تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816926463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشته‌هاي دانشگاهي در دست دلالان انتخاب رشته‌؛ گزارشي از بازار انتخاب رشته كنكور نرم‌افزار مجازي سازمان سنجش در دنياي واقعي آنچنان هم واقعي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رشته‌هاي دانشگاهي در دست دلالان انتخاب رشته‌؛ گزارشي از بازار انتخاب رشته كنكور نرم‌افزار مجازي سازمان سنجش در دنياي واقعي آنچنان هم واقعي نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

اين روزها با مشخص شدن رتبه‌ها و تهيه پرينت كارنامه موج دوم اضطراب كنكور، داوطلبان و خانواده‌هاي مجازين انتخاب رشته را در بر گرفته است، انتخابي به گفته بسياري مرحله تعيين مسير زندگي يك جوان است.

اگرچه در انتخاب رشته كنكور شانس انتخاب يكصد رشته و مركز براي هر داوطلب وجود دارد، اما حال و هواي كنكور و اضطرابهاي خاص آن تشويش و ترديدهاي زيادي را در انتخاب اولويت‌ها براي داوطلبان ايجاد مي‌كند، به نحوي كه به اميد قبولي در رشته‌اي مناسب، راهي موسسات انتخاب رشته‌اي‌ مي‌شوند كه يك شبه ايجاد شده‌اند.

اين موسسات با شعارها و تبليغاتي همچون «قبولي تضميني در هر جا و هر رشته»، «كيلد نهايي در دست ماست» و «اين آخرين فرصت زندگي است» و ... به سراغ داوطلبان آمده‌اند تا امسال نيز در قبال دريافت مبلغي و بدون داشتن شناختي از علايق، توانمنديها و روحيات داوطلب انتخاب رشته مي‌كنند.

برخي ديگر از اين سودجويان هم انتخاب رشته اينترنتي را بهانه‌ قرار داده‌اند و كارتهاي اينترنتي خود را با تبليغاتي چون كارت اعتباري پرسرعت براي انتخاب رشته، به فروش مي‌رسانند و برخي موسسات نيز براي داوطلبان با رتبه‌هاي زير 100 و 1000 جوايز ويژه‌اي همچون كارت اعتباري تلفن همراه اول و ... تعيين كرده‌اند.

در اين بين سازمان سنجش به عنوان متولي كنكور امسال علاوه بر صدور اطلاعيه‌هاي هشداري نسبت به فعاليت گمراه ‌كننده اين موسسات، تسهيلاتي را جهت انجام انتخاب رشته مطمئن براي داوطلبان فراهم كرده است، انتخاب رشته آزمايشي با عنوان « نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي» يكي از اين تسهيلات است؛ نرم‌افزاري كه براساس اطلاعات انتخاب رشته كنكور86، احتمال قبولي داوطلبان را در كنكور 87 پيش‌بيني كند.

انتخابهاي اين نرم‌افزار به گفته مسوولان سازمان سنجش، به هيچ عنوان صد درصدي نيست و نمي‌تواند قبولي داوطلب در رشته‌اي را تضمين كند اما مي‌تواند راهنماي خوبي براي داوطلبان باشد تا ديگر نيازمند مراجعه به موسسات انتخاب رشته نباشند.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرهنگسراهاي شهرداري هم با همكاري دانشگاهها به سراغ كنكوري‌ها آمده است؛ فرهنگسراي دانشجو نمايشگاهي با عنوان «طرحي از فردا» براي آشنايي كنكوري‌ها با رشته‌هاي تحصيلي مختلف و مشاوره انتخاب رشته در دانشگاه تهران برگزار كرده است كه در آن حدود 70 رشته دانشگاهي توسط دانشجويان اين رشته‌ها به داوطلبان معرفي مي‌شوند و نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي و اطلاعات مرتبط با فضاي رشته‌ها، آينده شغلي، كتب و واحدهاي درسي رشته‌ها نيز به داوطلبان ارائه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، يكي از داوطلبان رشته علوم انساني كه رتبه او در كنكور سراسري 600 شده است، در رابطه با نرم افزار انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش، مي‌گويد: متاسفانه نرم‌افزار مجازي انتخاب رشته براي من رشته‌هاي هتلداري و جهانگردي را با احتمال قبولي بالا انتخاب كرده است، در حاليكه من با اين رتبه مطابق قبولي‌هاي سال 86 مي‌توانم در رشته‌هاي حقوق و روانشناسي قبول شوم.

وي با اشاره به اشتباهات فاحش موسسات غيرمجاز انتخاب رشته و تاثير مخرب آنها در آينده تحصيلي و شغلي داوطلبان، افزود: به يكي از موسسات انتخاب رشته مراجعه كردم كه متاسفانه عليرغم اينكه كلا گزينش نهايي من بايد بر اساس زير گروه 4 انجام شود، ولي از يك زير گروه ديگر براي من انتخاب رشته كرده است.

اين داوطلب علوم انساني، ادامه داد: متاسفانه مراجعه به اين موسسه به جاي كمك و رفع ابهامات بيشتر باعث گيجي داوطلب مي‌شود.

داوطلب ديگري نيز، به حذف كنكور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: نبايد شرايط براي داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها سخت‌تر شود و كاري كنند كه بچه‌ها از سال اول دبيرستان كنكوري شوند و اضطراب‌ها به جاي يك سال به 4 سال دوره دبيرستان منتقل شود.

داوطلبي ديگر از گروه آزمايشي رياضي با بيان اينكه براي مشاوره انتخاب رشته به اين مركز مراجعه كرده‌ام، تصريح كرد: تقريبا بر اساس علايق خودم، تصميم گرفته‌ام، ولي دوست دارم اطلاعات بيشتري بدست آورم.

وي ادامه مي‌دهد: سازمان سنجش با توجه به بانك اطلاعاتي قوي‌اي كه از داوطلبان سالهاي گذشته در دست دارد، مي‌توانست خدمات مشاوره مبسوط و كاربردي تري ارائه دهد ولي متاسفانه نرم‌افزار مجازي تا حدودي باعث گيج شدن داوطلبان شده است.

وي با بيان اينكه قبل از ديدن نرم افزار روي آن حساب زيادي باز كرده بوديم، مي‌گويد: من با رتبه 5 هزار رياضي از اين نرم‌افزار استفاده كردم كه بر اساس آن احتمال قبولي من در برق شريف متوسط و در معماري دانشگاه هنر پايين تخمين زده شده است.

وي ادامه مي‌دهد: اين نرم‌افزار در رشته‌هايي كه مطمئنيم قبول نمي‌شويم از احتمال قبولي حرف مي‌زند.

وي با بيان اينكه نرم افزار بر اساس اعداد تصادفي انتخاب رشته مي‌كند، اظهار مي‌كند: از سازمان سنجش با توجه به جايگاه خاصي كه دارد، انتظار مي‌رود تا اطلاعات درست‌تري را به داوطلبان ارائه كند.

داوطلب ديگري رشته سخن را در دست مي‌گيرد و مي‌گويد: سازمان سنجش با توجه به حجم اطلاعاتي كه در دست دارد مي‌تواند بيشترين كمك را به داوطلبان ارائه دهد، اطلاعات ضد و نقيض ما را به سمت موسسات انتخاب رشته‌اي هدايت مي كند كه اطلاعات جامعي ندارند.

وي ادامه مي‌دهد: مثلا يكي از موسسات مطرح و شناخته شده كنكور كه در بخش انتخاب رشته نيز فعاليت مي‌كند، در زمان انتخاب رشته مشخص مي‌كند كه داوطلب در چه رشته‌هايي قبول و در چه رشته‌هايي قبول نمي‌شوند و در اين ميان تنها معيار، اطلاعات مراجعان سالهاي گذشته است نه چيز ديگري.

وي با ابراز رضايت از خدمات ارائه شده در اين طرح، مي‌گويد: ارائه مشاوره رايگان و اطلاعات در خصوص رشته‌ها، مساله‌اي منحصربه فرد در اين عرصه محسوب مي‌شود.

داوطلب ديگري كه با مادر نگران خود همراهي مي‌شود، عنوان مي‌كند: قبل از اينجا از مشاوره آموزش و پرورش در مدرسه نيز استفاده كردم ولي متاسفانه مشاور آموزش و پرورش داوطلب را خيلي دست كم مي‌گيرد.

وي ادامه مي‌دهد: حتي معلمان مدرسه‌ به ما پيشنهاد كرده‌اند كه براي استفاده از اين مشاوره رتبه‌هايمان را 500 تا كمتر بگوييم تا اطلاعات واقعي‌تري ارائه شود.

به گفته وي، مشاوره مجازي انتخاب رشته سازمان سنجش هم كه تقريبا نقطه مقابل مشاوره آموزش و پرورش است و ظاهرا داوطلبان را دست بالا مي‌گيرد و رشته‌هاي پيشنهادي آن به رتبه‌هاي ما نمي‌خورد.

اين داوطلب ادامه مي‌دهد: ظاهرا داوطلبان بايد مشاوره‌هاي اين دو نهاد محوري را با هم تركيب كنند و حد وسط اين دو را در نظر بگيرند تا به يك انتخاب رشته واقعي دست يابند

وي انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش را غير واقعي توصيف مي‌كند و ادامه مي‌دهد: برخي اطلاعات ضد و نقيض ارائه شده، باعث سلب اعتماد داوطلبان از اين نرم افزار مي‌شود، چرا كه 10 تا 20 انتخاب اول را خيلي عجيب و غريب ارائه مي‌دهد.

وي با اشاره به بحث حذف كنكور، مي‌گويد: بهتر است اين مساله شرايط داوطلبان را سخت تر نكند تا طي آن مجبور نشوند در چندين آزمون از دانشگاه‌هاي مختلف شركت كنند.

وي ادامه مي‌دهد: اي كاش شرايط بعد از حذف كنكور را از هم اكنون به روشني توصيف مي‌كردند.

اين داوطلب درباره انتخاب رشته خود مي‌گويد: چرا ليست جامعي از رتبه‌هايي كه در سالهاي گذشته در رشته هاي مختلف قبول شده‌اند به دانشجويان ارائه نمي‌شود؟

وي مي‌افزايد: انتخاب رشته مجازي فقط 100 انتخاب را معرفي مي‌كند كه بعضا غير واقعي هم هستند اما در صورت داشتن اين ليست داوطلبان خودشان اختياري رشته‌هاي مورد علاقه‌شان را بر اساس رتبه و ترازشان انتخاب مي‌كنند.

به گفته وي دانشگاه آزاد ليستي بر حسب ترازها و قبولي‌ها در سه سال گذشته را اعلام كرده است كه اي كاش سازمان سنجش هم اين كار را مي‌كرد.

معاون سازمان سنجش:

فقط "احتمال قبولي زياد و خيلي زياد" در نرم افزار به معني وجود احتمال قبولي داوطلب است

در اين راستا، دكتر خدايي معاون سازمان سنجش آموزش كشور درباره اعتراض برخي داوطبان به غير واقعي بودن اطلاعات ارائه شده پيرامون قبولي آنها از طريق نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش به ايسنا، گفت: اين نرم‌افزار پذيرش بومي را نيز مدنظر قرار داده است و شايد به اين دليل است كه احتمال قبولي برخي از داوطلبان در برخي رشته‌ها را متوسط عنوان مي‌كند.

دكتر خدايي خاطر نشان كرد: بر اساس اين نرم افزار، كساني كه در يك رشته محل "احتمال قبولي زياد و خيلي زياد" دارند، داوطلباني هستند كه در سال گذشته در شرايط يكساني با امسال مي توانستند در آن رشته محل قبول شوند.

وي افزود: "احتمال قبولي متوسط" تقريبا به اين معني است كه كسي با اين شرايط در سال گذشته در اين رشته محل قبول نشده است و در واقع 50، 50 بودن قبولي را عنوان مي كند.

به گفته وي، در واقع داوطلباني كه از طريق نرم افزار انتخاب رشته مجازي احتمال قبولي آنها در رشته انتخابي خارج از رنج زياد و خيلي زياد قرار دارد، در واقع خارج از رنج قبولي مي‌باشد.

معاون سازمان سنجش در پاسخ به اين سوال كه چرا اين رنج‌ها و معاني آنها در نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي سازمان سنجش توضيح داده نشده است، تصريح كرد: در زمان طراحي نرم افزار، حجم اطلاعات بسيار بالا بود، در نتيجه امكان توضيح اين مساله دشوار بود ولي در حال حاضر اظهارات داوطلبان و مشكلات ايجاد شده حاكي از آنست كه بهتر بود اين طيفها و معاني آنها را در نرم افزار براي داوطلبان توضيح مي‌داديم.

دكتر خدايي همچنين درباره ادعاي برخي داوطلبان مبني بر اينكه ترازهاي مشابه آنها در سال گذشته رتبه‌هاي متفاوتي داشته‌ است، عنوان كرد: نمرات تراز هر سال با سال ديگر قابل مقايسه نيست، چراكه نمرات تراز را سختي و دشواري امتحان كنكور مشخص مي‌كند و رتبه‌ها نيز بر اساس آن تعيين مي شود.

در اين ميان شايد دليل اصلي طراحي نرم‌افزار انتخاب رشته مجازي براي اولين بار در سازمان سنجش،‌ ارائه كمك به داوطلبان ‌و جلوگيري از مراجعه آنها به موسسات گوناگون انتخاب رشته بود.

سازمان سنجش با توجه به مشكلاتي كه در سالهاي گذشته براي انتخاب رشته داوطلبان ايجاد شده بود به اين نتيجه رسيد كه از طريق طراحي نرم‌افزار و استناد به بانك اطلاعاتي غني در دسترس همراه داوطلبان در فرايند انتخاب رشته باشد گرچه بارها و بارها تاكيد شد كه اين نرم افزار قبولي صد درصدي داوطلبان را تضمين نمي كند.

با اين وجود، ظاهرا به دليل بالا بودن حجم كار سازمان، نكات محوري در اين نرم افزار مد نظر قرار نگرفته است و داوطلبان در جريان محدوده معاني واژه هايي چون متوسط، زياد و خيلي زياد و .. قرار نگرفته اند كه اين مساله منجر به سردرگمي داوطلبان و در نتيجه مراجعه مجدد آنها براي رفع اين ابهامات به موسسات انتخاب رشته شده است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن