تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821179901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظسونامي مخابراتي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظسونامي مخابراتي
گروه بورس- همايون دارابي: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان شاهد جو ضعيف دادوستد سهام بود. در بازار ديروز برآيند تحولات قابل ملاحظه در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي همچنين اعلام زمان عرضه سهام مخابرات موجب شد تا بازار همچنان تحت فشار عرضه‌هاي قابل ملاحظه قرار گيرد.
در بازار ديروز در تحولات سياسي همچنان بازار در انتظار بروز تحولي خاص در مسائل سياسي به ويژه متعاقب مذاكرات ژنو است. سكوت سنگين رسانه‌هاي خبري در مورد مسائل سياسي سبب تداوم انتظار معامله‌گران شده است. از سويي در تحولات اقتصادي نيز مسائل مربوط به بانك مركزي در صدر خبرها قرار دارد. پاسخ رسانه‌اي رييس كل بانك مركزي به نامه رييس‌جمهوري موجب شده است، در اين حوزه همچنان مباحث ادامه يابد. در بازار سهام نيز معاملات ديروز تحت‌تاثير دو موضوع اساسي بود. نخستين مساله اعلام و زمان عرضه سهام شركت مخابرات است كه موجب تشديد جريان آماده‌سازي نقدينگي شده است. با توجه به ارزيابي اوليه از قيمت عرضه سهام به ميزان يك‌هزار ريال (قيمت اسمي و P/E برابر 8/5واحد) بازار نيازمند 240ميليارد تومان نقدينگي است كه اين مساله فشار قابل ملاحظه‌اي را بر بازار وارد مي‌سازد. از سويي عرضه مخابرات ايران به بحث‌هايي در مورد ارزندگي يا عدم ارزندگي اين سهم در بازار دامن زده است. آنچه مسلم است عرضه شركت مخابرات ايران و 33شركت تابعه در مخابرات‌هاي استاني و ارتباطات سيار، نخستين تجربه در واگذاري هلدينگي مجموعه‌اي از شركت‌ها است كه در حوزه وزارت نفت و نيرو نيز برخي از كارشناسان خواهان تجربه آن هستند. در حال حاضر مساله زيان‌دهي برخي از شركت‌هاي استاني و عدم ارائه گزارش حسابرسي مخابرات‌هاي استاني موجب ابهام در قيمت‌گذاري شركت خواهد شد. ديروز مساله مهم ديگري كه بر بازار تاثير گذاشت، انتشار آگهي واگذاري سهام سرمايه‌گذاري غدير بود كه بحث‌هاي عمده‌اي را در بازار موجب شد. اعلام نرخ پايه 2هزار و 980 ريال اين بلوك 51درصدي كه كمتر از حد مورد انتظار بازار بود، موجب شد تا صف فروش نماد سرمايه‌گذاري غدير از 4ميليون سهم پايان معاملات ديروز به بيش از 10ميليون سهم افزايش يابد. اين صف فروش البته بي‌ارتباط با بروز ترديدهايي در مورد مالكيت غدير در پتروشيمي‌هاي زاگرس و مارون نيز نبوده است.
در بازار ديروز در گروه سيماني نماد سيمان كردستان با عرضه‌هاي قابل ملاحظه مواجه شد و صف خريد اين نماد از ميان رفت. به نظر مي‌رسد سيمان كردستان نيز تحت تاثير جريان تامين نقدينگي مخابرات قرار گرفته است، از سويي ديروز نماد سيمان سپاهان و سيمان شمال بازگشايي شدند كه جهش قيمتي اين دو نماد موجب شد تا شاخص از ثبت افت دور شده و به‌رغم جو شديد عرضه در بازار شاخص با 57/12 واحد جهش مواجه شود.
سيمان سپاهان با 12/40درصد و سيمان شمال با 7/26درصد جهش ديروز به تابلو بازگشتند. در حال حاضر از 3 نماد هلدينگي عمده گروه سيماني شامل سيمان فارس و خوزستان، سيمان تهران و سيمان سپاهان هنوز دو نماد متوقف هستند.
در گروه بانكداري ديروز نماد بانك پارسيان بدون ثبت افت قابل ملاحظه‌ قيمت به‌رغم تقسيم سود نقدي به تابلو بازگشت. ابهام در اطلاعيه منتشره در مورد EPS شركت كه در آن سرمايه شركت همان سرمايه قبلي 600ميليارد تومان درج شده بود و در شرايطي كه بند مندرج در اطلاعيه خبر از محاسبه ارقام درآمدها و موارد ديگر براساس افزايش سرمايه تا 750ميليارد تومان مي‌داد موجب ابهام معامله‌گران شده بود. در نماد اوراق مشاركت پس از چند هفته ركود بازار ديروز شاهد معاملات پرحجمي بود كه به جمع‌آوري بخش عمده اوراق عرضه شده در اين نماد منجر شد. اوراق مشاركت ايران‌خودرو خراسان به‌رغم سود 19درصدي پيش‌بيني شده براي آن به دليل خروج بازارگردان از اين نماد با ركود شديدي مواجه شده بود كه اين مساله انتظار براي موفقيت عرضه اوراق مشاركت ديگر شركت‌هاي بورسي را با مشكل مواجه مي‌سازد. شركت‌هاي بورسي قانونا مجوز صدور اوراق مشاركت را دارند كه مي‌تواند تاثير مناسبي در بهبود نقدينگي شركت‌هاي بورسي داشته باشد.در مجموع بازار ديروز بازار ضعيفي بود كه در آن فشار فروش سهام به دليل عرضه قريب‌الوقوع شركت عظيم مخابرات ايران قابل توجه بود.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن