تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855114382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير سوره « ناس »


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: اين سوره در ((مكه )) نازل شده و داراى 6 آيه است.



محتوا و فضيلت سوره :

انسان هميشه در معرض وسوسه هاى شيطانى است و شياطين

جن و انس كوشش دارند در قلب و روح او نـفـوذ كـنـند ، هرقدر مقام

انسان در علم بالاتر رود و موقعيت او در اجتماع بيشتر گردد ،

وسوسه هاى شياطين شديدتر مى شود ، تا او را از راه حق منحرف

سازند و با فساد عالمى رابر باد دهند.

ايـن سوره به پيغمبراكرم (ص) به عنوان يك سرمشق و پيشوا و

رهبر دستور مى دهد كه از شر همه وسوسه گران به خدا پناه برد.

محتواى اين سوره از جهتى شبيه سوره ((فلق )) است ، هر دو

ناظر به پناه بردن به خداوند بزرگ از شـرور و آفات مى باشد ، با اين

تفاوت كه در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده ، ولى در اين

سوره فقط روى شر وسوسه گران ناپيدا (وسواس خناس ) تكيه شده است .

در فـضيلت تلاوت اين سوره روايات متعددى وارد شده از جمله اين

كه درحديثى مى خوانيم كه : ((پـيـغـمـبـراكـرم (ص) شديدا بيمار

شد ، جبرئيل و ميكائيل (دوفرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند ،جبرئيل

نزد سر پيامبر نشست و ميكائيل نزد پاى او, جبرئيل سوره ((فلق ))

را تلاوت كرد ، و پيغمبر را با آن در پناه خدا قرار داد ، وميكائيل سوره

(قل اعوذ برب الناس ) را)).




آيه اول :

پناه مى برم به پروردگار مردم ! در ايـن سـوره كـه آخـريـن سوره

قرآن مجيد است روى سخن را به شخص پيامبر(ص) به عنوان

سـرمـشـق و مقتدا و پيشواى مردم كرده , مى فرمايد: ((بگو: پناه

مى برم به پروردگار مردم )) (قل اعوذ برب الناس).



آيه دوم :

((به مالك و حاكم مردم )) (ملك الناس ).



آيه سوم :

((به (خدا و) معبود مردم )) (اله الناس ).

قـابـل توجه اين كه در اينجا روى سه وصف از اوصاف بزرگ خداوند

(ربوبيت و مالكيت و الوهيت ) تـكيه شده است كه همه آنها ارتباط

مستقيمى به تربيت انسان ، و نجات او از چنگال وسوسه گران دارد.

البته منظور از پناه بردن به خدا اين نيست كه انسان تنها با زبان اين

جمله رابگويد ، بلكه بايد با فكر و عـقيده و عمل نيز خود را در پناه خدا

قرار دهد ، از راههاى شيطانى ، برنامه هاى شيطانى ، افكار و

تـبـلـيـغـات شـيطانى ، مجالس و محافل شيطانى ، خود را كنار

كشد ، و در مسير افكار و تبليغات رحـمانى جاى دهد ، وگرنه انسانى

كه عملا خود را در معرض طوفان آن وسوسه ها قرار داده ، تنها با

خواندن اين سوره وگفتن اين الفاظ به جائى نمى رسد.

بـا گـفـتـن ((رب الـنـاس )) اعتراف به ربوبيت پروردگار مى كند و خود را تحت تربيت او قرار مى دهد.

با گفتن ((ملك الناس )) خود را ملك او مى داند و بنده سر بر فرمانش مى شود.

و با گفتن ((اله الناس )) در طريق عبوديت او گام مى نهد و از عبادت

غير او پرهيز مى كند ، بدون شـك كـسـى كـه بـه ايـن صـفـات

سـه گانه مؤمن باشد و خود را با هرسه هماهنگ سازد از شر وسوسه گران در امان خواهد بود.

در حقيقت اين اوصاف سه گانه سه درس مهم تربيتى و سه وسيله

نجات ازشر وسوسه گران است و انسان را در مقابل آنها بيمه مى كند.


آيه چهارم :

لذا در اين آيه مى افزايد: ((از شر وسوسه گر پنهانكار)) (من

شرالوسواس الخناس ).



آيه پنجم :

((كه درون سينه انسانها وسوسه مى كند)) (الذى يوسوس فى صدور الناس )



آيه ششم :
((خواه از جن باشد يا از انسان )) (من الجنة والناس ).

((خـناس )) صيغه مبالغه از ماده ((خنوس )) به معنى جمع شدن و

عقب رفتن است ، اين به خاطر آن اسـت كـه شياطين هنگامى كه

نام خدا برده مى شود عقب نشينى مى كنند و از آنجا كه اين امر

غالبا با پنهان شدن توام است اين واژه به معنى ((اختفا)) نيز آمده
است .

بـنـابـرايـن مـفـهـوم آيـات چنين است : ((بگو: من از شر وسوسه گر

شيطان صفتى كه از نام خدا مى گريزد و پنهان مى گردد به خدا پناه مى برم )).

كـار شـيـطـان تزيين است و مخفى كردن باطل در لعابى از حق و

دروغ درپوسته اى از راست و گناه در لباس عبادت و گمراهى در پوشش هدايت .

خـلاصه هم خودشان مخفى هستند و هم برنامه هايشان پنهان

است و اين هشدارى است به همه رهروان راه حق كه منتظر

نباشند شياطين را در چهره و قيافه اصلى ببينند ، آنها وسواس

خناسند و كارشان حقه و دروغ و نيرنگ و رياكارى وظاهرسازى و

مخفى كردن حق .

جمله ((من الجنة والناس )) هشدار مى دهد كه ((وسواسان

خناس )) تنها در ميان يك گروه و يك جـمـاعـت و در يـك قشر و يك

لباس نيستند ، درميان جن و انس پراكنده اند و در هر لباس و هر

جماعتى يافت مى شوند ، بايد مراقب همه آنها بود و بايد از شر همه آنها به خدا پناه برد.

دوسـتـان نـابـاب ، همنشين هاى منحرف ، پيشوايان گمراه ظالم ،

كارگزاران جباران وطاغوتيان ، نويسندگان و گويندگان فاسد ،

مكتبهاى الحادى و التقاطى ظاهر فريب ، وسائل ارتباط جمعى

وسـوسه گر ، همه اينها و غير اينها در مفهوم گسترده ((وسواس

خناس )) واردند كه انسان بايد از شر آنها به خدا پناه برد.

در حـديث پرمعنى و تكان دهنده اى از امام صادق (ع) مى خوانيم :

((هنگامى كه آيه والذين اذا فعلوا فـاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا

اللّه فاستغفروا لذنوبهم )) :كسانى كه وقتى كار بدى انجام دهند يا

به خـويـشتن ستم كنند خدا را ياد مى آورند وبراى گناهانشان

استغفار مى كنند نازل شد ، ابليس بالاى كوهى در مكه رفت و

باصداى بلند فرياد كشيد و سران لشكرش را جمع كرد.

گفتند: اى آقاى ما! چه شده است كه ما را فراخواندى ؟ گفت : اين

آيه نازل شده (آيه اى كه پشت مرا مى لرزاند و مايه نجات

بشر است ) چه كسى مى تواند با آن مقابله كند؟

يكى از شياطين بزرگ گفت : من مى توانم ، نقشه ام چنين است و

چنان ! ابليس طرح او را نپسنديد! ديگرى برخاست و طرح خود را ارائه

داد باز هم مقبول نيفتاد! در اينجا (وسواس خناس ) برخاست و

گفت : من از عهده آن برمى آيم . ابليس گفت : از چه راه ؟ گفت :

آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم مى كنم , تا آلوده گناه شوند ،

و هنگامى كه گناه كردند توبه را از يادشان مى برم !

ابـلـيـس گـفـت : تـو مى توانى از عهده اى كار برآيى (نقشه ات

بسيار ماهرانه وعالى است ) و اين ماموريت را تا دامنه قيامت به او
سپرد)).





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن