها تحميل كنند تا اينكه به صورت انفعالي، حركتي انجام دهند؟
عمروموسي : بسيار موافقم . بايد اينها باشد و مواضعي كلي را تمام اعراب اتخاذ كنند و ديگر نبايد هيچ قولي را بپذيريم . بايد هرچه سريعتر برنامه زمين براي صلح را اجرا كنيم ، عقب نشيني از سرزمين هاي اشغالي و شناخت حق فلسطيني ها را افزايش دهيم تا دولت فلسطيني ها بتواند امنيت را براي همگان برقرار كند كه اگر اين امر صورت بگيرد بسيار عالي است ، اما من فكر نمي كنم ديگر قولي را بپذيريم چرا كه بي فايده است .

- حال اجازه دهيد در زمينه لبنان بيشتر از شما بپرسيم . در توافقنامه دوحه قول هايي مبني بر حل و فصل مشكلات داخلي لبنان داده شده است . اما مي بينيم تاكنون موفقيت چنداني حاصل نشده است . چرا اين وقت كشي ها ادامه پيدا مي كند و چرا احزابي مثل حزب المستقبل و يا ائتلاف هاي ديگر مقاومت لبنان را از ايفاي نقش اساسي خودشان باز مي دارند؟
عمروموسي : با آنچه شما گفتيد كه هيچ موفقيتي نمي بينيم موافق نيستم ، بعد از توافقنامه دوحه رئيس جمهور لبنان انتخاب و دولت تشكيل شد و الان دارند در مورد موقعيت سياسي دولت بحث مي كنند كه اميدوارم به زودي به نتيجه برسند و لبناني ها آماده انتخابات پارلماني جديد شوند و بعد از انتخابات دولت جديدي تشكيل دهند . من و همكارانم حدود بيست ماه روي مسئله لبنان كار كرديم تا در دوحه به پايان رسانديم و فهميديم كه نفوذ قدرت خارجي بر روي تمام احزاب اين كشور وجود دارد . من به شوخي مي گفتم و هنوز هم به شوخي در مورد رهبران احزاب مي گويم: هر كسي يك عمو يا عمه در خارج دارد و هر زمان با مشكلي روبرو مي شود از عمو يا عمه خود مي پرسد چه كار كنيم؟ در اينجا لازم مي دانم تاكيد كنم كه زماني لبنان بر مشكلات خود فايق خواهد آمد كه خود آنها يك طرح ملي براي كشور ارائه كنند تا لبناني به دور از هر گونه قدرت هاي خارجي ايجاد شود . هر زمان همه آنها اين طرح ملي را بپذيرند لبنان حفظ خواهد شد .

- درحال حاضر ارتش لبنان قدرت را در دست دارد. آيا به نظر شما ارتش لبنان را هم عمويي در خارج از مرزها هدايت مي كند؟
عمروموسي : خير. من از وابستگي هاي سياسي به قدرت هاي خارجي حرف مي زنم نه ارتش. ارتش لبنان قدرت را در دست ندارد ، وقتي ژنرال سليمان انتخاب شد ديگر از فرماندهي ارتش كنار گذاشته شد و ارتش يكي از سازمان هايي است كه در لبنان دست نخورده باقي مانده است و فعلا ارتش در اين كشور نظم را برقرار مي كند .

- شما با گروه ها و احزاب مختلف سياسي لبنان در تماس بوده ايد . توصيه اصلي شما به آنها براي بيرون آمدن از اين بن بست و قدم پيش گذاشتن و حركت آنها به جلو چه بود و توصيه امروزي شما چيست؟
عمروموسي : توصيه من به آنها ابتكار عمل اعراب در لبنان بوده است تا انتخاب رئيس جمهور ، تشكيل دولت ملي و برگزاري انتخابات جديد طبق قانون اساسي به راحتي صورت گيرد. اين همان مسائلي بود كه من برايش تلاش و فرمول ارائه كردم و در واقع در وطن من در قاهره روي آن موافقت صورت گرفت و نوشته شد .

- بسيار خب، اجازه بدهيد در مورد سوريه كمي صحبت كنيم . شما هم اكنون گفتيد كه منظري از گفتگوهاي سوريه و اسرائيل در پيش روست.
عمروموسي : خير، منظر نيست . الان دارند مذاكره مي كنند .

- اگر در حال حاضر گفتگو مي كنند ، بفرماييد درباره چه چيزهايي صحبت مي كنند، چه موضوعاتي براي مذاكره روي ميز قرار دارد و موضوع گفتگوها چيست ؟
عمروموسي : خوب بود اين موضوع را از وزير خارجه سوريه كه در تهران بود مي پرسيديد . اما تا جايي كه من مي دانم موضوع اول عقب نشيني اسرائيل از جولان و سرزمين هاي سوريه به پشت مرزهاي ژوئن 1967 است . اين محور، اساس هر گونه مذاكره با رهبران سوريه است .

- به نظر شما در اين مورد توافق يا صلحي صورت خواهد گرفت ؟
عمروموسي: اميدوارم. اما با طرز فكر اسرائيل و عملكرد آنها خوشبين نيستم .

- اگر اين توافق در مورد بلندي هاي جولان صورت بگيرد اسرائيل به چه چيزي دست پيدا مي كند ؟
عمروموسي : اگر صورت بگيرد پيشرفت بزرگي خواهد بود ، اما باز هم آنچه صلح پايدار را بر قرار مي كند همان صلح نهايي و ايجاد دولت فلسطيني است . چون ما فلسطيني ها را به هيچ قيمتي نخواهيم فروخت .

- بسيار خوب، اگر موافق باشيد كمي به شرق يعني عراق برويم ، اخيرا ديديم در عراق تصميم جديد نيروهاي اشغالگر خارجي حاكي از اين است كه از عراق خارج نخواهند شد و اين يعني اينكه براي مدتي اين كشور همچنان تحت اشغال باقي خواهد ماند . به نظر شما دنياي عرب اين را خواهد پذيرفت ؟
عمروموسي: درحال حاضر دولت عراق با دولت امريكا درباره شرايط و موقعيت خروج نيروهاي امريكايي از اين كشور در حال مذاكره است . اما در هر شرايطي وجود نيروهاي امريكا يا متحدان آنها به معني حضور نيروهاي خارجي در عراق است . بنابراين بايد حتما عراق را ترك كنند و اگر امروز خارج نشوند فردا حتما بايد اين كار را انجام دهند . مسئله مهم در عراق برقراري نظم در كشور به روش مسالمت آميز و ارائه يك طرح ملي براي حفظ كشور است تا از وقايع ناگواري كه در دهه اخير ، نه فقط در پنج سال گذشته در آن كشور رخ داده است جلوگيري به عمل آيد . عراقي ها و دولت عراق به خصوص ، براي رسيدن به مصالحه ملي دعوت شده اند تا هر چه زودتر به آن برسند ، به نظر من و به اعتقاد بسياري از رهبران عرب هيچ فرقي بين شيعه و سني نيست و نبايد باشد چرا كه همه مسلمانند، حتي اعراب و كردهاي ساكن در اين كشور سال ها در كنار هم زندگي كرده اند و تا ابد نيز زندگي خواهند كرد . مهم وحدت و يكپارچگي عراق است كه اهميت دارد و اين يكپارچگي و استقلال عراق با حضور اعراب و كردها و يا هر كسي كه در آن كشور زندگي مي كند امكان پذير است. اشتباه بسيار بزرگ اختلافي بود كه بين شيعه و سني و عرب ها و كردها به وجود آمد . كردها هم عراقي اند ، بنابراين مانند بقيه داراي حق و حقوقي هستند . شيعه و سني بودن چيزي است بين فرد و خدا ، همه مسلمانند . اين اختلافات نبايد به وجود بيايد بلكه بايد هرچه زودتر از بين برود . همه اينها از طريق مصالحه ملي ايجاد مي شود و كليد معما همين است و من به اين امر معتقدم چراكه بدون اين امر عراق جديدي به وجود نخواهد آمد . يادآور مي شوم كه نخستين و مهم ترين كنفرانس آشتي ملي در سال 2005 در اربيل عراق برگزار شد. اتحاد و مصالحه ملي امري بسيار حياتي است و مي تواند عراق را به سمت عراقي جديد و متحد حركت بدهد و باعث خروج نيروهاي خارجي از آن كشور شود .

- بعضي از ناشران عراق مي گويند نبود امنيت و ناپايداري در درون عراق بهانه خوبي براي متجاوزان و نيروهاي خارجي است كه در عراق بمانند . اين ناظران مي گويند آنچه شما الان توضيح داديد نتيجه سياست تفرقه بينداز و حكومت كني است كه اشغالگران اعمال مي كنند. آيا با اين موافقيد ؟
عمروموسي : عراق كشوري بزرگ و مهم و داراي تاريخي عظيم ، فرزنداني قدرتمند و جمعيتي تحصيل كرده است ، بنابراين مي دانند چگونه بايد كشورشان را از اين آشوب حفظ، و مسير روشن آشتي ملي و طرح وحدت ملي را به منظور توسعه كشورشان اجرا كنند. بنابراين همانطور كه گفتم مسئله حضور نيروهاي خارجي ، في ذاته، مسئله موقتي است و بايد هر چه زودتر عراق را ترك كنند ، براي خود امريكايي ها نيز بهتر است . پس از اين تغييرات همزمان عراق بايد صاحب يك ارتش ملي ، پليس ملي ، قوه قضاييه ملي و خدمات لازم براي مردم شود . البته در حال حاضر امنيت در عراق وضع بهتري پيدا كرده است و من معتقدم عراقي ها دارند به سمت آينده اي بهتر حركت مي كنند . از سويي موضع اخير آنها در مورد پيمان امنيتي موضعي فوق العاده بود و نشان دادند عراقي ها هرگز چيزي را كه بر آنها تحميل شود نخواهند پذيرفت ، بنابراين بسيار محكم مذاكره كردند و مي دانم عراق به زودي از اين مخمصه خارج خواهد شد.

- اگر تصور كنيم عراقي ها مي توانند امنيت و يكپارچگي كشورشان را حفظ كنند پس مشكل اساسي كه عراقي ها با آن روبرو خواهند شد ، وجود پايگاه هاي نظامي خارجي در عراق است كه تعداد آنها روز به روز درحال افزايش است.
عمروموسي: بله ، اين نكته اي است كه دارند در موردش بحث مي كنند . من به هيچ وجه فكر نمي كنم پايگاه هاي نظامي خارجي در اين كشور خدمتي به عراق ها انجام دهند .

- پس عراقي ها چطور مي توانند از شرّ اين پايگاه هاي خارجي خلاص شوند؟
عمروموسي : بايد به آنها كمك كنيم و آنها هم بايد به خودشان كمك كنند . بعد از اين مسائل ، همانطور كه مي دانيد دولت كنوني امريكا در حال تغيير است و به زودي هم خواهد رفت و با آغاز سال جديد ميلادي دولت جديدي در امريكا برروي كار خواهد آمد كه احتمالا سياستي جديد درباره عراق اجرا خواهد كرد.

- بعد از تجاوز نظامي به عراق بعضي از كشورهاي عرب از جمله همسايگان عراق ميل هرگونه آشتي با عراق را از دست دادند . به دولت موقت و دولت كنوني عراق كمك نكردند و هنوز بعضي از اين كشورها نماينده اي در بغداد ندارند.
عمروموسي : بسياري از آنها به زودي نمايندگاني به عراق خواهند فرستاد.

- چرا اينقدر براي آمدن به عراق محتاطند؟
عمروموسي : به همين دليل است كه بيان كرديد. اول به علت حضور سنگين خارجي ها در عراق و دوم به علت وضع امنيت عراق كه بسيار شكننده و تهديدكننده بود. بسياري از سفارتخانه هاي عرب سفير خود را از دست داده اند؛ مثل مصر و بعضي نيز اعضاي سفارتخانه خود را مثل امارات و الجزيره. بنابراين به همين دليل حضور نداشتند، اما الان تصميماتي گرفته شده است كه كشورها برگردند. اما از همان آغاز كه شوراي حكومتي انتخاب يا منصوب شد كشور هاي عرب از عراق خواستند نماينده خود را به شوراهاي عرب بفرستد و كرسي عراق را خالي نگذارد ، بنابراين با همه شكي كه به شوراي موقت به علت شرايط آن زمان و اينكه چه كسي آنها را منصوب كرده است و چه كساني هستند وجود داشت ، عراق به عنوان يك كشور دعوت شد. بنابراين از آن زمان يعني از سال 2003 كه تجاوز صورت گرفت اعراب با عراق همكاري كردند تا عراق را تنها رها نكنند و اين كشور را به جمع كشورهاي عرب برگردانند . اين اولين كاري بود كه دنياي عرب و اتحاديه عرب انجام داد.

- اجازه بدهيد بين دنياي عرب و اتحاديه عرب فرق قائل بشويم و بگوييم اتحاديه عرب فعال بوده آن هم به خاطر تلاش هاي شما.
عمروموسي : خير ، همانطور كه گفتم از طرف دنياي عرب بود كه به موضوع عراق رسيدگي شد .

- اما دنياي عرب در بعضي موارد علاقه اي به حل مسائل نشان نداد. اما اجازه بدهيد كمي به سمت جنوب غرب دنياي عرب جايي كه سودان قرار دارد ، برويم. اخيراً شاهد حكمي عليه رئيس جمهور سودان بوديم . مهم اين نيست كه رئيس جمهور سودان عمر البشير در مسئله دارفور دخالت داشته است يا خير ، اما صدور اين حكم جزو مسائلي است كه نخستين بار مي بينيم كه عليه رئيس جمهور فعال كشوري صادر مي شود. اين مسئله بسيار تحقيركننده است. اطلاع داريم كه شما جديدا با رئيس جمهور سودان ملاقات و سعي كرديد كاري كنيد ؟
عمروموسي : من با دولت و رئيس جمهور سودان آقاي البشير موافق هستم اما بايد اقداماتي سياسي و قضايي در اين باره صورت بگيرد . بايد بگويم كه با اتهام ،كشتار و نسل كشي هم موافق نيستم . مسئله مورد توافقي نيست و وضع بدي در دارفور وجود دارد كه شكي در اين نيست و اين وضع بد بايد بررسي و اصلاح شود . آقاي البشير چند روز پيش به منطقه دارفور رفت تا نشان دهد براي اين منطقه و مسائل آن اهميت بسياري قائل است و در سياست خود درخصوص مسائل دارفور تغييراتي داده و آنچه الان روي ميز مذاكره قرار دارد اين است كه قوانين سودان و دادگاه سودان عليه متهم عمل خواهد كرد و بايد توجه داشت كه اتهام بايد مطابق قوانين باشد . در اين مورد پيشرفت هايي صورت گرفته است كه بسيار مهم هستند، دادگاه و قوه قضاييه سودان تلاش هاي لازم را خواهد كرد تا عدالت را در دارفور برقرار كند بنابراين مدتي پيش اين حركت را آغاز كردند . ما اصرار كرديم و آنها نيز با ما هم عقيده اند كه بايد وضع جديدي به وجود بيايد وگام هاي سياسي جديدي بردارند تا نيروهاي سياسي سودان را به هم نزديك كنند. من اميدوارم و حتم دارم گام هاي جديدي را شاهد خواهيم بود كه براي اتحاديه عرب و اتحاديه افريقا بسيار مهم خواهد بود و از هرگونه اقدام عليه رئيس جمهور سودان جلوگيري خواهد كرد .

- در اين حكم رئيس جمهور سودان به قتل عام و نسل كشي در دارفور متهم شده است. وقتي با عمرالبشير ملاقات كرديد جواب وي به اين اتهامات چه بود؟
عمروموسي : او آماده است تا اقدامات لازم را انجام دهد و همانطور كه توضيح دادم از نظر سياسي و قضايي و همچنين اقتصادي به زودي شاهد فعاليت هايي در سودان خواهيم بود. البشير به حقيقتي اشاره كرد كه آنها اعضاي نظام و دادگاه بين المللي جنايي نيستند بنابراين نمي توانند اين كار را بكنند ، اما ما بايد از طريق شوراي امنيت كه اختيارات خاصي دارد اقدام كنيم تا شورا را قانع كنيم كه اقدامات لازم براي اصلاح وضع انجام شده است. در اين مورد كارهاي ديپلماتيك بسياري صورت گرفته و هماهنگي هاي زيادي برقرار شده است و درحال حاضر در حال پيگيري بيشتري هستيم.

- از نظر شما حكم دادگاه بين المللي به جاي اينكه قضايي باشد تا چه حدي سياسي است؟
عمروموسي : من معتقدم همانطور كه در قطعنامه نشست اضطراري اتحاديه عرب آورده ايم ، اتهام يا گزارش دادستان به دادگاه بي اساس بوده است و نياز به توجه به موارد بسياري و ارائه اسناد و مدارك لازم دارد .

- آقاي دبير كل، اجازه بدهيد در مورد موضع شوراي همكاري خليج فارس در مقابل ايران صحبت كنيم. پارسال اقدامي را حاكي از نزديكي بين ايران و كشورهاي خليج فارس شاهد بوديم؛ در آن زمان فكر كرديم ممكن است يك شورا يا اتحاديه جديد به وجود بيايد كه ايران هم در آن نقشي داشته باشد اما چيزي نديديم و اتفاقي نيفتاد. به ما بگوييد شما چه مي بينيد و آن نزديكي پارسال تاكنون چه روندي داشته است؟
عمروموسي: من پارسال در نشست كشورهاي خليج فارس در دوحه شركت كردم كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور ايران نيز شركت داشت و اين بدان معنا بود كه كشورهاي خليج فارس اهميت ايران و روابطشان با ايران را مد نظر دارند و به آن واقفند. اما اينكه جزئيات اين روابط چگونه باشد به شرايط بستگي دارد ، ولي من معتقدم اين آگاهي و اعتماد وجود دارد و همچنين در طرف ايراني اين آگاهي هست و اينكه طرف عرب مجبوراست با ايران زندگي كند و ايران هم مجبوراست با كشورهاي عرب زندگي كند. بنابراين بايد طرح و الگويي براي اين همسايگي وجود داشته باشد تا اين روابط را به پيش ببرد. من بايد ازاين فرصت استفاده كنم و بگويم ايران برادر كشور هاي عرب است و در اين شكي نيست؛ يك كشور خارجي نيست، بلكه همه ما همسايه ايم و مسلمان. سال ها و قرن هاست كنار هم در اين منطقه زندگي مي كنيم و اگر اختلاف نظر يا برخوردي و يا مسئله اي باشد بايد با هم بنشينيم و درباره اش صحبت و سعي كنيم آن را عادلانه و با رضايت دو طرف حل كنيم. ناممكن نيست، بايد اتفاق بيفتد ومن اين موضوع را خواستارم و بر آن اصرار مي كنم و معتقدم كه در پايان چنين خواهيم كرد و به آن نقطه خواهيم رسيد كه كشورهاي منطقه يعني كشورهاي عرب و ايران خواهند نشست و مسائل را با يكديگر حل خواهند كرد.

- آيا شما در حال حاضر در اين مورد نقشي ايفا مي كنيد و آيا در نظر داريد نقشي ايفا كنيد ؟
عمروموسي : در اين مورد به اشكال مختلف صحبت كرده ام و ملاقات هايي با رهبران ايران و بسياري از رهبران عرب انجام داده ام و ادامه نيز خواهم داد، چون به آن معتقدم.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن